Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 9 клас

Урок № 71 Регуляція роботи внутрішніх органів. Вегетативна (автономна) нервова система. Симпатична та парасимпатична нервова система, їхні функції

Урок № 71

Регуляція роботи внутрішніх органів. Вегетативна (автономна)
нервова система. Симпатична та парасимпатична нервова система, їхні функції

Мета уроку: охарактеризувати симпатичну і парасимпатичну нервову систему, порівняти їхні функції в організмі; розвивати вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки; виховувати потребу в здоровому способі життя.

Очікувані результати: учні характеризують вегетативну та соматичну нервову систему, парасимпатичну та симпатичну нервову систему; пояснюють нервову регуляцію роботи внутрішніх органів людини, значення нервової системи для узгодження функцій організму зі змінами довкілля.

Обладнання: _____ ________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

  1. 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Вправа «Розумний куб».

Запитання на гранях куба:

1. Що таке мотонейрони?

2. Чим утворена мотонейронна одиниця?

3. Які існують види рухових функцій?

4. Які структури ЦНС забезпечують складні рухи?

5. Які структури ЦНС забезпечують прості рефлекси, пози й окремі рухи?

6. Яка роль кори великих півкуль у регуляції рухової активності?

2.2. Вправа «Тести для друга». Складені вдома тестові завдання формату А (на вибір однієї правильної відповіді) учні пропонують для розв’язання сусідові по парті.

  1. 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Згідно з уявленнями французького фізіолога М. Біта (початок ХІХ століття) функції тваринного організму поділяли на дві групи: тваринні (анімальні, соматичні) і вегетативні (рослинні). Перші включали рухові реакції скелетних м’язів і сприйняття зовнішніх подразників, другі — решту функцій тіла: живлення, ріст, розмноження і т. п. Відповідно до цього було встановлено фізіологічний принцип поділу нервової системи на соматичну і вегетативну (від латин. vegetativus — рослинний).

Таким чином, термін «вегетативна нервова система» існує майже два століття, а її виділення, безумовно, стимулювало і клінічні, і фізіологічні, і біохімічні підходи до вивчення особливостей і закономірностей функціонування як соматичної, так і вегетативної систем. Необхідно зазначити, що термін «вегетативна нервова система» влаштовував не всіх учених, у зв’язку із чим було розпочато численні спроби до його покращення. За результатами своїх досліджень англійський фізіолог Д. Ленглі цю частину нервової системи назвав «автономною нервовою системою», підкресливши при цьому її великий ступінь незалежності від ЦНС.

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

 

 

  1. 4. Засвоєння нового матеріалу
  • Розповідь учителя

Ви вже знаєте, що вся нервова система (центральна і периферична) функціонально поділяється на соматичну і автономну, або вегетативну.

Запитання до учнів

• Які відділи нервової системи охоплює соматична нервова система? (Соматична охоплює ті відділи центральної й периферичної нервової системи, які іннервують скелетні м’язи та органи чуття.)

• Що належить до автономної нервової системи? (До автономної нервової системи належать відділи головного мозку і нерви з їхніми розгалуженнями, які іннервують переважно внутрішні органи: серце, судини, залози внутрішньої секреції та ін.)

• Чому автономну нервову систему називають мимовільною? (Функції, які вона регулює, не можуть бути довільно підсилені або послаблені.)

Автономна нервова система, у свою чергу, поділяється на симпатичний і парасимпатичний відділи.

Більшість органів іннервується одночасно як симпатичною, так і парасимпатичною нервовою системою, однак вони діють на один і той самий орган протилежно. Наприклад, симпатична нервова система збільшує ритм і силу скорочень серця, звужує судини і підвищує їхній тонус, уповільнює перистальтику кишок; парасимпатична — навпаки, уповільнює ритм і зменшує силу скорочень серця, розширює судини і знижує тиск у них, прискорює перистальтику кишок.

  • Аналіз і обговорення таблиці

Вплив автономної нервової системи на діяльність деяких органів

Органи

Автономна нервова система

симпатичний відділ (стан — ви злякалися)

парасимпатичний відділ (стан — ви заспокоїлися)

Серце

Прискорює і підсилює його скорочення

Уповільнює його скорочення

Кровоносні судини

Звужує

Розширює (у певних органах)

Кров’яний тиск

Підвищує

Знижує

Дихання

Прискорює

Уповільнює

Зіниці ока

Розширює

Звужує

Залози: слинні, травні шлунка і кишечнику

Зменшує виділення слини і травного соку

Збільшує виділення слини і травного соку

Рухова активність шлунка і кишечнику

Уповільнює

Прискорює

Шкіра

Посилює потовиділення

Не діє

 

Загалом симпатична нервова система забезпечує витрачання енергії, а парасимпатична — відновлення її запасів в організмі.

• Яка основна функція автономної нервової системи?

Очікувана відповідь учнів

Функцією автономної нервової системи є підтримка гомеостазу — сталості внутрішнього середовища організму.

  • Розповідь учителя

Автономна нервова система не має своїх особливих аферентних, чутливих шляхів. Чутливі імпульси від органів спрямовуються по чутливих волокнах, спільних для вегетативної і соматичної нервової системи. Вищий контроль і регуляцію функцій вегетативної нервової системи, як і соматичної, здійснює кора великого мозку.

  • Пошукова робота з підручником

Завдання

• Де розміщені центри автономної нервової системи?

• Де розташовані нервові центри симпатичного відділу автономної нервової системи?

• Де розташовані центри парасимпатичного відділу автономної нервової системи?

Очікувані відповіді учнів

Центри автономної нервової системи розміщені в середньому, довгастому й спинному мозку, а периферична частина складається з нервових вузлів і нервових волокон, які іннервують робочий орган.

Симпатична частина автономної нервової системи бере початок у середній частині спинного мозку (останній шийний, грудні і IIIII поперекові сегменти), де містяться тіла перших нейронів, відростки яких закінчуються в нервових вузлах двох симпатичних ланцюгів, розміщених по обидва боки і спереду від хребта. У цих ланцюгах містяться тіла інших нейронів, відростки яких безпосередньо іннервують робочі органи. У вузлах перший і другий нейрони з’єднуються за допомогою синапсів.

Парасимпатична частина автономної нервової системи утворена кількома нервами, тіла яких містяться в середньому й довгастому мозку та в IIIV сегментах крижового відділу спинного мозку. Парасимпатичні вузли, у яких розміщуються тіла інших нейронів, розміщені в органах, на діяльність яких вони впливають.

 

  • Доповнення вчителя

Слід мати на увазі, що поділ нервової системи на соматичну і автономну, як і на центральну й периферичну, має умовний характер, оскільки всі відділи нервової системи анатомічно та функціонально пов’язані один з одним і працюють як єдине ціле.

  1. 5. Узагальнення і закріплення знань

«Творча лабораторія» (робота у творчих групах).

— Соматична та автономна (вегетативна) нервова система відрізняються не лише за функцією, а й за будовою. Чим саме?

— В організмі діють дві регуляторні системи — мобілізуюча й відновлювальна, які регулюють і узгоджують фізіологічні процеси в організмі. Як ви розумієте процеси мобілізації в організмі?

— Запропонуйте можливі причини мобілізації.

— Які зміни відбуватимуться з енергетичними ресурсами організму?

— Чи здійснюватиметься відновлення енергетичних ресурсів організму?

  1. 6. Підбиття підсумків уроку

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було...

— Урок важливий, тому що...

— Мені сподобалось...

— Мені не сподобалось...

  • Від наступного уроку я чекаю...

 

 

 

  1. 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________.

Зошит ________________________________________________.

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти «шпаргалку з помилками» за темою уроку (невеличкий опорний конспект, у якому допущено декілька помилок).

Категорія: Конспекти уроків із біології 9 клас | Додав: uthitel (10.02.2018)
Переглядів: 246 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: