ВЧИМОСЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ Тренінг для учнів - Тренінги - Виховна робота - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Виховна робота » Тренінги

ВЧИМОСЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ Тренінг для учнів
 
 
ВЧИМОСЯ ТОЛЕРАНТНОСТІ
Тренінг для учнів 
 
Учитель. За даними деяких дослідників за всю історію свого існування людство жило в мирі лише 30 років. Отже, історія людства є історією воєнних конфліктів. Що і чому не дає людям мирно співіснувати? Проаналізувавши, можна дійти висновку, що в багатьох життєвих ситуаціях людям не вистачає саме терпимості одне до одного, а іншими словами — толерантності. У наш час у світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою розвитку демократичної держави, умовою миру і злагоди.
Згадаймо про трагічні для людства події: 65 років із дня трагедії у Бабиному Яру в Києві, коли було за один день розстріляно 35 тисяч жінок, дітей і чоловіків тільки за те, що вони народилися представниками єврейської національності! І 5 років, як пролунали вибухи в США і забрали життя тисячі людей тільки тому, що комусь не подобалися американський спосіб життя та політика американського уряду. На жаль, крім таких найжахливіших 
прикладів нетерпимості, яку люди виявляють один до одного, ми можемо часто стикатися з її проявами у власному житті.
— А чи стикалися ви в своєму житті з випадками нетерпимого ставлення до себе?
(Аналіз життєвих ситуацій, про які розповідають діти. Аналіз малюнків, підготовлених дітьми до уроку.)
Міні-лекція вчителя
Поняття «толерантність» є синонімом слова «терпимість», саме так воно звучить латиною. Толерантність людей є найважливішою умовою миру і злагоди в сім’ї, колективі та суспільстві. Адже соціальні взаємовідносини постійно змінюються, породжуючи то гармонію, то однобічну перевагу, а то й зіткнення безпосередніх інтересів. У різних людей — різні погляди на життя, працю, кохання тощо. Чи завжди ми поважаємо думки, погляди інших? Як треба поважати інших? Чи треба прагнути, щоб інша людина сприйняла ваші погляди? Проявляти нетерпимість чи бути толерантним?
ПРИТЧА ПРО АКСАКАЛА
Помирає в одному поселенні старий аксакал. Прийшли до нього люди попрощатися, та й говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім’ї, що усі сини й невістки, дочки й зяті жили разом у мирі й злагоді». Не може вже говорити старий — подають йому папір і олівець, і він довго пише. І коли випадає з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися усі — там 100 разів було написане одне слово. Не здогадуєтесь яке? 100 разів було написано слово — ТЕРПИМІСТЬ!
Вправа «Чим ми схожі?»
Учасники сідають по колу. Ведучий вибирає одного із учасників за якоюсь реальною чи уявною схожою зі своєю рисою та запрошує його до центра кола. Обраний звертається до кого-небудь з учасників у такий же спосіб, але за іншим чинником. Так продовжується доти, доки усі учасники не опиняться у колі.
Вправа «Картопля»
Ведучий. Часто буває так, що ми сприймаємо яку-небудь групу, наприклад етнічну, як ціле і не замислюємось про те, що кожний її представник — зовсім унікальний і неповторний. Наприклад, нам може здаватися, що «всі китайці на одне лице», що всі німці страшні педанти, а фіни — мовчазні. Однак якщо ми ближче познайомимося з конкретною людиною з цієї групи, більше дізнаємось про неї, то її індивідуальність, неповторність будуть очевидними.
Давайте спробуємо проілюструвати унікальність всього існуючого на практиці. Навряд чи хто-небудь вважає, що кілограм картоплі наповнений індивідуальністю. Візьміть кожний собі по картоплині. Роздивіться її якомога уважніше, з’ясуйте «особливі прикмети». На це дається 1 хвилина. Потім картопля змішується. Кожний повинен знайти свою картоплину й описати її.
Вправа «Що таке толерантність?»
Мета: дати можливість учасникам сформулювати поняття толерантності у його багатогранності.
Учасники діляться на 4 групи і після роботи в групах пишуть своє визначення толерантності. Визначення повинно бути коротким та ємним. Усі визначення записуються на ватман та прикріплюються на дошку.
Вправа «Імпульс»
Учасникам пропонується, стоячи в колі, взятися за руки і по черзі передати «імпульс», швидко один раз стикаючи долоню сусіда, справа наліво. Ведучий першим посилає сигнал і останнім його ж приймає, сповіщаючи про отримання піднятою рукою.
Учитель. Отже, толерантність — це мистецтво жити в світі несхожих людей та ідей.
Внесок учнів:
1-й учень. Толерантність — не поступливість. Толерантність вище цього, це активна позиція, викликана визнанням прав і свобод людства.
2-й учень. Мир — це перша та необхідна умова для повноцінного дитинства. Немає більш несумісних понять, ніж війна та діти. І немає благороднішої мети у людства, ніж захистити дітей і всіх людей на Землі від війн і конфліктів.
3-й учень. За останні 5 тисяч років на планеті відбулося 14 тисяч війн, у яких загинуло майже 5 мільярдів чоловік. Після Другої світової війни у 70 країнах відбулося 130 збройних конфліктів і «малих» війн, у яких загинуло 20 млн. чоловік. За всю історію свого існування людство жило в мирі лише кілька десятків років.
Учитель. У різних людей — різні погляди на життя, різні думки. Сьогодні до нас запрошені люди, які поділяться своїми враженнями від подорожей далеко за межі нашої Батьківщини. Як там, у далекій Америці, сприймають нас, українців? Як ставляться до українців у Польщі, в Росії?
(Виступи гостей.)
Учитель. А можливо, і дехто з вас поділиться власним досвідом спілкування з представниками інших країн?
Завдання: за роздатковим матеріалом пояснити вислови видатних людей про толерантність (робота в групах).
Вправа «Про толерантність»
Прочитайте наведені висловлювання та обговоріть:
— Як ви їх розумієте, поясніть на прикладах це положення;
— Що для автора (авторів) означає поняття «толерантність»: визначте одним чи кількома словами;
— Чи погоджуєтеся ви з автором (авторами) цього висловлювання:
Гідність людини полягає в тому, щоб любити тих, хто її ображає. (Марк Аврелій, давньоримський імператор і філософ)
Нам потрібні реформи, а не революції. Нам потрібне толерантне, досконаліше, людяніше суспільство. (А. Сахаров, радянський вчений в галузі ядерної фізики)
Закликаю до відмови від політичної нетерпимості. Бо вона схожа на кулю зі зміщеним центром, яка розриває суспільний організм, травмує суспільну свідомість. (Леонід Кучма)
Ваша думка для мене глибоко ворожа, але за ваше право її висловити я готовий віддати своє життя. (Вольтер, французький філософ епохи Просвітництва)
Вправа «Як проявляти толерантність»
Проаналізуйте ситуації, оберіть свій варіант відповіді й поясніть його. Дайте визначення поняттю «межа терпимості».
Ситуація 1
Дмитро має не типову для хлопця зачіску — занадто довге волосся. Як поводитися тим, кому такий стиль не подобається?
Варіанти:
• Постійно демонструвати своє негативне ставлення, в різкій формі рекомендувати змінити зачіску.
• Виходити з того, що людина має право на самовираження і може робити будь-що зі своїм власним волоссям.
• Вимагати слідувати загальному стилю одягу та зачіски на заняттях у школі.
Ситуація 2
Оксана часто пропускає уроки без поважних причин. Як ставитися до цього?
Варіанти:
• Засуджувати вчинки учениці.
• Вважати, що це — особиста справа Оксани і не втручалися.
• Із розумінням ставитись до проблеми Оксани, поступово заохочувати її до навчання.
Ситуація 3
Вадим постійно виявляє неповагу до інших, грубість до своїх товаришів. Як бути?
Варіанти:
• Прагнути уникати спілкування з Вадимом.
• Відповісти грубістю на грубість.
• «Ковтати» образи і проводити з учнем роз’яснювальну роботу.
Гра «Біла ворона»
Ведучий пропонує одному з учасників на деякий час стати не таким, як усі. Для цього йому треба робити усе протилежно тому, що робить група. Група повторює всі рухи ведучого. Наприклад, група підводить руки, а «біла ворона» — ні, всі посміхаються, а «біла ворона» — насуплюється тощо.
Через деякий час ведучий каже: «Це важко — бути не таким, як усі. Хто буде йому допомагати?»
Так з’являються дві білі ворони. Потім їх стає більше. Коли до «білої ворони» приєднується половина учасників, вправа закінчується.
Вправа «Потрапити в коло»
Учасники діляться на дві групи: одна група сідає в коло, а друга намагається без слів, а жестами попроситися в коло до решти. Гра закінчується, коли всі об’єднуються разом.
Робота в групах: намалювати емблему толерантності.
Учитель. Діти, у мене є квітка, але допоможіть мені зробити її красивою, їй потрібні пелюстки, і не прості, а з рисами толерантності, адже це — квітка толерантності.
(Діти роблять надписи і прикріплюють пелюстки.)
Учень
ТОЛЕРАНТНІСТЬ ВРЯТУЄ СВІТ
Толерантне ставлення людини
Збереже планету від негод,
Розрубає мотлох павутини,
Переріже нитку перешкод.
Толерантне ставлення до всього
Збереже, врятує і спасе,
Допоможе вгледіть перемогу,
Допоможе витримати все.
Будь завжди нестримним вільнодумцем,
Свої мрії пензлем намалюй.
Освіти життя яскравим сонцем,
Толерантний всесвіт побудуй!
(Звучить мелодія.)
Учитель. Діти, давайте покладемо у цей кошик ті цінності, які ми візьмемо з собою в життя.
(Кожен учасник кладе в кошик фрукти зі словами:
— Я візьму з собою хороший настрій.
— Я візьму знання про...)
У світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою миру і демократії. Наш український народ неодноразово виявляв свою терпимість до інакодумців, здатність до компромісу, вміння виходити із проблемних ситуацій. Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства.
Людство втомилося від постійних воєн, які несуть лише втрати, нещастя та біль. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.
Категорія: Тренінги | Додав: uthitel (19.06.2014)
Переглядів: 2676 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: