Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 8 клас |
Урок № 43 Різноманітність земноводних Мета уроку: сформувати знання про різноманітність земноводних, пов’язану з пристосуванням їх до існування в різних середовищах; розвивати логічне мислення, пізнавальний інтерес до вивчення біології; удосконалювати вміння порівнювати і робити узагальнюючі висновки; виховувати культуру спілкування, старанність, працелюбність. Очікувані результати: учні наводять приклади земноводних, у тому числі поширених в Україні, їхньому регіоні; учні розпізнають представників хвостатих та безхвостих земноводних на малюнках; учні порівнюють організацію хвостатих та безхвостих земноводних. Обладнання: ____________________________________________________________________ Тип уроку: комбінований.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
2.1. Індивідуальна робота учнів за картками. 2.2. Скласти сенкан на тему «Земноводні». 2.3. Знайти та виправити помилки в тексті. 2.4. «Мозковий штурм». — Якщо в тераріум з голодною жабою покласти мертвих комах, то жаба їх не чіпатиме. Чому? — Відомо, що жабу можна привчити брати їжу з дерев’яної палички. Далі вона хапатиме паличку, навіть якщо на ній не буде їжі. Поясніть поведінку тварини. — Чому між земноводними і мохами вчені часом проводять аналогію? (І земноводні, і мохоподібні — це перші організми (у світі тварин і рослин), які вийшли з водного середовища на суходіл. Проте вони не втратили зв’язку з водою.)
Слово вчителя Пересування — дивовижна властивість живих організмів. Одні стрибають, як жаба, інші бігають, як тритони, а черв’яги пересуваються, мов черви. Протеї та сирени вправно плавають. Та це ще не все. Квакші спокійнісінько ходять по листках на гілках, а одна з них — яванська летюча квакша — планерує, стрибнувши з дерева і розправивши свої величезні перетинки між пальцями на кінцівках. Так вона пролітає відстань у 12 м. Багато видів амфібій володіють і рятівною здатністю порівняно швидко закопуватися в землю. Так, часничниця вночі займається полюванням, а вдень ховається в землі, закопуючись за допомогою своїх рогових мозолів на лапках. Робить вона це досить вправно, тому менш ніж за хвилину може повністю зануритися в пісок або пухку землю. Де б не застало цих земноводних ранкове сонце, вони в ту ж мить зариваються, зникаючи під землею майже у вертикальному положенні. При цьому часничниці можуть жалібно нявчати, як маленькі кошенята. 3.1. Проблемне запитання — Чому в земноводних тварин так багато способів пересування? 3.2. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети та завдань уроку.
Різноманітність земноводних. (Робота в групах, учнівські презентації, «хвилина питань», обговорення, заповнення таблиці.)
5.1. «Тест для друга». Учні складають по три тестові завдання та обмінюються ними між собою.
5.2. «Коло ідей». Запитання до груп: — Чому, на вашу думку, земноводні не трапляються на океанічних островах? (Поширюватися на океанічні острови земноводним заважає солоність океанічної води. Навіть 1 %-й розчин солі негативно впливає на розвиток личинок.)
Учитель нагадує учням проблемне запитання, поставлене на початку уроку: — Чому в земноводних тварин так багато способів пересування? Учні обговорюють і роблять висновок: Різноманітність способів пересування земноводних пов’язана з освоєнням земноводними різних середовищ існування: водного, ґрунтового, наземно-водного та життя на деревах. А різні середовища існування, у свою чергу, дають змогу земноводним не вступати в гостру конкуренцію за базу живлення і сприяють їх стабільному існуванню.
7.1. Завдання для всього класу. Підручник _____________________________________________ Зошит _________________________________________________ 7.2. Індивідуальні та творчі завдання. 1. Скласти сенкани на теми «Квакша», «Тритон», «Черв’яга». 2. Підготувати повідомлення про земноводних, занесених до Червоної книги України. | |
Переглядів: 494 | |
Всього коментарів: 0 | |