Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 8 клас

Урок № 6 Основні процеси життєдіяльності тварин

Урок № 6

Основні процеси життєдіяльності тварин

Мета уроку: сформувати в учнів знання про основні процеси життєдіяльності тваринного організму (рух, живлення, дихання, виділення, розмноження тощо); продовжувати
розвивати вміння узагальнювати, формулювати поетапні висновки; виховувати комунікативні навички, уміння спілкуватися.

Очікувані результати: учні називають функції тварин (подразливість, рух, живлення,
дихання, виділення, розмноження, ріст і розвиток; порівнюють типи живлення:
автотрофний і гетеротрофний, прояви життєдіяльності тварин.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

  1. 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Вибірковий диктант.

На дошці записані поняття (або спроектовані на екран), знання змісту яких необхідно перевірити. Поряд з поняттями — літери (можуть бути ліворуч для першої групи учнів, праворуч — для другої групи). Учитель читає твердження, учні поряд з номером запитання записують відповідну літеру.

2.1. Вибірковий диктант.

На дошці записані поняття (або спроектовані на екран), знання змісту яких необхідно перевірити. Поряд з поняттями — літери (можуть бути ліворуч для першої групи учнів, праворуч — для другої групи). Учитель читає твердження, учні поряд з номером запитання записують відповідну літеру.

I варіант II варіант

А Опорно-рухова система Е

Б Травна система Д

В Дихальна система Г

Г Кровоносна система В

Д Видільна система Б

Е Нервова система А

I варіант — непарні, II варіант — парні запитання.

1 Нирки.

2 Серце.

3 Трахея.

4 Легеневі мішки.

5 Шлунок.

6 Скелет.

7 Ротовий отвір.

8 Легеня.

9 Артерія.

10 М’язи

11 ЦНС.

12 Мальпігієві судини.

13 Бронхи.

14 Рецептори.

15 Буває замкненою.

16 Має вузли.

17 Буває наскрізною.

18 Зябра.

19 Видільні трубочки.

20 Шкірно-м’язовий мішок.

21 Вени.

22 Глотка.

23 Закінчується анальним отвором.

24 Транспортує речовини по тілу.

25 Забезпечує швидку реакцію на вплив середовища.

26 Видаляє з організму вуглекислий газ.

27 Постачає в організм кисень.

28 Структурною одиницею тканини цієї системи є нейрон.

29 Функції: захист, рух, опора.

30 Відфільтровує з крові кінцеві продукти обміну.

Відповіді:

I варіант: 1 — Д, 3 — В, 5 — Б, 7 — Б, 9 — Г, 11 — Е, 13 — В, 15 — Г, 17 — Б, 19 — Д, 21 — Е, 23 — Д, 25 — Е, 27 — В, 29 — А.

II варіант: 2 — В, 4 — Г, 6 — Е, 8 — Г, 10 — Е, 12 — Б, 14 — А, 16 — А, 18 — Г, 20 — Е, 22 — Д, 24 — В, 26 — Г, 28 — А, 30 — Б.

 

2.2. «Творча лабораторія» (робота у творчих групах).

— Чи є переваги наскрізної травної системи порівняно з ненаскрізною? Відповідь аргументуйте.

 

 

  1. 3. Мотивація навчальної діяльності

3.1. Обговорення вислову.

У світі, який куди старіший і досконаліший за наш, мешкають вони, досконалі й витончені, наділені такими розвинутими органами чуттів, які ми або безповоротно втратили, або не мали зовсім. Вони — не брати нам і тим більше не «брати наші менші», вони — це інші цивілізації, полонені разом з нами сітями часу й буття, наші «сусіди» по камері в земній круговерті, сповненій красою і земним стражданням.

Г. Бестон «Будинок на краю землі»

— Про кого говорить американський письменник-натураліст?

— Чому він так описує тварин?

— Пригадайте, які ознаки життєдіяльності притаманні тваринам як живим організмам.

3.2. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.

  1. 4. Засвоєння нового матеріалу

Основні процеси життєдіяльності тварин

Бесіда

Запитання до учнів:

— Який тип живлення характерний для тварин? (Гетеротрофний.)

Учитель доповнює відповідь учнів та наводить приклади тварин з міксотрофним типом живлення.

 

Запитання до учнів:

— Пригадайте, що таке дихання. (Дихання — процес надходження в організм кисню і виділення вуглекислого газу.)

— Які органи дихання притаманні тваринам?

— Чи можуть існувати тварини в безкисневому середовищі?

 

 

Запитання до учнів:

— Пригадайте, що таке розмноження.

— Що вам відомо про способи розмноження тварин?

Розповідь учителя

Здатність до розмноження, до відтворення організмом нових особин — одна з основних властивостей живих істот. Без розмноження неможливе продовження роду, неможливе саме життя. Унаслідок розмноження замість старих і хворих особин з’являються молоді й здорові. Місце тих, що загинули, займають нові організми, і вид таким чином зберігається, продовжує своє існування.

Самостійна робота учнів з підручником (метод позначки)

(Учні роблять позначки олівцем на полях під час самостійного опрацювання теоретичного матеріалу:

«ü» — інформація підтверджує попередні знання учнів;

«+» — нова інформація для учнів;

«–» — інформація суперечить знанням учнів;

«?» — інформація, незрозуміла під час читання, яка потребує додаткового пояснення.)

Обговорення запитань, які виникли в учнів, та складання опорних схем

 

Повідомлення учня

Вибір партнера

Тварини кожного виду повинні передати своєму потомству навички виживання в тому чи іншому середовищі, що найкраще забезпечується вибором найліпшого партнера. Тварини мають багато методів розпізнавання особин свого виду, наприклад видавання відповідних звуків.

Два близько споріднені види вівчариків — вівчарик весняний і вівчарик-ковалик живуть в однакових біотопах. Зовні ці пташки також схожі одна на одну. Однак самки впізнають самців свого виду за шлюбною піснею. В інших видів птахів яскраво виражений статевий диморфізм. Самці таких видів у шлюбний період змінюють свій зовнішній вигляд і набувають, наприклад, яскравішого забарвлення. Сприяти розпізнаванню «свого» самця може також і ритм життя тварин. Наприклад, самець денного виду швидше за все ніколи не зустріне самку виду, що є активним уночі.

 

Запитання до учнів:

— Пригадайте, що таке запліднення.

 

Розповідь учителя

Під час зародкового розвитку запліднена яйцеклітина, або зигота, ділиться на дві, потім — на чотири, а тоді — на вісім клітин і так далі. Згодом утворюються зародкові тканини та органи майбутнього організму. У багатьох тварин зародковий розвиток закінчується утворенням личинок, які відрізняються від дорослих форм будовою та способом життя. Наприклад, з яєць метеликів вилуплюється гусінь, з ікри жаб — пуголовки. Такий тип розвитку називають непрямим. Він знижує конкуренцію між личинками і дорослими особинами, наприклад за їжу. Крім того, личинки тварин, які ведуть прикріплений або малорухомий спосіб життя (таких, як коралові поліпи, двостулкові молюски), часто слугують для розселення виду.

В інших організмів молоді особини, які народжуються, схожі на дорослих. Наприклад, пташенята, ягнята, телята, цуценята з моменту появи на світ схожі на своїх батьків. Такий тип розвитку називають прямим.

 

Повідомлення учня

Тварини-екстремали

Більшість тварин, з-поміж яких і людина, проживають у відносно вузькому проміжку комфортних умов середовища. Наприклад, найоптимальнішою температурою для більшості тварин є +18...+25 °С. Будь-яке тривале відхилення від комфорту викликає пригнічення життєвих процесів, виснаження і в кінцевому результаті загибель організму. Однак деякі тварини в ході еволюції не тільки «навчилися» без шкоди для себе витримувати несприятливий вплив, а й цілком нормально почувають себе за екстремальних умов середовища.

Яскравим прикладом екстремальних тварин є тихоходи — ці мікроскопічні істоти можуть вижити у таких умовах, за яких гинуть навіть бактерії. Їхній організм побудований таким чином, що при виникненні несприятливих умов він перестає функціонувати. Такий стан логічно назвати смертю, проте, коли умови змінюються, тихоходи «оживають» і продовжують повзати, їсти й розмножуватися. Вони побили всі можливі температурні рекорди не тільки серед тварин, а й поміж усіх інших живих істот. Так, тихоходи залишаються життєздатними при заморожуванні в рідкому азоті до –273 °С, що близько до абсолютного нуля, і при кип’ятінні в умовах підвищеного тиску до +150 °С!

Навряд чи можна порівнювати з тихоходами інших тварин, але й серед них є температурні рекордсмени. Наприклад, імператорські пінгвіни здатні витримати кількаденні морози, коли впродовж антарктичної полярної зими температура повітря знижується до –70 °С. Цікаво, що при такій температурі виживають навіть зародки пінгвінів у яйцях. Загалом холодовитривалість пінгвінів забезпечується запасами жиру та найщільнішим серед птаства пір’яним покривом, який становить 15 пір’їн на квадратний сантиметр. На противагу пінгвінам помпейські черви належать до тварин, що здатні виживати при високих температурах. Вони прекрасно себе почувають при +80 °С в умовах білих та чорних паліїв (гідротермальних джерел), а при зниженні температури гинуть. Слід нагадати, що +80 °С — це температура миттєвої пастеризації, при якій гине абсолютна більшість бактерій.

  1. 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Виконання тестових завдань.

Вибрати одну правильну відповідь.

1. Найбільш характерний тип живлення тварин:

А гетеротрофний В міксотрофний

Б автотрофний Г хемотрофний

2. При внутрішньому заплідненні гамети зливаються:

А у зовнішньому середовищі В на поверхні тіла самки

Б у спеціальних статевих органах Г на поверхні тіла самця

3. Тварини, у яких чоловічі й жіночі гамети утворюються в одному організмі, називаються:

А одностатевими В гермафродитами

Б різностатевими Г однодомними

4. Тварини, у яких чоловічі гамети утворюються в організмах одних особин (самців), а жіночі — в організмах інших (самок), називаються:

А одностатевими В гермафродитами

Б різностатевими Г однодомними

5. Непрямий розвиток характерний для:

А земноводних В плазунів

Б ссавців Г птахів

5.2. «Мозковий штурм».

— Визначте найменший набір органів, з яким може існувати багатоклітинний тваринний організм. Доведіть це, описавши можливий обмін речовин.

  1. 6. Підбиття підсумків уроку

«Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

  1. 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення про особливості поведінки тварин.

Категорія: Конспекти уроків із біології 8 клас | Додав: uthitel (24.09.2018)
Переглядів: 660 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: