Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма) |
Урок № 4 Методи вивчення організмів Мета: поглибити й розширити знання учнів про методи вивчення організмів; розвивати вміння порівнювати, аналізувати; удосконалювати вміння встановлювати взаємозв’язки; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи. Очікувані результати: учні називають та характеризують методи вивчення організмів (спостереження, опис, порівняння, експеримент). Обладнання та матеріали:................................................................................................................... Тип уроку: комбінований.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.
Учні обмінюються тестовими завданнями, які склали вдома, і виконують їх.
Установити відповідність між біологічними науками та їхніми визначеннями.
Відповіді: 1 — В, 2 — Г, 3 — Є, 4 — Б, 5 — Е, 6 — Д, 7 — А.
Слово вчителя Наука — одна зі сфер людської діяльності, метою якої є вивчення і пізнання навколишнього світу. Для наукового пізнання потрібний вибір певних об’єктів дослідження, проблем і методів їх вивчення. Кожна наука має свої методи дослідження. Сьогодні на уроці ми розглянемо методи вивчення організмів. Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку. 4. Вивчення нового матеріалу Розповідь учителя Уся історія розвитку біології наочно свідчить про те, що вона визначалася розробкою і застосуванням нових методів дослідження. Бесіда — Пригадайте з курсу природознавства, які методи використовують для вивчення природи. Очікувана відповідь учнів: Основні методи дослідження природи — спостереження, вимірювання, експеримент (або дослід). — Як правильно використовувати методи вивчення природи? Очікувана відповідь учнів: Перш ніж використати будь-який метод вивчення природи, потрібно визначити його мету, тобто дати відповідь на запитання: для чого я це роблю? Потім слід визначити, які дії виконуватимуться для вивчення явища чи тіла природи, тобто відповісти на запитання: що і як я роблю? Для цього потрібно записувати, що вивчається, у яких умовах це відбувається, які прилади використовуються. Отримані результати необхідно описати і зробити висновок. — Чи можна ці методи використати для вивчення організмів? (Так.)
Розповідь учителя Основними методами дослідження, що використовуються в біологічних науках, є: • описовий; • спостереження; • порівняльний; • експериментальний. Запитання до учнів: — Як ви вважаєте, який з методів дослідження живої природи був застосований людством найдавніше? (Спостереження.) — Про що можна дізнатися завдяки спостереженню? Очікувана відповідь учнів: Людина певний час спостерігає за якимось живим організмом, а потім на основі побаченого робить висновки. Наприклад, у результаті багаторазових спостережень було встановлено, що для проростання насіння потрібна вода. Насіння спочатку набухає, поглинаючи воду, а потім проростає. Отже, без води насіння не проросте. Самостійна роботу учнів з підручником Завдання для учнів: — Використовуючи матеріал підручника, дати відповіді на запитання:
Очікувані відповіді учнів: Метод спостереження є основою морфологічних наук. Він використовується як на мікроскопічному, так і макроскопічному рівнях. Сутність методу полягає у встановленні індивідуальності об’єкта, що досліджується, без штучного втручання в його процеси життєдіяльності. Зібрана інформація використовується для подальшого дослідження. Розповідь учителя На спостереженні ґрунтується описовий метод, що дає можливість аналізувати й описувати особливості біологічних систем. Щоб з’ясувати сутність того чи іншого біологічного явища, необхідно зібрати фактичний матеріал та описати його. Збирання й опис фактів були основним методом дослідження в ранній період розвитку біології (практично до XVIII ст. біологи в основному займалися описом тварин і рослин, робили спроби первинної систематизації накопиченого матеріалу), проте він не втратив свого значення й дотепер, набувши поширення в зоології, ботаніці, екології та інших біологічних науках. Запитання до учнів: — Як ви вважаєте, за допомогою якого методу можна виявити спільні й відмінні риси в будові та процесах життєдіяльності організмів? Очікувана відповідь учнів: Спільні й відмінні риси в будові та процесах життєдіяльності організмів можна виявити порівняльним методом. Розповідь учителя Порівняльний метод дозволив виявляти подібності і відмінності між організмами та їх частинами і став застосовуватися в XVII ст. Використання порівняльного методу дозволило отримати дані, необхідні для систематизації рослин і тварин. У XIX ст. він був використаний при розробці клітинної теорії. У наш час порівняльний метод також широко застосовується в різних біологічних науках. Проте якби в біології використовувалися лише описовий і порівняльний методи, то вона так і залишилася б у рамках теоретичної науки. Запитання до учнів: — Пригадайте, що називають експериментом. Очікувана відповідь учнів: Експериментом називають вивчення тіл і явищ природи в спеціально створених умовах. Розповідь учителя Дійсно, експериментальний метод використовується для вивчення об’єктів чи процесів у спеціально створених штучних умовах. На відміну від методу спостереження, експериментальний метод передбачає навмисне втручання експериментатора у природу, що дозволяє встановити наслідки від впливу тих чи інших факторів на об’єкт дослідження. Метод може застосовуватись як у природних умовах, так і в лабораторних.
Запитання до учнів: — Як ви вважаєте, де проводяться польові й лабораторні експерименти? Очікувана відповідь учнів: Польові експерименти здійснюють у природних умовах: на експериментальних ділянках вивчають дію певних речовин на ріст рослин, випробовують заходи боротьби зі шкідниками, досліджують вплив господарської діяльності людини на природні екосистеми тощо. Лабораторні експерименти проводять у спеціально обладнаних приміщеннях — лабораторіях. У таких дослідженнях часто використовують піддослідні організми, яких дослідники розводять штучно та утримують. — Пригадайте, які експерименти ви проводили у 5-му класі під час вивчення природознавства? З якою метою ви їх здійснювали? Очікувана відповідь учнів:
1. Основними методами вивчення організмів є… (спостереження, опис, порівняння, експеримент). 2. Спостереження є основою… (морфологічних наук). 3. Під час спостереження за організмом втручання в його процеси життєдіяльності… (не відбувається). 4. Метод, який дозволяє виявляти подібності і відмінності між організмами та їхніми частинами, називається… (порівняльний). 5. Експериментальний метод використовується для… (вивчення об’єктів чи процесів у спеціально створених штучних умовах). 6. На відміну від методу спостереження, експериментальний метод передбачає… (навмисне втручання експериментатора у природу). 7. Експерименти поділяють на… (польові та лабораторні). 8. Польові експерименти здійснюють… (у природних умовах). 9. Лабораторні експерименти проводять… (у спеціально обладнаних приміщеннях — лабораторіях). 10. Використання піддослідних організмів, яких дослідники штучно розводять та утримують, відбувається під час… (лабораторного) експерименту.
— Поясніть, що є спільного та відмінного в описовому та експериментальному методах вивчення живої природи.
Заключне слово вчителя Упродовж багаторічного розвитку пізнання навколишнього світу послідовно змінювали і доповнювали один одного різні дослідницькі підходи: спостереження, опис і класифікація, порівняльний та експериментальний методи. Накопичення фактичного матеріалу, його опис і розподіл живих форм на систематичні групи, поширення методів біологічного дослідження наповнили конкретним змістом уявлення про живу природу. Учні самостійно підбивають підсумки уроку, формулюючи висновки.
Підручник............................................................................... Зошит......................................................................................
Підготувати короткі повідомлення на теми: «Внесок у вивчення клітини: — Роберта Гука; — Антоні Левенгука; — Роберта Броуна; — Теодора Шванна і Матіаса Шлейдена».
| |||||||||||||||||
Переглядів: 1934 | |
Всього коментарів: 0 | |