Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 7 клас

Урок № 6 Органи рослини

Урок № 6
Органи рослини

Мета уроку:поглибити знання учнів про вегетативні та генеративні органи вищих рослин, їх функції; сформувати поняття про регенерацію та її значення для вегетативного розмноження рослин; розвивати вміння працювати з підручником, додатковою літературою; розвивати вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.

Очікувані результати:учні мають називати вегетативні (корінь, пагін: брунька, стебло, листок) та генеративні органи рослини (квітка, плід, насінина); учні мають характеризувати функції вегетативних та генеративних органів; учні мають пояснювати значення регенерації в процесі вегетативного розмноження рослин.

Обладнання:_______________________________________________________________________

Тип уроку:комбінований.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація
опор­них знань учнів

2.1. Фронтальне опитування.

1. Що таке тканина?

2. З яких тканин складається організм рослини?

3. Які тканини забезпечують опору рослині?

4. Які тканини захищають рослину від несприятливих зовнішніх впливів: механічних, температурних коливань, надмірного сонячного освітлення?

5. Що зумовлює ріст рослини упродовж усього її життя?

6. Які тканини забезпечують транспортування речовин в організмі рослини?

2.2. Конкурс ребусів та загадок на тему «Тканини» (індивідуальне домашнє завдання).

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Розгадайте анаграми:

нікорь — корінь; толбес — стебло;

солтиск — листок; ткіква — квітка.

Яким терміном ми можемо об’єднати ці слова? (Органи.)

Повідомлення теми, мети уроку. Учні самостійно формулюють завдання уроку і записують їх у зошит.

  1. 4. Засвоєння нового матеріалу
  1. Вегетативні органи рослин, їх функції

На початку вивчення теми вчитель пропонує учням пригадати, які органи розрізняють у рослин (поняття «вегетативні та генеративні органи» учні вперше розглядали в курсі природознавства).

 

 

Розповідь учителя

Вегетативні органи — частини тіла вищих рослин, які виконують основні функції живлення та обміну речовин із зовнішнім середовищем. Не беруть безпосередньої участі в спороутворенні та статевому розмноженні, але можуть виконувати функцію вегетативного розмноження. Основними вегетативними органами рослин є пагін (забезпечує фотосинтез) та корінь (забезпечує всмоктування води та мінеральне живлення). При зміні функцій вегетативні органи зазнають метаморфозів.

Ці органи виникли в результаті ускладнення тіла рослин при виході на сушу та при освоєнні повітряного та ґрунтового середовищ.

Вегетативне тіло нижчих багатоклітинних рослин (водоростей) та грибів — талом — має простішу та одноріднішу будову або зовсім не розділяється на органи (нитчасті та деякі пластинчасті водорості, міцелій грибів). Інколи талом має спеціалізовані частини, зовні подібні до органів вищих рослин, але вони не мають складної тканинної будови (зелені та бурі водорості). Історично органи рослин виникли пізніше, ніж тканини. Якщо тканини стали результатом пристосування рослин до життя на суші, тобто у двох середовищах — повітряному та ґрунтовому, то органи сформувалися внаслідок диференціації тіла рослини залежно від виконуваної функції.

 

(Обговорення функцій вегетативних органів.)

Крім основних вегетативні органи виконують і додаткові функції, пов’язані з пристосуванням видів рослин до певних умов життя. Наприклад, на болотах поширена комахоїдна рослина росичка.

Повідомлення учня

Рід Росичка налічує близько 160 видів. Назва рослини пов’язана з крапельками липкої рідини, які з’являються на її листках.

Росичка — це невелика комахоїдна рослина із зібраними в розетку листками. Листя найбільшої рослини (росички королівської) може досягати довжини до 60 см, а найменшої (росички карликової) — близько 1 см. Квітки на довгих квітконіжках, зібрані в колосоподібні суцвіття, невеликі (близько 1 см), рожеві або білі. Живуть росички від 2 до 10 років.

Крапельки на листі росички утворюються за рахунок роботи залозистих клітин і містять різні ферменти, які приваблюють комах і беруть участь у травному процесі. Одним з компонентів крапель є речовина, що паралізовує пійманих комах — кониїн. Комаха прилипає до крапельок росички, починає вириватися, і до неї тягнуться сусідні волоски листка, листок починає поступово скручуватися. Переварювання жертви середнього розміру триває кілька днів. Після того як процес переварювання закінчується, листок розгортається і на ньому можна побачити рештки жертви — один лише хітиновий покрив. Поверхня листка стає на деякий час сухою, та, коли в рослини «розпалюється апетит», вона знову вкривається липкою росою і чатує на нову жертву. Велика кількість крапельок на листках росички свідчить про її гарне самопочуття.

 

  1. Генеративні органи рослин, їх функції

Розповідь учителя

Генеративні органи — органи рослин, призначені для розмноження та поширення рослин.

Учитель пропонує учням, використовуючи знання з природознавства, закінчити схему.

n 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Тестові завдання з одним правильним варіантом відповіді.

1) Укажіть частину організму, яка має певну будову та виконує певні функції:

А клітина Б орган В тканина Г органела

2) Установіть, який орган рослини є генеративним:

А стебло Б листок В насінина Г корінь

3) Установіть, який орган рослини є вегетативним:

А листок Б плід В квітка Г насінина

4) Укажіть орган рослини, який забезпечує мінеральне живлення рослин:

А стебло Б листок В плід Г корінь

5) Укажіть орган рослини, який забезпечує зв’язок між усіма частинами рослини:

А стебло Б листок В квітка Г брунька

6) Укажіть орган рослини, який є зачатком нового пагона:

А стебло Б листок В квітка Г брунька

7) Процес відновлення втрачених або ушкоджених частин тіла називається:

А пристосуванням В регенерацією

Б подразненням Г розвитком

5.2. Скласти узагальнюючу схему за темою уроку (в залежності від рівня підготовки класу вчитель може запропонувати учням скласти схему самостійно або надати їм шаблон).

n 6. Підбиття підсумків уроку

Фронтальна бесіда

1. Які вегетативні органи характерні для рослин?

2. Назвіть функції вегетативних органів.

3. Що таке генеративні органи рослин?

4. Які функції виконують генеративні органи?

5. Що таке регенерація?

6. Для яких органів рослини характерний процес регенерації?

7. Наведіть приклади регенерації у рослин.

Учні повертаються до мети уроку і завдань, які вони визначили для досягнення цієї мети, та обговорюють їх (визначають рівень досягнення мети та виконання завдань).

n 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

1. Скласти до вивченої теми два запитання репродуктивного характеру та одне творче завдання.

2. Скласти сенкан на тему «Орган».

 

Категорія: Конспекти уроків із біології 7 клас | Додав: uthitel (22.09.2018)
Переглядів: 503 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: