Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 8 клас

Урок № 34 Роль молюсків в екосистемах, їх значення для людини

 

Урок № 34

Роль молюсків в екосистемах, їх значення для людини

Мета уроку: поглибити знання учнів про різноманітність молюсків; з’ясувати значення молюсків у природі та в житті людини; удосконалювати навички самостійної роботи з підручником, додатковим матеріалом, малюнками; розвивати пізнавальний інтерес та вміння застосовувати набуті знання на практиці; формувати розуміння того, що людина — частина природи.

Очікувані результати: учні називають найпоширеніші види молюсків їхнього регіону, шкідників сільського господарства, проміжних хазяїв паразитичних червів; учні пояснюють значення молюсків у житті людини; учні роблять висновок про значення молюсків в екосистемах та в житті людини.

Обладнання: ____________________________________________________________________

Тип уроку: комбінований.

  1. 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

2.1. Цифровий біологічний диктант.

Учитель зачитує твердження, учні вибирають їхні номери відповідно до свого варіанта.

I варіант — представники класу Черевоногі;

II варіант — представники класу Двостулкові;

III варіант — представники класу Головоногі.

1. Перлівниця

2. Голий слимак

3. Кальмар

4. Жабурниця (беззубка)

5. Котушка рогова

6. Виноградний слимак

7. Восьминіг

8. Морський гребінець

9. Мітра

10. Устриця

11. Рапана

12. Янтарка

13. Каракатиця

14. Ставковик великий

15. Дрейсена

16. Корабельний черв’як

17. Тридакна велетенська

18. Наутилус

19. Перлова скойка річкова

Відповідь:
I варіант — 2, 5, 6, 9, 11, 12, 14;
II варіант — 1, 4, 8, 10, 15, 16, 17, 19;
III варіант — 3, 7, 13, 18.

 

2.3. Складання діаграми Вена.

У лівому колі учні записують ознаки, притаманні тільки черевоногим молюскам, у правому — головоногим, у верхньому — двостулковим. У середній частині, яка утворена перекриванням трьох кіл, учні записують спільні ознаки всіх трьох класів. У місцях перекривання сусідніх кіл учні записують спільні ознаки відповідних класів.

 

2.5. Виконання тестових завдань.

Вибрати одну правильну відповідь.

1. Жабурниця — це молюск:

А черевоногий

Б двостулковий

В головоногий

2. Виноградний слимак — це молюск:

А черевоногий

Б двостулковий

В головоногий

3. До класу черевоногих молюсків належать:

А жабурниця, котушка, ставковик малий, перлова скойка, виноградний слимак

Б голий слимак, котушка, мідія, морський гребінець, ставковик великий, ка­ракатиця, устриця, виноградний слимак

В голий слимак, котушка, виноградний слимак, ставковик великий, ставковик вушкоподібний, ставковик малий

4. До класу головоногих молюсків належать:

А кальмар, восьминіг, каракатиця

Б кальмар, устриця, каракатиця, перлова скойка

В восьминіг, жабурниця, перлова скойка, кальмар

5.. До класу двостулкових молюсків належать:

А жабурниця, мідія, устриця, перлова скойка

Б жабурниця, котушка, мідія, каракатиця

В перлова скойка, устриця, ставковик великий, каракатиця

6. Стулки черепашки двостулкових молюсків закриваються за допомогою:

А лігамента

Б замикальних м’язів (переднього і заднього)

В переднього замикального м’яза

7. Тіло ставковика великого складається з:

А голови, ноги

Б ноги, тулуба

В голови, ноги, тулуба

8. Найвищий рівень організації характерний для молюсків:

А черевоногих

Б головоногих

В двостулкових

9. Лише залишки черепашки мають такі молюски:

А ставковик великий, перлова скойка, слизень, ставковик малий

Б жабурниця, мідія, слизень, виноградний слимак

В восьминіг, слизень, каракатиця, кальмар

10. У морях живуть молюски:

А каракатиця, мідія, устриця, восьминіг, кальмар

Б жабурниця, ставковик великий, кальмар, мідія, виноградний слимак

В слизень, перлівниця, устриця, ставковик малий, каракатиця

  1. 3. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Одна з давніх легенд розповідає, що собака пастуха царя Фінікса (який правив містом Тир у ІІ ст. до н. е.) випадково розгризла черепашку молюска мурекса і її морда стала криваво-пурпуровою. Цар Фінікс збагнув, що із черепашки мурекса можна здобути фарбу — пурпур. Одяг, пофарбований пурпуром, в усіх давніх країнах носили тільки царі та вищі сановники.

— Чому звичайні люди не носили одяг, пофарбований пурпуром? (Обговорення запитання.)

Одяг коштував дуже дорого: 1 кг пофарбованої в пурпур шерсті коштував приблизно 4 тис. марок. А 1 г пурпуру можна було добути лише з 10 тисяч молюсків.

Сьогодні на уроці ми розглянемо, яке значення мають молюски в житті людини та яка їх роль у природі.

  1. 4. Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1. Роль молюсків в екосистемах та значення в житті людини. (Робота в групах, складання опорних схем, словникова робота, повідомлення учнів.)

Робота в групах

— Опрацювати текст підручника й додатковий матеріал та скласти опорну схему за темою «Роль молюсків у природі та в житті людини»:

I група — черевоногих молюсків;

II група — двостулкових молюсків;

III група — головоногих молюсків.

2. Охорона молюсків. (Бесіда, розповідь учителя, повідомлення учнів, складання опорного конспекту.)

  1. 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. «Тест для друга»

Скласти три тестові завдання формату А (з однією правильною відповіддю) для однокласників.

 

5.2. «Цікаві запитання».

Це трапилося у 1235 р. біля західних берегів Франції. Ірландець на прізвище Вілтон потрапив на безлюдний острів унаслідок аварії корабля. На нього чекала голодна смерть. Що робити? Вілтон зробив з морської трави сітку, устромив у мул гілки і натягнув на них сітку. Хотів спіймати птаха, а спіймав… чорно-синіх молюсків. Вони і врятували життя Вілтону. Кого спіймав Вілтон? (Вілтон спіймав мідій, м’ясо яких і вирішив скуштувати.)

  1. 6. Підбиття підсумків уроку

«Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

  1. 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати повідомлення на тему «Ланцетник — модель для вивчення ранніх етапів еволюції хордових».

Категорія: Конспекти уроків із біології 8 клас | Додав: uthitel (09.02.2018)
Переглядів: 573 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: