Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із історії України 7 клас (нова програма) |
Урок 26 Узагальнення знань за темою «Галицько-Волинська держава» Мета: узагальнити й систематизувати знання за темою «Галицько-Волинська держава»; розвивати вміння аналізувати історичні факти й події, узагальнювати фактичний матеріал, робити висновки, давати характеристику історичних діячів, розкривати їх місце та значення в історичному процесі; визначити рівень засвоєння учнями знань за темою «Галицько-Волинська держава»; розвивати вміння працювати з історичними джерелами, картою, додатковою літературою; виховувати повагу до історії України. Очікувані результати: учні зможуть: узагальнити й систематизувати знання за темою «Галицько-Волинська держава»; аналізувати історичні факти й події; порівнювати історичні явища; складати портрети історичних діячів, давати власну оцінку їх діяльності; робити висновки. Тип уроку: узагальнення і систематизації знань. Обладнання: атлас, тексти джерел, картки із завданнями, портрети історичних постатей (Романа Мстиславича, Данила Романовича, Василька Романовича та ін.), заготовки таблиці.
Оголошення теми та очікуваних результатів. II. Узагальнення знань Робота з картою (Карти «Монгольська навала на Русь» (с. 12) і «Галицько-Волинська держава в другій половині ХІІІ — першій половині XIV ст.» (с. 13) атласу.)
Творче завдання Намалюйте геологічне дерево галицько-волинських князів. Робота в групах Учні об’єднуються в чотири групи, кожна з яких має пригадати характерні риси основних періодів існування Галицько-Волинської держави: І група — період становлення держави; ІІ група — період «боярської смути»; ІІІ група — період розквіту; ІV група — період занепаду. Результати роботи заносяться до таблиці «Характерні риси основних періодів історії Галицько-Волинської держави». Робота із джерелами
Сей же благовірний князь Володимир на зріст був високий, у плечах великий, з лиця гарний, волосся мав жовте кучеряве, бороду стриг, і руки мав гарні, і ноги. Голос же в нього був низький, і нижня губа дебела. Говорив він ясно [словами] зі [святих] книг, тому що був філософ великий. І ловець він [був] умілий і хоробрий. [Був] він кроткий, смиренний, незлобливий, справедливий, не загребущий, не лживий, злодійство ненавидів, а пиття не пив [хмільного] зроду. Приязнь же він мав до всіх, а особливо ж до братів своїх, у хресному ж цілуванні стояв він по всій правді істинній, нелицемірний, і страху божого сповнений… Мужність і розум у ньому жили, правда й істина з ним у парі ходили, й іншого добродіяння в нім багато було. 1) Про якого князя йдеться в наведеному джерелі? (Володимир Василькович) 2) Що вам відомо про його життя та діяльність? 3) Яку оцінку князя дає автор джерела? 4) Дайте власну оцінку цій історичній постаті.
По смерті ж великого князя… , вікопомного самодержця всеї Русі, який одолів усі поганські народи, мудрістю ума додержуючи заповідей божих, він бо кинувся був на поганих, як той лев, сердитий же був, як та рись, і губив [їх], як той крокодил, і переходив землю їх, як той орел, а хоробрий був, як той тур, бо він ревно наслідував предка свого Мономаха, що погубив поганих ізмаїльтян, тобто половців. 1) Ім’я якого князя пропущене у джерелі? (Роман) 2) Що вам відомо про його життя та діяльність? 3) Яку оцінку князя дає автор джерела? 4) Дайте власну оцінку цій історичній постаті.
У рік 6748 [1240]. У той же рік прийшов Батий до… з великою силою многим-множеством сили своєї, і окружив город. І обступила сила татарська, і був город в облозі великій. І пробував Батий коло города, а вої його облягали город. І не було чути [нічого] од звуків скрипіння теліг його, ревіння безлічі верблюдів його, і од звуків іржання стад коней його, і сповнена була земля Руськая ворогами. 1) Про яку подію йдеться в наведеному джерелі? Назва якого міста пропущена в уривку? (Київ) 2) Чим завершилася облога згаданого у джерелі міста? 3) Визначте результат та наслідки описаної у джерелі події.
…ж був на зріст середній, розумом великий і одвагою, який то [сам] багато разів перемагав поганих, а то багато разів вони удвох [із Данилом] посилали [воїв] на поганих. 1) Ім’я якого князя пропущене у джерелі? (Василько) 2) Що вам відомо про його життя та діяльність? 3) Яку оцінку князя дає автор джерела? 4) Дайте власну оцінку цій історичній постаті.
У той же час прислав папа послів достойних, що принесли [Данилові] вінець, і скіпетр, і корону, які означають королівський сан… Прийняв же Данило од бога вінець у городі Дорогичині… 1) Про яку подію йдеться в наведеному джерелі? (Коронація Данила Галицького) 2) У якому році вона відбулася? (1253 р.) 3) З’ясуйте історичне значення цієї події.
Звів також церкву святого Іоанна [Златоустого], красну і гожу. І споруда її була така: склепінь чотири; з кожного вугла — склепіння, і стояли вони на чотирьох головах людських, вирізьблених одним умільцем; троє вікон прикрашені [були] склом римським; при вході в олтар стояли два стовпи з цілого каменя, і на них — склепіння; а верх же вгорі прикрашений [був] зорями золотими на лазурі; внутрішній же поміст її був вилитий з міді і з чистого олова, так що блищав він, як дзеркало. Дверей же її двоє [були] прикрашені каменем тесаним — галицьким білим і зеленим холмським; різьблені одним умільцем Авдієм горорізьби [їх були] всяких барв і золоті; спереду ж їх [на західних дверях] був зроблений Спас, а на північних — святий Іоанн [Златоустий], так що всі, хто дивився [на них], дивувалися. Прикрасив камінням дорогим, бісером і золотом також ікони, які він приніс із Києва, і образ Спаса і пресвятої Богородиці, що їх йому сестра Федора дала з [київського] монастиря [святого] Феодора; приніс він також ікону Стрітення з [города] Вручого од отця його [Мстислава Мстиславича]. Диву подібні [були образи сі], що погоріли в церкві святого Іоанна; один [архангел] Михаїл зостався [з] чудових тих ікон. І дзвони приніс із Києва, [а] інші тут вилив… І вежа [стояла] посеред города висока, щоб бити з неї довкола города. Знизу зведена з каменю п’ятнадцять ліктів у висоту, а сама зроблена з тесаного дерева і вибілена, як сир, сяяла вона на всі сторони. Близь неї був студенець, тобто колодязь, що мав тридцять і п’ять сажнів. Храми [були] прекраснії, і мідь од вогню повзла, як смола. Посадив він також сад гарний і спорудив церкву на честь святих безмездників Кузьми [і] Дем’яна; має вона чотири стовпи, витесані з цілого каменя, що держать верх; з таких же [каменів витесані] і другі [стовпи]; а в олтарі перед бічними дверима стоїть також гарний [образ] пресвятого Дмитрія [Солунського], принесений здалеку. За поприще од города [Холма] стоїть також башта кам’яна, і на ній — орел кам’яний вирізьблений; висота ж каменя — десять ліктів, а з верхівками і з підніжжями — дванадцять ліктів. 1) Про діяння якого князя йдеться в наведеному джерелі? (Данило) 2) Дайте власну оцінку цій історичній постаті. 3) Який вигляд мали пам’ятки архітектури, змальовані в уривку? 4) Визначте внесок згаданого князя в розвиток культури Галицько-Волинської держави. Завдання на встановлення історичної постаті Визначте, про кого йдеться.
Складання історичного портрета Учні отримують завдання скласти історичний портрет одного з політичних діячів Галицько-Волинської держави за власним вибором, дотримуючись плану. (План написаний на дошці.) План
Завдання Заповніть пропуски в хронологічній таблиці. Зразок заповненої таблиці
Тестове завдання Розташуйте події в хронологічній послідовності, і ви дізнаєтеся прізвище галицького боярина, який у 1340-х рр. очолював боярський уряд Галицько-Волинського князівства. За його правління князівство зберігало незалежність, відбиваючи всі спроби Польщі, Угорщини й татар загарбати українські землі. (Завдання заздалегідь підготовлене на дошці.)
1 початок правління Юрія Львовича 2 зруйнування Києва монголо-татарами 3 Ярославська битва 4 об’єднання Волині та Галичини Романом Мстиславичем 5 битва на Калці 6 коронація Данила Галицького Відповідь: Дедько (4, 5, 2, 3, 6, 1). Історичний диктант Дайте короткі письмові відповіді на запитання.
10. У якому році Галицько-Волинська держава припинила своє існування? (1387 р.) 11. Кого з галицько-волинських князів у 1340 р. отруїли бояри? (Юрія ІІ Болеслава) 12. Назвіть відомого архітектора Галицько-Волинської держави. (Олекса) Робота в парах Перевірка результатів історичного диктанту здійснюється сусідами по парті. Учні обмінюються виконаними роботами, учитель диктує правильні відповіді, і школярі самі підраховують кількість правильних відповідей (кожна правильна відповідь — 1 бал). Дидактична гра «Так чи ні?» Визначте, чи правильні твердження.
10. Видатною літописною пам’яткою Галицько-Волинського князівства є Остромирове Євангеліє. (Ні) 11. Видатним співцем із Перемишля був Митус. (Так) 12. Юрій Львович правив у 1301—1308 рр. (Так) Аналіз інформації Першою безперечно українською державою дослідник С. Томашівський вважав Галицько-Волинське князівство. Доведіть або спростуйте наведене твердження. Установлення причинно-наслідкових зв’язків Визначте причини занепаду Галицько-Волинської держави та наслідки цієї події для історичного розвитку українських земель. Робота в групах Учні об’єднуються в чотири групи, кожна з яких отримує власне проблемне завдання. І група. Об’єднання Волинського й Галицького князівств було випадковою чи закономірною подією? Власну точку зору аргументуйте. ІІ група. Поразка Русі в боротьбі з монголо-татарами була закономірністю чи випадковістю? Власну точку зору аргументуйте. ІІІ група. Визначте особливості розвитку культури Галицько-Волинської держави. IV група. Визначте місце та роль Руського королівства в історії українського Середньовіччя. Синтез думок Галицько-Волинську державу дослідники вважають наступницею Київської Русі. Чи згодні ви із цим твердженням? Свою відповідь обґрунтуйте. Робота з ілюстративним матеріалом Які історичні постаті зображені на наведених ілюстраціях? Що вам про них відомо? (Учитель демонструє учням історичних постатей — Романа Мстиславича, Данила Романовича, Василька Романовича та ін.)
Перевірка індивідуального випереджального завдання Учні проводять підготовлені уявні екскурсії містами Галицько-Волинської держави (Холмом, Галичем, Володимиром, Львовом та ін.). III. Виставлення оцінок
| |||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1124 | |
Всього коментарів: 0 | |