Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 9 клас

Урок № 61 Запліднення. Генетичне визначення статі

Урок № 61

Запліднення. Генетичне визначення статі

Мета уроку: поглибити знання учнів про запліднення, охарактеризувати процес запліднення в людини; розкрити особливості генетичного визначення статі; формувати вміння і навички роботи з роздатковим матеріалом, таблицями, схемами; розвивати вміння аналізувати, робити висновки; виховувати повагу до життя як найвищої цінності.

Очікувані результати: учні характеризують процес запліднення, штучне запліднення у людини; учні пояснюють особливості визначення статі.

Обладнання: _____________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

  1. 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Фронтальна бесіда

1. У чому полягають особливості періоду статевого дозрівання хлопчиків?

2. У чому полягають особливості періоду статевого дозрівання дівчаток?

3. Чому і як змінюється поведінка підлітків у період статевого дозрівання?

4. Як керувати своєю поведінкою в період статевого дозрівання?

5. Коли настає справжня статева зрілість?

 

2.2. Біологічний диктант «Так — ні».

  1. 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Звідки беруться діти? Це нехитре запитання хвилює кожну дитину, а дорослі не завжди відповідають правильно. І тут починаються вигадки...

...Учитель дав учням завдання написати твір на тему: «Як з’являються на світ діти?». Дівчинка прийшла додому і спитала матір: «Мамо, як ти з’явилася на світ?» Матір відповіла «Мене знайшли в капусті». Із цим запитанням дівчинка звернулася до бабусі: «Мене принесла лелека»,— відповіла бабуся. Дівчинка сіла і написала: «Маму знайшли в капусті, бабусю принесла лелека. Тільки я народилася нормально».

Джерелом зародження нового людського організму є всього-на-всього дві крихітні клітинки — яйцеклітина і сперматозоїд.

— Яку подорож здійснює сперматозоїд, щоб досягти яйцеклітини, і скільки часу на це витрачається?

— Які дні сприятливі, а які — несприятливі для запліднення?

— Як яйцеклітина готується до зустрічі сперматозоїда?

Сьогодні на уроці ми дамо відповіді на всі ці запитання.

Повідомлення теми уроку. Визначення мети і завдань уроку.

  1. 4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Запліднення. Штучне запліднення. (Бесіда, розповідь учителя, повідомлення учнів.)

2. Генетичне визначення статі. (Розповідь учителя, бесіда, робота з таблицею та схемами.)

 

 

 

  1. 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Відновлення тексту.

Вставте пропущені слова в текст.

З ембріонів з двома Х-хромосомами (від кожного з батьків по одній Х-хромосомі) розвиваються ____________ (дівчатка). З ембріонів, які містять _______ (Y)-хромосому від батька і ________ (Х)-хромосому від __________ (матері), розвиваються ___________ (хлопчики).

5.2. Вправа «Творча лабораторія» (робота у творчих групах).

Бувають випадки, що в процесі запліднення беруть участь статеві клітини з порушенням кількості чи будови хромосом. Спрогнозуйте, які можуть бути наслідки такого запліднення. (Наслідками такого запліднення можуть бути вроджені вади й аномалії розвитку всього організму.)

5.3. Складання сенканів на тему «Зигота».

  1. 6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

• Процес злиття чоловічої та жіночої статевих клітин називається ... (заплідненням).

• У результаті процесу запліднення утворюється ... (зигота).

• Запліднення відбувається у ... (матковій трубі).

• Кількість сперматозоїдів, які проникають у яйцеклітину, ... (один).

• Сперматозоїд проникає у яйцеклітину завдяки ... (ферменту акросоми).

• Час, через який сперматозоїди досягають порожнини матки, ... (30 хвилин).

• Кількість хромосом у соматичній клітині людини ... (46).

• Кількість хромосом у статевій клітині людини ... (23).

• Статеві хромосоми жінки ... (ХХ).

• Статеві хромосоми чоловіка ... (ХY).

• Визначення статі в людини залежить від ... (наявності Х- або Y-хромосоми в сперматозоїді, що запліднює яйцеклітину).

• Нестатеві хромосоми називають ... (аутосомами).

  1. 7. Домашнє завдання

Індивідуальні та творчі завдання

Підготуватись до рольової гри на тему «Вплив чинників зовнішнього середовища на розвиток зародка».

Категорія: Конспекти уроків із біології 9 клас | Додав: uthitel (10.02.2018)
Переглядів: 475 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: