Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 8 клас

Урок № 41 Роль риб у водних екосистемах. Значення риб у житті людини. Рибне господарство. Охорона риб

Урок № 41

Роль риб у водних екосистемах. Значення риб у житті людини.
Рибне господарство. Охорона риб

Мета уроку: розглянути роль риб у водних екосистемах та їх значення в житті людини, розкрити вплив діяльності людини на життєдіяльність риб, обґрунтувати методи їх охорони та розведення; розвивати вміння аналізувати, установлювати причинно-наслідкові зв’язки, робити узагальнюючі висновки; виховувати бережливе ставлення до природи.

Очікувані результати: учні наводять приклади риб, що потребують охорони, промислових риб; учні пояснюють значення збереження видової різноманітності риб, необхідність регулювання їхньої чисельності; значення риб у природі та в житті людини.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

  1. 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Індивідуальна робота учнів за картками.

2.2. «Знавці риб».

Розподілити запропонованих риб за рядами.

Ставрида, лящ, кілька, білуга, скумбрія, пічкур, форель, тунець, краснопірка, йорж, бички, стерлядь, товстолобик, шип, кижуч, хамса, севрюга, в’юн, золоті рибки, анчоус.

Відповідь:

Назва ряду

Приклади

Осетроподібні

Білуга, севрюга, стерлядь, шип

Лососеподібні

Форель, кижуч

Оселедцеподібні

Кілька, хамса, анчоус

Коропоподібні

Лящ, пічкур, краснопірка, товстолобик, в’юн, золоті рибки

Окунеподібні

Ставрида, скумбрія, тунець, йорж, бички

2.3. Розгадування кросвордів на тему «Риби наших водойм».

Учні обмінюються кросвордами, які склали вдома, і розгадують їх.

2.4. «Творча лабораторія» (робота у творчих групах).

— Учені вважають відкриття латимерії дуже важливим етапом для розуміння історії тваринного світу. Як ви вважаєте, чому?

  1. 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Послухайте уривок з дитячої фантастичної повісті Юрія Томіна «Каруселі над містом»:

«На вигляд це була зовсім звичайна річка. Ще недавно в ній водились окуні, плітки і навіть раки, як відомо, вони люблять чисту воду. Але кілька років тому фабрика іграшок знищила в ній всю живність. Найдовше, кажуть, протрималася стара щука. Та й вона не змогла тут жити — попливла вгору по течії в іншу річку, де й померла від нудьги і самотності. Адже в неї була червона голова, зелене черевце, синій хвіст, і інші щуки не хотіли з нею спілкуватися».

— Що й чому трапилося зі щукою?

— Що необхідно робити, щоб з іншими рибами такого не сталося?

Повідомлення теми уроку. Визначення мети та завдань уроку.

  1. 4. Засвоєння нового матеріалу

1. Роль риб у водних екосистемах та їх значення в житті людини

Бесіда, складання опорної схеми

 

Повідомлення учнів (випереджальне завдання)

Риби-метеорологи

Багато які риби гостро відчувають зміни в атмосфері. Люди давно помітили, що перед негодою риба вискакує з води. Від вологого повітря набрякають крила комах, вони падають на землю, у воду, стають здобиччю риб, які збираються біля поверхні в очікуванні їжі. А деякі навіть вискакують з води, щоб схопити мошку, яка ще не впала у воду. Комах не видно — вони маленькі, і риби вискакують з води. Отже, буде дощ.

Інша прикмета: перед дощем риба не клює. Не на наближення дощу вона реагує. Просто, наситившись комахами, які перед дощем попадали у воду, рибу не цікавить черв’як на гачку у рибалки.

Але є риби, які дійсно реагують на зміну погоди. Так, голець у ясну погоду на дні акваріума лежить нерухомо. Якщо ж він снує вздовж стінок акваріума — через деякий час небо обов’язково затягнуть хмари. Коли він кидається вгору-вниз, вправо-вліво, здається, що цілий клубок темних довгих тіл заповнив акваріум, отже, скоро у вікно постукають краплини дощу. Точність прогнозування погоди гольцем досить висока: він помиляється лише в трьох-чотирьох випадках зі ста.

Дуже чутлива до змін повітряного тиску риба в’юн. Досвідчені рибалки знають: спіймався в’юн — бути дощу. Перед дощем або грозою ці риби підпливають до поверхні води і починають кружляти. Здатність в’юнів прогнозувати погоду люди помітили давно. Тому їх утримують у домашніх акваріумах. У хорошу погоду в’юн лежить на дні. Перед негодою починає метушитися, гасає по акваріуму, мутить воду, часто спливає на поверхню і знову пірнає на дно. Такою поведінкою в’юн попереджає про зміну погоди приблизно за добу.

Чутлива до змін погоди і щука. Якщо весняними днями перед нерестом, коли у неї буває короткочасний жор, щука добре хапає жерлиці, а потім раптово перестає,— чекайте похолодання, вітру, негоди.

Добрими прогнозувальниками наближення дощу і грози є самітники річкового дна — соми. У більшості випадків поява сомів удень віщує негоду, грозу чи зміну погоди. Особливо його поведінка змінюється під час грози і перед її початком. У цей час він уже не може лежати спокійно на дні, а тримається у верхніх шарах, плаваючи туди-сюди по своїй ямі.

2. Рибне господарство

Розповідь учителя

Рибне господарство — галузь, до якої належить добування, переробка, відтворення і збільшення запасів риби та інших водяних організмів у природних і штучних водоймах. Дає цінні харчові, кормові, лікарські й технічні продукти. Поділяється на рибальство, що має завдання ловити рибу і добувати морського звіра, та рибництво — збереження і поліпшення рибних запасів у природних водоймах і розведення риби у штучних. Рибальство може бути промисловим або аматорським. Промислове рибальство поділяється на океанічне, морське, прибережне і на внутрішніх водоймах (річках, озерах, ставках).

Повідомлення учня

Рибальство

Рибальство — приватний або промисловий лов риби та інших живих водяних ресурсів. Під рибальством також розуміють полювання на таких морських тварин, як, наприклад, різні види жаб, молюсків, кальмарів, восьминогів, морських черепах і деяких інших їстівних морських безхребетних. Приватне рибальство залишається однією з найпопулярніших розваг і навіть являє собою такий вид спорту, як спортивне рибальство. Велике значення має океанічне рибальство. Одним з основних районів рибальства (а раніше — і китобійного промислу) є Антарктида. У зв’язку з надмірною інтенсифікацією вилову і значним його зменшенням освоюються нові райони і об’єкти риболовлі (в Індійському океані та біля берегів Антарктиди). В океанічному рибальстві в улові риби переважають такі види, як ставрида, сардинела, сардина, скумбрія, мерлуза, хек, нототенія, тунець тощо.

3. Охорона риб

Розповідь учителя

З кожної відкладеної самкою ікринки може вирости доросла риба. Але більшість ікринок, личинок, мальків гине набагато раніше. Адже у риб багато ворогів — хижаків. Серед них і людина.

У наш час рибам живеться дуже важко. І не тому, що людина їх ловить, а тому, що порушує середовище існування риб. Саме тому люди — найнебезпечніші вороги риб.

Запитання до учнів:

— А ви знаєте, як людина порушує середовище існування риб?

Очікувані відповіді учнів:

• Забруднення водойм промисловими відходами — нафтою і нафтопродуктами (нафта утворює на поверхні води плівку, яка не пропускає повітря, і рибам стає нічим дихати).

• Забруднення добривами, які стікають з полів.

• Забруднення побутовими відходами та сміттям.

 

— Як ви вважаєте, в який час можна ловити рибу, а в який час лов обмежений? (Лов обмежений під час нересту.) Чому? (Тому що риба повинна відкласти ікру.)

— Ми знаємо, яка складна екологічна обстановка на планеті, зокрема в Україні, як забруднені наші річки, озера, моря. Що роблять учені для збереження різноманітності риб?

Повідомлення учня (випереджальне завдання)

В Україні, як і в деяких інших країнах, охорона риб передбачає:

  1. Заборону вилову риб, чисельність яких у природі різко знизилася, або видів, які занесені до Червоної книги.
  2. Визначаються місця й терміни вилову риби (заборонено ловити рибу в нерестовий період).
  3. Визначення дозволених і недозволених знарядь та способів лову риби (повна заборона згубних способів лову — остей, хімічних методів лову, електровудок, глушіння вибухівкою, лову штиками).
  4. Визначення промислових розмірів риби тих чи інших видів, яка може бути виловлена.
  5. Припинення такої господарської діяльності людини, яка шкодить рибам через порушення їхнього природного середовища (заборона влаштування завалів на ріках, спорудження гребель, скидання ґрунту, різних відходів виробництва у воду, контроль за стічними водами, викошування очерету, знищення дерев у місцях нересту).
  6. Обмеження руху моторних човнів у місцях нересту, боротьба із задухою на водоймах у зимовий період, розведення та випускання у водойми мальків цінних порід риб.

Розповідь учителя

У 2009 р. вийшло третє видання Червоної книги України. До нього занесено 542 види тварин, серед яких 69 видів риб.

До Червоної книги України занесено зокрема такі види риб:

— білуга чорноморська;

— осетер азово-чорноморський;

— стерлядь;

— севрюга;

— харіус європейський;

— форель;

— дунайський та чорноморський лососі;

— бичок рудий звичайний;

— йорж смугастий.

 

Повідомлення учнів про риб, занесених до Червоної книги України

5.1. Виконання тестових завдань.

Вибрати одну або декілька правильних відповідей.

1. Чи може риба бути проміжним хазяїном паразитичних червів?

А так Б ні

2. У тепловодних ставкових господарствах вирощують:

А коропів В товстолобика

Б форель Г камбалу

3. У холодноводних ставкових господарствах вирощують:

А форель В чорного амура

Б білого амура Г карася

4. Риба — джерело вітамінів:

А А і D В В і D

Б А і С Г А і Е

5. Для людини небезпечні:

А морський окунь В колюча бородавчатка

Б річковий окунь Г судак

6. Види риб, що використовують для боротьби із заростанням водойм:

А білий амур В щука

Б форель Г товстолобик

7. Види риб, що застосовують у біологічному методі боротьби з личинками кровосисних двокрилих, які розвиваються у водоймах:

А карась Б гамбузія

В плітка Г щука

  1. 6. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підводять підсумки уроку, вказуючи на значення риб у водних екосистемах та в житті людини.

  1. 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Підібрати цікаві факти (історії) про земноводних.

2. Скласти (підібрати) загадки про земноводних.

Категорія: Конспекти уроків із біології 8 клас | Додав: uthitel (09.02.2018)
Переглядів: 582 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: