Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із географії 9 клас

УРОК № 31 Тема. Автомобільний та трубопровідний транспорт


УРОК № 31
Тема. Автомобільний та трубопровідний транспорт.
Очікувані учень характеризує техніко-економічні особливості ав-томобільного та трубопровідного транспорту; показує
на карті основні транспортні вузли і найбільші магіс-тралі; висловлює судження щодо проблем і перспек-тив розвитку окремих видів транспорту; оцінює роль
української транспортної системи в здійсненні міжна-родних перевезень.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, атлас, карта «Господарство», карта «Транс-портна система», контурні карти, статистичні дані роз-витку галузей.
Опорні поняття: транспорт, транспортна система, автомобільний транс-порт, трубопровідний транспорт, транспортний вузол.
Хід уроку
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Автомобільний транспорт об’єднує транспортні засоби, шляхи спо-лучення і споруди, у тому числі автовокзали та автостанції. Він посідає
перше місце за пасажирообігом та третє за вантажообігом (зі значним
відставанням від залізничного та трубопровідного транспорту).
Трубопровідний транспорт є основним конкурентом залізничного
транспорту, посідає друге місце за вантажообігом. Це особливий вид
транспорту, він «поземний», недорогий, має велику пропускну здатність
і безшумний.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Запитання
1) Які види вантажів перевозять на автомобілях?
2) Звичайно, ви здійснювали далекі поїздки на автомобілі або авто-бусі. Які переваги мають ці види транспорту порівняно з поїздом?
3) Які завдання виконує автомобільний транспорт, що працює в ме-жах міста?
4) Які речовини надходять до будинків за допомогою трубопро-водів?
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Автомобільний транспорт, його недоліки та переваги.
Автомобільний транспорт найчастіше використовується для переве-зення вантажів на невеликі відстані — до 100 км, особливо в тих райо-нах, де немає залізничних магістралей. Інша особливість автомобільного
транспорту — тісний зв’язок з іншими видами транспорту. На початко-результати:
вому й останньому етапі їхні вантажі часто доставляють саме автомобілі,
наприклад від залізничної станції до промислового або торговельного
підприємства.
Переваги й недоліки автомобільного транспорту
Переваги Недоліки
Маневреність — доставка вантажів
«від дверей до дверей» (безпосеред-ньо від відправника до споживача),
відносно висока швидкість переве-зень, універсальність (здатність пе-ревозити різні види вантажів), ви-сокий рівень збереженості вантажів
Обмежена вантажопідйомність, за-бруднення навколишнього середо-вища, відносно висока собівартість
перевезень, залежність від погод-них умов
Вантажними автомобілями перевозяться найрізноманітніші вантажі,
але насамперед будівельні матеріали, зерно, метали, ліс, руди, вугілля,
а також невеликі за обсягом і вагою штучні товари (побутова техніка,
продукція хімічної, харчової, легкої промисловості). Особливо великою
є роль автомобільного транспорту в обслуговуванні сільського господар-ства й будівництва.
Запитання
1) Які переваги має автомобільний транспорт порівняно із залізнич-ним?
2) Чому перевезення вантажів на невеликі відстані на автомобільно-му транспорті є найбільш ефективним?
2. Найважливіші автомагістралі та транспортні вузли.
Україна має досить густу, але нерівномірну мережу автомобільних
шляхів із твердим покриттям. Загальна довжина автомобільних доріг за-гального користування становить 167 тис. км, із них із твердим покрит-тям — 164 тис. км, швидкісні — 1770 км. Найгустішою є мережа автошляхів
у Донецькій, Закарпатській, Дніпропетровській, Івано-Франківській,
Київській, Львівській областях, АР Крим. Найбільше значення ма-ють автомагістралі, які з’єднують найбільші міста країни й найчастіше
перетинають кордон: Київ—Львів—Чоп, Київ—Полтава—Харків—
Ростов-на-Дону, Одеса—Миколаїв—Херсон, а також Київ—Москва, Мо-сква—Харків—Запоріжжя—Сімферополь, Київ—Дніпропетровськ—До-нецьк—Маріуполь.
Територіальна структура автомобільного транспорту представлена
і значними вузлами. Серед них виділяються: Київ, Харків, Запоріжжя, Лу-ганськ, Львів, Дніпропетровськ, Донецьк, Житомир, Тернопіль, Полтава.
Найбільше вантажів перевозиться між містами Донбасу, Придніпров’я
та Західної України. Значні потоки вантажів і пасажирів прямують із
Києва до міст-мільйонерів, Львова, Запоріжжя й назад. Транзитні пе-ревезення в основному здійснюються автомагістралями, які проходять
напрямками: Центральна Європа—Україна—Росія, Білорусь; морські
порти України—Росія, Білорусь, Молдова та інші країни.
В Україні залишається невисокою якість багатьох доріг (10 тис. км
доріг державного значення й половина мостів потребують реконструкції),
практично відсутні швидкісні автомагістралі з багаторядним рухом. Тому
подальший розвиток автомобільного транспорту пов’язують із будівни-цтвом сучасних магістралей, освоєнням випуску сучасної будівельної та
ремонтної техніки для будівництва, реконструкції та утримання автомо-більних шляхів, а головне, зі створенням потужних, економічних і більш
екологічно чистих транспортних засобів.
Завдання
1) Нанесіть на контурну карту найважливіші автомагістралі та вуз-ли автомобільного транспорту.
2) Зробіть приблизний розрахунок часу, необхідного для поїздки
з Києва до міст-мільйонерів.
3) Кожного дня тисячі вантажних та легкових автомобілів перетинають
кордон. Для того щоб покращити умови праці та відпочинку водіїв
і пасажирів, створюються автопорти (автотермінали). Як ви вважає-те, яким вимогам мають відповідати такі об’єкти, ураховуючи те, що
незабаром в Україні відбудеться чемпіонат Європи з футболу?
3. Трубопровідний транспорт.
В останні два десятиліття збільшує свою частку в обсязі перевезе-них вантажів трубопровідний транспорт. Але трубопроводи мають
дуже вузьку спеціалізацію — перекачування газоподібних і рідких
речовин (природного газу, нафти й продуктів її переробки, води й дея-ких інших речовин) трубами на значні відстані. Серед інших недоліків
слід також виділити низьку швидкість і небезпеку аварій із серйозними
екологічними наслідками.
Найбільше значення має газотранспортна система (ГТС) «Укргазпро-му» (дочірньої компанії «Нафтогаз України»), що є другою за потужніс-тю в Європі. Загальна довжина українських газопроводів — понад 37 тис.
км, із них 12,6 тис. км діаметром 1000—1400 мм.
Місце України серед країн із найбільшою довжиною
магістральних газопроводів
Місце Країна Довжина, км
1 США 548 665
2 Росія 135 771
3 Канада 74 980
4 Україна 37 600
5 Німеччина 25 289
6 Італія 17 448
Щорічна пропускна здатність газотранспортної системи становить
290 млрд м3
природного газу на вході (в основному з території Росії)
і 170 млрд м3
на виході (західний кордон України). Вона забезпечує
подачу газу для внутрішніх потреб (75—80 млрд м3
на рік, включаючи
близько 7 млрд м3
на технологічні потреби ГТС), а також транзит російсь-кого газу в країни Західної та Центральної Європи. Крім трубопроводів,
газотранспортна система включає низку компресорних і розподільних
станцій, а також підземних газосховищ. На Україну припадає 21 % під-земних сховищ газу в Європі.
Запитання
1) Яке значення для економіки України має газотранспортна систе-ма «Укргазпром»?
2) Відомо, що найбільше підземне сховище газу розташоване на за-ході України. Як ви вважаєте, із чим пов’язане таке його розташу-вання?
4. Географія газо- і нафтопроводів.
Теоретичні відомості
За оцінками незалежних експертів, зношеність газових магістралей ста-новить понад 50 %. Це пов’язане з тим, що основу газотранспортної систе-ми становлять газопроводи, побудовані в 50—60-х рр. ХХ ст. для поставок
газу з України (насамперед із Дашави та Шебелинки). У наступні роки було
споруджено газопроводи: Шебелинка—Брянськ, Шебелинка—Бєлгород—
Брянськ—Москва, Шебелинка—Москва. Зараз вони використовуються для
поставок газу з Росії та Туркменістану. Для газифікації країни використо-вувались газопроводи: Шебелинка—Дніпропетровськ—Кривий Ріг—Одеса,
Дашава—Долина—Львів, Шебелинка—Полтава—Київ, Шебелинка—Хар-ків. Завдяки відкриттю нових покладів природного газу споруджено газоп-роводи: Єфремівка—Диканька—Київ—Західна Україна, Глібівка—Сімферо-поль, Джанкой—Сімферополь.
Міжнародне значення мають газопроводи «Союз» і Уренгой—Помари—Уж-город (довжина на території України становить 1160 км, проектна потужність —
27,9 млрд м3
на рік). Через Луганську область на сході України проходить га-зопровідна система Ставрополь—Москва, що здійснює транспортування газу
в південні райони Російської Федерації.
Україна має розвинену систему нафтопроводів і продуктоводів завдовж-ки понад 5 тис. км. Основу становлять 12 нафтопроводів, у тому числі
транс’європейська магістраль «Дружба» (довжина в межах України —
680 км). Для внутрішніх споживачів найбільше значення має нафтопровід із
Поволжя, що йде маршрутом: Самара—Лисичанськ—Кременчук—Херсон—
Одеса. Через територію країни здійснюється транспортування російської
нафти в європейські країни й поставка нафти на місцеві переробні заводи
(у тому числі з родовищ на території України). Пропускна здатність системи
нафтопроводів перевищує 120 млн т на рік (половина — транзит). Зараз вона
завантажена не повністю, транспортується близько 65 млн т «чорного золота»,
у тому числі транзитом — понад 45 млн т. У перспективі велике значення має
нафтотермінал порту «Южний» (Одеська область) і магістральний нафтопровід
Одеса—Броди завдовжки 670 км. Можливе будівництво газопроводу з Ірану
через територію Азербайджану та Росії в Україну.
Продуктопроводи транспортують продукцію переробки нафти із заводів
Кременчука та Лисичанська за маршрутами: Кременчук—Лубни—Київ,
Кременчук—Кіровоград—Черкаси, Лисичанськ—Нижньодніпровськ. Через
Україну проходить аміакопровід Тольятті—Горлівка—Одеса.
Запитання та завдання
1) Останнім часом обговорюється питання модернізації газотранс-портної системи. Як ви вважаєте, які завдання при цьому став-ляться?
2) Нанесіть на контурну карту найважливіші газо- та нафтопроводи.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Запитання та завдання
1) Які завдання виконує автомобільний транспорт?
2) Якими є переваги й недоліки автомобільного транспорту?
3) Розкажіть про особливості географії найважливіших автомагіс-тралей.
4) Визначте, якими автомобільними шляхами можна доїхати до най-більших міст України з вашого населеного пункту. Запропонуйте
й обґрунтуйте найбільш оптимальний маршрут поїздки до одного
з них.
5) Доповніть таблицю «Переваги й недоліки трубопровідного транс-порту».
Переваги Недоліки
Надійність і регулярність перевезень, незалежність від
природних умов (має можливість здійснювати перевезення
протягом усього року), невисока собівартість перевезень
Низька
швидкість
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Чому автомобільний транспорт найбільш доцільно використову-вати при перевезеннях на невеликі відстані?
2) Чим пояснюються особливості географії найважливіших газопро-водів?
3) Яку роль відіграють автомобільний і трубопровідний транспорт
у транзитних перевезеннях?
4) Уявіть, що ви маєте можливість здійснити поїздку до великого
міста, наприклад до Києва, на поїзді або автобусі. Який вид транс-порту ви оберете й чому?
5) Використовуючи мережу Інтернет, зайдіть на сайт Міністерства
транспорту і зв’язку України за адресою mtu.gov.ua. Ознайом-тесь із «Концепцією розвитку транспортно-дорожнього комплексу
України на середньостроковий період та до 2020 року», підготуйте
доповідь про основні напрямки розвитку одного з видів транспорту.

 
 
Категорія: Конспекти уроків із географії 9 клас | Додав: uthitel (05.02.2018)
Переглядів: 413 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: