КТС - велика творча діяльність. - Портфоліо класного керівника - Виховна робота - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Виховна робота » Портфоліо класного керівника

КТС - велика творча діяльність.


Велика творча діяльність реалізується у дитячому центрі на рівні загонових, дружинних та загальнотабірних справ.

Усе розмаїття дитячих справ можна вкласти у такі видові рамки:

Пізнавальні справи: '

— подорожі-знайомства («Світ моїх прав» — знайомство із Конвенцією ООН про права дитини; «Подвиги Котигорошка» — подорож у світ народної казки; «Мій край —зелена Укра­їна» — подорож містами, регіонами, річками тощо, «Веселковими стежинами» — гра-експрес за програмами діяльності федерації дитячих організацій; «Я у незнайомому місті» — гра-експрес; «У бальному царстві» — знайомство, розучування і демонстрація бальних танців); «Козацькому роду нема переводу» — конкурсна програма на основі історичного матеріалу);

— вікторини («Україна — перлина Європи» — запитання, пізнавальні завдання після екскурсії містом; «Я і безпека» — практичні поради щодо дій у складних життєвих і надзвичайних ситуаціях);

— захист проектів;

— усні журнали – пізнавальні справи – огляди на зразок серії коротких виступів – сторінок різної тематики оточуючого і внутрішньо колективного життя.

Усний журнал може випускатися систематично (наприклад, раз в два тижні або щомісячно) і епізодично. Другому випадку усний журнал краще називати альманахом.

Усний журнал дає можливість кожному члену колективу ділиться з друзями своїми знаннями, враженнями, інтересами; дозволяє в живій, образній формі знайомити всіх з політичними подіями, новинами суспільного життя (політична інформація); сприяє вирішенню завдань ідейно-політичного, розумового, естетичного виховання.

Варіанти роботи з усним журналом.

1. Кожен мікро колектив разом зі своїми старшими друзями випускає, по черзі (наприклад, раз в два тижні) номер усного журналу для свого класу, збору.

2. Кожен старший класний колектив по черзі виступає номер усного журналу для школи.

3. Класний колектив готує усний альманах (наприклад, до свята) і виступає з ним перед іншими класами (молодшими, паралельними) і поза школою.

4. Усний альманах випускається збірною командою ("творчим об’єднанням”) любителів із одного або різних класів – для школи, для учасників злету, для оточуючих людей, наприклад, під час турпоходу, рейду або десанту.

Можливі теми і жанри сторінок (і частин) усного журналу: "Казкова”, "Що? Де? Коли?, "Наші мами і тата”, "Україна і світ”, "Спортивна”.

Поради організаторам.

Назва усного журналу може бути традиційною або мінятися, але в любому випадку вона вибирається узгоджено, в результатів відкритого або закритого конкурсу на кращу пропозицію між всіма учасниками; якщо усний журнал випускається почергово декількома авторськими колективами, то кожен може назвати свій журнал по-своєму.

Зміст номера (теми частин, сторінок) обговорюється на загальнім зборів – старті учасників; частини або сторінки для підготовки і виступу розподіляються по бажанню, причому бажаючі можуть брати участь, звичайно, і в декількох частинах (сторінках). Кожну частину (сторінку) готує невелика команда. Після виступу, загальний збір обговорює його, дає поради авторам – виконавцям). Після необхідного доробку усний журнал (альманах), "виходить в світ”. Бажано після кожного виступу з усним журналом проводити короткий загальний збір – "вогник”.

Назва чергової частини (сторінки) може об’явитися або всіма учасниками, або ведучими, або тією командою, яка виступає з цією частиною (сторінкою).

Дорослі (педагоги, батьки) можуть бути прямим організаторами роботи (очолювати редколегію), консультантами при підготовці найбільш відповідальних і складних частин журналу, а також авторами – виконавцями окремих сторінок, підготовлених разом з дітьми або як сюрприз для них.

Усний журнал – це спільна творча справа дітей і їх старших друзів на користь і радість своєму колективу і іншим людям!

— трудові десанти – операції, які проводяться силами дітей і їх старших друзів: вихід або виїзд добровольців на поміж іншим колективом і організаціями в якій-небудь життєво важливій справі. Помі може і повинна бути надана в порівняно короткий час, як завжди протягом одного або декількох днів напруженої роботи.

Трудовий десант організовується за закликом тих, кому необхідно надати допомогу, за завданням правлячих органів, за ініціативою самого колективу.

Приклади життєво важливих завдань, які розв’язуються в трудових десантах; поміч лісництву в охороні природи, в боротьбі з лісовими пожарами і іншими стихійними лихами; поміч в будівництві в створенні садів, парків, пам’ятників; поміч в підготовці і проведенні масового свята.

Рішення про посилку десанту приймає екстрений спільний збір або збір колективу. Беруть участь у десанті на добровільних засадах цілі колективи або збірна команда, командир якої вибирається спільними зборами і несе перед ним повну відповідальність. Дорослі беруть участь в десанті в якості комісарів, членів штабу, рядових бійців.

В залежності від цілі десанту підготовка до нього триває декілька днів або годин. В окремих випадках десант проводиться за тривогою, а підготовка до виконання завдань іде по ходу.

Трудові десанти виховують потребу і уміння приходити на поміч людям в любий час і в любих умовах; турбуватися про них безкорисно; розвивають кмітливість, настирливість, почуття відповідальності перед суспільством і колективом.

—концерти – "блискавки” – ігри-огляди, учасники яких (декілька команд) готують за короткий час (не більше 30 хв.) імпровізовані колективні виступи за визначеною програмою ("Міні – Голівуд”).

Програма концерту – "блискавки” складається також експромтом, краще за все збором капітанів команд за пропозиціями учасників.

В програму включаються декілька обов’язкових для кожної команди жанрів, наприклад: декламування сценки, оригінальний жанр.

Програма може бути ускладнена таким завданням: об’єднати всі обов’язкові номери єдиною темою або сюжетом. В результаті кожна команда покаже невелику концертну суєту або навіть спектакль. При цьому можливі два варіанти:

а) тема (сюжет( таких суєт – спектаклів для всіх команд спільна (вибирається також спільно – збором капітанів за пропозиціями команд).

б) кожна команда, починаючи підготовку, придумує свою тему (сюжет).

Порядок огляду.

1. Створення команд (якщо вирішено брати участь збірними колективами), вибори капітанів, складання програм.

2. Підготовка концерту командами (час – 15-20 хв., в любому випадку не більше півгодини).

3. Почерговий виступ команди (кожній дається 5-7 хв.).

Поради організаторам.

Закінчити концерт добре спільною піснею, наприклад кращою з тих, які використовувались під час виступу команд.

Проводити концентр – "блискавку” можна під час святкових виступів.

Змагання між командами влаштовувати не слід. Нехай кожен виступ має одну ціль – задоволення, радість друзів, а весь концерт буде своєрідним обміном сюрпризами.

Учасниками концерту – "блискавки”, можуть бути і постійні об’єднання.

Головне в грі – прояв творчих здібностей, кмітливості, фантазії кожного учасника.

— літературно-художні конкурси – колективні справи, які розвивають творчі здібності кожного учасника. Засновані на обміні знаннями, враженнями, інтересами.

Літературно-художні конкурси краще за все будувати як турботу кожного про своїх товаришів, про свій колектив і його успіхи в змаганнях. Разом з тим творчі роботи (казки, розповіді, малюнки), створені в ході конкурсу, повинні розглядатися всіма учасниками як спільні досягнення, інтересні і повчальні для інших людей (родичів, далеких друзів).

Види прикладів літературно-художніх конкурсів: на кращу казку (на одну і ту є тему, вибрану спільно всіма учасниками, або на різні теми); на кращу розповідь або казку в малюнках з підписами (на спільну або довільну тему); на кращий колективний малюнок (на спільну бо довільну тему); на кращий підпис під малюнком або серію малюнків; на кращий лист далеким друзям.

Поради організаторам.

Конкурси можна проводити "блискавкою”, протягом короткого часу, або пропонувати учасникам декілька днів для підготовки.

Теми і зміст літературно-художніх робіт можуть бути різноманітними.

Дорослі (вчителі, батьки) виступають к друзі – порадники дітей, допомагають їм готувати сюрпризи для інших учасників конкурсу.

Роботу на конкурс можна робити відразу всім разом або естафетою – передаючи один одному казку, розповідь, малюнок для продовження. При цьому важливо потурбуватися, щоб ніхто не залишився в стороні.

Закінчити конкурс краще за все оглядом-захистом всіх показаних робіт (автори читають свої казки, розказують про малюнки, відповідають на питання друзів), а потім колективним обговоренням їх досягнень і недоліків.

Журі конкурсу повинні так оцінювати роботи, щоб не було ображених. Можна використання при цьому пам’ятні призи (наприклад, листівки).

Добре, якщо журі дасть пораду, як використати творчі роботи на радість людям.

Спортивні справи:

— Мала олімпійські ігри;

— гра-випробування «Котигорошко»;

— футбольні турніри;

— конкурсні програми («Веселий фініш», «Ко­зацькі забави»).

Справи-свята (державні, народні чи само­стійно вигадані свята) тощо.

Мала творча діяльність включає дитячі заходи, реалізація яких можлива на рівні Загонових Справ, а велика знаходить свій вияв у дружинних, загальнотабірних справах.

Важливо пам'ятати, що співвідношення заго­нових справ до дружинних повинно складати 3:1, тобто кожні три загонові справи, ретельно сплановані і організовані, повинні слугувати підготовкою до однієї великої, дружинної справи, ще краще організованої і підготов­леної.

Як організувати роботу загону щодо підгото­вки творчої справи?

• Визначити педагогічну мету КТС (знання, які отримують діти; риси характеру, уміння і навички, які формуються у дітей під впливом. певного виду діяльності).

• Визначити контекст справи (які справи про­ходили раніше, які будуть проходити пізніше).

• Визначити ЗМІСТ, справи (якщо справа ве­лика, то її зміст може включати кілька справ).

• Визначити вік, кількість учасників, вимоги до них, узгодити з учасниками факт проведення КТС.

• Визначити форму і тип, справи.

• Вирішити організаційні сторони справи. « Провести КТС.

• Підвести підсумки КТС.

Отже, умовно колективну творчу діяльність можна поділити на три рівні: рівень підготовки, рівень організації і рівень виконання (про­ведення).

До рівня підготовки відносяться: написання сценарію і режисура свята, проведення репе­тицій, виготовлення костюмів; розробка запи­тань для диспуту; виготовлення запрошень, плакатів, оформлення місця проведення справи, запис фонограм тощо.

Рівень організації -включає; пошук необхід­них ресурсів, розподіл їх; пошук і розподіл реквізиту; організація реклами, (якщо вона необхідна); узгодження форми, змісту, терміну, місця проведення справи із зацікавленими особами. Конкретніше: забезпечення зали для репетицій, пошук необхідної апаратури, отри­мання доступу до необхідних приміщень, зв'язок із адміністрацією, зв'язок із засобами масової інформації, організація перегляду номерів, проведення генеральної репетиції тощо.

Рівень виконання включає власне проведен­ня творчої справи. Наприклад, ступінь підгото­вки ведучих, якість гри акторів і т і.

Розглядаючи, творчу діяльність як багато­рівневу модель, бачимо, що велика кількість виховних завдань вирішується на рівнях під­готовки і організації, тому при розгляді творчої справи варто особливу увагу надавати процесу її підготовки й організації. Нерідко, навіть за умови доброї підготовки і організації зовнішній результат не відповідає задуманому. Проте, це не означає, що поставлені виховні завдання не виконані. Навпаки, подібна ситуація дає можли­вість педагогу, вихователю розвивати аналітичні здібностей дітей, допомагає осмислити, та, що сталося, проаналізувати недоліки і зробити висновки на майбутнє.

Важливо пам'ятати: при організації КТС головним педагогічним результатом є процес підготовки і організації справи, а не її зов­нішній результат.

Реалізація кожного рівня може здійсню­ватися різними людьми. Проте ці люди повинні усвідомлювати, що беруть участь у загальній (колективній) справі. Тобто, у кожної дитини, що бере участь у справі, є своя роль (чи своя діяльність). Ці ролі щодо підготовки КТС мож­на визначити для дітей так:

• учасник (виконує конкретні завдання: вив­чає роль і грає її, відповідає на запитання вікторини, готує реквізит, домовляється з конкретною людиною про приміщення тощо);

• генератор ідей (висуває, пропонує ідеї, але не обов'язкове їх реалізує);

• організатор (людина, здатна повністю орга­нізувати справу, тобто, визначити і сфор­мулювати її завдання: підготовка оформлення, репетиції, домовленості і т.д.).

• учасник-організатор (людина, яка хоче вико­нувати деякі завдання сома, але може і організувати діяльність інших). Як правило, дитина, яка є учасником-організатором, не може охопити всього обсягу завдань щодо підготовки КТС.

Педагог-організатор, котрий організовує тво­рчу справу зі своїм загоном професійно, ніколи не повинен забувати про:

• розподіл роботи (хто за яку частину від­повідає);

• оформлення (плакати, лозунги, значки, му­зика тощо);

• інформацію (оголошення, листівки);

• обладнання (приміщення, меблі, декорації, хто ладнає і хто прибирає);

• джерела матеріалів (книжки, відео-, аудіо-плівки, -диски);

• учасники (скільки та які групи, хто їх орга­нізує);

• проведення (етапи справи, їх зв'язок, справа кожної групи на різних етапах, заповнення пауз);

• нагородження (грамоти, призи);

• оцінювання (склад журі, критерії оціню­вання);

• літопис КТС загону, табору (фотогра­фування, відеозапис, фотогазета, газета, ма­теріали для літопису);

в аналіз (місце і час обговорення; учасники обговорення; критерії оцінювання; аналітичні оцінки: що і як пройшло, що могло би бути кращим і як цього досягнути, що найбільше запам'яталося, кому подякувати).

Цікавою формою в технології колективних творчих справ є Великий збір, що проводиться на виїзді один раз в навчальному році. Наведемо опис Великого збору в школі №50.

День перший. Біля входу в школу дітей зустрічає старший — представник загону, що агітує щойно прибулих вступати в його загін. Після комплектації загонів було проведено операцію "Затишок". Наступним у плані стояли "вогники знайомства" у загонах. У "колі орлят" діти знайомляться одне з одним, вирішують, яким бути їхньому загону (назва, девіз, пісня), виготовляють "візитки" з тими іменами, які вони для себе обрали, обирають чергового командира, розробляють проект заповідей збору, грають і співають. Ввечері збираються на "Загальний вогник". Загони захищають своє ім'я, обраний девіз і пісню; в театралізованій формі роблять свої заявки на творчість до загальної "Скарбниці талантів збору"; обирають раду командирів. По закінченні заходу збирається Велика рада. Підбиваються підсумки: "більше творчості"; "педагогам не нав'язувати свою точку зору, позбуватися шаблонів"; "позбуватися командирства й окриків"; "вожатим не залишатися осторонь"; "думати і робити разом"; "раді справи закінчити доопрацьовування заповідей збору до ранку".

День другий. Урочисте відкриття збору, затвердження заповідей: 1. Закон території — нога розумної людини не ступає туди, куди не радить вожатий. 2. Закон доброти — давайте поважати одне одного і створювати атмосферу загальних радощів. 3. Закон тиші — тихо, слід спати, хто не хоче, не заважати. 4. Закон точного часу — хто запізнився, просимо не ображатися. 5. Закон піднятої руки — хочу висловитися. Після сніданку — туристичний похід у пошуках скарбів. Перед обідом — година експромту "За сторінками улюблених телепередач". Відпочиваємо. Готуємося до колективної творчої справи "Бабусина скриня" за планом: 1) фотомонтаж "Історія сім'ї": 2) листи воєнних років; 3) нове життя народного костюма; 4) улюблена пісня бабусі; 5) бабусине рукоділля. Завершили захід віночком народних пісень. Ввечері у кінозалі перегляд мультфільмів із серії "Як козаки .". У Великій раді робиться аналіз цього дня і обговорюється план на наступний.

День третій. Підйом на півгодини раніше за тривогою. Замість ранкової фіззарядки шукають викрадених друзів за маршрутними листами. Після сніданку — трудовий десант на різних об'єктах. Перед обідом — година експромтів "Жарт і праця поруч ідуть". Показували з гумором, як загони працювали. Після обіду готували творчу справу: "Вулкан чемності": чемні вітання; "Аукціон на чемні слова" ("атака віялом"); пісенний конкурс "Не варто, подяки"; ситуаційний конкурс "Дай чемну відсіч"; конкурс капітанів (чемно дати зрозуміти супернику, що перемога буде на вашому боці). Проведена після вечері КТС показала найвищу точку творчості. На засіданні Великої ради вперше не було претензій та критичних зауважень, діти стали дослухатися до дорослих, дорослі стали уважнішими до дітей.

День четвертий. Взаєморозуміння між дорослими і дітьми досягло епогею. Відбувається підготовка до прощального карнавалу "На три дні всі забудьте про мене": вітання "Наше вам ."; сюрпризи-подарунки з танцем на знак подяки; розминка; домашнє завдання з теми карнавалу; конкурс уболівальників "Здоровенькі були і до побачення" (прощання і зустріч з батьками); "Сюрприз" (придумати 10 слів на одну літеру і скласти оповідання, всі речення в якому починалися б з цих слів); вимпели з побажаннями загонів і про­щальним словом: "Лебедина пісня" вожатих.

От і закрито Великий збір. Пролунали пісні. Але ніхто не квапиться додому. Жаль розлучатися з новими друзями. Діти відчули смак нового життя, нових стосунків, прагнули зрозуміти одне одного і дорослих, педагоги почали прислухатися до дітей, думати разом із ними, їхніми категоріями
Категорія: Портфоліо класного керівника | Додав: uthitel (02.01.2014)
Переглядів: 1084 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: