Диспути - Виховні заходи - Виховна робота - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Виховна робота » Виховні заходи

Диспути

Диспути та дискусії на теми ціннісного виховання особистості

Л.Т.Дідук,
вчитель-методист
Мокрокалигірської загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів
Катеринопільського району
Черкаської області

А на мою думку…
Не буду ще раз доводити давно відоме, що в суперечці народжується істина, а та людина, що може чітко висловити свою думку, поділитися своїми спостереженнями, надбаннями та ще й зможе переконати в цінності свого міркування заслуговує поваги та шани.
Та не кожній дитині дається досконало оволодіти мистецтвом уміння говорити, висловлювати свою думку, аргументувати та доводити достовірність чи правильність свого судження.
Покликання школи дати не лише міцні знання, а й навчити дитину використовувати їх на практиці в повсякденному житті, цим самим утверджуючи своє «Я». Використовуючи різні форми та методи роботи на уроках вчителі прагнуть, щоб діти добре засвоїли матеріал того чи іншого шкільного предмету, в більшості, слухаючи учнівські перекази матеріалу підручника, не приймаючи до уваги її особистісне «Я». Можливо когось і дратує, що учень посмів заявити «А на мою думку…», але я вважаю, що це вже є невеликим успіхом в усвідомленні значимості отого «Я», що має право на утвердженні своєї думки та своєї позиції в житті.
Сучасні діти, що проводять багато часу біля телевізорів, комп’ютерів, мобільних телефонів мало читають, в більшості мовчать, не вміють висловити свою думку, чітко розповісти сюжет кінофільму, тощо. Саме виховний процес повинен компенсувати такі прогалини в учнів, навчити висловлюватися, стверджувати та заперечувати, розкривати свій внутрішній світ. Через призму спілкування, диспутів та дискусій в позаурочний час педагог може реалізувати всі плани щодо виховання гармонійно розвиненої особистості.
Проведення диспутів під час виховного процесу таке ж необхідне, як і виховні години та години спілкування. Теми підбираються відповідно до тематичних місячників та тижнів та пропонуються класним керівникам до планів роботи. Звичайно, повністю передбачити все не можливо. Часто диспути виникають експромтом, під час обговорення проблемних ситуацій в класі, після проведеної екскурсії, загально шкільного заходу, обговорення поведінки однокласників, моральних вчинків, норм людської поведінки і тому подібне. Від керівника залежить направлення в правильне русло теми диспуту та обговорюваних питань.
Заплановані наперед диспути та дискусії частіше оголошуються класними керівниками заздалегідь. Обираються ведучі, які з допомогою педагога готують до питань своєрідні вступи та пропонується дітям питання, що будуть розглядатися під час проведення диспуту і, звичайно, перелік літератури, якщо це необхідно.
Класним керівникам потрібно пам’ятати, що теми та питання диспуту, після їх оголошення, вже не потрібно змінювати. А якщо і виникає така потреба, то хай це буде темою наступного диспуту у вашому класному колективі.
Під час диспуту важливо виробити і правила їх проведення, що стануть основними орієнтирами під час обговорення.
Правила проведення диспуту:
1. Не будь байдужим. Включайся в дискусію.
2. Поважай виступаючих. Слухай уважно співбесідників.
3. Не перебивай.
4. Не критикуй виступаючого. Обговорюй ідею його виступу.
5. Працюють всі!
6. Дотримуйся правила піднятої руки.
7. Не смійся з виступаючого. Всім властиво помилятися в своїх судженнях та доведеннях.
Найчастішими темами диспутів в школі обираються такі, що стосуються ціннісного ставлення учнів до себе, суспільства, родини.
Під час проведення диспуту важливо, щоб класний керівник був його невидимим режисером та постановником . Вміле поєднання педагогічної майстерності з педагогічним тактом та етикою дає можливість тактовно виправити, підказати чи направити дискусію в правильне русло. Вчитель повинен добре фіксувати всі відповіді учнів, вибрати головне, найцінніше та підвести дітей до висновку чи аргументовано довести хибність їх думки.
Пропоную теми диспутів щодо ціннісного ставлення учнів до себе, що допоможуть вам організувати цікаво і корисно виховний процес у вашому дитячому колективі.

ДИСПУТИ ТА ДИСКУСІЇ
(Для учнів 5-11класів)

Я – гармонійно-розвинена, здорова особистість
1. Чи може бути кожна людина гармонійно розвиненою особистістю в наші дні?
2. А ви самі? Чи можете ви назвати себе гармонійно розвиненою особистістю? Якщо ні, то що цьому заважає?
3. Що можна зробити, щоб кожна молода людина змогла рости духовною і удосконалюватися фізично?
4. Як уникнути негативних проявів та звичок у своєму житті?
5. А якщо вони є – як їх позбутися.
Що чекає від нас наша Україна?
1. Як ти розумієш свій обов’язок перед народом, державою?
2. Чим привабливі люди неспокійної душі та громадянського обов’язку?
3. Що значить добропорядність у відношенні з людьми?
4. Твоє місце в житті? Чи бачиш ти його?
5. Спостерігач чи будівничий життя?

Чи готові ви до майбутнього життя?
1. Кожному по потребах – що це значить?
2. Чи потрібні шкільні знання в дорослому житті?
3. Щоб ти хотів у собі удосконалити чи чому навчитися, щоб змінити своє «Я»?
4. Що ти розумієш під особистою власністю? Як бути з особистою власністю?
5. Що для тебе вагоміше: матеріальне чи духовне? Чому?

Моє покоління. Яке воно?
1. Що ви думаєте про своє покоління? Чи подобається воно вам? Чи влаштовує воно вас?
2. Які характерні риси вашого покоління?
3. Що ви знаєте про своїх ровесників з-за кордону? Порівняйте нашу молодь з ними?
4. Які проблеми існують в нашої молоді? Чи задумувалися ви над шляхами вирішення подібних проблем?

Поспілкуємося про красу
1. Що таке людська краса?
2. Який ваш ідеал прекрасного?
3. Що це значить творити по законах краси?
4. Що ти розумієш під художнім смаком? Чи потрібен він людині?
5. Чи можна прожити життя без краси?
6. Як створити свій власний світ краси?

Ти красивий?
1. Чи можна судити про людину по її зовнішності?
2. Що ми розуміємо під внутрішньою красою людини?
3. Які людські якості ти вважаєш найбільш гідними?
4. Що таке душевна щедрість?
5. Які риси характеру найбільш цінні?

Які ми є та яким ми хочемо бачити свого ровесника?
1. Краса –це внутрішній чи зовнішній зміст душі?
2. А ти вмієш розгледіти красу?
3. Захоплення веде до однобокості?
4. Як ти відносишся до фанатиків своєї справи та їх уподобання?
5. Яким ми хочемо бачити свого ровесника?
6. Що значить для тебе бути сучасним ?

В чому щастя твоє, людино?
1. Який зміст ти вкладаєш в поняття щастя?
2. Життя без праці – дорога в нікуди?
3. В чому, на твій погляд, краса та поезія людських відносин?
4. Про яке щастя ти мрієш?
5. Що означає жити по совісті?

Кохання та сім’я
1. Прийшло кохання. Мрії та реальності.
2. Це тільки стосується мене чи й інших?
3. Чи готові ми до сімейного життя в молодому віці?
4. Сім’я – тягар чи щастя?
5. Гармонія в сім’ї. Чи впливає вона на формування особистості дитини?

В чому сила та краса любові?
1. Як ви розумієте такі вислови: « Яка людина, така і її любов» (Еренбург) та «Коханню всього мало. Воно має щастя, а хоче раю, має рай – хоче неба. О люблячі! Усе це є в вашому коханні. Зумійте тільки знайти» (Віктор Гюго)
2. Чи може любити красиве людина з низьким рівнем культури?
3. Чи потрібно боротися за любов? А може це приниження людської гідності?
4. Любов і розум. Вороги вони чи друзі?
5. Ревнощі – ознака любові чи егоїзму? Прикрашають вони любов чи ні?
6. Існує думка, що для любові потрібні перевірки та випробування. Чи так це? Якщо так, то які?
7. Сучасна любов. Яка вона? Чи схожа вона на любов ваших батьків та бабусь?
8. В чому сила та краса любові?

Все про романтику
1. Що ви розумієте під романтикою?
2. Що означає романтика буднів?
3. Чим відрізняється романтика від екзотики та молодецтва?
4. Як бути з романтикою кохання? Чи потрібна вона?

Герої мого часу
1. Хто, на твою думку, герої нашого часу?
2. Геройський вчинок із-за вигоди та нагороди чи за совістю?
3. Спішити жити красиво. Що це значить?
4. Вибір друга чи уміння дружити? Що важливіше?

Ціль життя – сенс життя
1. Чи заслуговує кожна людина в майбутньому мати достойне щасливе життя?
2. Чи повинні ви думати і дбати тільки про себе?
3. Як найти своє місце в житті?
4. Які у тебе плани на майбутнє? До чого ти стримишся? Чи реальні вони?
5. Чи потрібна людині головна ціль в житті і до чого вона зобов’язує?
6. Що таке, по твоєму, вільна і не залежна особистість ?
7. Твої права і обов’язки? Як ти користуєшся своїми правами?
8. Як ти розумієш вислів: «Світи іншим – сам не згориш»

Про дружбу і друзів
1. У тебе є друг? Він найкращий?
2. Що це значить: самий кращий друг?
3. А ти хороший друг? Щоб ти в собі змінив, щоб стати дійсно хорошим другом?
4. Відмінні друзі –вони відмінники? Чи це обов’язково?
5. Відмінники… Які вони? Це на все життя?

Сучасний ідеальний учень. Який він є?
1. Чи навчаємося ми на повну силу? Якщо ні, то хто нам заважає бути успішним?
2. Потреба чи престиж бути ідеальним учнем?
3. Що означає бути ідеальним?
4. Сучасний ідеальний учень. Який він є?
5. Що спонукає ідеальних учнів до відмінного навчання?
6. Чи можу я стати ідеальним учнем? Що потрібно для цього зробити?

Я – будівничий свого життя
1. «Що посієш – те й пожнеш». Чи згоден ти з цим твердженням? Доведи на прикладах власного життя та життя знайомих, героїв книг.
2. Будувати, чи руйнувати, спостерігати чи бути учасником? Чи однаково це для тебе? Що для життя цінніше?
3. Що необхідно людині для того, щоб прожити добре своє життя?
4. Основний будівничий твого життя. Чи залежить майбутнє життя від твого відношення до свого «Я», до навчання та виконання своїх обов’язків?

Духовні потреби та ідеали мого „Я”
1. Мій внутрішній світ. Чи відповідає він моєму образу.
2. Ідеали мого «Я». Які вони?
3. Мої духовні потреби. Чи відповідають вони вимогам часу?
4. Чи впливає духовний розвиток особистості на формування людини, яка здатна будувати життя, що варте людини.

Мої права – мої обов’язки
1. Мої права і обов’язки вдома та школі.
2. Чи завжди вдається мені дотримуватися своїх обов’язків?
3. Чи завжди я правий?
4. Якщо порушені мої права, то…
5. Якщо постійно ігнорую свої обов’язки, то…

Чи потрібні нам музеї та виставки?
1. Для чого потрібні музеї та виставки?
2. Це дань моді чи збереження історичних та мистецьких цінностей?
3. Які музеї та виставки цінніші: історичні чи мистецькі? Чому?
4. Чи потрібні музеї та виставки витворів сучасного мистецтва?
5. Яку цінність мають музеї та виставки для формування гармонійно розвиненої особистості?

Що шкодить здоров’ю і як не піддатися шкідливим звичкам?
1. Твоє здоров’я - це дар Божий?
2. Чи залежить здоров’я від твого ритму і стилю життя?
3. Чому ми хворіємо? Що робити, щоб не захворіти?
4. Що ти знаєш про шкідливі звички? Як не піддатися шкідливим звичкам?

Я і моє майбутнє
1. Мрії та реальності майбутнього життя.
2. Чи віриш ти в щасливе життя?
3. Що необхідно робити сьогодні, щоб було добре в майбутньому?
4. Чи залежить майбутнє від сьогоднішньої праці в школі?
5. Як ти розумієш: «Як на долі написано буде». Від кого залежить майбутнє: від тебе чи долі?
5. Чи спроможні батьки змінити мою долю, моє життя?

Категорія: Виховні заходи | Додав: dsdukl (18.02.2016) | Автор: Людмила E
Переглядів: 298 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: