Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із біології 6 клас (нова програма) |
Урок № 40 Суцвіття Мета: сформувати в учнів поняття про суцвіття, розглянути їхню будову й різноманітність; навчити розпізнавати суцвіття на живому та гербарному матеріалі; з’ясувати значення суцвіть у житті рослини; формувати вміння працювати в групах; виховувати естетичні смаки учнів, відповідальність за стан навколишнього середовища, бережливе ставлення до природи. Очікувані результати: учні називають різні типи суцвіть; наводять приклади рослин, яким притаманні такі суцвіття; порівнюють прості та складні суцвіття; пояснюють біологічне значення суцвіть. Обладнання та матеріали:................................................................................................................... Тип уроку: комбінований.
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
Чи вірите ви, що… 1) квітка — це генеративний орган рослини? 2) квітка забезпечує нестатеве розмноження? 3) тонке стебло, на якому тримається квітка,— це квітколоже? 4) оцвітина в рослини буває проста й подвійна? 5) чашолистики не можуть захищати квітку від пошкодження, особливо в стані бутона? 6) у центрі квітки розташована маточка? 7) маточка і тичинки — головні частини квітки? 8) форма квітколожа може бути лише видовженою і плоскою? 9) на квітколожі розташовані такі частини квітки: чашолистики, пелюстки, маточки, тичинки? 10) у вишні, сливи, шипшини квітки мають просту оцвітину? 11) кожна тичинка має тичинкову нитку, що закінчується пиляком? 12) у шипшини, яблуні квітки двостатеві? Відповіді:
Закінчити дію. Пелюстки + чашолистики = … (подвійна оцвітина). Зав’язь + приймочка + стовпчик = … (маточка).
Вибрати зайвий термін і пояснити свій вибір.
Вибрати одну правильну відповідь.
А квітконіжка В квітколоже Б оцвітина Г маточка
А частинами тіла Б гаметами В спорами
А нестатевих В двостатевих Б одностатевих Г неправильних
А чашечкоподібною Б маточкоподібною В тичинкоподібною
А пагона Б листка В кореня
А дводомними В однодомними Б одностатевими Г двостатевими Відповіді: 1 — Б, 2 — Б, 3 — Б, 4 — А, 5 — А, 6 — В.
(Двостатеві: яблуня, груша, слива, суниця, жовтець. Одностатеві: коноплі, тополя, кукурудза. У кукурудзи чоловічі квітки зібрані на верхівці у волотеподібні суцвіття, а жіночі — у суцвіття початок, що, як правило, формуються в пазухах листків.)
Учитель пропонує учням зображення або гербарії троянди і конвалії. Слово вчителя — Подивіться уважно на ці рослини і скажіть, чим вони відрізняються одна від одної. — Як ви гадаєте, чому у троянди одна квітка, а в конвалії багато дрібних квіток, які зібрані у групи? — Яке це має значення в житті рослин? Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповіді на ці запитання. Повідомлення теми, формулювання разом з учнями мети та завдань уроку.
Технологія «Мікрофон» Запитання для швидкого обговорення: — Що таке суцвіття? (Учитель записує на дошці всі відповіді учнів, а потім разом з учнями формулює визначення.) Суцвіття — це сукупність квіток однієї рослини, розміщених певним чином близько одна біля одної на пагоні. Суцвіття утворюють здебільшого рослини, що мають дрібні квітки. Розповідь учителя Розрізняють прості й складні суцвіття. Простими називають суцвіття, у яких на нерозгалуженій осі в пазухах приквітників розміщені поодинокі квітки. Складні суцвіття утворюються з кількох простих за рахунок галуження головної осі.
Розповідь учителя та складання опорної схеми Прості суцвіття: • китиця (люпин, конвалія, черемха): бічні квітки мають короткі квітконіжки й сидять на подовженій головній осі; • колос (подорожник, вербена, заразиха): на головній видовженій осі розташовуються сидячі квітки; • початок (білокрильник, аїр): подібний до колоса, але має м’ясисту потовщену вісь; • сережки (верба, волоський горіх, смородина): відрізняється від колоса й китиці звисаючою головною віссю; • зонтик (первоцвіт, вишня, цибуля): головна вісь коротка, бічні квітки ніби виходять з однієї точки на ніжках різної довжини й розташовуються куполоподібно або в одній площині; • головка (агалик-трава, конюшина): головна вісь дуже коротка, квітки суцільно скупчені, майже без квітконіжок; • кошик (волошка, соняшник, кульбаба): численні дрібні сидячі квітки розташовані на значно потовщеному і розширеному кінці вкороченої осі, що має увігнуту, плоску чи опуклу форму; зовні суцвіття захищене зеленим листям — обгорткою; • щиток (груша): відрізняється від китиці тим, що нижні квітки мають довгі квітконіжки, внаслідок чого всі вони розташовуються в одній площині. Складні суцвіття: • складна китиця, або волоть (тонконіг, бузок, виноград): головна довга вісь є китицею, а бічні її гілочки — прості китиці; • складний щиток (горобина, калина): головна вісь є щитком, бічні — кошики або теж щитки; • складний колос (пшениця, жито): головна вісь галузиться на прості колоски; • складний зонтик (морква, кріп, борщовик): бокові осі закінчуються не квітками, а простими зонтиками.
Робота в групах (для роботи кожній групі вчитель пропонує набір гербарних зразків рослин із суцвіттями) Завдання для груп: — Використовуючи запропоновані гербарні зразки рослин, визначте типи їхніх суцвіть і складіть таблицю. Суцвіття
Запитання до учнів: — Як ви гадаєте, яка рослина в Україні має найбільше суцвіття? (Соняшник.) Якщо учні не можуть дати правильну відповідь, то можна запропонувати їм розгадати загадки: • Стоїть пан на току в зеленому ковпаку, а під тим ковпаком сімсот козаків. • Сімсот соколят на одній подушці сплять. Розповідь учителя Дійсно, найбільше суцвіття в Україні має соняшник, діаметр його кошика іноді перевищує 50 см і налічує близько 1000 квіток. Але у світі трапляються рослини, які мають ще більшу кількість квіток у суцвітті. Повідомлення учнів Незвичайні суцвіття • Високо в Андах, у сухих напівпустелях, зростає неймовірна рослина — пуя. Суцвіття пуй, особливо великих видів, мають цілковито фантастичний вигляд, і їх навіть важко порівняти з якимись широко відомими речами… З розетки довгих листків вертикально вгору росте потужний стрижень завтовшки 50–90 см, від якого врізнобіч густою щіткою відходять квітконоси з квітками. Одне суцвіття, наприклад у пуї Раймонда, складається із 30 тис. квіток! Вони поступово зацвітають від низу до верху, створюючи яскраву вибухову хвилю барв. Цікавий факт: майже половина квітів у суцвітті пуї є стерильними — безплідними, вони слугують лише для приваблювання запилювачів. • Аморфофалус титанічний, поширений на о. Суматра, має величезне суцвіття — жовтий початок заввишки близько 5 м, огорнутий білим ззовні й темно-бордовим усередині покривалом завдовжки до 2,5 м). Коли в 1937 р. аморфофалус уперше зацвів у ботанічному саду Нью-Йорка, то працівники через його жахливий запах, що нагадує запах гнилої риби, змішаний із запахом спаленого цукру, були змушені працювати у протигазах.
Бесіда Проблемне запитання: — Яке біологічне значення суцвіть? У ході бесіди з’ясовується значення суцвіть і складається опорний конспект. Біологічне значення суцвіть • збільшується ймовірність запилення квіток; • певні біологічні переваги має порядок розпускання квіток у суцвітті — пристосування до різних чинників запилення; • тип суцвіття пов’язаний з певним типом супліддя і з пристосуванням до розповсюдження плодів і насіння.
Установити відповідність між суцвіттями та рослинами, для яких вони характерні.
Відповіді: 1 — Б, 2 — Є, 3 — А, 4 — Д, 5 — В, 6 — Е, 7 — Г.
Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти, що розглядалися на уроці.
Підручник............................................................................... Зошит......................................................................................
Підготувати цікавий додатковий матеріал про запилення рослин.
| |||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 661 | |
Всього коментарів: 0 | |