Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 9 клас |
Урок № 47 Будова і функції сечовидільної системи Мета уроку: ознайомити учнів з будовою сечовидільної системи людини; розкрити особливості будови нирок, сечоводів, сечового міхура та сечівника у зв’язку з функціями, які вони виконують; розвивати вміння порівнювати будову та функції органів людини, які беруть участь у виділенні продуктів обміну; удосконалювати вміння логічно мислити та робити відповідні висновки; виховувати бережливе ставлення до власного організму та усвідомлення необхідності дотримання здорового способу життя. Очікувані результати: учні називають органи та функції сечовидільної системи; розпізнають органи сечовидільної системи на малюнках; характеризують будову і функції нирок, нефрона, будову і функції сечових шляхів. Обладнання: _____ ________________________________________________________________ Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.
2.1. Перевірка складених удома «Правил особистої гігієни для своєї шкіри».
2.2. Вправа «Коло ідей». — Чому людина в сауні може витримувати температуру до 100 ºС? — Лікарі-дерматологи стверджують, що «ніяких шкірних хвороб немає, а є тільки загальне захворювання, яке розпочинається на шкірі». Пухирі, висипки, виразки — це немовби «шкірна проба», показник загального стану організму. Розшифруйте це твердження.
Слово вчителя Щоб жити, організм повинен не лише харчуватися, але й очищатися від продуктів розпаду, що постійно утворюються,— вуглекислого газу, надлишку води, азотистих сполук: сечовини, аміаку, сечової кислоти. — Які органи беруть участь у виділенні речовин? (Відповідь учнів.) «Охоронцями» чистоти нашого внутрішнього середовища є такі органи виділення: • легені — вуглекислий газ; • кишечник — неперетравлені рештки; • шкіра (потові залози) — вода, мінеральні солі; • нирки (сечовина). Їхня спільна функція — видаляти з організму продукти обміну, підтримуючи гомеостаз — постійний склад внутрішнього середовища. Важливу роль у процесі виділення відіграє сечовидільна система. Повідомлення теми уроку. Спільне з учнями визначення мети і завдань уроку.
План пояснення нового матеріалу 1. Органи виділення та їхні функції. (Розповідь учителя, бесіда.)
2. Будова і функції нирок. (Розповідь учителя, самостійна робота з ілюстративним матеріалом, бесіда, робота з підручником, складання опорного конспекту.)
5.1. Тестові завдання на встановлення однієї або декількох правильних відповідей. 5.2. «Мозковий штурм». Чи відповідає будова сечовидільної системи (нирок, нефрона) виконуваним функціям? 5.3. Складання сенканів на теми «Нирка», «Нефрон».
«Закінчи речення» До органів сечовиділення належать ... (нирки, сечовий міхур, сечоводи, сечівник). Маса кожної нирки в дорослої людини становить ... (120–200 г). Зовні нирки вкриті ... (сполучно-тканинною оболонкою). Ниркова миска — це ... (резервуар, у якому збирається сеча перед надходженням у сечовід). Кожна нирка складається з величезної кількості (понад 1 млн) складних утворень ... (нефронів). Початковий відділ нефрону ... (ниркове тільце). Кожне ниркове тільце складається з ... (клубочку капілярів та капсули нефрону). Від капсули відходить ... (звивистий каналець першого порядку). Відкривається у збірну трубочку ... (звивистий каналець другого порядку). Стінки звивистих канальців утворені ... (одним шаром епітеліальних клітин). Сечоводи відкриваються у ... (сечовий міхур). Об’єм сечового міхура в дорослої людини становить ... (500–700 мл). Нижній відділ сечового міхура утворює... (сечівник).
Індивідуальні та творчі завдання. Самостійно скласти кросворд, використовуючи терміни, вивчені на уроці. | |
Переглядів: 796 | |
Всього коментарів: 0 | |