Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 9 клас

Урок № 66 Будова нервової системи. Центральна і периферична нервова система людини

Урок № 66

Будова нервової системи. Центральна і периферична
нервова система людини

Мета уроку: дати загальну характеристику нервовій системі людини; розширити знання учнів про центральний та периферичний відділи нервової системи; розвивати вміння аналізувати, узагальнювати, робити висновки; формувати навички самоаналізу; удосконалювати вміння творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати потребу в здоровому способі життя.

Очікувані результати: учні називають складові центральної і периферичної нервової системи; учні пояснюють значення нервової системи для узгодження функцій організму зі змінами довкілля.

Обладнання: _____ ________________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

  1. 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. 2. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Декарт говорив: «Роздратування ступні передається по нервах у мозок, взаємодіє там із духом і таким чином породжує відчуття болю». Багато вчених намагалися пояснити механізм поширення збудження по нерву. Ньютон вважав, що нерв — це оптичний світловод, Ломоносов доводив, що тонка нервова рідина рухається по нерву. Справжнє вивчення мови нервової системи почалося наприкінці XVIII століття. Італієць Луїджі Гальвані у своїх дослідах опосередковано довів, що в нервово-м’язовому препараті виникає жива електрика. Дослідженням живої електрики займався і відомий фізик А. Вольта. У 1843 р. німецький фізіолог Е. Дюбуа-Реймон вперше продемонстрував наявність електричних полів у нервах, використавши для цього вдосконалену ним електровимірювальну апаратуру. Проте лише на початку ХХ ст. вдалося виявити джерело «тваринної електрики». Які ж особливості функціонування нервової системи людини?

Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.

  1. 3. Актуалізація опорних знань учнів

Бесіда

1. Що є основною структурною і функціональною одиницею нервової системи? (Нейрон.)

2. Яку будову має нейрон? (Тіло і відростки: аксон, дендрити.)

3. Яку функцію виконують дендрити й аксони? (За допомогою аксона імпульси передаються від нервової клітини до інших нервових клітин або робочого органа, а дендрити сприймають і передають інформацію до тіла нейрона.)

4. Які основні властивості нервової тканини? (Збудливість і провідність.)

5. З яких відділів складається нервова система людини? (Центрального і периферичного.)

6. За допомогою чого здійснюється діяльність нервової системи? (За допомогою рефлексів.)

7. Що входить до складу рефлекторної дуги? (Рецептори, чутливі нейрони, вставні нейрони, рухові нейрони, робочий орган.)

  1. 4. Засвоєння нового матеріалу
  1. Значення і будова нервової системи.
  • Розповідь учителя

Нервова система — цілісна морфологічна і функціональна сукупність різних взаємопов’язаних нервових структур.

Запитання до учнів

• Яке значення має нервова система?

  • Обговорення відповідей учнів, складання опорного конспекту

Значення нервової системи:

• забезпечує узгоджену роботу клітин, тканин, органів і їхніх систем;

• здійснює зв’язок організму із зовнішнім середовищем;

• діяльність нервової системи лежить в основі почуттів, навчання, пам’яті, мови і мислення — психічних процесів, за допомогою яких людина не тільки пізнає навколишнє середовище, але й може активно її змінити.

Чим би ми не займались, наша нервова система незримо бере участь у кожній нашій дії. Це найскладніша і найважливіша сітка управління і зв’язку в організмі людини. «Робочим елементом» нервової системи є мільйони взаємозв’язаних клітин — нейронів, які виконують ту саму функцію, що і дроти у складній електричній машині. Нейрони приймають сигнали в одній частині нервової системи і передають їх до іншої її частини, де ці сигнали можуть надходити на інші нейрони або викликати якусь дію, наприклад скорочення м’язових волокон. Нейрони — це дуже ніжні клітини, які можуть легко пошкоджуватись або знищуватися в результаті травми, інфекції, хімічної дії або недостачі кисню.

Скупчення тіл нейронів у спинному і головному мозку утворює сіру речовину, а скупчення відростків — білу речовину.

Відростки, що відходять від нейронів, розташованих у головному і спинному мозку, утворюють нервові волокна. Ці нервові волокна збираються у пучки — нерви, що виходять за межі головного і спинного мозку. Нерви, залежно від складу їхніх волокон, поділяють на три групи.

  • Пошукова робота з підручником

Визначити:

• Як називаються ці групи нервів?

• Які функції вони виконують?

Очікувана відповідь учнів

Нерви, залежно від складу їхніх волокон, поділяють на чутливі, рухові і змішані. Чутливі нерви містять доцентрові волокна (проводять збудження від органів до центральної нервової системи), рухові — відцентрові волокна (проводять збудження від центральної нервової системи до органів), а змішані — обидва види нервових волокон.

  • Розповідь учителя

Багато нервів та їхніх розгалужень на периферії, крім нервових волокон, мають нервові вузли (ганглії). Вони складаються з тіл нейронів, відростки яких входять до складу нервів, та їхніх розгалужень (нервові сплетення).

Запитання до учнів

• Яку функцію виконують нерви?

Очікувана відповідь учнів

Нерви зв’язують відділи головного і спинного мозку з іншими органами і виконують провідникову функцію — ними передаються нервові імпульси.

  1. Центральна і периферична нервова система людини.
  • Розповідь учителя

Анатомічно нервову систему поділяють на центральну, до якої входить головний і спинний мозок, та периферичну, що включає всі нервові тканини за межами центральної.

  • Проекція зображення на екран

 

• Яке значення має центральна нервова система?

Учитель коригує і узагальнює відповіді учнів.

Центральна нервова система регулює всі процеси, що відбуваються в організмі, забезпечуючи індивідуальне пристосування його до мінливих умов існування; сприймає вплив на організм різних подразників, здійснює їх аналіз і синтез та формує потік нервових імпульсів до робочих органів; визначає поведінку людини, її взаємодію з постійно змінюваним зовнішнім середовищем.

• Які структури входять до периферичної нервової системи?

Очікувані відповіді учнів

Нерви, нервові вузли.

  • Розповідь учителя

Нерви, які відходять від головного мозку, називаються, черепно-мозковими, їх 12 пар, а

від спинного мозку — спинномозковими (31 пара). Загалом від центральної нервової системи відходить 43 пари нервів.

  • Самостійна робота з підручником

• Які органи іннервують черепно-мозкові та спинномозкові нерви?

Очікувана відповідь учнів

Черепно-мозкові нерви іннервують органи чуття в деякі м’язи (виняток — блукаючий нерв, що відповідає за роботу органів травлення, серця і дихальних шляхів), а спинномозкові нерви іннервують усі ділянки тіла людини, розташовані нижче шиї.

  • Складання опорної схеми
  • Розповідь учителя

Функціонально нервову систему поділяють на соматичну і вегетативну. Соматична нервова система іннервує опорно-руховий апарат і всі органи чуття, а вегетативна нервова система регулює процеси обміну речовин та роботу всіх внутрішніх органів (серця, нирок, легень та ін.).

  • Складання опорної схеми

 

  • Повідомлення учня

Чи знаєте ви, що…

• алкоголь знищує нервові клітини головного мозку: 1 літр пива вбиває до 6000 нервових клітин, а 100 грамів горілки — 7000;

• у тілі дорослої людини близько 75 км нервів;

• нервова система людини містить близько 10 мільярдів нейронів і приблизно в сім разів більше клітин обслуговуючих — опорних і живильних;

• найбільші нервові клітини людини в 1000 разів більші за найдрібніші;

• найтонші нервові волокна мають поперечний зріз у розмірі лише 0,5 мікрометра, товстіші — 20 мікрометрів.

  1. 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Розгадування кросворда.

5.2. «Ти — мені, я — тобі».

Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його будь-кому зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання.

  1. 6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

• Нервові волокна збираються у пучки і утворюють ... (нерви).

• Нерви забезпечують ... (зв’язок між центральною нервовою системою і органами тіла людини).

• Нерви, що проводять збудження від органів до центральної нервової системи, називаються ... (чутливими).

• Нерви, що проводять збудження від центральної нервової системи до робочих органів, називаються ... (руховими).

• Сіра речовина мозку утворена ... (скупченням тіл нейронів).

• Біла речовина мозку утворена ... (скупченням відростків нейронів).

• Кількість черепно-мозкових нервів ... (12).

• Кількість спинномозкових нервів ... (32).

• Нерви, які мають чутливі і рухові волокна, називаються ... (змішаними).

• Функціонально нервова система поділяється на ... (соматичну та вегетативну).

  1. 7. Домашнє завдання

Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти сенкан на тему «Нерв».

 

Категорія: Конспекти уроків із біології 9 клас | Додав: uthitel (10.02.2018)
Переглядів: 270 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: