Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із географії 9 клас

УРОК № 1 Тема. Економічна і соціальна географія України як наука та навчальний предмет.


УРОК № 1
Тема. Економічна і соціальна географія України як наука та навчальний предмет.
Очікувані учень називає, що є предметом вивчення економічної і соціальної географії України, імена світових та вітчизняних економгеографів; розкриває зв’язок економічної і соціальної географії з іншими науками; пояснює актуальність і необхідність вивчення курсу.
Тип уроку: вступний.
Обладнання: підручник географії, атлас, контурні карти або зошит для практичних робіт із географії з комплектом контурних карт, географічні довідники.
Опорні поняття: фізична географія, соціально-економічна географія, географія населення, географія галузей господарства, атлас, тематичні (економічні) карти, схема, таблиця, діаграма.
Хід уроку
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
У 9 класі відбудеться ваше перше знайомство з економічною і соціальною географією. Вона розповість вам, де розташовані населені пункти, промислові підприємства та сільськогосподарські угіддя, пояснить, чому в одному районі люди вирощують льон, в іншому — виноград, в одному місці випускають автомобілі, а в іншому — сталь.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Запитання
1) Які природні об’єкти ви вивчали в курсі «Фізична географія України»?
2) Що ви знаєте про рельєф країни?
3) Як ви вважаєте, рельєф України сприятливий для розвитку господарства? Чому?
4) Назвіть характерні риси клімату країни.
5) Чому важливо правильно вибрати район розміщення промислового підприємства?
6) Які науки ви знаєте? Що вони вивчають?
7) Наведіть приклади взаємозв’язків між географічними науками.
результати:
III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Предмет економічної і соціальної географії України.
Система географічних наук об’єднує два основні розділи: фізичну та соціально-економічну географію. Ви вже знаєте, що фізична географія вивчає земну поверхню, її природу, процеси та явища, що відбуваються на ній.
Цього року ви познайомитеся з економічною і соціальною географією. На відміну від фізичної географії, це не природничі, а суспільні науки. Їх предметом є особливості й закономірності просторової (територіальної) організації суспільства як частини географічної оболонки Землі. Економічна географія України досліджує склад і структуру населення, систему розселення й трудові ресурси держави, розвиток та особливості розміщення галузей господарства, проблеми, пов’язані з їхнім впливом на навколишнє середовище. Соціальна географія вивчає умови життя та діяльності населення в різних сферах, зокрема трудовій, побутовій, духовній. Економічна і соціальна географія тісно пов’язані між собою, тому їх поєднують у соціально-економічну географію.
Сучасну соціально-економічну географію можна розглядати як групу наук, що включає географію населення, промисловості, сільського господарства, транспорту, сфери послуг, культури, політичну географію. Так, політична географія вивчає розміщення й територіальне сполучення різних політичних сил, їхні взаємозв’язки з просторовою організацією політичного життя суспільства, наприклад державними кордонами, адміністративно-територіальним устроєм.
На стику фізичної та соціально-економічної географії розвивається країнознавство. Ця комплексна наука вивчає природу, населення й господарство окремих країн світу. Природа розглядається як середовище перебування жителів країни й ресурсна основа для його господарської діяльності.
Запитання
1) Що вивчає економічна географія?
2) Що вивчає соціальна географія?
3) Чим відрізняються ці науки і що їх об’єднує?
4) Які географічні науки або окремі теми викликають у вас найбільшу цікавість?
2. Зв’язок економічної і соціальної географії з іншими науками.
Шкільний курс «Економічна і соціальна географія України» є початковим етапом економічної освіти. У ньому розглядаються питання економічної системи України, типів підприємств за формами власності; аналізуються складові економічного потенціалу країни. Тому соціально-економічна географія тісно пов’язана з економічними науками, а також із політологією, геополітикою, етнографією та низкою інших наук про
суспільство. Так, геополітика розглядає питання можливостей і форм контролю простору з боку окремих держав або їхніх об’єднань. Етнографія вивчає різні етноси (народи), їхнє походження, розселення, побут і культуру. Ця наука тісно пов’язана з історією та археологією, а також із топонімікою, що досліджує географічні назви, їхнє походження та зміни.
Соціально-економічна географія пов’язана і з низкою наук, що вивчають природу, наприклад із хімією. Це пояснюється тим, що розгляд технології виробництва багатьох видів продукції неможливий без відомостей про властивості й склад різних речовин, про їхні перетворення, наприклад при отриманні чорних і кольорових металів із рудних корисних копалин.
Зв’язки економічної і соціальної географії із цими та іншими науками, що вивчають суспільство й природу, відображені у схемі.
Економічна і соціальна географіяФізична географіяКартографіяІсторіяІнформатикаЕкологіяХіміяСоціологіяПолітологіяГеополітикаТопонімікаЕтнографіяЕкономічні науки (у тому числі демографія і статистика)
3. Соціально-економічні дослідження.
Теоретичні відомості
Основне завдання географічних досліджень — вивчення закономірностей розміщення об’єктів і явищ у просторі й виявлення взаємозв’язків між ними. Прагнучи якомога повніше розв’язати це завдання, географи використовують різні засоби досліджень або, як їх називають учені, — методи. До найпоширеніших методів економіко-географічних досліджень належать картографічний, описовий, історичний, статистичний, комп’ютерної графіки. Велике значення має порівняльно-географічний метод, що розкриває особливості економічного розвитку окремих регіонів.
Використовуючи зв’язки з іншими науками й маючи власний потужний науковий потенціал, соціально-економічна географія здатна проводити різнопланові дослідження географічних умов розвитку й розміщення господарства, розробляти рекомендації щодо вдосконалення його територіальної організації. Наприклад, сприяти раціональному розміщенню різних господарських об’єктів, використовуючи економіко-математичне моделювання. Це особливо важливо в час, коли відбувалась перебудова господарства країни.
Сучасні керівники розуміють, що для створення будь-якого підприємства необхідне соціально-економічне обґрунтування. При цьому мають бути вра9
ховані історичні особливості даної території, склад і структура населення, склад і рівень розвитку різних галузей господарства, особливості природних умов, стан навколишнього середовища.
Важливим напрямком географії промисловості є дослідження місця й ролі різних підприємств у господарстві країни, області, міста. З’ясовується, як це підприємство впливає на розселення та інші характеристики місцевого населення; яким чином використовує природні ресурси; як впливає на стан природного середовища. При цьому враховується, що кожне промислове підприємство виконує соціально-економічні функції. Створення деяких із них навіть може зумовити формування населеного пункту.
Останнім часом у географічних дослідженнях широко використовуються геоінформаційні системи (ГІС). Ця сучасна комп’ютерна технологія застосовується для збирання, обробки, зберігання та аналізу інформації. Геоінформаційні системи дають можливість оперативно знаходити потрібні відомості, відображати й передавати їх у зручному для користувача вигляді. Ще важливішим є те, що ГІС дозволяють працювати з різними базами даних для розв’язання завдань, проведення розрахунків і їхньої наступної демонстрації в наочній формі, яка легко читається. Це може бути карта міста, природних ресурсів; схема взаємозв’язків між підприємствами. Використовуючи ГІС-технології, дослідник одержує можливість збільшувати або зменшувати окремі елементи карти, моделювати розвиток подій, визначати геометричні характеристики об’єктів (довжину транспортної магістралі, відстань між містами, площу лісового масиву). За допомогою ГІС-технологій карта може бути доповнена текстовими документами, тривимірними зображеннями, графіками, таблицями, діаграмами, фотографіями.
Загалом застосування геоінформаційних систем різко збільшує швидкість і якість роботи з інформацією порівняно з традиційними засобами.
Запитання
1) Із якою метою здійснюються географічні дослідження?
2) Для чого географічні знання необхідні робітникам транспорту, сільського господарства?
3) Що географія може «підказати» робітникам комунальних служб?
4) Які переваги мають геоінформаційні системи порівняно з традиційними, наприклад «паперовими», засобами збирання, обробки, зберігання та аналізу інформації?
4. Вітчизняні вчені економгеографи.
Засновником національної управлінської географії вважають академіка С. Л. Рудницького. Йому належить понад 70 праць, присвячених не тільки природі, населенню та господарству України, а її історії, етнографії, геології.
Серед відомих економгеографів, що зробили внесок у вивчення населення й господарства України, слід назвати імена К. Г. Воблого, О. Т. Діброви, В. М. Кубійовича, М. М. Паламарчука. К. Г. Воблий вивчав особливості економічного районування, комплексний розвиток економіки
України, демографії, історії народного господарства. У 1933—1947 рр. він працював директором Інституту економіки, тривалий час завідував кафедрою економічної географії Київського університету. О. Т. Діброва завідував кафедрою економічної географії Київського університету. Він є автором підручників із географії України для середніх шкіл і вузів. Дослідження В. М. Кубійовича присвячені населенню й особливостям розвитку господарства українських земель.
У наш час проблеми соціально-економічної географії вивчають М. Д. Пістун, Д. Ф. Заставний, О. І. Шаблій, О. Г. Топчієв, П. О. Масляк.
Завдання
Назвіть імена відомих економгеографів. Розкажіть про їх внесок у вивчення населення та господарства України.
5. Джерела географічних знань.
Вивчаючи географію, ви користувалися картами атласів. Вам відомо, що карти містять у десятки разів більше інформації, аніж текст, але треба вміти користуватися картами.
Важливими джерелами географічних знань є енциклопедії, географічні довідники та інша наукова й науково-популярна література. У ній ви знайдете достовірну інформацію про географічні об’єкти, процеси та явища, що відбуваються на Землі.
Величезні можливості надає комп’ютер, із його допомогою можна працювати з електронними підручниками, картами й атласами. Електронні підручники мають великі переваги перед звичайними. Вони можуть містити мову диктора, різноманітні ілюстрації, анімацію, інтерактивні завдання, мультимедійні ефекти. Електронні підручники не зношуються й займають мало місця. У них легко знайти потрібну інформацію: поняття, географічний об’єкт, ім’я вченого тощо.
Соціально-економічна географія більше, ніж будь-який інший шкільний предмет, потребує виходу у світовий простір. Це дозволяють зробити комп’ютерні телекомунікації. Їхній розвиток привів до створення Інтернету — глобальної мережі, що поєднує різних користувачів. Основною перевагою мережі Інтернет є наявність величезної кількості інформації, у тому числі географічної. За допомогою сучасних інформаційних технологій ви можете одержати статистичні дані, різноманітний ілюстративний матеріал.
Знайомство з основними засобами навчання
1) Підручник. Його зміст і структура. Ілюстрації, схеми, діаграми, таблиці.
2) Атлас. Його зміст і структура.
3) Контурні карти або зошит для практичних робіт із комплектом контурних карт. Їх зміст і структура.
Завдання
1) Ознайомтесь зі змістом підручника, зверніть увагу на основні теми.
2) Пошукове читання підручника. Знайдіть у підручнику поняття, які вам знайомі з курсу фізичної географії України. З’ясуйте, у зв’язку з чим вони згадуються. Зробіть висновок.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Дидактична гра «Подорож сторінками підручника географії»
Варіант І
Ознайомитись із найважливішим джерелом знань — підручником — ми з вами зможемо у вигляді подорожі. Розподілимо наші обов’язки. Перша команда повинна «прокласти маршрут нашої подорожі» — ви-значити, через які пункти пройде наш шлях (розділи і теми підручника), час, відведений на цю подорож (кількість параграфів або навчальних годин, у тому числі за розділами та темами). Друга команда має знайти в підручнику джерела інформації, які допоможуть «орієнтуватися під час подорожі» (ілюстрації, таблиці, схеми, довідковий матеріал, словник, зміст; їхнє розміщення в підручнику, у тому числі за розділами та темами). Третя, четверта, п’ята та шоста команди «вивчають місцевість в одному з районів, де пройде маршрут подорожі» (зміст основних розділів курсу).
Варіант ІІ
Учитель об’єднує учнів у дві команди: перша — фізгеографи, друга — фахівці з економічної та соціальної географії. Завдання кожної команди — піднімати руки, коли вчитель називає поняття й географічні об’єкти, що належать до цієї науки. Приблизний перелік понять: клімат, водні ресурси, народжуваність, місто, населення, річка, гори, машинобудування, озеро, болото, галузь господарства, еміграція, фізико-географічне положення, рельєф.
Варіант ІІІ
Змагання між рядами
Учитель роздає учням, що сидять за першими партами кожного ряду, «естафетну паличку» (олівець або ручку). Учні повинні назвати одне географічне поняття або географічний об’єкт, розташований в Україні, й передати «естафетну паличку» наступному учневі. Перемагає той ряд, який першим завершив гру.
Завдання
Доповніть схему, що відображає зв’язки між географічними науками.
Географічні наукиФізична географіяЕкономічна і соціальна географіяКартографіяКраїнознавствоЗемлезнавствоГеографія населенняМетеорологіяГеографія промисловостіКліматологіяГеографія сільського господарства
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Опрацюйте зміст підручника, зверніть увагу на основні теми. По-прохайте батьків допомогти вам підібрати з домашньої бібліотеки книги, у яких розповідається про географічні об’єкти. Складіть список джерел географічних знань, які наявні у вашій бібліотеці.
2) Подумайте, що вас найбільше зацікавило в новій науці. Підготуйте запитання до інтерв’ю з ученим, який вивчає проблеми економічного і соціального розвитку України.
3) Доведіть необхідність використання принципу єдності системи географічних наук, що вивчають країну. Наприклад, можна говорити про вплив соціально-економічних об’єктів (електростанцій, металургійних підприємств, хімічних виробництв) на природні об’єкти.

Категорія: Конспекти уроків із географії 9 клас | Додав: uthitel (20.09.2018)
Переглядів: 620 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: