Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма)

Урок № 6 Лупа. Мікроскоп

Урок № 6

Лупа. Мікроскоп

Мета: розглянути особливості будови збільшувальних приладів — лупи і мікроскопа; ознайомити учнів із правилами роботи з ними; розвивати вміння порівнювати, робити висновки; удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки; виховувати спостережливість, охайність.

Очікувані результати: учні називають основні компоненти світлового мікроскопа (об’єктив, окуляр, дзеркало, предметний столик, гвинт налаштування чіткості); знають правила роботи з мікроскопом.

Обладнання та матеріали:...................................................................................................................

Тип уроку: комбінований.

  1. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

  1. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
  2. «Шпаргалка з помилками».

Учні обмінюються підготовленими вдома «шпаргалками», знаходять і виправляють у них помилки.

  1. «Установи відповідність».

Учений

Внесок у дослідження клітини

1 Роберт Гук

А Відкрив яйцеклітину в ссавців

2 Роберт Броун

Б Уперше описав мікроскопічну будову інфузорій, бактерій, сперматозоїдів тварин, еритроцитів крові

3 Антоні ван Левенгук

В Основоположники клітинної теорії

4 Теодор Шванн
та Матіас Шлейден

Г Уперше описав ядро в рослинних клітинах

 

Д Увів поняття «клітина»

 

Відповіді: 1 — Д, 2 — Г, 3 — Б, 4 — В.

  1. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя

Світ клітин неможливо побачити неозброєним оком. Він залишався повністю невідомим до середини ХVІІ ст., доки люди не навчилися шліфувати лінзи й використовувати їх для розширення можливостей зору. Незадовго до цього, у 1590 р., голландський шліфувальник скла Захар Янсен, з’єднавши разом дві лінзи, винайшов примітивний мікроскоп. Саме завдяки цьому винаходу вчені змогли розкрити таємницю клітинної будови.

Ось що про це відомо: «Історія появи перших кварцових лінзочок зовсім припала порохом віків, адже ще короткозорий Нерон утішався гладіаторськими боями крізь відшліфований смарагд. Та й пращуром сучасного мікроскопа теж свого часу не дуже займалися: це вже тепер історики ламають списи, сперечаючись, хто його винайшов. Дехто вважає, що мікроскоп винайшли батько та син Янсени наприкінці ХVІ ст. Багато хто приписує винахід приладу Г. Галілею. Хоча перший примітивний мікроскоп з’явився у ХVІ ст. у Голландії, і складався він із трубки, прикріпленої до підставки. У цій трубці було два збільшувальних скла. Але перший опис клітини було зроблено у 1665 р., тому саме ХVІІ ст. вважається часом появи науки цитології».

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

4. Вивчення нового матеріалу

  1. Будова збільшувальних приладів: лупа

Запитання до учнів:

— Пригадайте, які збільшувальні прилади ви вивчали у 5-му класі. (Мікроскоп, лупа.)

Проектування зображення на екран (або демонстрування лупи і мікроскопа)

Розповідь учителя

Лупа (збільшувальне скло) — оптичний прилад (збиральна лінза або система лінз) для розглядання дрібних деталей. Лупа складається з оправи, ручки і збільшувального скла.

Технологія «Мікрофон»

Де використовуються лупи?

Очікувана відповідь учнів:

Лупи використовуються в багатьох сферах людської діяльності:

• у біології;

медицині;

археології;

банківській справі;

ювелірній справі;

криміналістиці;

при ремонті годинників та радіоелектронної техніки;

у філателії, нумізматиці та боністиці.

 

Розповідь учителя

Залежно від конструкції розрізняють такі види луп:

Ручна лупа — скло, опукле з двох боків, яке вставлене в оправу. За допомогою ручної лупи можна побачити предмет збільшеним у 2–25 разів.

Штативна лупа збільшує предмети у 10–25 разів. У її оправу вставлені два збільшувальних скла, укріплених на підставці — штативі. У мікробіології, медицині та інших наукових сферах знайшла своє застосування саме штативна лупа.

 

Правила роботи з ручною лупою

  1. Ручну лупу потрібно тримати близько до ока.
  2. Біологічний об’єкт наближайте до лупи (чи лупу до об’єкта) до тих пір, поки не отримаєте чіткого зображення.
  3. Для зручності користування на лупі вказують кратність її збільшення.

 

  1. Будова збільшувальних приладів: світловий мікроскоп

Розповідь учителя

Головна частина світлового мікроскопа, з яким ми працюємо в школі,— збільшувальні лінзи, вставлені в тубус (від латин. tubus — трубка).

Проектування зображення на екран

 

У верхньому кінці тубуса міститься окуляр, який складається з оправи і двох збільшувальних лінз. Назва «окуляр» походить від латинського слова okulus, що означає «око». Розглядаючи предмет за допомогою мікроскопа, око наближують до окуляра. На нижньому кінці тубуса міститься об’єктив, який складається з оправи і кількох збільшувальних лінз. Назва «об’єктив» походить від латинського слова objectum, що означає «предмет».

Тубус прикріплений до штатива. За допомогою гвинтів його можна піднімати й опускати. До штатива прикріплені також предметний столик, у центрі якого є отвір, а під ним конденсор та дзеркало (або джерело світла). Конденсор складається із двох лінз. Лінзи збирають паралельні промені світла, відбиті від дзеркала, в один пучок у площині досліджуваного препарату.

Самостійна робота учнів з підручником

Запитання до учнів:

— У чому полягає основний принцип роботи мікроскопа?

Очікувана відповідь учнів:

Головний принцип роботи світлового мікроскопа полягає в тому, що через прозорий або напівпрозорий предмет (об’єкт дослідження), розміщений на предметному столику, проходять промені світла і потрапляють на систему лінз об’єктива, які збільшують зображення. Таку саму роль відіграють лінзи окуляра, через які дослідник вивчає об’єкт.

 

Розповідь учителя

Кратність збільшення об’єкта визначають, перемножуючи збільшення окуляра на збільшення об’єктива (наприклад, якщо на окулярі позначка «7», а на об’єктиві «20», то кратність збільшення буде 7 × 20 = 140).

 

Правила роботи з мікроскопом (записані на дошці або спроектовані на екран)

  1. Поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5–10 см від краю стола.
  2. В отвір предметного скла спрямуйте за допомогою дзеркала світло.
  3. Розташуйте приготовлений препарат на предметному столику і закріпіть предметне скло затискачами.
  4. Користуючись гвинтом, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об’єктива опинився на відстані 1–2 мм від препарату.
  5. В окуляр дивіться одним оком, не заплющуючи друге. Дивлячись в окуляр, за допомогою гвинтів повільно підіймайте тубус, доки не з’явиться чітке зображення предмета.
  6. Після роботи приберіть мікроскоп у футляр.

 

Розповідь учителя

Мікроскоп — це чутливий, точний оптичний прилад. Він потребує обережного поводження і чіткого дотримання правил під час роботи з ним.

 

Технологія «Мікрофон»

Завдання для учнів:

— Запропонуйте правила догляду за мікроскопом.

Очікувані відповіді учнів:

• переносячи мікроскоп, треба впевнитися, що всі його деталі добре закріплені;

• мікроскоп слід переносити лише обома руками: одну руку підкласти під його основу, іншою тримати штатив;

• працюючи з мікроскопом, необхідно звільнити стіл від усього зайвого;

• необхідно берегти лінзи, після роботи протирати їх м’якою серветкою або тканиною;

• мікроскоп не можна розбирати.

 

Повідомлення учня

Електронна мікроскопія

В електронній мікроскопії замість світлових променів (довжина хвилі — 550 нм) використовують пучок електронів, довжина хвилі яких дорівнює 0,04 нм, що приблизно у 10 000 разів менше, ніж у світла. Окрім того, в електронній мікроскопії зображення виводиться на екран, тому чутливість рецепторів зорового нерва в сітківці ока не обмежує сприйняття об’єкта. Саме через це роздільна здатність і збільшення електронного мікроскопа значно вищі, ніж у світлового. Використання електронного мікроскопа в мікробіології в основному пов’язане з дослідженнями як внутрішніх, так і поверхневих структур.

  1. Узагальнення та систематизація знань
  2. «Установи послідовність».

Визначити послідовність проходження світлових променів через світловий мікроскоп до ока дослідника.

А об’єктив

Б окуляр

В конденсор

Г дзеркало

Д предметне скло

Відповідь: Г, В, Д, А, Б.

  1. «Мозковий штурм».

— Чому за допомогою світлового мікроскопа неможливо дослідити непрозорі предмети?

  1. «Третій зайвий».

Вибрати зайвий термін і пояснити свій вибір.

  1. Окуляр, об’єктив, дзеркало. (Дзеркало належить до освітлювальної системи мікроскопа.)
  2. Конденсор, предметний столик, тубус. (Конденсор належить до освітлювальної системи мікроскопа.)
  3. «Снігова куля».

Учитель пише на дошці поняття, а учні називають по одному слову, що його стосуються. Повторювати слова не можна. Слова записуються напроти терміна, а потім один учень узагальнює їх.

Наприклад: мікроскоп, окуляр, конденсор, тубус тощо.

  1. Підбиття підсумків уроку

Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюють висновки відповідно до завдань уроку.

  1. Домашнє завдання
  2. Завдання для всього класу.

Підручник...............................................................................

Зошит......................................................................................

  1. Індивідуальні та творчі завдання.

Скласти три тестових завдання, які містять декілька правильних відповідей.

 

Категорія: Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (22.09.2018)
Переглядів: 3293 | Коментарі: 7 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: