Урок № 58
Екскурсія «Вивчення рослинних угруповань»
Мета: вивчити рослинні угруповання (на прикладі будь-якого угруповання своєї місцевості); закріпити основні поняття: «рослинність», «рослинні угруповання», «ярусність»; показати на прикладі одного з угруповань його структуру; формувати і розвивати поняття про взаємозв’язки різних організмів між собою; розвивати в учнів дослідницькі навички, уміння спостерігати в природі; виховувати бережливе і свідоме ставлення до природи.
Очікувані результати: учні спостерігають та описують життя рослинних угруповань; називають зв’язки, між організмами в екосистемах; складають порівняльну характеристику рослин у природі; знають та дотримуються правил поведінки у природі.
Обладнання: блокноти, олівці, фотоапарат тощо.
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок.
- Організаційний момент
- Підготовка вчителя до екскурсії.
Заздалегідь визначити:
— місце проведення екскурсії;
— маршрут та об’єкти спостережень.
- Ознайомлення учнів із завданнями екскурсії.
- Загальний інструктаж, усвідомлення учнями алгоритму дій
- Ознайомлення учнів з темою, метою та завданнями екскурсії, прогнозування того, що вони зможуть вивчити та спостерігати.
- Інструктаж із безпеки життєдіяльності учнів.
- Поділ класу на групи й отримання відповідного завдання, яке виконується безпосередньо під час спостереження за природною екосистемою.
- Бесіда або розповідь (по прибутті на об’єкт спостереження) про найважливіші ознаки об’єкта, на які слід звернути особливу увагу.
- Самостійне виконання учнями завдань під контролем учителя
Робота в групах
(Кожній групі виділяється вчителем ділянка лісу (луки тощо), на якій вони працюють і виконують завдання.)
- Визначити рослини на певній ділянці, їх кількісне співвідношення (указати рослини, які переважають).
- Описати склад ярусів і виявити екологічно рівноцінні рослини як у кожному ярусі, так і в різних ярусах.
- Ознайомитися з пристосувальними особливостями рослин одного ярусу й різних ярусів.
- Схарактеризувати ґрунти, вологість повітря на певній ділянці, її освітленість.
- Установити, представники яких царств проживають на цій ділянці.
- Знайти серед трав’янистих рослин ті, які вивчалися. Установити, до якої групи вони належать, як вони пристосувались до співжиття в екосистемі.
- Скласти список дерев і кущів, які ви побачили. Замалювати або сфотографувати форми кущів і дерев.
- Указати, яких тварин ви зустріли на цій ділянці. Який зв’язок існує між ними і рослинами цієї ділянки?
- Звіт про виконання роботи.
Узагальнення й систематизація результатів роботи
Узагальнююча бесіда
- Які рослини ви спостерігали на екскурсії?
- На які групи ви б їх поділили, за якою ознакою? (За життєвою формою або за значенням.)
- Які системи ви спостерігали на екскурсії?
- Яке значення мають рослини в цих системах?
Узагальнення результатів спостереження, формулювання висновку про взаємозв’язки рослин, тварин, грибів у даній екосистемі.
- Підбиття підсумків екскурсії
Самооцінювання учнями своїх знань та практичних умінь. Учитель звертає увагу на те, що здобуті на екскурсії знання учні використають упродовж наступних занять.
- Підбиття підсумків роботи в групах (самооцінка).
Вибране підкреслити.
- Чи кожен учасник групи взяв участь у роботі?
Так. Ні.
- Чи виконували завдання до кінця?
Так. Не зовсім. Ні.
- Чи задоволені своєю роботою?
Так. Не зовсім. Ні.
- Підбиття підсумків роботи вчителем.
- Яка група швидко і правильно виконала завдання?
- Як працював весь клас?
- Як працювали окремі учні?
- Відзначення найактивніших і найуважніших учнів.
- Домашнє завдання
- Завдання для всього класу.
Підручник...............................................................................
Зошит......................................................................................
- Індивідуальні та творчі завдання.
- Написати твір-мініатюру «Чим приваблює мене ліс (степ, луки…)».
- Підготувати повідомлення про рідкісні рослини своєї місцевості.
|