Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Нова українська школа (НУШ) » НУШ Конспекти уроків з “Я досліджую світ" (1 клас)

Урок Як впізнати осінь?

 

 

Як впізнати осінь?

 

 

 

І. Ранкова зустріч. «В осінній час сім погод у нас». Народні прикмети, прислів’я, приказки про осінь

 

  1. Привітайтеся з учнями та попросіть їх привітатися один з одним, наголосіть на правильному звертанні (Марійко, Васильку, Тарасе, Олеже).
  2. Покажіть учням світлини (плакати, малюнки тощо) осінньої природи і попросіть придумати їм назви. Учні дають назви, пов’язані з осінню.

 

 

 

 

 

Поставте запитання: Як ви дізналися, що на світлинах зображено осінню пору року? (відповіді учнів).

 

Підведіть учнів до формулювання проблеми сьогоднішнього дня.

 

Напишіть на дошці слово «осінь». Запитайте дітей, з якої букви починається слово «осінь» та запропонуйте потренуватися в її написанні

     
   
       

 

  1. Запитайте учнів, як вони розуміють прислів’я:
  • В осінній час сім погод у нас: сіє, віє, крутить, мутить, припікає, поливає.
  • Весна красна квітами, а осінь - плодами.
  • Осінь сумна, а весело жити.
  • Як вересніє, то й дощик сіє.

 

  1. Послухайте з учнями музичні твори про осінь для висловлення власних вражень, вподобань (наприклад, В. Косенко «Дощик», М. Парцхаладзе «Осінній дощик»).
  • Послухайте музичний твір і спробуйте визначити знайомі вам ознаки дощику.
  • Чи змінювався характер музики впродовж твору? Як саме?
  • Послухайте ще раз музичний твір і виконайте пальцями «танок дощику»

 

  1. Сприймаючи кожний твір мистецтва, ми впізнавали осінь. А що допомогло розповісти про осінь композитору, художнику, поету? (композитору – звуки, художнику – фарби, поету – слова)

 

ІІ. Сприймання й інтерпретація художнього опису осені. Вправа «Упізнай місяць»

  • Запитайте дітей, чи знають вони назви осінніх місяців.
  • Прочитайте вірш про вересень. Попросіть учнів розпізнати місяць за його ознаками.

В школах дзвоник продзвенів,

Школярів дім знань зустрів.

В лісі виросли грибочки,

У опеньках всі пеньочки…

 

Тут можна використати елементи випереджувального навчання й викладати назви місяців із букв.

 

Якщо у Вашій місцевості росте верес, принесіть кілька гілочок із собою, можна принести до класу верес у горшку. Розкажіть про таке:

 

Якщо дні стали коротшими, за вікном накрапає дощик, а з дерев облітає перше жовте листя, будьте певні – у гості завітав перший місяць року – вересень. А чи знаєте ви, чому його так назвали?

 

Назва дев’ятого місяця року пов’язана з вересом – вічнозеленою рослиною, яка росте в Україні, особливо на Поліссі, в Карпатах. Пахучі суцвіття вересу розпускаються в серпні й цвітуть аж до кінця жовтня. Проте саме у вересні рожево-бузкові квіти вересу найпишніше вкривають піщані пагорби, торф’яники та соснові бори.

 

 

  • Прочитайте вірш про жовтень. Попросіть учнів розпізнати місяць за його ознаками.

 

Чарівник прийшов у ліс,

фарби, пензлика приніс.

У діброві та садочку

стали жовтими листочки.

 

 

 

Запитайте, чому другий місяць осені назвали жовтнем? (відповіді учнів).

 

Довколишні дерева зодяглися в найпривабливіший – жовтогарячий колір.

Запитайте, як називається третій місяць осені і чому?

 

  • Прочитайте вірш про листопад. Попросіть учнів розпізнати місяць за його ознаками.

 

Вправо, вліво, вниз, назад –

Всюди справжній листопад.

Трішки ще і вже зима,

От і осені нема…

 

  • Колись давно в народі його ще називали грязень, хмурень, листопадник. Як ви думаєте, чому третій місяць осені отримав такі назви?

 

  • Розгляньте з учнями малюнок і обговоріть, які осінні місяці відображено у вигляді хлопчиків, братів-місяців.
  • Запропонуйте дітям відгадати, який місяць про себе може говорити так: «Я останній місяць осені. Мене часто називають Чорнотропом. Та мені більше подобається ім’я Льодостав – адже я починаю вкривати кригою річки й озера. Я люблю посумувати. Адже без мене грудень не прийде».
  • Поставте дітей в коло і поділіть на три групи: «вересень – жовтень – листопад – вересень - ….».
  • Дайте завдання кожній групі учнів розфарбувати один місяць (на вибір) відповідними кольорами.
  • Після завершення роботи діти презентують й обґрунтовують, чому розмалювали свій малюнок саме такими кольорами.

ІІІ. Екскурсія до парку. Ознайомлення з ознаками осені. Збір природного матеріалу (осіннє листя, каштани, жолуді тощо)

Перед початком екскурсії прочитайте учням вірш «Як ми з другом в ліс ходили»* для обговорення того, що не можна робити в природі.

Як ми з другом в ліс ходили[1]

У лісі з другом ми йдемо,

Співаємо та кричимо.

«Хто ви?!» – сорока нам тріщить.

«Тікайте з лісу! – верещить,

Злякали ви тварин усіх,

А це не жарти і не сміх!»

Та не зважаєм ми на це,

З гнізда взяли чиєсь яйце.

Мій друг гілки ламає,

А я нору шукаю….

Знайшов я нірку! Хто ж там в ній?

Ой! Мабуть, хтось великий, злий,

Бо він гарчить, бо він шипить,

Ой! Ой! Він може і вкусить!

Ні, я не хочу гратись так,

Пішли ми далі, в березняк.

Аж тут мурахи! Все снують:

То бігають, то щось несуть.

Ми гілкою в мурашник – раз!

Ну, а вони тоді на нас!

Мурашки лізуть в око, в ніс,

Кричать: «Покиньте швидше ліс!

А то ми прийдемо до вас,

Тоді вже стережіться нас!»

Ми з другом з лісу ледь втекли

І більше в ліс цей не пішли!

 

Перед екскурсією можна провести гру «Передбачення»: Який парк восени? Кого ми можемо зустріти в парку? У такому разі після екскурсії варто обговорити, наскільки передбачення справдилися.

 

  • Обговоріть також правила безпеки під час екскурсії
  1. Під час екскурсії дотримуватися правил дорожнього руху, не виходити на проїжджу частину.
  2. Без дозволу вчителя не залишати місця перебування.
  3. У разі поганого самопочуття негайно повідомити вчителя.
  4. Дотримуватися правил безпечної поведінки та виконувати розпорядження вчительки.
  5. Під час ходьба дивитися під ноги, щоб не спіткнутися і не травмуватися об гострі предмети.
  6. Не пробувати жодної із зібраних рослин на смак: пам’ятати, що це може призвести до отруєння.

 

Екскурсія до парку. Ознайомлення з ознаками осені. Спостереження в групах. Збір природного матеріалу

 

Повідомте учнів про те, що вони будуть «шукати осінь» на шкільному подвір’ї (у саду, парку, сквері тощо).

Кожна дитина отримує аркуш паперу, на якому є чорно-біле зображення характерних ознак осені. Під час екскурсії діти повинні розмалювати відповідними кольорами ті елементи малюнка, які спостерігали в природі. Якщо діти побачили об’єкти, яких немає на малюнку, то їх варто домалювати самостійно

Запропонуйте учням прислухатися до «музики» листопаду: яка вона за характером? Попросіть добрати слова, які влучно передають шум листя під ногами. (Шумлять, шелестять, шерехтять, шарудять, тріщать, хрумтять, шепочуться).

 

  • Пройдіть відстань від … до … на пальцях (на п’ятках, на зовнішній стороні стопи, на внутрішній), але так щоб ми чули лише шурхіт листочків.
    • З чим порівнюють опале листя? (З барвистим килимом)
  • А що ще воно вам нагадує? (Золоті монетки, різнокольорові клаптики, яскраві обгортки від цукерок).
  • Викладіть із опалих листочків цифри, які ви знаєте.
  • Подумайте, про що могли б шепотіти опалі листочки? Придумайте свою коротку розповідь і розкажіть однокласникам.

 

  • Запропонуйте учням зібрати природний матеріал (опале листя і гілочки, каштани, жолуді, шишки, пір’ячко, гриби-трутовики і мох, горішки та сухоцвіт). А на березі моря можна виявити красиві камінці, мушлі, гладкі скельця – це теж варто прихопити із собою. Все це будемо використовувати для виготовлення панно, аплікацій, поробок тощо.

 

 

ІV. Вираження словами вражень від побаченого під час екскурсії. Вправа «Незакінчене речення»

Підводячи підсумки екскурсії, спробуйте (за допомогою вправи «Незакінчене речення») обговорити такі запитання (зміст запитань залежить від місця проведення екскурсії (парк, сквер, поле, ліс, річка, море тощо):

  • Під час екскурсії небо було …… Хмари ……. Сонце ………
  • Листя на деревах ……… Найбільше жовтого листя на деревах ………….
  • Ми зібрали листя з таких дерев: ……..
  • Плоди і насіння ми зібрали з ………………
  • Ми бачили птахів: ……………………. Вони були ……………….
  • Під час екскурсії бачили таких комах: ……………………. Вони ………….
  • У парку живуть такі звірі: …………….
  • У лісі живуть ……………..
  • Ми зустріли домашніх тварин
  • Під час екскурсії ми чули звуки ………………..
  • Люди, яких ми бачили, були вдягнені …………….. тому, що ………….
  • Які органи чуття допомогли вам дати відповідь на ці запитання?

Продовжуючи бесіду, зверніть увагу учнів на те, що похолодання – причина змін у житті рослин. Із приходом осені багато трав, розсіюючи насіння, гинуть. У деяких гине наземна частина, але залишається коріння, які весною дають життя рослинам. У дерев і рослин опали листя, але збереглися наземна частина і коріння. Багато дерев і кущів розсіяли своє насіння, дуб – жолуді, клен, липа – крилатки. Із насіння виростуть молоді деревця – життя продовжується.

Розкажіть учням про те, як готуються восени звірі до холодів: лиси утеплюють свої нори, білки утеплюють дупло і ховають в нього запаси їжі, ведмеді шукають зручну і теплу барлогу, їжаки закриваються в листя, заєць вибирає тихе місце під густим кущем, щоб сховатися від негоди. Зникають комахи – комарі і мошки. Птахи, які ними живляться, відлітають у теплі краї. Наприклад, стрижі, ластівки, солов’ї, зяблики, трясогузки. Залишаються зимувати дятли, синиці, горобці, голуби, галки, ворони. Вони знайдуть їжу біля людських осель. Ми з вами теж будемо їх підгодовувати. Запропонуйте учням подумати, як краще це робити.

 

V. Гра «Їжачкова математика»

Їжачок розгубив яблучка, які підготував для гостей у парку. Просить йому допомоги.

Матеріали для дітей. Додаток 3

 

 Ці завдання виходять за рамки очікуваних результатів п’ятого тижня, однак їх гарно сприймають діти. Їх можна виконувати в парах для того, щоб діти змогли підсилити один одного. Так само ставимо яблучка без цифр, щоб учні запропонували свої варіанти.

Так само варто запитати дітей, чи насправді їжачки їдять яблука, і пояснити, чому їжачків малюють з яблуками на голках.

 

VІ. Гра «Я – спостерігач». Формування вміння спостерігати, порівнювати, робити узагальнення

 

Пограйте у гру «Я – спостерігач». Кожній групі дайте малюнок (наприклад, із журналу «Джміль, №5, 2014»), розглядаючи який, діти повинні відшукати якнайбільше ознак осені.

 

 

Похожее изображение

 

 

Матеріали для дітей. Додаток 4

 

http://jmil.com.ua/articles/2014-5/images/coverpic.jpg

 

Гру можна доповнити запитаннями:

  • Скільки дітей зображено на малюнку?
  • Викладіть із набірного полотна цифру, яка відповідає кількості дівчаток.
  • Викладіть цифру, яка відповідає кількості звірів, зображених на малюнку.
  • Полічіть, скільки пташок намалював художник.
  • Порівняйте кількість звірів і птахів. Запишіть відповідну рівність.
  • Назвіть предмети, які зобразив художник, у назвах яких є звук [о].
  • Назвіть об'єкт природи, назва якого складається з одного складу.

 

 

VІI. Створення і заповнення леп бука

 

  1. Запропонуйте учням допомогти вам створити лепбук – інтерактивну книжку, яку вони будуть заповнювати впродовж тижня. Він має бути багатофункціональний. Поясніть учням, що основна інформація має бути розміщена посередині. Справа і зліва – цікава додаткова інформація (загадки, прислів’я, вірші, гуморески, кросворди, ребуси тощо).

 

  1. Запропонуйте учням придумати назву лепбука та рубрик. Учні можуть для наповнення й оформлення лепбука використовувати природний матеріал, зібраний під час екскурсії, а також фото, написані розповіді, казки про місяці, календар, малюнки плодів, листків тощо.

Приклад лепбука:

 

  1. Підсумки дня підведіть за допомогою мнемотаблиць (вчитель показує дітям мнемотаблицю і просить скласти речення, яке відображає її зміст)
Категорія: НУШ Конспекти уроків з “Я досліджую світ" (1 клас) | Додав: uthitel (06.11.2018)
Переглядів: 1111 | Коментарі: 7 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: