Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 9 клас |
Урок № 48 Регуляція кількості води в організмі Мета уроку: охарактеризувати процеси утворення сечі; з’ясувати значення виділення з організму кінцевих продуктів обміну; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; розвивати логічне мислення, творчу активність учнів; удосконалювати вміння аналізувати, творчо розв’язувати поставлені завдання; виховувати потребу в здоровому способі життя. Очікувані результати: учні характеризують регуляцію сечовиділення; учні пояснюють утворення первинної та вторинної сечі; роль нирок у здійсненні водно-сольового обміну, підтриманні Обладнання: _____________________________________________________________________ Тип уроку: комбінований.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2.1. Індивідуальна робота за картками. 2.2. Вправа «Вірю — не вірю». Учням необхідно позначити пропоновані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю. 1. Нирки та сечоводи — парні органи сечовидільної системи. 2. Мозкова речовина нирки міститься під кірковою. 3. Нефрон — структурна і функціональна одиниця нирки. 4. Стінки звивистих канальців утворені багатошаровим епітелієм. 5. Збірні трубочки відкриваються у сечовод. 6. Об’єм сечового міхура в дорослої людини становить 1,5–2 л. 7. Кожний нефрон складається із ниркового тільця і звивистих канальців. 8. У капсулі нефрону розміщується декілька клубочків кровоносних капілярів. 9. Мозкова речовина складається з ниркових пірамідок. 10. Маса нирки в нормі становить 120–200 г. 11. Сечовий міхур — непарний орган сечовидільної системи. 12. Людина може жити з однією ниркою. Відповідь:
2.3. Розгадування кросвордів. (Учні обмінюються кросвордами, які склали вдома, і розгадують їх.) 2.4. Вправа «Розумний куб».
Слово вчителя Із часів ранньої Римської імперії і до XVIII століття сеча була одним з основних компонентів зубної пасти, оскільки аміак, що в ній міститься, має прекрасні очисні властивості. Вікінги використовували сечу для зберігання вогню. Вони зрізали деревний гриб, а потім варили його в сечі протягом декількох днів і висушували. Сеча містить нітрит натрію, який дозволяв такій труті повільно тліти довгий час, тому вогонь міг легко перевозитися під час плавання. Намагаючись утримати своє місто в чистоті, мешканці стародавнього Риму зіткнулися з проблемою нечистот, які з кожним роком заповнювали міські туалети. Та проблему вдалося швидко вирішити: імператор Веспасіан почав посилати своїх людей збирати сечу, а потім розвозити її ремісникам по всьому місту. Ремісники змушені були платити податок за використання цього продукту життєдіяльності. До речі, у давнину сечу використовували для пом’якшення шкіри і її відбілювання. Як відбувається утворення сечі, ми й розглянемо сьогодні на уроці. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку
План пояснення нового матеріалу 1. Утворення сечі. (Розповідь учителя, рішення проблемних питань, бесіда, робота з таблицями.) 2. Рефлекторний характер виведення сечі. (Самостійна робота з підручником.) 3. Регуляція роботи нирок. (Розповідь учителя, складання опорної схеми.)
5.1. «Ти — мені, я — тобі». Учні складають запитання з вивченої на уроці теми, щоб поставити його будь-кому зі своїх однокласників. Учень, який отримав запитання і дав на нього відповідь, має право поставити своє запитання. 5.2. «Мозковий штурм» — Чому наявність у сечі білка чи цукру вказує на можливе захворювання нирок? — Чому кухонна сіль має щоденно надходити до організму?
7.1. Завдання для всього класу. Підручник _____________________________________________. Зошит _________________________________________________. 7.2. Індивідуальні та творчі завдання. Підготувати повідомлення про захворювання органів сечовидільної системи. | |||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 484 | |
Всього коментарів: 0 | |