Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із географії 7 клас |
Урок № 6 Тихий океан Обладнання: підручник, зошит для практичних робіт, атлас, фізична карта світу, карта океанів. Географічна номенклатура: моря — Берингове, Охотське, Японське, Південнокитайське, Філіппінське; Берингова протока; Панамський канал; острови — Гавайські, Маріанські, Японські, Філіппінські, Великі Зондські; глибоководні жолоби — Маріанський, Філіппінський. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Очікувані результати: учні зможуть: називати характерні риси географічного положення Тихого океану; наводити приклади форм рельєфу дна; показувати на карті об’єкти географічної номенклатури.
II. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Вступне слово вчителя Тихий океан — найбільший за площею, найглибший і найдавніший океан Землі. На його території можуть розміститися всі материки планети, тому не дивно, що його часто називають Великим. Сьогодні ми розпочнемо вивчати його природу. (Оголосити тему й очікувані результати уроку.) III. Актуалізація опорних знань і вмінь Бесіда за запитаннями
План
Розповідь учителя Тихий океан розташований між п’ятьма материками: Північною й Південною Америкою на сході, Євразією й Австралією на заході й Антарктидою на півдні. Він займає територію в усіх чотирьох півкулях. Між тропіками його максимальна ширина перевищує 17 000 км. Екватор поділяє його майже навпіл, тому природні умови на північ і на південь від цієї умовної лінії дуже схожі. Із півночі Тихий океан майже повністю оточений суходолом, тільки Берингова протока з’єднує його з Північним Льодовитим океаном. Моря розташовані переважно по північних і західних окраїнах океану (Берингове, Охотське, Японське, Східнокитайське, Жовте, Південнокитайське). Береги тут мають безліч заток і бухт, у багатьох місцях вони утворюють майже безперервний ланцюг. На сході берегова лінія менш порізана, подекуди до берега Тихого океану підходять гірські масиви. У західній і південно-західній частинах Тихого океану розташовані численні острови, у тому числі Сахалін, Японські, Філіппінські, Зондські, Нова Гвінея, Нова Зеландія, Гавайські, Маріанські. У центральній і південно-західній частині розташована Океанія. Так називають сукупність островів, що розміщені між Австралією, Малайським архіпелагом на заході й широкою, позбавленою островів смугою океану на півночі, сході та півдні. За кількістю островів та їх загальною площею Тихий океан посідає перше місце у світі. (Звернути увагу учнів на карту «Тихий океан» й організувати роботу з нею.) Робота з картою 1) Які материки омиває Тихий океан? 2) У якій частині він є найширшим? 3) Якими протоками Тихий океан поєднується з Атлантичним і Північним Льодовитим океанами? Розповідь учителя Перші відомості про Тихий океан збирали народи, що населяли його береги. Давні китайці за кілька століть до нашої ери плавали морями, що прилягають до їхньої країни, були знайомі з відкритими водами океану. Полінезійці здійснювали плавання між численними островами Океанії. До Європи відомості про найбільший океан дійшли тільки в часи епохи Великих географічних відкриттів. У 1513 р. іспанський конкістадор Васко Бальбоа перетнув Панамський перешийок і вийшов до Тихого океану, який він назвав Південним морем. У 1520—1521 рр. Ф. Магеллан уперше перетнув океан і дійшов до Філіппінських островів. Англієць Ф. Дрейк у 1578—1579 рр. пройшов від Вогняної Землі до островів Малайського архіпелагу. Видатний мореплавець Дж. Кук під час експедицій 1768—1771, 1772—1775 і 1776—1779 рр. досліджував східні береги Австралії, з’ясував острівний характер Нової Зеландії, вивчав антарктичні води, відкриті Гавайські острови, частину узбережжя Аляски. У 1804—1806 рр. перша російська навколосвітня експедиція під командуванням І. Крузенштерна і Ю. Лисянського започаткувала глибоководні дослідження океану. Пізніше важливу роль відіграли наукові експедиції на паровому корветі «Челленджер» (1872—1876 рр.) під керівництвом Ч. Томсона. Результати експедицій «Челленджера» докорінно змінили уявлення вчених про рельєф дна океану. Варіант 2 Робота з підручником Використовуючи матеріал підручника, заповніть таблицю. (Зразок таблиці наведено у варіанті 1.)
Розповідь учителя Тихий океан майже повністю розташований у межах однієї літосферної плити. Площа шельфу невелика, ця форма рельєфу найбільш виражена тільки біля берегів Азії та Австралії. Найхарактернішими елементами ложа океану є глибоководні западини й жолоби, менше виражені підняття й хребти. Відмітною рисою також є численні підводні гори. У східній частині рельєф дна відносно рівний, у західній і центральній багато підводних підняттів й улоговин із глибиною більш ніж 5000 м, порізаних підводними хребтами. Для периферійних частин океану, де Тихоокеанська плита взаємодіє із сусідніми літосферними плитами, характерні сейсмічність, активний вулканізм і глибоководні жолоби завглибшки 8000—10 000 м і більше. Із системою глибоководних жолобів і гірських споруд суходолу, що оточує океан, пов’язаний ланцюжок вулканів, що утворює Тихоокеанське «вогняне кільце». Додатковий матеріал Цікаві факти Маріанський жолоб — найглибший на Землі, тому його іноді називають «четвертим полюсом Землі» (Північний і Південний географічні полюси, висотний полюс — Джомолунгма й глибинний — Маріанський жолоб). Він має круті схили й плоске дно завширшки 1—5 км, поділене порогами на кілька замкнених западин завглибшки 8—11 км. Біля дна западини тиск води більш ніж у 1000 разів перевищує атмосферний тиск на рівні Світового океану. У січні 1960 р. Ж. Пікару і Д. Уолшу на батискафі «Трієст» удалося спуститися на дно Маріанського жолоба на глибину понад 11 км. Занурення тривало близько п’яти годин, підняття — близько трьох годин, час перебування на дні — 12 хвилин. Одним із найважливіших наукових результатів стало виявлення на величезних глибинах високоорганізованого життя. Третьою людиною, яка спустилася на дно найглибшої западини Землі, став володар «Оскара» й один із найбільш успішних режисерів Дж. Кемерон. 26 березня 2012 р. він досяг безодні Челленджера, що є найнижчою точкою Маріанської западини. Дж. Кемерон здійснив занурення на високотехнологічному апараті Deepsea Challenger, який він із групою австралійських учених проектував протягом восьми років. Обладнаний спеціальними відеокамерами й руками-роботами глибоководний апарат може розвивати швидкість у вертикальному напрямку до 150—210 м/хв і витримує величезний тиск. Для занурення знадобилося 2 години 36 хвилин. На дні океану Кемерон провів кілька годин, збираючи зразки для дослідження, завдяки яким учені зможуть більше дізнатися про життя в найглибшій точці планети. Дослідники сподіваються, що місія Кемерона дозволить вивчити досі не відомі види, що живуть на максимальних глибинах. За приблизними підрахунками, неописаними залишаються близько 750 тис. видів морських тварин і рослин без урахування мікробів, яких може бути понад мільярд видів. V. Практична робота Ознайомити школярів із метою та змістом практичної роботи, нагадати правила підписування об’єктів, що належать до географічної номенклатури Світового океану. Завдання Учні повинні підписати на контурній карті «Карта океанів»: моря — Берингове, Охотське, Японське, Південнокитайське, Філіппінське; Берингову протоку; Панамський канал; острови — Гавайські, Маріанські, Японські, Філіппінські, Великі Зондські; глибоководні жолоби — Маріанський, Філіппінський. Метод «Обери зайве» Яке з перелічених понять або назв є зайвим? Поясніть свою точку зору.
Висновки
VII. Домашнє завдання
| |
Переглядів: 420 | |
Всього коментарів: 0 | |