Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із географії 6 клас (нова програма)

УРОК № 6 Тема. Географія Нового часу. Практична робота 2 «Складання таблиці “Етапи географічного пізнання Землі”» (продовження)

УРОК № 6
Тема. Географія Нового часу. Практична робота 2 «Складання таблиці “Етапи географічного пізнання Землі”» (продовження).
Мета: з’ясувати відмінність змісту географічних досліджень Нового часу від досліджень попередніх епох; познайомити учнів із найвизначнішими експедиціями XIX ст.; розкрити роль географічних товариств у пізнанні Землі; продовжувати виховувати потяг до мандрівок, формувати інтерес до вивчення географії, виховувати почуття гордості за вітчизняних дослідників-географів; продовжувати формування дослідницьких навичок, умінь працювати з джерелами географічної інформації.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: фізична карта півкуль, настінні плакати «Дж. Кук відкриває східний берег Нової Голландії», «І. Ф. Крузенштерн та Ю. Лисянський в Океанії», «Ф. Ф. Белінсгаузен та М. П. Лазарев біля берегів Антарктиди», «М. М. Пржевальський у Центральній Азії», серія плакатів «Видатні мандрівники», атласи для 6 класу, книги «Людина, яку покликало море», «Материками й океанами».
Структура уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
IV. Вивчення нового матеріалу
V. Практична робота 2 «Складання таблиці “Етапи географічного пізнання Землі”» (продовження)
VI. Підсумок уроку
VII. Домашнє завдання
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Учитель повідомляє, що сьогодні учні «вирушать» у самостійні мандрівки під керівництвом видатних мандрівників. Учитель об’єднує учнів у групи, кожна з яких через певний час повинна надати звіт про свої «мандри». Звіт матиме форму таблиці, яку учні мають заповнити. Учитель зачитує склад груп і пропонує учасникам зайняти свої місця, повідомляє, що на підставі звітів груп буде визначена краща мандрівка.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Учитель наголошує, що в будь-яку подорож не можна вирушати, нічого не знаючи про дослідження попередників. Тому кожній групі він пропонує картку, яку учні мають заповнити за 5 хв.
Картка 1
№ з/п
Запитання
Зразок відповіді
1
Протягом яких століть тривала епоха Великих географічних відкриттів?
XV—XVII ст.
2
Які народи зробили найбільший внесок у дослідження Землі в епоху Великих географічних відкриттів?
Португальці, іспанці, голландці, росіяни, італійці
3
Які три найвизначніші географічні об’єкти були відкриті європейцями в епоху Великих географічних відкриттів?
Америка, Тихий океан, Австралія
4
Назвіть трьох найвизначніших мандрівників епохи Великих географічних відкриттів
Х. Колумб, Ф. Маґеллан, А. Тасман
5
Назвіть якомога більше мореплавців епохи Великих географічних відкриттів, чиї експедиції відбувалися Тихим океаном чи його морями
Ф. Маґеллан, Ф. Дрейк, А. Тасман, В. Поярков, С. Дежньов
6
Який материк Великі географічні відкриття не зачепили зовсім?
Антарктида
Після закінчення визначеного терміну роботи вчитель збирає заповнені картки 1, одночасно видаючи учням картки 2.
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Вступне слово вчителя.
Незважаючи на грандіозність Великих географічних відкриттів, після закінчення цієї епохи значні ділянки Землі ще були невідомі європейцям. Вони нічого не знали про Антарктиду і внутрішні частини Австралії. Майже недослідженими залишалися Північний Льодовитий океан, внутрішні частини Африки, північні райони Північної Америки, значні території Центральної Азії і Тихого океану. (Учитель показує названі території на настінній фізичній карті півкуль.)
1 Див. вид.: Вовк В. Ф. Загальна географія. 6 кл. Тест-картки. — Х.: Вид-во «Ранок», 2004.
Більша частина цих об’єктів була досліджена у XVIII—XIX ст., які були названі дослідженнями Нового часу. Ці дослідження за своїм змістом дуже відрізнялися від попередніх. Вашим подальшим завданням є встановлення цієї відмінності.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель пропонує учням розглянути картку 2 (див. нижче). У кожної групи картка присвячена певному мандрівнику (мандрівникам).
Для відповідей на поставлені запитання вчитель радить скористатися підручником, атласом [9, с. 2—3] та відповідним плакатом із серії «Видатні мандрівники».
Картка 2
№ з/п
Запитання
Відповіді
1
Які мандрівки — морські чи сухопутні — здійснював мандрівник (мандрівники)?
2
Скільки подорожей здійснив (здійснили) мандрівник (мандрівники)?
3
У якому столітті і якій — перший чи другій його половині здійснив свою подорож мандрівник (мандрівники)?
4
Які материки чи океани охоплювали ці подорожі?
5
Які найважливіші географічні об’єкти були відкриті чи досліджені в ході подорожі?
6
Яке значення для пізнання Землі мали дослідження мандрівника?
Потім учитель звертає увагу на плакати, вивішені на дошці до уроку. Кожна група має на одному з плакатів розпізнати «свого» мандрівника (мандрівників): Дж. Кука, Ф. Беллінсгаузена і М. Лазарева, І. Крузенштерна і Ю. Лисянського, М. Пржевальського. На виконання роботи відводиться 12 хв.
Під час самостійної роботи учнів учитель оперативно перевіряє й оцінює якість виконання групами завдань картки 1, а потім виконує консультативні функції.
Після виконання роботи кожна група звітує про виконання завдання. Учитель уносить необхідні корективи в доповіді груп. Звіт кожної групи — до 3 хв.
Підсумовуючи відповіді учнів, учитель звертає увагу на те, що в ході досліджень Нового часу значно змінився їх зміст:
— Вони стали глибшими і змістовнішими.
— У проведенні географічних досліджень головну роль почали відігравати вчені-географи, які здобули спеціальну наукову підготовку.
Зазначені обставини обумовили появу в різних європейських країнах географічних товариств. Перше таке товариство виникло в 1821 р. у Парижі. Згодом географічні товариства були засновані в Берліні (1828 р.), Лондоні (1830 р.), Санкт-Петербурзі (1845 р.), Нью-Йорку (1852 р.), Відні (1856 р.), Флоренції і Римі (1867 р.), Мадриді (1876 р.). Хоча ці об’єднання і були громадськими, проте, по-перше, до їх складу входили авторитетні вчені й громадські діячі, а, по-друге, географічні товариства підтримували тісні стосунки з державними установами. Це дало змогу, з одного боку, залучити державні кошти для організації численних експедицій, а з іншого, посилити наукову спрямованість цих експедицій.
V. ПРАКТИЧНА РОБОТА 2 «Складання таблиці
“Етапи географічного пізнання Землі”» (продовження)
Учитель пропонує учням самостійно заповнити частину таблиці «Етапи географічного пізнання Землі» (практична робота 2), називає термін виконання роботи (3 хв).
VІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Учитель стисло аналізує й оцінює роботу груп, визначає місце кожної групи.
VІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1) Опрацювати відповідний параграф підручника.
2) Краще підготовленим учням можна запропонувати підготувати стислі (до 3 хв) повідомлення про життя і діяльність Р. Амундсена (із використанням книги А. і Ч. Центкевичів «Людина, яку покликало море») та Р. Пірі (із використанням книги Г. Кублицького «Материками й океанами»).

Категорія: Конспекти уроків із географії 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (19.09.2018)
Переглядів: 824 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: