Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із географії 7 клас |
Урок № 5 Обладнання: підручник, зошит для практичних робіт, атлас, карта географічних поясів і природних зон. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Очікувані результати: учні зможуть: пояснювати закономірності поширення географічних поясів і природних зон; аналізувати тематичні карти.
II. Перевірка домашнього завдання Учні наводять приклади місць на Землі, для яких описи погоди і клімату майже збігаються. III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності Вступне слово вчителя Географічні пояси займають величезні території, які можна порівняти із площею найбільших материків. У їхньому складі розрізняють великі частини з подібними кліматичними умовами, однорідними ґрунтами, рослинним і тваринним світом. Називаються такі частини природними зонами. Характерно, що на одній широті іноді розташовуються різні природні зони. Це пов’язано з тим, що на співвідношення тепла й вологи, яке є визначальним для формування природних зон, впливає не тільки широта, але й положення щодо океану. (Оголосити тему й очікувані результати уроку.)
Бесіда за запитаннями
V. Вивчення нового матеріалу Робота з картою Продемонструвати учням карту «Географічні пояси та природні зони світу».
Оголосити, що учні вже вивчали географічні пояси й природні зони, за необхідності нагадати основні положення. Бесіда за запитаннями
Слово вчителя Сьогодні ми здійснимо уявну подорож від екватора до приполярних широт і вивчимо окремі природні зони. Особливу увагу необхідно приділити рослинності, яка допоможе визначити назву тієї або іншої зони. Повідомлення учнів Виступають представники шістьох груп, кожна з яких готувала повідомлення про одну з природних зон (екваторіальні ліси, савани, тропічні пустелі, степи, хвойні ліси — тайга, тундра). Під час виступів представники інших груп повинні за планом скласти тезовий конспект про певну природну зону. План
Зразок повідомлення Тропічні пустелі У тропічних пустелях випадає мало опадів і спостерігаються надзвичайно великі добові коливання температур повітря. Удень температура піднімається до +25…+35 °С і вище, пісок та уламки гірських порід розжарюються; увечері вони охолоджуються, і температура повітря швидко знижується, уночі вона може дорівнювати 0 °С. Рослинність у пустелях бідна, а в деяких місцях узагалі відсутня. Найбільш нежиттєздатними виглядають глинисті й кам’янисті пустелі. Піщані пустелі легко впізнаються по барханах. Пісок добре пропускає воду, тому на глибині кількох метрів тут можна знайти живильну вологу. У пустелі відбувається постійна, хоч і невидима боротьба за те, щоб утримати воду і якнайменше віддати. Деякі рослини мають корінь завдовжки понад 10 м. Деякі з них накопичують воду в тканинах; багато які змінили листя на колючки для зменшення випаровування води. Ґрунти в тропічних пустелях відсутні або містять надзвичайно мало гумусу. Річки зустрічаються вкрай рідко. Як правило, вони беруть початок у районах із достатньою кількістю опадів і проходять пустельні райони транзитом, а іноді зникають серед пісків. Тваринний світ пустель дещо багатший і різноманітніший, ніж рослинний. Тварини також пристосовані до нестачі вологи й занадто високих температур повітря. Верблюди, наприклад, здатні деякий час обходитися без води; за відсутності прісної можуть пити солону воду. Частини їхніх кінцівок, які торкаються землі, мають мозолисті утворення, що дозволяє ходити по розпеченому піску й лежати на ньому. Верблюди можуть харчуватися рослинами, які погано або зовсім не їдять інші тварини. Найчисленнішими тваринами тропічних пустель є змії та ящірки. У жаркий час доби одні з них сидять у норах, зариваються в пісок, інші — ховаються під тінню кущів і каменів. Уночі тварини вирушають на полювання. Виповзають зі своїх сховищ змії, павуки, скорпіони; ведуть активний спосіб життя тушканчики та ящірки.
Провести інструктаж, мета якого — нагадати учням зміст ключових понять, що використовуються в роботі, основні закономірності в розміщенні географічних поясів і природних зон, а також ознайомити з ходом роботи та критеріями її оцінювання. Завдання
Формування географічних поясів є результатом дії на Землі закономірності … (широтної зональності). У межах географічних поясів виділяють природні зони, характерними особливостями яких є … (подібність кліматичних умов, ґрунтів, рослинного і тваринного світу). У висновку учні вказують, що причинами існування цих закономірностей є широтна зональність, особливості чергування материків і океанів на земній поверхні, зміна характеру підстилаючої поверхні, особливості переміщення повітряних мас, а також взаємозв’язок компонентів природних комплексів Землі. Додаткове завдання є факультативним. Учні повинні порівняти карту природних зон зі схемою, з’ясувати розташування найбільших природних комплексів, указати їхні назви в місцях розташування для того, щоб переконатися, що різні природні зони можуть перебувати на одній широті (це важливіший момент у цій роботі). Наприклад, на одній широті будуть розміщені широколисті ліси (Західна Європа), мішані ліси (Східна Європа), хвойні ліси — тайга (Сибір). Якщо учні послідовно виконували завдання 1, 2, 3, оцінки можуть бути такими: 1—3 бали — завдання 1; 4—6 балів — завдання 1, 2; 7—9 балів — завдання 1—3; 10—11 балів — правильне виконання завдань 1—3 із висновком; 12 балів — правильне виконання завдань 1—3 із висновком і додаткового завдання. VII. Закріплення вивченого матеріалу Бесіда за запитаннями
Висновки Географічні пояси — це найбільші зональні природні комплекси. Їх формування пояснюється законом широтної зональності, що свідчить про закономірну зміну природних комплексів від екватора до полюсів. У складі географічних поясів розрізняють природні зони, які характеризуються подібними кліматичними умовами, однорідними ґрунтами, рослинним і тваринним світом.
Опрацюйте матеріал підручника:
| |
Переглядів: 458 | |
Всього коментарів: 0 | |