Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 9 клас |
Урок № 8 Регуляторні системи організму людини Мета уроку: сформулювати поняття про регуляторні системи організму людини; розглянути основні принципи нервової, ендокринної та імунної регуляції функцій організму; формувати та розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, працювати з опорними схемами, формулювати висновки; сприяти розвитку інтересу до вивчення природничих наук; виховувати комунікативні навички, уміння спілкуватися; сприяти формуванню основних уявлень про наукове пізнання світу. Очікувані результати: учні пояснюють принципи нервової, ендокринної та гуморальної регуляції; учні порівнюють принципи нервової і гуморальної регуляції фізіологічних функцій; учні роблять висновок про організм людини як біологічну систему. Обладнання: _____________________________________________________________________ Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2.1. Тестові завдання на встановлення однієї правильної відповіді. 1. Укажіть орган, який не належить до видільної системи: А стравохід Б нирка В сечовий міхур Г сечовидільний канал 2. Укажіть орган, який не належить до кровоносної системи: А артерія Б вени В серце Г трахея 3. Укажіть орган, який не належить до дихальної системи: А легені Б носова порожнина В бронхи Г капіляри 4. Укажіть орган, який не належить до травної системи: А печінка Б гортань В шлунок Г підшлункова залоза 5. Укажіть орган, який не належить до нервової системи: А головний мозок Б спинний мозок В жовтий кістковий мозок Г нерви 6. Основним структурним і функціональним елементом нервової системи є: А мозок Б нейрон В нерви Г нейроглія 2.2. Вправа «Установи відповідність».
Слово вчителя Не можна не дивуватися тому, в яких різних умовах довкілля може жити людина: при температурі повітря від +50 до -70 °С (120° різниці!), витримувати тривале голодування або брати участь у конкурсі ненажер, жити в горах чи нижче від рівня моря. За допомогою певних засобів захисту людина може перебувати в космосі, під водою. Все це було б неможливим, якби в організмі не існували механізми, що забезпечують сталість його внутрішнього середовища. Сталість внутрішнього середовища організму на будь-якому рівні називається гомеостазом. Системні механізми гомеостазу забезпечуються взаємодією найважливіших регуляторних систем: нервової, гуморальної та імунної. Принципи злагодженої роботи цих систем ми розглянемо сьогодні на уроці. Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.
Запитання до учнів • Як ви вважаєте, чому фізіологічні процеси в організмі протікають узгоджено? Які механізми регуляції фізіологічних функцій ви знаєте? (Обговорення відповідей учнів.)
Фізіологічні процеси в організмі людини протікають узгоджено внаслідок існування певних механізмів їхньої регуляції. Регуляція різних процесів в організмі здійснюється за допомогою нервового та гуморального механізмів. Гуморальна регуляція (від латин. волога) здійснюється за допомогою гуморальних чинників (гормонів), які розносяться кров’ю та лімфою по всьому організмові. Нервова регуляція здійснюється за допомогою нервової системи. Нервовий і гуморальний способи регуляції функцій тісно пов’язані між собою. На діяльність нервової системи постійно впливають принесені кров’ю хімічні речовини, а утворення більшості хімічних речовин і виділення їх у кров перебуває під постійним контролем нервової системи. Регуляція фізіологічних функцій в організмі не може здійснюватися за допомогою лише нервової або тільки гуморальної регуляції, це єдиний комплекс нейрогуморальної регуляції функцій. Останнім часом висловлюють припущення, що існують не дві системи регуляції (нервова та гуморальна), а три (нервова, гуморальна й імунна).
Пояснення порядку виконання роботи. З усіх учнів класу вчитель створює 3 «домашні» групи. Кожному учневі дає табличку червоного, жовтого або зеленого кольору таким чином, щоб кількість позначок різного кольору в кожній групі була приблизно однаковою (у кожній «домашній» групі всі її учасники повинні мати позначки різних кольорів, а в кожній «експертній» — однакові). Завдання «домашніх» груп — опрацювати інформацію та опанувати її на рівні, достатньому для обміну цією інформацією з іншими. Групи отримують завдання. Знайти в тексті підручника відповіді на запитання й на основі вивченого скласти опорний конспект про таке. 1 група — Нервова регуляторна система. Запитання для групи • Що таке нервова регуляція? • За допомогою чого вона здійснюється? • Які принципи нервової регуляції ви знаєте? • Яке значення для організму має дана регуляторна система? • Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами? 2 група — Гуморальна регуляторна система.
Запитання для групи • Що таке гуморальна регуляція? • За допомогою чого вона здійснюється? • Які принципи гуморальної регуляції ви знаєте? • Яке значення для організму має дана регуляторна система? • Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами? 3 група — Імунна регуляторна система. Запитання для групи • Що таке імунна регуляція? • За допомогою чого вона здійснюється? • Які принципи імунної регуляції ви знаєте? • Яке значення для організму має дана регуляторна система? • Чи існує взаємозв’язок даної системи з іншими регуляторними системами? Після цього вчитель об’єднує учнів у 3 «експертні» групи так, щоб у першу увійшли учні, що мають таблички із червоним кольором і працювали в «домашніх» групах 1, 2, 3; друга — учні, що мають таблички жовтого кольору, третя — зеленого кольору. Кожен з учасників ознайомлює інших зі змістом опрацьованої ним інформації. «Експертна» група аналізує матеріал у цілому. Потім учням пропонується повернутися в «домашні» групи, щоб поділитися знаннями, отриманими в «експертній» групі. Учні повинні донести інформацію якісно та в повному обсязі членам своєї «домашньої» групи за визначений учителем час. Завдання «домашніх» груп — корекція та остаточне узагальнення всієї інформації.
Завдання учням. • Скласти порівняльну характеристику нервової та гуморальної регуляції.
5.1. Пояснення схем.
5.2. Вправа «Своя шпаргалка». Учні мають створити власний опорний конспект щодо нової теми, який вони зможуть використати під час відповіді на наступних уроках. 5.3. «Мозковий штурм». — Чому для правильного уявлення про організм як цілісну систему необхідні знання про процеси, які відбуваються в клітинах і тканинах? 5.4. Фронтальна бесіда.
Індивідуальні та творчі завдання. Підготуватися до узагальнюючого уроку з теми «Вступ. Організм людини як біологічна система».
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 793 | |
Всього коментарів: 0 | |