Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 7 клас (нова програма)

УРОК 31 ОСОБЛИВОСТІ ОБМІНУ РЕЧОВИН ГЕТЕРОТРОФНОГО ОРГАНІЗМУ

УРОК 31 ОСОБЛИВОСТІ ОБМІНУ РЕЧОВИН ГЕТЕРОТРОФНОГО ОРГАНІЗМУ

Цілі: розглянути особливості обміну речовин у тварин; розвивати вміння аналізувати живлення і травлення та різноманітність травних систем.

Очікувані результати:

учні:

■ пояснюють особливості обміну речовин тварин;

■ характеризують травлення і живлення;

■ аналізують різноманітність травних систем.

Основні поняття й терміни: обмін речовин (енергетичний і пластичний), живлення, травлення.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиця «Обмін речовин тварин», таблиці травних систем безхребетних і хребетних тварин, фрагмент відеофільмів.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. «Асоціативний кущ»

ü Гетеротрофне живлення тварин. Які асоціації викликає в учнів?

(Складання схеми на дошці за відповідями учнів, обговорення.)

2. «Мозковий штурм»

ü Порівняти живлення рослин і тварин.

3. Поміркуйте

ü Які процеси становлять обмін речовин?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Обмін речовин у тварин

■ Живлення.

■ Дихання.

■ Виділення.

На відміну від хлорофіловмісних рослин, тваринам потрібні готові органічні речовини: білки, жири, вуглеводи.

У процесі травлення органічні речовини, які тварини одержують із зовнішнього середовища, розкладаються під дією травних ферментів на маленькі молекули, які можуть потрапляти в окремі клітини, де вони можуть розкладатися до неорганічних речовин. Під час цих розкладів утворюються молекули АТФ — універсального джерела енергії.

Із проміжних продуктів енергетичного обміну частину речовин організм використовує на синтез власних органічних речовин. Процес відбувається з витратою АТФ.

Під час синтезу власних органічних речовин відбувається перекомбінація більш простих органічних речовин у складні.

Пластичний і енергетичний обміни речовин пов’язані між собою й неможливі один без одного.

Якщо пластичний обмін більше енергетичного, маса організму збільшується.

Якщо пластичний обмін менше енергетичного, маса організму зменшується.

Якщо пластичний обмін дорівнює енергетичному, маса не змінюється.

(Дихання і виділення розглядають на окремих уроках.)

2. Живлення

■ Рослинне.

■ Тваринне.

ü Наведіть приклади відповідних тварин.

3.Травлення

У багатоклітинних тварин їжа (у твердому або рідкому стані) потрапляє в організм через отвори.

Тварини

Потрапляння їжі

1. Губки

Через устя з током води

2. кишковопорожнинні

Через отвір. Травлення: кишковопорожнинне (простійкове) і внутрішньоклітинне (травні вакуолі)

3. Плоскі черві

Замкнута травна система: передня кишка (ротовий отвір →глотка) →середня кишка (без отвору)

4. Круглі черві

Незамкнута травна система. Передня кишка: ротовий отвір → глотка →стравохід →зоб мускульний → шлунок → середня кишка → задня кишка з анальним отвором

5. Кільчасті черви

Травна система незамкнута (теж у всіх наступних типів). Передня кишка: ротовий отвір → глотка →стравохід →зоб мускульний → шлунок → середня кишка → задня кишка з анальним отвором

6. Членистоногі

Аналогічно до кільчастих червів. Є зовнішнє травлення (павукоподібні)

7. Молюски

Аналогічно до кільчастих червів. Додатково: язик – тертка (радула), травні залози: слинні в ротовій порожнині, печінка (протоки в середню кишку)

8. Хордові

Ротовий отвір → ротова порожнина → глотка → стравохід → шлунок → тонка кишка → товста кишка → анус

Розвиток (еволюція) травної системи хордових відбувався в напрямку диференціації травної трубки: розвиток залоз, диференціація відділів кишечнику, різноманітність ротового апарату, розвиток і диференціація зубів.

Риби

Травна трубка має три слабкодиференційовані відділи: на щелепах зуби, є язик, шлунок диференційований слабко, травні залози: печінка й підшлункова. У глотці зяброві щелепи

Амфібії

У ротовій порожнині слинні залози, зуби. Сформований шлунок, середня кишка, товста й тонка, клоака

Плазуни

Аналогічно до амфібій. Між тонкою і товстою кишкою є виріст (сліпий відросток)

Птахи

Щелепи видозмінені в тонкий дзьоб, укорочений кишечник, у стравоході є зоб

Ссавці

Щелепи з диференційованими зубами. Поділ шлунка на відділи залежить від типу їжі. В яйцекладних є клоака. Кишкова трубка добре диференційована. Розвинуті травні залози

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

1. Самостійна робота з підручником, доповнення конспекту в разі необхідності

2. Кросворди

«Хрящові. Травна система»

По горизонталі:

2. У товстому кишечнику є... (спіральний клапан).

4. Жовч із печінки потрапляє в. (жовчний міхур).

5. М’язовий мішок. (Шлунок)

6. Щелепи «озброєні». (зубами).

7. Розширення прямої кишки. (Клоака)

8. Трубка руху їжі. (Стравохід)

9. Орган усмоктування їжі. (Кишечник)

11. Велика залоза. (Печінка)

12. Травна залоза. (Надшлункова)

По вертикалі:

1. Перед стравоходом розташована. (глотка).

3. «Початок» травної системи. (Рот)

10. М’язовий орган ротової порожнини. (Язик)

«Ссавці. Травна система»

По горизонталі:

1. Травна залоза. (Підшлункова залоза)

2. Відділ кишечника. (Тонкий)

4. Відділ кишечника. (Товстий)

5. У жуйних ссавців шлунок... (чотирикамерний).

6. Виробляє жовч. (Печінка)

7. Відділ кишечника. (Пряма кишка)

8. Залози ротової порожнини. (Слинні залози)

9. Зуби, які розмножуються в комірках щелеп. (Альвеолярні зуби)

10. Перетирають їжу. зуби. (Великі кутні)

11. З’ являються після молочних зубів. (Постійні)

12. Частина тонкої кишки. (Дванадцятипала)

По вертикалі:

3. М’язовий орган у ротовій порожнині. (Язик)

ü Відгадавши кросворди, порівняти травну систему риб і ссавців. Що схоже? Які відмінності? Із чим це пов’язано?

«Черевоногі молюски. Внутрішня будова (травна система)»

По горизонталі:

1. За ротовим отвором розташована... (глотка).

2. Язик-тертка. (Радула)

3. На кінці кишечника розташований. (анальний отвір).

5. На початку травної системи розташований. (ротовий отвір).

7. Велика травна залоза. (Печінка)

8. У ротовій порожнині розташовані. (слинні залози).

9. З глотки їжа потрапляє у. (стравохід).

10. Функцію перетравлення виконує. (кишечник).

11. Радулу утворюють. (хітинові зубці).

12. У хижих молюсків у роті є додаткові. (щелепи).

По вертикалі:

4. Більшість черевоногих молюсків. (рослиноїдні).

6. Серед черевоногих молюсків є... (хижаки).

Плазуни. Травна система

1. Новий відділ тонкої кишки у плазунів. (Дванадцятипала)

2. Зуби плазунів не мають. (коренів).

3. У ротовій порожнині є... (слинні залози).

4. Виділяє травні ферменти. (Підшлункова залоза)

5. У ротовій порожнині є кісткове... (піднебіння).

6. Виділяє жовч. (Печінка)

7. У тонкому кишечнику їжа... (всмоктується).

8. Особливість язика плазунів. (Рухливий язик)

9. Трубка, яка сприяє руху їжі. (Стравохід)

10. Язик — орган... (дотику).

11. Слина містить...(травні ферменти).

12. Між тонкою та товстою кишкою є... (сліпа кишка).

ü Порівняти травну систему черевоногих молюсків і плазунів.

Що схоже? Які відмінності? Із чим це пов’язано?

3. «Ерудити»

Цікаві факти, пов'язані з живленням тварин

Проаналізуйте факти, які пов’язані з живленням тварин. Чим можуть живитися ці тварини?

Усю весну й літо синиці блакитні активно живляться безхребетними: комахами, гусінню тощо. Учені кажуть, що жовте забарвлення на грудях самця є ознакою того, скільки саме жовто-зеленої гусені з’їв птах, через високий уміст каротинового

пігменту в раціоні. А що більше жовтизни, то більш привабливий самець для самиць. Адже такий партнер чудово зможе впоратися з годівлею пташенят.

Спостерігаючи за живленням перелітних птахів, можна багато чого навчитися, наприклад, правильно обирати корисні продукти для здоров’я. Біологи Університету Род-Айленда (США) помітили, що птахи обирають певні ягоди, тому що вони забезпечують захист від стресу, на який пернаті наражаються під час тривалих перельотів. Внутрішній окисний стрес призводить до запалення й цілої низки захворювань як у птахів, так і в людей. Продукти, багаті на антиоксиданти, попереджають виникнення раку й інших серйозних недуг. Спостерігаючи за живленням перелітних птахів, можна багато чого навчитися, наприклад, правильно обирати...

Вовк — не такий уже хижак, яким його прийнято вважати. Він цілком може обходитися жабами, комахами, навіть ягодами й дарами полів і городів, а якщо взагалі немає що їсти — переходить на деревні бруньки, мохи та лишайники.

У пошуках їжі мартин звичайний іноді відлітає на відстань до 15 км від місця ночівлі та патрулює територію площею 800 км2.

У процесі роботи долотоподібний дзьоб дятла безперервно стирається, але в той же час відростає на 0,1-0,3 мм в день.

Одного разу в шлунку глухаря знайшли 2800 дрібних камінців загальною масою 33 г.

П’ятеро пташенят сойки можуть за день з’їсти близько 1100 комах, що за 20 днів перебування в гнізді становить понад 20 тисяч. Батьки, не шкодуючи сил, доправляють своїм малюкам усіляких шкідників лісів і полів, і за сезон загальна маса з’їденого памолоддю корму досягає близько 4,5 кг.

Птах-кат наколює мишей на шипи чагарника, роблячи у такий спосіб запаси на чорний день.

Скорпіони можуть нічого не їсти майже два роки, а кліщі — до десяти років.

Морська зірка може вивернути свій шлунок навиворіт.

Нападаючи на свою жертву, акули заплющують очі, щоби здобич їх не поранила.

Скорпіонам під силу голодувати без їжі цілий рік. Про їхню живучість свідчить і такий факт: вони витримують перебування в холодильнику три тижні поспіль. Стрічковий хробак за відсутності їжі з’їдає до 95 % свого тіла, а потім його відновлює. Зате павуки дуже ненажерливі: щороку вони поїдають стільки комах, що це перевищує масу всіх людей на Землі. Чорна вдова, як відомо, і своїх женихів не щадить: може спожити в їжу до 20 штук на день.

За нестачі їжі стрічковий черв’як може з’їсти до 95 % маси свого тіла — і нічого!

У равлика є близько 25 000 зубів.

Мурахоїдам більше до вподоби харчуватися не мурахами, а термітами.

Основна їжа найбільшої з отруйних змій — королівської кобри — це інші змії, зокрема і її родичі. Знищуючи велику кількість отруйних змій, королівська кобра в багатьох місцях свого проживання здобула собі добру славу.

Мільйони дерев випадково саджають білки. Вони закопують у землю горіхи, а потім забувають, де їх сховали.

Якщо у фламінго недостатньо їжі, їхнє пір’я з рожевого стає нудно-сірим. На волі птахи харчуються креветками, крихітними водними рослинами, що містять спеціальний барвник — каротин.

Язик блакитного кита важить більше, ніж слон.

Хамелеони можуть викидати свій язик на відстань, що дорівнює половині довжини тулуба.

Південноамериканський гігантський мурахоїд з’їдає близько 30 000 мурашок на день.

4. «Вільний мікрофон»

1. Охарактеризувати обмін речовин.

2. З яких процесів життєдіяльності складається обмін речовин?

3. Що таке живлення? Яке живлення тварин?

4. Групи тварин за живленням.

5. Що таке травлення?

6. У яких тварин найпростіша травна система?

7. У яких тварин найскладніша травна система?

8. До якого класу тварин подібна травна система людини?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ, ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Категорія: Конспекти уроків із біології 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (13.11.2018)
Переглядів: 587 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: