Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 7 клас

Урок № 33 Мохоподібні. Середовище існування, пристосувальні риси будови і процесів життєдіяльності

Урок № 33
Мохоподібні. Середовище існування, пристосувальні риси будови
і процесів життєдіяльності

Мета уроку:на прикладі зозулиного льону сформувати в учнів уявлення про листкостеблові спорові рослини, показати ускладнення в будові мохоподібних порівняно з водоростями; з’ясувати місце мохів у системі рослинного світу; розвивати вміння порівнювати і робити висновки; виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Очікувані результати:учні мають знати ознаки будови та розвитку мохоподібних; учні повинні вміти розпізнавати мохоподібні на гербарних зразках, порівнювати будову мохоподібних з водоростями; характеризувати загальні ознаки будови та розвитку представників мохоподібних.

Обладнання:_______________________________________________________________________

Тип уроку:урок засвоєння нових знань.

n 1. Організаційний етап

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

n 2. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

2.1. Тест на встановлення відповідності.

Учням пропонується перелік термінів і понять. Необхідно підібрати відповідності до визначень свого варіанта.

Терміни і поняття:

1 Статеве покоління 6 Тканина

2 Зигота 7 Основна тканина

3 Нестатеве покоління 8 Провідна тканина

4 Рівноспорові рослини 9 Твірна тканина

5 Різноспорові рослини 10 Покривна тканина

 

І варіант

А Сукупність клітин, які мають спільне походження, подібну будову і виконують однакові функції

Б Рослини, які мають два типи спор

В Покоління спорових рослин, на якому утворюються статеві клітини

Г Тканина, яка захищає тіло рослини від несприятливих умов

Д Клітина, з якої починається розвиток нестатевого покоління

Е Тканина, у якій відбувається фотосинтез

Відповіді: А — 6, Б — 5, В — 1, Г — 10, Д — 2, Е — 7.

 

ІІ варіант

А Тканина, яка забезпечує рух речовин по рослині

Б Клітина, яка утворюється в результаті злиття гамет

В Тканина, яка виконує опорну і запасаючу функції

Г Рослини, у яких всі спори однакові за розміром

Д Покоління, на якому утворюються спорангії зі спорами

Е Клітини цієї тканини постійно розмножуються

Відповіді: А — 8, Б — 2, В — 7, Г — 4, Д — 3, Е — 9.

2.2. «Біологічна задача» (творче домашнє завдання).

Як відбувається запліднення у вищих спорових рослин, що живуть у пустелі? (Під час дощів.)

2.3. Розгадування кросвордів, які були складені вдома (учні обмінюються своїми кросвордами із сусідами по парті та розгадують їх).

n 3. Мотивація навчальної діяльності

Цікаві рослини — мохи. Їх можна побачити скрізь: на найбідніших ґрунтах, у найсуворіших умовах, навіть у печерах, куди майже не проникають сонячні промені. Ці рослини не ростуть поодинці, а тримаються групами, утворюють м’які смарагдові килими різних відтінків. Для них головне, щоб була хоч крапелька води. Про цю та інші особливості мохоподібних ми дізнаємося сьогодні на уроці.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

n 4. Засвоєння нового матеріалу

1. Загальна характеристика відділу Мохоподібні

Розповідь учителя (демонстрування гербарних матеріалів або проектування зображень на екран)

Мохоподібні (Bryophyta) (близько 25 тис. видів) належать до вищих спорових рослин, для яких характерне розділення тіла на органи. Мохи трапляються повсюдно (за винятком пустель), але переважно в областях з помірним і холодним кліматом: у густих лісах, на болотах, на корі дерев, на стінах і дахах дерев’яних споруд, у воді річок та озер, на скелях. Мохи здатні переносити як сильні морози, так і сильну спеку.

Мохоподібні, або мохи,— найпримітивніші з вищих наземних рослин. Клітини їх диференційовані. Об’єднуючись, вони утворюють спеціалізовані тканини. Тіло є сланню (антоцеротові, деякі печіночники) або почленоване на стебло й листя. У центрі стебла у вигляді пучків розташовується провідна система, по якій проходять розчини мінеральних солей та органічні речовини.

Листя представлене лінійно-ланцетовими зеленими пластинками, що складаються з кількох шарів клітин. Особливі клітини — асимілятори — містять хлорофіл і здійснюють фотосинтез. Справжня коренева система відсутня. Функцію коріння виконують безбарвні прозорі вирости епідермісу — ризоїди, розташовані в нижній частині стебла, що за своїм виглядом нагадують кореневі волоски.

А чи знаєте ви, що мохоподібні дуже чутливі до нестачі вологи? Тому для існування

в умовах суші в мохоподібних розвинулося багато різних пристосувань.

 

Складання опорного конспекту

Пристосування до виживання на суші:

— вбирають атмосферну вологу всією поверхнею тіла;

— здійснюють фотосинтез за будь-яких умов, навіть у темряві печер;

— висихаючи до сухого стану, залишаються живими.

 

Це цікаво

• Мохи витримують висушування навіть протягом кількох років, швидко оживаючи при зволоженні. Разом з тим вони спроможні переносити і довготривале затоплення, і значні температурні коливання. Наприклад, мохи знаходили у гарячих джерелах Камчатки, де температура підвищується до +40 °С…+45 °С. Інші види трапляються в антарктичній пустелі, де морози сягають –50 °С.

• Мохи невибагливі й до освітлення: вони добре почуваються як при повному сонячному освітленні в піщаних пустелях, так і при слабкому світлі в нетрях лісів та в печерах, де у 150–200 разів темніше, ніж на поверхні. Багато мохів, використовуючи розсіяне світло, відновлюють свою життєдіяльність після зимового стану спокою ще під сніговою ковдрою.

 

2. Особливості будови тіла мохоподібних

Вивчати особливості будови мохоподібних необхідно на прикладі зозулиного льону звичайного.

Розповідь учителя

Вегетативне тіло мохоподібних представлене сланню, що складається зі стебла і листків, коренів немає, є ризоїди — вирости поверхневих клітин тіла. Стебло покрите шкірочкою, під нею розташована механічна тканина, далі в глибину — основна, і в центрі — примітивний провідний пучок. Стебло невелике (30–40 мм), трав’янисте, пряме, нерозгалужене, густо вкрите сидячими лінійно-ланцетними листками. Листки дрібні, лускаті. Зозулин льон — дводомна рослина, бо чоловічі й жіночі статеві органи містяться на різних рослинах.

Завдання для учнів:

— Розгляньте гербарні матеріали, зображення зозулиного льону та, використовуючи матеріал підручника, дайте відповідь на запитання: як за зовнішнім виглядом можна розпізнати чоловічу та жіночу рослину зозулиного льону? (На чоловічих екземплярах листки більші, сидять густіше і мають червонуватий колір.)

— Які функції виконують ризоїди? (Ризоїди виконують функції кореня: утримання рослини в ґрунті та поглинання з нього розчинів поживних речовин. Але на відміну від коренів, ризоїди не мають тканин.)

 

Заповнення таблиці

Характеристика основних відділів вищих спорових рослин

Відділи Представники Середовище життя Особливості будови Значення

в природі

та в житті людини

Мохоподібні

Хвощеподібні

Плавуноподібні

Папоротеподібні

 

(Таблиця заповнюється поступово протягом кількох уроків у порядку вивчення відділів вищих спорових рослин.)

 

3. Розмноження мохоподібних

Розповідь учителя

На верхівці стебла чоловічої особини формуються антеридії, у яких дозрівають сперматозоїди; на верхівці стебла жіночої особини формуються архегонії, де дозрівають яйцеклітини. Запліднення відбувається за участю вологи, ранньою весною. Сперматозоїд проникає до яйцеклітини за допомогою води, і відбувається запліднення. Із заплідненої яйцеклітини виростає спорофіт: він складається зі стопи, стеблоподібної ніжки і коробочки, що накрита кришечкою. У коробочці містяться спорангії, у яких достигають спори. Коробочка має спеціальне пристосування до розсіювання спор. Кришечка з коробочкою з’єднана зубчиками, які в суху погоду розкриваються назовні і цим самим відкривають вихід дозрілим спорам. Спора падає на землю і починає проростати, утворюючи протонему — тонкі розгалужені нитки, що мають верхівкову бруньку, з якої виростають дорослі рослини моху. Зозулин льон — рослина багаторічна, тому на другий рік на чоловічих і жіночих рослинах утворюються антеридії й архегонії. За характером живлення мохоподібні — автотрофи (фотосинтез у хлоропластах). Зозулин льон може вбирати води в 4 рази більше за власну масу.

 

n 5. Узагальнення і закріплення знань

5.1. Виявити в поданих твердженнях помилки, які стосуються характеристики мохів.

  1. Виявити в поданих твердженнях помилки, які стосуються характеристики мохів.
  2. У життєвому циклі мохів домінує спорофіт.
  3. Гаметофіт являє собою листкоподібний талом, який має стебло, листки, квітку.
  4. Коренів не мають.
  5. Статеві органи багатоклітинні.
  6. Спори утворюються в спорангіях.
  7. Спорофіт не пов’язаний з гаметофітом.
  8. Запліднення пов’язане з водою.
  9. Серед мохоподібних багато здерев’янілих форм.
  10. Багато видів мохів ростуть на корі дерев або у воді.
  11. Основна маса видів зосереджена у вологих місцях Північної півкулі.

Відповіді: 1) Домінує гаметофіт. 2) Квітки немає. 6) Спорофіт розташований на гаметофіті та існує за його рахунок. 8) Немає здерев’янілих форм.

  1. Гра «Вірю — не вірю».

Учням пропонується відповісти на запитання, що починаються словами «Чи вірите ви в те, що…», а також необхідно пояснити свою відповідь.

Наприклад: чи вірите ви в те, що мохоподібні трапляються в напівпустелях?

— Чи вірите ви в те, що в мохів у життєвому циклі переважає нестатеве покоління?

— Чи вірите ви в те, що в мохоподібних є корені?

— Чи вірите ви в те, що зозулин льон звичайний є дводомною рослиною?

— Чи вірите ви в те, що спори зозулиного льону розносить вітер?

  1. Фронтальна бесіда.
  2. Чому поширення мохів пов’язане з водою?
  3. У сухих степах і напівпустелях на поверхні ґрунту ростуть особливі види мохів.
    У який час і за яких умов можливе їхнє статеве розмноження?
  4. Чому мохоподібні вважають сліпою гілкою в розвитку рослин

n 6. Підбиття підсумків уроку

«Закінчи речення»

— Сьогодні на уроці я зрозумів…

— Сьогодні на уроці я навчився…

— На цьому уроці найцікавішим було…

— Від наступного уроку я чекаю…

n 7. Домашнє завдання

7.1. Завдання для всього класу.

Підручник _____________________________________________

Зошит _________________________________________________

7.2. Індивідуальні та творчі завдання.

Підготувати «шпаргалку» (короткий конспект уроку) з помилками.

 

Категорія: Конспекти уроків із біології 7 клас | Додав: uthitel (06.02.2018)
Переглядів: 588 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: