Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 8 клас

Урок № 47 Особливості поведінки плазунів. Сезонні явища в житті плазунів

 

Урок № 47

Особливості поведінки плазунів.
Сезонні явища в житті плазунів

Мета уроку: ознайомити учнів із сезонними явищами в житті плазунів; розглянути особливості їх поведінки; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення учнів; формувати навички самоаналізу, уміння робити висновки; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи, працелюбність, культуру спілкування.

Очікувані результати: учні характеризують спосіб життя плазунів, їх розмноження і розвиток, сезонні явища в житті плазунів; учні наводять приклади турботи про потомство серед плазунів.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

  1. 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.

2.2. Вибірковий диктант.

Установити відповідність між поняттями та їх визначеннями (характеристиками):

Поняття

А Повіки

Б Травні ферменти

В Міжреберні м’язи

Г Неповна перегородка

Д Сіра речовина

Е Шийний відділ хребта

Є Поперековий відділ хребта

Ж Гортань, трахея, бронхи

З Автотомія

И Регенерація

І Линяння

К Рогові луски

Характеристики

1 Органи, що підіймають грудну клітку під час вдиху

2 Має від 7 до 10 хребців

3 Захист від механічних ушкоджень та втрат вологи

4 Уперше з’являється у серці плазунів

5 Утворює кору півкуль головного мозку

6 Відділ хребта, що з’являється у плазунів

7 Періодичний процес, що забезпечує ріст

8 Самокалічення

9 Дихальні шляхи

10 Зволожують та захищають очі

11 Речовини, що входять до складу слини

12 Відновлення пошкоджених частин тіла

2.3. «Мозковий штурм».

— Як ви вважаєте, ті види плазунів, які живуть у водоймах, це — первинноводні чи вторинноводні тварини? Відповідь обґрунтуйте.

— Плазуни бувають з ногами і без ніг. Які з них більш давні? Чому ви так вважаєте?

2.4. «Вірю — не вірю».

Учням необхідно позначити подані твердження позначками «+» — вірю або «–» — не вірю.

1. Кінцівки плазунів розташовані під тулубом.

2. Шкіра плазунів має багато залоз.

3. Кінцівки плазунів розташовані з боків тулуба.

4. Шкіра суха, покрита роговими лусочками.

5. Півкулі переднього мозку плазунів вкриті сірою речовиною.

6. При зниженні температури середовища активність плазунів підвищується.

7. Органи дихання — шкіра й легені.

8. Розвиток плазунів — непрямий.

9. Плазуни — холоднокровні тварини.

10. Деякі плазуни розмножуються у воді.

11. Серце в плазунів (окрім крокодилів) трикамерне.

12. Орган дотику плазунів — язик.

Відповіді:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

+

+

+

+

+

+

 

 

  1. 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

На минулому уроці ви дізналися багато цікавого про будову та життєдіяльність плазунів. Але ці тварини також дивують своєю поведінкою. Наприклад, деякі змії, а саме ефа, рятуючись від ворога, закопуються в пісок, швидко переміщуючи тіло то вліво, то вправо, і ніби утопають у ньому. А якщо змія не може відразу сховатися, повзе назад, але завдяки особливим рухам її тіла складається враження, ніби тварина збирається напасти. Деякі рептилії видають застережно-страхітливі звуки. Голосно шиплять багато сухопутних черепах. Шиплять майже всі змії, а гримучі змії шелестять роговими кільцями хвоста. Скрипучий звук хвостом видає сцинковий гекон. Більшість ящірок риють на мисливській ділянці велику кількість захисних нір, куди вони ховаються при небезпеці. Нарешті, досить широке розповсюдження має активний захист — напад. Так діють при небезпеці майже всі круглоголовки. Нападає варан, який здатний нанести не тільки болючу рану зубами, але й дуже сильний удар хвостом. З ящірок ядозуби можуть своїм укусом викликати тяжке отруєння в людини.

Отже, тема сьогоднішнього уроку — «Особливості поведінки плазунів. Сезонні явища в житті плазунів».

  1. 4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Розмноження і розвиток плазунів. (Розповідь учителя, обговорення, порівняння, складання опорної схеми.)

2. Сезонні явища в житті плазунів. (Самостійна робота учнів з підручником, заповнення таблиці.)

3. Особливості поведінки плазунів. (Розповідь учителя, повідомлення учнів, евристична бесіда.)

  1. 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Установити послідовність.

Установити правильну послідовність сезонних явищ у житті деяких плазунів (наприклад, черепаха степова) в умовах помірного клімату.

А літня сплячка

Б активність

В період розмноження

Г зимівля

Відповідь: Г, В, Б, А.

5.2. «Знайди помилку».

Знайти і виправити помилки у твердженнях:

1. Плазуни — гермафродити (роздільностатеві).

2. Протоки статевих залоз відкриваються у клоаку.

3. Запліднення у них зовнішнє (внутрішнє).

4. Більшість плазунів народжує малят (відкладає яйця).

5. Для плазунів характерний прямий розвиток.

  1. 6. Підбиття підсумків уроку

Учитель разом з учнями робить загальний підсумок проведеної на уроці роботи.

  1. 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підібрати загадки про плазунів.

2. Підготувати повідомлення на теми «Плазуни Червоної книги України», «Різноманітність плазунів».

Категорія: Конспекти уроків із біології 8 клас | Додав: uthitel (09.02.2018)
Переглядів: 790 | Коментарі: 54 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: