Конфлікти в нашому житті - Тренінги - Виховна робота - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Виховна робота » Тренінги

Конфлікти в нашому житті

Мета: розширити знання дітей про причини, які призводять до виникнення конфліктів та способи їх уникнення;формувати навички культурної поведінки в спілкуванні з однолітками; виховувати доброзичливе ставлення один до одного.
Обладнання:газети, монети, маркери, ватман, плакат «Береги надій», стікери, кольорові картки, бланки до вправи «Асоціації», фішки зеленого, червоного і жовтого кольору по кількості учасників, картки із описом життєвих ситуацій, ватман, маркери, проектор, комп’ютер, мультимедійна дошка, диск із записаними мультфільми «Конфлікт» і «Міст», ручки, папір формату А4 по кількості учасників,малюнок стіни
Форма проведення: тренінгові заняття
Час : 1 год. 25 хв.
Вікова категорія: учні 8-9-х класів
Хід заняття

"Життя – це процес вирішення
нескінченної кількості конфліктів.
Людина не може уникнути їх.
Вона може лише вирішити,
брати участь у виробленні рішень
або залишити це іншим"
Б. Вул.
Вступ.
Одного разу лісом йшов мудрець. Він побачив лісоруба, який різав дерево старою негострою пилкою. Було зрозуміло, що він працює вже давно, сильно стомився, а до кінця роботи було дуже далеко. "Що робити?" – запитав мудрець. "Не бачиш – я працюю!" – сердито відповів лісоруб. "Якщо нагостриш свій інструмент, справа піде скоріше, – порадив мудрець. "Не заважай, мені ніколи, мені треба працювати" – відповів впертий лісоруб.
Чи не так і ми, потрапляючи в складну життєву ситуацію, іноді, поспішаючи довести правомірність своєї думки, не замислюємось над тим, як можна конструктивно вирішити конфлікт не принижуючи партнера по спілкуванню та не поступаючись власними інтересами, не враховуємо мотиви поведінки інших людей, не думаємо про те, як наші настанови, думки стають бар’єром на шляху до взаєморозуміння.

Сьогодні на занятті ми познайомимося з формами поведінки людей в конфліктній ситуації, визначенню причин конфліктів та спробуємо навчитися вирішувати конфліктні ситуації мирним шляхом.
1. Вправа «Хто мене представив» (5 хв.)
Мета: допомогти учасникам познайомитися й запам'ятати імена один одного.
Інструкція. Учасники тренінгу сидять у загальному колі. Перший учасник представляється і розповідає щось цікаве про себе. Наприклад: «Я Валерія і у мене є червоний годинник». Після чого представляється наступний учасник, наприклад: «А це Віктор». Якщо мовець не знає, як звуть сусіда, той може підказати своє ім'я.
Наступний учасник представляється, теж розповідає про себе що-небудь і називає того, хто його представив. Наприклад, «Я Віктор, я народився в Москві, мене представила Валерія, у якої є червоний годинник». Після цього він представляє наступного: «А це Ксенія».
Кожен наступний перераховує всіх, хто говорив до нього, пояснюючи, хто кого представив, і згадуючи інформацію про кожного, доки в грі не візьмуть участь усі члени групи.
2.Вправа «Підніми монету» (5 хв.)
Мета : згуртування групи , включення в роботу.
Інструкція. Діти, методом жеребкування, діляться на дві групи по 3 людини і встають всією групою на одну з газет , кладуть на вільні краї свої монети. Кожен з них повинен підняти одну монету. При цьому забороняється наступати на підлогу або триматися за що - небудь. Діти можуть підтримувати один одного, їм дозволяється розмовляти між собою. Команди приступають до виконання завдання по черзі. Решта спостерігають і готуються. Не можна голосно розмовляти , давати поради або критикувати. Наприкінці всі аплодують.
Обговорення :
-Якій команді вдалося виконати завдання ?
- Від чого це залежало ?
-Що було найважчим ?
Коментар соціального педагога: -Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей – досить складний і тонкий процес. Кожен з нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід, часто за рахунок помилок і розчарувань. На жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти у нашому житті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати. Про це ми з вами і поговоримо на сьогоднішній зустрічі
Щоб наша робота була плідною, треба погодити правила за якими ми виконуватимемо її. Ці правила обов'язкові для всіх.
3. Вправа „Правила роботи" (5 хв.)
Мета: прийняти правила для роботи на занятті
Інструкція. Перші правила пропонує вчитель, а інші - учні. Після запису кожного правила необхідно запитати: Чи всі погоджуються із цим правилом? Чи всі розуміють, що означає це правило?
Наприклад:
 Приходити вчасно;
 Бути позитивними;
 Говорити від себе;
 Гговорити по черзі;
 Дотримуватись добровільності.
4. Вправа «Очікування» (5 хв.)
Мета: з’ясувати очікувань і побоювань учасників, того, наскільки очікування співпадають із загальною метою тренінгу.
Інструкція. Для даної вправи необхідно підготувати фліп-чарт, де зображено річку з двома берегами та підводними рифами у воді. На одному з берегів учасники прикріплюють стікери («квіточки»), на яких написані їх очікування від тренінгу, на місці рифів вони пишуть переживання або ті ситуації, з якими вони бояться стикнутися під час тренінгу (стікери «камінці»).
5. Інформаційне повідомлення. (5 хв.)
- Чи були ви коли-небудь учасником якогось конфлікту?
- Де у вас виникають конфлікти?
- Час минає. Конфлікт проходить. Що ви відчуваєте, коли згадуєте якийсь конфлікт? (Вам неприємно про це згадувати? Ви про це згадуєте із задоволенням? Вам однаково? Ви хотіли б про це забути?)
- -Що таке конфлікт?
Слово «конфлікт» (від латинського con¬flicts — боротися разом) викликає у більшості лю¬дей відверто негативні почуття і думки. Під ним ро¬зуміють зіткнення протилежних людей, інтересів, думок, поглядів, серйозні розбіжності, гостру супе¬речку в спілкуванні.
Конфлікти є частиною повсякденного життя. Конфлікт у соціальній сфері як суперечка сторін, як протиріччя в їх інтересах і цілях природний, і тому неминучий, більш того, за словами відомого фахівця в області переговорів Р.Фішера, чим більш різноманітним стає світ, з тим більшим числом протиріч в інтересах доводиться стикатися. Ключ до взаємовигідного розв'язання конфлікту полягає в тому, щоб по можливості задовольнити обидві сторони, шляхом взаємного толерантного ставлення досягти консенсусу або компромісу.
Конфлікт — це спосіб спілкування, при якому йде протистояння двох різних думок. Скажіть, будь ласка, конфлікт — це добре чи погано?
6. Вправа-розминка«Асоціації» (10 хв.)
Мета: усвідомлення емоційного поля сприйняття конфлікту.
Інструкція. Тренер бере аркуш і пише слово «конфлікт» зверху вниз по буквах.
К
О
Н
Ф
Л
І
К
Т
Кожна група повинна на кожну букву написати слово-асоціацію з поняттям «конфлікт»
Виходить, на кшталт:
крик
обурення
нікчема
фронт
лайка
ізолятор
криза
тиранія
Після закінчення, кожна група презентує свої роботи. Тренер звертає увагу групи, що ВСІ слова - негативні, тобто конфлікт сприймається тільки як погана, безвихідна ситуація. Конфлікти руйнують здоров’я; викликають стрес, психотравми, руйнують міжособистісні стосунки, сім'ї, особистість, сприяють погіршенню стосунків між людьми.
Але потрібно шукати вихід, бачити хороше, розглядати конфлікт і як можливість почати нове, з'ясувати причину невдач, спосіб домовитися.
І тренер дає завдання - розписати по буквах те ж слово, але постаратися знайти позитив.
калина
оптимізм
новина
фундамент
людина
ідея
красномовство
толерантність
Коментар соціального педагога:- Конфлікти бувають різні… Конфлікт між двома людьми, між групами, колективами, націями, державами… В основі кожного конфлікту лежить ситуація, яка включає протилежні позиції сторін із будь-якого приводу.
7. Вправа «Стіна конфлікту» ( 5 хв.)
Мета: визначити причини виникнення конфліктних ситуацій
Інструкція. Учні називають причини, через які виникають непорозуміння, суперечки. Соціальний педагог вписує відповіді дітей на плакаті із зображенням «цеглин».
Коли всі «цеглинки» будуть заповнені, тренер пропонує дітям вирішити, хто з них бажає зруйнувати стіну конфлікту? Як це можна зробити?
8. Вправа "Малюнок удвох” (10 хв.).
Інструкція. Клас ділиться на пари. Кожна пара отримує лист паперу. З цієї миті і до закінчення вправи розмовляти не можна. Необхідно узяти одну ручку удвох і так, щоб обидва партнери тримали її, намалювати малюнок на вільну тему. Готові малюнки обговорюються за принципом, "чому намалювали саме це”, "хто що малював”, "як вам малювалося” і так далі З'ясовується, що школярі поводилися в цій ситуації абсолютно по-різному: хтось "рвався в бій” і малював сам, ігноруючи партнера; хтось намагався вгадати наміри іншого і запропонувати свої ідеї, хтось байдуже малював "по черзі”, а хтось взагалі віддав малюнок на відкуп напарникові.
Коментар соціального педагога:-Чому це так? Виявляється: у тих ситуаціях, в яких наші інтереси не збігаються зінтересами іншої людини (а саме так виникає конфлікт!), можна поводитися абсолютнопо-різному.
9. Інформаційне повідомлення (7 хв.)
-Для того, щоб конфлікт почав розвиватися, необхідний поштовх, коли одна із сторін починає діяти, зачіпаючи інтереси іншої.
Конфлікт складається із:
 проблеми;
 учасників;
 конфліктної ситуації;
 інциденту.
А зараз я пропоную вам згадати будь-яку конфліктну ситуацію з свого життя і визначити складові конфлікту.
- Як зрозуміти, що є небезпека виникнення конфлікту?
Робота з презентацією «Сигнали конфлікту»
Сигнали» конфлікту
 ДИСКОМФОРТ. Інтуїтивно ми відчуваємо: щось не так, хоча словами це висловити важко. Малі діти в таких випадках починають плакати, капризувати, кричати.
 ІНЦИДЕНТ. Якась дрібниця викликає тимчасове хвилювання чи роздратування. Опонент потрапляє під "гарячу руку".
 НЕПОРОЗУМІННЯ. Дуже часто в ситуаціях непорозуміння ми можемо робити неправильні висновки з того, що відбувається. Як літературний прийом "непорозуміння" часто застосовують автори серіалів. Хтось із героїв щось неправильно почув, комусь невірно передали інформацію, когось переплутали з негативним героєм і спалахує конфлікт. Непорозуміння може посилюватися, якщо ситуація пов'язана із емоційною напругою одного із учасників конфлікту.
 НАПРУГА. Цей стан заважає спокійному сприйняттю іншої людини, її дій. Наші почуття стосовно цієї людини змінюються в гірший бік. Ситуація стає напруженою, в будь-який момент може спалахнути полум'я сварки.
 КРИЗА. Це важкий стан у житті людини, викликаний захворюванням, втратою друга, грошей, становища. Говорять і про вікові кризи, в тому числі кризу підліткового віку. У кризовому стані звичайні норми людської поведінки можуть втратити свою силу. Людина вдається до крайнощів: насильства, втрати контролю над емоціями, жорстких суперечок із взаємними образами.
Отже, як правило, конфлікт виникає, коли одна людина дозволяє собі ображати іншу. Невміння спілкуватися посилює суперечку і приводить до опору.
10. Вправа «Ситуації з торбинки» (10 хв.)
Мета: на прикладі показати , що погляди кожної людини на одну ситуацію є різними
Інструкція. Учасники заняття методом жеребкування поділяються на 3 групи. Кожна група отримує картку із описом певної життєвої ситуації.
Завдання для груп - закінчити ситуацію.
Картка № 1
1. Мама, перш ніж піти попросила дочку прибрати удома. Замість цього дочка пішла гуляти і не виконала це завдання. Коли вона прийшла додому мама почала її лаяти, а дочка почала стверджувати, що до неї подзвонила краща подруга Олена, яка завтра, виїжджає до Москви на місяць і, запросила погуляти з нею і попрощатися.
Картка № 2
1. На ринку жінка купила кавун. Продавщиця обдурила її на 2 кг Жінка почала лаятися, продавщиця ж почала виправдовуватися, і стверджувати, що це винні ваги. Виник конфлікт між покупцем і продавцем
Картка № 3
1. Петя і Вася вирішили одночасно пограти з однією іграшкою. Ніхто з них не хоче поступатися. Ваші дії
Комтар соціального педагога:- Ви побачили, що не тільки в різних конфліктних ситуаціях ми реагуємо по-різному; навіть і в схожих ситуаціях, але з різними людьми, наша реакція може бути іншою. Учені виявили, що жодна конфліктна ситуація не проходить для організму безслідно. Образа, сварка, горе, гнів, заздрощі або прагнення помститися - усе це знижує захисні сили організму і скорочує життя. Негативні емоції спричиняють глибокі зрушення в серцево-судинній системі. Вони нерідко супроводжуються завмиранням серця, болем або неприємними відчуттями в ньому, підвищенням артеріального тиску.
-Як же вийти із стану який виник під впливом негативних емоцій? (Учні пропонують способи як подолати негативні емоції.)
11. Інформаційне повідомлення « Стилі поведінки людини у конфліктній ситуації»(10 хв.)
Учені К. Томас і Р. Кілмен визначили основні найбільш прийнятні стратегії поведінки в кон¬флікті. Вони вказують, що існує 5 основних способів подолання конфліктів: пристосування, компроміс, утеча (ігнорування), суперництво (конкуренція), співпраця.
1. Пристосування — людина нехтує своїми інтер¬есами, щоб задовольнити інтереси іншого.
2. Співпраця — процес, який складається з по¬слідовних взаємодій, коли людина прагне брати активну участь у розв'язанні конфлікту захищати свої інтереси, але ще й бажає співпрацювати з іншими учасниками кон¬флікту. Це спільна спроба знайти таке рі¬шення, яке цілком задовольняло б вимоги обох сторін.
3. Втеча — людина намагається ухилятися від конфлікту. Втеча може бути фізичною (поки¬нути місце конфлікту, розвернутися й піти) або психологічною (ігнорування конфлікту), дипломатичне ухиляння. Шляхом утечі можна відкласти справу на зручніший час.
4. Компроміс — це часткове задоволення обох сторін.
5. Суперництво — людина намагається задоволь¬нити свої інтереси за рахунок іншого. Вона використовує здібності аргументувати свої суспільні контакти, економічні санкції тощо. Суперництво може означати «стати на захист своїх прав», якщо людина переконана, що вона права.
13. Перегляд уривків із мультфільмів «Конфлікт» та «Міст»
14. Інформаційне повідомлення (5 хв.)
Хоча конфлікти і є невід’ємною складовою життя кожної людини, важливо зробити все можливе, аби їх попередити. Для цього існують правила поведінки, виконання яких допомагає не провокувати конфлікти:
 Не прагніть домінувати за будь-яку ціну. Будьте принциповими, але не жорстокими. Пам'ятайте, що прямолінійність добре, але не завжди.
 Критикуйте, але не критиканствуйте.
 У всьому треба знати міру. Сказати правду теж треба уміти! Будьте незалежні, але не самовпевнені. Не перетворюйте наполегливість на настирливість.
 Будьте справедливі та терпимі до людей. Не переоцінюйте свої здібності та можливості, не зменшуйте здібності і можливості інших.
 Не проявляйте ініціативу там, де її не потребують.
 Реалізуйте себе в творчості, а не в конфліктах.
 Проявляйте витримку, оволодійте уміннями саморегуляції. Пошана до людей, знання правил ведення суперечки, дискусії, правил спілкування допомагають запобігати непотрібним конфліктам.
15. Вправа "Відповідь з посмішкою” (5 хв.)
Інструкція. Можна обійти конфлікт, якщо відповісти усмішкою. Люди з відчуттям гумору рідко конфліктують, а вже якщо сперечаються, то завжди приємно, з жартом, усмішкою (не з сарказмом, злою іронією, а з добрим, дотепним жартом).
Розіграємо ситуації, де необхідно посміхнутися, пожартувати, не дати сварці стати конфліктом.
Ситуація 1. Ви отримуєте записку з вашим ім'ям: "А + В= Любов”. Ваша реакція... Обговорення. Репліка має бути з посмішкою.
Ситуація 2. Вам дуже смішно на уроці. Вчителька робить вам зауваження. Ви виправдовуєтеся (з посмішкою). Що скажете?
Ситуація 3. У автобусі ти ненавмисно наступив(ла) на ногу поряд хлопцю, що стоїть. Твої дії?
16. Підсумки заняття
16.1. Вправа: «Берег реалізованих сподівань» (3хв.)
Мета: підбиття підсумків, пригадування важливих подій минулого дня.
Інструкція. Тренер просить кожного учасника по колу висловитися з приводу того, що цінного він/вона отримали за сьогодні, які нові знання та навички набули. Після цього учасникам пропонується перенести свої очікування щодо роботи на інший берег або залишити, якщо діти вважають,що протягом заняття вони не дали відповіді на питання,
-Життя не прожити без конфліктів, але розумна, культурна людина завжди зможе ефективно вирішити суперечки й розбіжності, гнучко використовуючи різні стратегії. Не намагайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайняти¬ся самовихованням. Пам'ятайте: кожна людина — така ж яскраве й унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є. Намагайтеся знай¬ти в людині позитивні риси, вмійте бачити її до¬стоїнства і в стосунках з нею спробуйте опиратись саме на ці якості. Майте мужність від щирого серця визнавати свої помилки. Уникайте зазнайства і позування. Вчіться володіти собою!
Пам'ятайте! Ми бачимо світ таким, які ми самі. Спробуємо змінитися самі і світ зміниться навколо нас.



Джерело: http://1. Анцупов А.Я. Конфликтология. - М., 2002г., 387с. 2. Аронсон, Элиот Социальная психология - М., 2002г., 342с. 3. Бабос
Категорія: Тренінги | Додав: reznichenkooxana (02.01.2015) | Автор: Різниченко Оксана E
Переглядів: 1945 | Рейтинг: 1.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: