"НА КОНКУРСНИХ ХВИЛЯХ "Порадник організаторам учнівських клубів веселих та кмітливих в освітніх закладах - Виховні заходи - Виховна робота - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Виховна робота » Виховні заходи

"НА КОНКУРСНИХ ХВИЛЯХ "Порадник організаторам учнівських клубів веселих та кмітливих в освітніх закладах
НА КОНКУРСНИХ ХВИЛЯХ
Порадник організаторам учнівських клубів веселих та кмітливих
в освітніх закладах

Л.Т.Дідук,
вчитель-методист
Мокрокалигірської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Катеринопільського району
Черкаської області

Підростаюча людина осягає світ граючись.
К.Д.Ушинський
Вечірні сутінки опускалися на плечі, стомленої і розпеченої за день, землі. Під бузковими шатами почали збиратися сусіди. Перші – зайняли місця на лавочці, а хто не вспів – несли з дому ослінчики та, обговорюючи прожитий день, зручно на них вмощувалися, виглядаючи нас, малих, ще зовсім жовторотих, артистів. Мався відбутися концерт. І хоч він був майже щоденно, з повторенням концертних номерів, та кожен раз нам аплодували голосно і щиро, а по закінченню – пригощали цукерками та пирогами. Всі наші вуличні дівчата та хлопці, різні за віком та характерами, один поперед одного декламували вірші, співали пісні та під притопування і приспівки баби Даші „Танцювала риба з раком...” викручувати такі викрутаси, що, згадуючи все це, стає смішно.
І вже в зрілому віці, перечитуючи К.Д.Ушинського, натрапивши на золоті його слова: „ Підростаюча дитина осягає світ граючись” я ще з більшою повагою і дякою згадую наших мудрих батьків та сусідів за оту велику та потрібну гру і своєрідний конкурс виявлення і розвитку наших талантів. Саме вони та мої вчителі в мою свідомість заклали зерна організатора, лідера, творчу особистість.
З витоків дитинства, досягнень кращих педагогів сформувалися основні принципи діяльності педагога-організатора:
- горіти і запалювати інших;
- дізнався сам – поділися з іншими;
- нічого не пропустити;
- вчасно розкрий талант і дай йому зрости;
- дати шанс і впевненість в собі;
- не розчарувати;
-не відбити охоту;
- не «перегнути палицю»!
- через творчу працю запалювати щастячка зірки.
Все це, звичайно, залежатиме від особистості педагога-організатора і від контингенту дітей, від вікових особливостей, рівня розвитку особистості та колективу, використання ефективних методів виховання.
Самодіяльність, творчість, ініціатива
Часто можна чути нарікання на самодіяльних артистів, що буцімто вони не виконували твір, як відомий якийсь виконавець. Звичайно, критикувати набагато легше, ані ж самому стати на сцені, перед переповненим залом та виконати якийсь твір. Все одразу досягти не можливо. І, до речі, вже те, що дитина вийшла на сцену – це її успіх. По-перше, вона пересилила сама себе, переступила межу своєї боязні та невпевненості. Саме з довготривалої підготовчої роботи розпочинається розвиток творчої особистості і колективу в цілому.
Самодіяльність, творчість, ініціатива - це особливі аспекти виявлення різноманітних відносин між членами колективу. Без цілеспря¬мованого, ідейного, педагогічного керівництва в колек¬тиві справжня самодіяльність неможлива. Кожен виховується так, щоб мати в собі ідейне, духовне, моральне, інтелекту¬альне багатство для впливу на іншого. Водночас кожен перебуває під виховним впливом іншої людини, що має достатньо духовних, моральних, інтелектуальних ба¬гатств для того, щоб формувати іншу людину. І якщо кожен член колективу є активним учас¬ником процесу виховання, можливі справжня самодіяль¬ність, творчість, ініціатива.
На думку В. О. Сухомлинського, одна з найтонших проблем виховної робо¬ти, де стикаються навчання і виховання – це постійне примноження духовних багатств, особливо ідейних та інтелектуальних.
Розвиток творчої особистості залежить від обсягу знань, набутих під час навчання. Але самих цих знань не досить для того, щоб духовний світ дітей був багатий. Ідейне збагачення головним чином відбувається в активній громадській діяльності. Джерелом його є інтелектуальне життя колективу та невпинне примноження розумових багатств у відносинах між учнями, між вихователями й учнями.
Кожен педагог повинен добре усвідомлювати, що самодіяльність дитини відіграє велику роль в її становленні та завжди пам’ятати слова А. Дистервега: „Кінцева ціль всякого виховання – виховання самостійності шляхом самодіяльності”.
Інтереси, потреби і бажання
Давно стало істиною, що виховна сила колективу великою мірою зале¬жить від того, які інтереси і духовні потреби вихову¬ють у школярів і чи відповідає це їхнім бажанням, особливо підлітків і юнаків-старшокласників.
Гармонії у вихованні колективу досягають лише тоді, коли бажання людини утверджуються на ґрунті високоморальних і розумових інтересів і потреб.
Сьогодні вже важко втілити в життя плани виховної роботи, складених лише на вимогах циркулярів, одно типових літературно-музичних композиціях. Не сприймається! Не цікаво!
З інтересом та ініціативою діти сприймають нові форми виховної роботи: проекти, тренінги, конкурси. Тут є де розгулятися дитячій фантазії та проявитися творчості. І там, де будуть враховані бажання та ініціативи дітей – успіх забезпечений.

Емоції колективного життя
Придивіться до очей дитини, яка святкує перемогу. Ви таких сяючих очей не побачите в жодному іншому випадку. А коли таких сяючих очей ціла команда чи клас? О, тоді складається враження суцільного сонячного простору щастя.
Солодке слово „Перемога” викликає в дітей море радісних емоцій, які сплітаються в обіймах, голосних „Ура!” та потічках щасливих сліз. І якщо ви цього ніколи з дітьми не переживали, не раділи разом з ними, не танцювали, не підстрибували, забувши про те, що ви вчитель, а не дитина, то ви не досягли кінцевого результату своєї праці.
Кожен з нас повинен добиватися того, щоб колектив і кожний його член переживав радість творення для людей, від постійного нагромадження внутрішніх духовних багатств, радість від усвідомлення того, що тебе поважають люди.
Важлива умова успішного виховання полягає в тому, щоб кожного учня тягло до колективу, щоб колектив був сферою вираження самого себе, полем, на якому можна, показати себе з найкращого боку.



Шкільні та молодіжні КВК та конкурси можна сміливо відносити до вдалої та ефективної виховної роботи. Саме, пройшовши цю нелегку школу, дитина отримує на майбутнє життя заряд працелюбства, лідерства, впевненості, уміння знаходити вихід з важкої ситуації, вміння поводитися, висловлювати свою думку, уважно слухати, бачити, бути комунікабельною.
Важливо навчити дитину мистецтву говорити і слухати. На перший погляд, це легко. Та в процесі підготовки команди до виступу добре розумієш вагомість цього і, відкидаючи на стіл сценарій, починаєш зі звичайного: „ Слухайте! Вслухайтесь! Виділіть! Обіграйте!” Навчити цьому необхідно. Якщо організатор не приділить вагомої уваги цьому – вся робота змажеться на сцені невдалим виступом. Провал гарантовано! Тому підготовчу роботу обов’язково необхідно розпочинати з підготовки ведучих та постановки дикції і акторського мистецтва учасників конкурсу та КВК.

ВІД ІДЕЇ ДО КОМАНДИ
У вас виникла ідея – поспішіть в дитячий колектив! Саме там її підтримають і зможуть реалізувати. Та не забудьте про головне. Ідею потрібно так піднести, щоб діти і не змогли потім вже сказати чия вона була. Головне – кінцевий результат, який обов’язково завершиться запитаннями: ” З ким граємо і коли?” Саме з цього моменту і включайте отой непомітний механізм «розкрутки» виховного заходу, що принесе задоволення дітям і вам зі звичайною професійною втомою. Та я не про це.
ІДЕЯ
Якщо ваша ідея прийшла до вподоби дітям – розвивайте її з дітьми. Відповідно до ідеї разом обговоріть і можливі конкурси. А якщо і у вас вичерпалися ідеї – знову ж поновити їх допоможуть діти. Зупиняйтеся на ідеях цікавих, доступних до розуміння ваших вихованців та легкою в написання сценарію, обігруванні. А потім шукайте ініціаторів, сценаристів, учасників. Словом тих, хто цю ідею буде втілювати.
КОМАНДА
Ви ніколи не замислювалися скільки талантів має одна дитина? А якщо їх цілий клас? Уявляєте, скільки талантів! Важливо їх вчасно виявити та підтримати. Саме в цьому добре справляється командна гра . Ото ж ніколи не є число в команді остаточним. Все залежить від кількості бажаючих учасників проявити та розвинути свій талант . То ж якщо ви організовуєте змагання між класами – визначайте по рівній кількості учасників. Та коли це сільські, міські чи районні змагання кількість не повинна перевищувати десять. З такою кількістю добре і організовуватися і є потрібна кількість для проведення інтермедій та і менше навантаження на пам’ять кожного члена команди. Більше гравців чомусь завжди приводить до хаосу.
НАЗВА
Пам’ятаєте слова з відомого мультиплікаційного фільму „За сорок днів навколо світу” : „Як корабель назвеш, так на ньому і попливеш”? Про це завжди потрібно пам’ятати. Адже від назви команди залежить все: образ команди, її імідж, побудова всього сценарію виступу команди, добір реприз, інтермедій. Бажано, щоб назва команди не була довгою і нудною. Вибирайте таку назву, щоб легко вимовлялася, звучала і мала багатогранне значення. Ну, і коли вам, приміром, придумають конкурс «Зобразити пантомімою назву команди», щоб ви легко справилися і не картали себе за свій вибір. І ще одне. Зверніть увагу на те, що покоління команд КВК вищої ліги (а ми спостерігаємо за ними роками) – назву команди не змінюють. Приходять нові гравці, та назва залишається та сама. То ж і назви команд, які представляють навчальний заклад бажано обирати назавжди пошановуючи вибір та заслуги попередніх команд.
А ВИГЛЯД НЕВАЖНЕЦЬКИЙ БУВ!
Щоб журі не заявило таке вашій команді під час гри – обговоріть це питання в першу чергу. Одяг, зачіски, взуття, косметика, аксесуари – все головне і не опускайте жодної деталі. Все повинно поєднуватися і бути співзвучним назві вашої команди. Продумати все до маленьких дрібниць потрібно ще до початку генеральної репетиції. Саме на ній команда повинна бути у всеозброєнні. Кожен жест, рух, слово - відшліфувати до золотого кольору. І побачите: команда ваша буде „Супер!”
СЦЕНАРІЙ
Хто готував команду КВК, той спіткнувся з проблемою не хватки робочого матеріалу для виступів команд. Не кожен може віршувати, створювати пародії, гумористичні сценарії. Тому всі використовують все, що попаде під руку.
В 80-90-их роках минулого століття це було зробити набагато складніше. Сьогодні ж до наших послуг «КВК газета», Інтернет, різні друковані книги з анекдотами. Та коли справа дійшла до сценарію – не починайте писати самі. Кілька днів всім на обдумування та збір матеріалів і сідайте командою за круглим столом, бажано з чаєм і добрениками, та вибудовуйте картину вашої візитки і домашнього завдання. Прослухайте колективно всі репризи, інтермедії та ідеї, що знесли на ваш стіл діти. Повірте, ви самі цього не зробите самі. Обговоривши все, до деталей, почніть з білого аркушу паперу « Здрастуйте, вас вітає команда КВК…»

А СУДДІ ХТО?
Команда підготовлена. Позаду безліч репетицій, переписаних сценаріїв. Призначений день змагань на кмітливість, дотепність, ерудованість та акторську майстерність. Залишилося вговорити ваших колег (обов’язково нейтральних) взяти на себе невдячну роль журі. І, хоча я їм ніколи не завидувала і сама не люблю бути членом журі, та все ж саме від компетентності журі та їх об’єктивності залежить гра і результати. Підсуджувати та виправляти в кінці отримані результати – категорично забороняється. Саме від цього залежатиме загальний стан команд. Якщо в усьому кращі – перемога, в чомусь не допрацювали – відповідне і місце, але по справедливості. Бо ж якщо до навпаки, то боляче і вам, і дітям. Та і пояснити не можна таку не відповідність і не справедливість команді. То ж хай обрані члени журі будуть справедливими, враховують реакцію залу. Зал найкраще реагує на вдалий гумор, інтермедії, та може виступати хорошим регулювальником оцінок в журі.

МИ ПОЧИНАЄМО КВК
Все готово до початку конкурсу. Залишилися останні настанови командам. Їх багато. Та найголовніша – налаштувати на спокійний лад та професійний вдалий виступ. І головне, хоча й не другорядне, не перемога, а участь - не завадить нагадати: «Головне, отримати задоволення від виступу!». І якщо команда триматиметься на сцені на найвищому пілотажі – ви були кращі. Ваша команда відбулася.
Вдалого виступу та позитивних емоцій!

Цікавою формою роботи з дітьми та молоддю є конкурси. Якщо форма КВК більш колективна, то більшість конкурсів – індивідуальна. Організація конкурсів вимагає індивідуальної участі учасників, на відміну від КВК. Але ні в якому другому заході не проявляються так яскраво лідерські та творчі якості дитини та молоді, як в конкурсах. Конкурсні шоу-програми мають на меті не тільки організацію дозвілля, а й виявити та розвинути творчі здібності учасника, відкрити для глядачів цікаву, корисну і потрібну для себе інформацію через оригінальну її подачу зі шкільної чи клубної сцени.
При організації конкурсів потрібно виділити такі основні головні чинники:
1. Кількість учасників повинна бути обмежена. (Найбільше 10 осіб)
2. Кількість конкурсів не велика та прорахована за часом. Пам’ятайте: глядач уважний першу годину.
3. Не включати конкурси з великою тривалістю виконання.
4. При довготривалому конкурсі – заповнюйте час музичними паузами або цікавими іграми.
5. Не забудьте про музичне оформлення. Відсутність його зітре всю вашу і конкурсантів працю нанівець.
6. Про журі подбайте завчасно. Компетентність та об’єктивність! І не вибирайте з залу випадкових людей - провал забезпечений!
7. Все охопіть і тримайте в полі зору: декорації, оформлення залу та сцени, столики, стільчики, номерки, зовнішній вигляд ведучих та учасників… Нічого зайвого і не в надміру!
8. Не забудьте про асистентів. Інакше з столиками та іншою бутафорією будете бігати по сцені самі.
9. І головне, не накручуйте ні себе, ні учасників.Спокіно!
10. Не метушіться. Все буде добре!

А якщо Вам необхідна підказка чи готовий сценарій програм різноманітних конкурсів та змагань КВК – завітайте на чудовий сайт Uchitelska.at.ua
педагогічної скриньки ідей та впроваджень, в розділ «Виховна робота» та «Шкільні свята», де розміщені всі написані та апробовані мною в дитячих колективах сценарії.
Рада, що знайдуться педагоги, яким не байдуже зростання та виховання наших діток.
Успіхів вам, дорогі мої колеги!

Джерело: http://авторський текст
Категорія: Виховні заходи | Додав: dsdukl (21.02.2016) | Автор: Людмила E
Переглядів: 163 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: