Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 9 клас |
Урок № 66 Будова нервової системи. Центральна і периферична Мета уроку: дати загальну характеристику нервовій системі людини; розширити знання учнів про центральний та периферичний відділи нервової системи; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки; формувати навички самоаналізу; удосконалювати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати потребу в здоровому способі життя. Очікувані результати: учні називають складові центральної і периферичної нервової системи; учні пояснюють значення нервової системи для узгодження функцій організму зі змінами довкілля. Обладнання: _____ ________________________________________________________________ Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Слово вчителя Декарт говорив: «Роздратування ступні передається по нервах у мозок, взаємодіє там із духом і таким чином породжує відчуття болю». Багато вчених намагалися пояснити механізм поширення збудження по нерву. Ньютон вважав, що нерв — це оптичний світловод, Ломоносов доводив, що тонка нервова рідина рухається по нерву. Справжнє вивчення мови нервової системи почалося наприкінці XVIII століття. Італієць Луїджі Гальвані у своїх дослідах опосередковано довів, що в нервово-м’язовому препараті виникає жива електрика. Дослідженням живої електрики займався і відомий фізик А. Вольта. У 1843 р. німецький фізіолог Е. Дюбуа-Реймон вперше продемонстрував наявність електричних полів у нервах, використавши для цього вдосконалену ним електровимірювальну апаратуру. Проте лише на початку ХХ ст. вдалося виявити джерело «тваринної електрики». Які ж особливості функціонування нервової системи людини? Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.
Бесіда 1. Що є основною структурною і функціональною одиницею нервової системи? (Нейрон.) 2. Яку будову має нейрон? (Тіло і відростки: аксон, дендрити.) 3. Яку функцію виконують дендрити й аксони? (За допомогою аксона імпульси передаються від нервової клітини до інших нервових клітин або робочого органа, а дендрити сприймають і передають інформацію до тіла нейрона.) 4. Які основні властивості нервової тканини? (Збудливість і провідність.) 5. З яких відділів складається нервова система людини? (Центрального і периферичного.) 6. За допомогою чого здійснюється діяльність нервової системи? (За допомогою рефлексів.) 7. Що входить до складу рефлекторної дуги? (Рецептори, чутливі нейрони, вставні нейрони, рухові нейрони, робочий орган.)
Нервова система — цілісна морфологічна і функціональна сукупність різних взаємопов’язаних нервових структур. Запитання до учнів • Яке значення має нервова система?
Значення нервової системи: • забезпечує узгоджену роботу клітин, тканин, органів і їхніх систем; • здійснює зв’язок організму із зовнішнім середовищем; • діяльність нервової системи лежить в основі почуттів, навчання, пам’яті, мови і мислення — психічних процесів, за допомогою яких людина не тільки пізнає навколишнє середовище, але й може активно її змінити. Чим би ми не займались, наша нервова система незримо бере участь у кожній нашій дії. Це найскладніша і найважливіша сітка управління і зв’язку в організмі людини. «Робочим елементом» нервової системи є мільйони взаємозв’язаних клітин — нейронів, які виконують ту саму функцію, що і дроти у складній електричній машині. Нейрони приймають сигнали в одній частині нервової системи і передають їх до іншої її частини, де ці сигнали можуть надходити на інші нейрони або викликати якусь дію, наприклад скорочення м’язових волокон. Нейрони — це дуже ніжні клітини, які можуть легко пошкоджуватись або знищуватися в результаті травми, інфекції, хімічної дії або недостачі кисню. Скупчення тіл нейронів у спинному і головному мозку утворює сіру речовину, а скупчення відростків — білу речовину. Відростки, що відходять від нейронів, розташованих у головному і спинному мозку, утворюють нервові волокна. Ці нервові волокна збираються у пучки — нерви, що виходять за межі головного і спинного мозку. Нерви, залежно від складу їхніх волокон, поділяють на три групи.
Визначити: • Як називаються ці групи нервів? • Які функції вони виконують? Очікувана відповідь учнів Нерви, залежно від складу їхніх волокон, поділяють на чутливі, рухові і змішані. Чутливі нерви містять доцентрові волокна (проводять збудження від органів до центральної нервової системи), рухові — відцентрові волокна (проводять збудження від центральної нервової системи до органів), а змішані — обидва види нервових волокон.
Багато нервів та їхніх розгалужень на периферії, крім нервових волокон, мають нервові вузли (ганглії). Вони складаються з тіл нейронів, відростки яких входять до складу нервів, та їхніх розгалужень (нервові сплетення). Запитання до учнів • Яку функцію виконують нерви? Очікувана відповідь учнів Нерви зв’язують відділи головного і спинного мозку з іншими органами і виконують провідникову функцію — ними передаються нервові імпульси.
Анатомічно нервову систему поділяють на центральну, до якої входить головний і спинний мозок, та периферичну, що включає всі нервові тканини за межами центральної.
• Яке значення має центральна нервова система? Учитель коригує і узагальнює відповіді учнів. Центральна нервова система регулює всі процеси, що відбуваються в організмі, забезпечуючи індивідуальне пристосування його до мінливих умов існування; сприймає вплив на організм різних подразників, здійснює їх аналіз і синтез та формує потік нервових імпульсів до робочих органів; визначає поведінку людини, її взаємодію з постійно змінюваним зовнішнім середовищем. • Які структури входять до периферичної нервової системи? Очікувані відповіді учнів Нерви, нервові вузли.
Нерви, які відходять від головного мозку, називаються, черепно-мозковими, їх 12 пар, а від спинного мозку — спинномозковими (31 пара). Загалом від центральної нервової системи відходить 43 пари нервів.
• Які органи іннервують черепно-мозкові та спинномозкові нерви? Очікувана відповідь учнів Черепно-мозкові нерви іннервують органи чуття в деякі м’язи (виняток — блукаючий нерв, що відповідає за роботу органів травлення, серця і дихальних шляхів), а спинномозкові нерви іннервують усі ділянки тіла людини, розташовані нижче шиї.
Функціонально нервову систему поділяють на соматичну і вегетативну. Соматична нервова система іннервує опорно-руховий апарат і всі органи чуття, а вегетативна нервова система регулює процеси обміну речовин та роботу всіх внутрішніх органів (серця, нирок, легень та ін.).
Чи знаєте ви, що… • алкоголь знищує нервові клітини головного мозку: 1 літр пива вбиває до 6000 нервових клітин, а 100 грамів горілки — 7000; • у тілі дорослої людини близько 75 км нервів; • нервова система людини містить близько 10 мільярдів нейронів і приблизно в сім разів більше клітин обслуговуючих — опорних і живильних; • найбільші нервові клітини людини в 1000 разів більші за найдрібніші; • найтонші нервові волокна мають поперечний зріз у розмірі лише 0,5 мікрометра, товстіші — 20 мікрометрів.
5.1. Розгадування кросворда. 5.2. «Ти — мені, я — тобі». Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його будь-кому зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.
«Закінчи речення» • Нервові волокна збираються у пучки і утворюють ... (нерви). • Нерви забезпечують ... (зв’язок між центральною нервовою системою і органами тіла людини). • Нерви, що проводять збудження від органів до центральної нервової системи, називаються ... (чутливими). • Нерви, що проводять збудження від центральної нервової системи до робочих органів, називаються ... (руховими). • Сіра речовина мозку утворена ... (скупченням тіл нейронів). • Біла речовина мозку утворена ... (скупченням відростків нейронів). • Кількість черепно-мозкових нервів ... (12). • Кількість спинномозкових нервів ... (32). • Нерви, які мають чутливі і рухові волокна, називаються ... (змішаними). • Функціонально нервова система поділяється на ... (соматичну та вегетативну).
Індивідуальні та творчі завдання. Скласти сенкан на тему «Нерв».
| |
Переглядів: 1421 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 0 | |