Тема. Що в Україні най-най…? - Години спілкування 5-9 клас - Виховна робота - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Виховна робота » Години спілкування 5-9 клас

Тема. Що в Україні най-най…?

  Тема.    Що в Україні най-най…?

  Мета:   ознайомити     учнів    із             найвизначнішими        націо-нальними             символами      природного      походження,   найбільшими   об’єктами,       створеними      працею українського народу,  з             найвищими                  досягнення-ми              в            галузі    спорту,    мистецтва;       виховувати      в            них       гуманне                 ставлення          до          символічних об’єктів   Украї-ни;            прищеплювати             національну     гордість                  за          свою Батьківщину.

 Обладнання:   карта     України;              аудіозапис        української       народної           пісні      «Реве  та          стогне Дніпр                широкий»;       картки                з              назвами             різних                  країн    для        гри         «Допитливий ман-дрівник»;           ілюстрації          із             зображенням                  краєвидів          Дніпра;               чисті     аркуші                паперу.

  Коментар:    до             початку               заняття                вчитель              вішає    на           класну дошку 

карту     України.

Хід заняття

Гра « не помились».

Учитель просить учнів по черзі назвати 10 міст України.

(Наприклад. Я знаю  10 міст України: Київ — раз, Одеса   — два, Львів    — три і т. д.)

Запитання до учнів.

Що на нашій українській землі є те, чого нема в інших країнах?

Слово вчителя.

Можливо, вірш Романа Купчинського «Мій край» допо-може знайти відповідь на поставлене запитання.

Україна — край мій рідний.

Від Кавказу по Карпати

І веселий, і свобідний,

І великий, і багатий.

Де є в світі кращі ріки,

Як Дністер, Дніпро-Славута?

Де ясніше сонце світить,

Де гарніше зорі сяють?

Де ступлю — лиш рідна мова.

Де погляну — рідні люди.

Роботящі підгіряни.

Як вогонь, палкі гуцули

І сміливії кубанці,

Що ще Січі не забули.

І розважні подоляни.

І полтавці солов’їні,

Бойки, лемки, волиняни —

Всі вони брати єдині…

( За змістом вірша учні називають, що в Україні є своє,

рідне,  символічне.  Учитель  уточнює,  що  серед  українсь­

кого  населення  є  багато  етнографічних  груп,  які  зберег­

ли свою говірку, духовну і матеріальну культуру, звичаї й    традиції.)

Гра « допитливий мандрівник».

Учні поділяються на групи і витягають картки з назва-ми різних країн. Один із учнів — допитливий мандрівник.

У   різних  місцях  класної  кімнати  ставляться  стільці  для учасників груп. Учні сідають на стільці й по черзі назива-ють визначні пам’ятки країн, що вказані на їх картках. На-приклад, у групі, яка представляє Францію, чотири учасни-ки. Один говорить — Ейфелева башта, інший — річка Сіна,

третій —  Версальський  палац, четвертий   — музей Лувр.

Після  того  як  усі  учні  назвуть  цікаві  місця  у  своїх країнах, мандрівник обходить групи і називає все, що він запам’ятав.  Як  тільки  мандрівник  пригадає  те  або  інше місце, той, хто про нього розказував, стає за мандрівником у   ланцюжок. Коли мандрівник обійде всі групи, учитель го-ворить: «Час повертатися додому!» Усі учні з ланцюжка роз-бігаються по своїх місцях. Мандрівник теж прагне зайняти вільний стілець у будь-якій групі. Наступним мандрівником стає той, хто залишився без стільця. Перемагає мандрівник, який пригадав найбільше цікавих місць і зібрав щонайдовший ланцюжок.

Слово вчителя.

Кожна країна має свою символіку. Крім державних сим-волів, її носіями можуть бути і природні об’єкти, й історич-ні події, і архітектурні пам’ятки, й імена славетних людей, і   багато-багато  іншого. Народи цінять і обожнюють свої на-ціональні символи.

Завдяки  символам  можна  одним  словом  чи  якимось знаком  сказати  дуже  багато.  Надзвичайно  багато  про  ук-раїнський народ, про Україну промовляють такі слова, такі поняття: козак, чумак, кобзар. Варто тільки промовити ці слова    — і всяк зрозуміє, що це про нас мова!

Стародавні єгиптяни, наприклад, обожнювали ріку Ніл,

від якої залежало все їхнє життя. Для кожного вірменина священним національним символом є гора Арарат. Об’єктом поклоніння японців із правіків є священна Фудзі — діючий вулкан Фудзіяма.

Зараз ми дізнаємось, що в Україні є символічним, най-кращим, найріднішим. (Учитель  підходить  до  карти  Ук­раїни .)

Погляньте на карту України. Вона ніби вишита блакит-ними  нитками  річок.  На  нашій  території  нараховується близько 73 тисяч річок. В основному це малі річки, лише 15 із них мають довжину більшу ніж 100 км.

Найбільша в Україні й третя за величиною річка в Єв-ропі   — Дніпро. Для українців — це найвизначніший націо-нальний  символ  серед  природних  об’єктів.  Дніпро-Славу-тич пролягає через усю Україну і через усю її історію. Його  оспівано в численних піснях, думах, легендах. Дніпро — на-ціональна гордість, слава України.

Послухайте, як писав про Дніпро у поемі «Причинна»

Т. Шевченко.

Реве та стогне Дніпр широкий,

Сердитий вітер завива,

Додолу верби гне високі,

Додолу хвилю підійма.

Ці  слова  покладено  на  музику,  і  пісня  стала  символом

нашого народу. (Звучить аудіозапис. )

Запитання до учнів.

Хто знає, звідки бере свій початок Дніпро?

Слово вчителя.

Послухайте вірш Івана Неходи.

З Валдайських лісів, де дуби сивовусі,

Дніпро починає свій шлях.

В нім щедрість Росії, блакить Білорусі,

Пісень українських розмах.

Розлився Дніпро — богатир величавий,

Могутня слов’янська ріка.

Краса України, народів трьох слава,—

Широка, крилата, дзвінка.

Дніпро  витікає з  Росії. Має всього 144 притоки. Най-більші   — Прип’ять і Десна. На Дніпрі є шість гідроелек-тростанцій.  На  його  берегах  розкинулись  героїчні  міста.

(Учні  шукають  на  карті  міста  Київ,  Канів,  Запоріжжя,

Хортицю, Херсон та ін. )

Про Київ ми вже говорили. А що ви знаєте про Канів? Хортицю?

Мальовниче  місто  Канів  розкинулося  на  правому  бе-резі Дніпра. Тут на Чернечій горі — могила генія України  Т. Г. Шевченка.

Острів Хортиця нині — це частина міста Запоріжжя, але

це  дорогий  серцю  кожного українця  символ  історії  козац-тва    — славної Запорізької Січі.

(Учитель демонструє ілюстрації із зображенням крає­

видів Дніпра, Канева, Хортиці.)

Гра-змагання «Хто пригадає відомих 

славетних українців» за три хвилини».

Учні за вказівкою вчителя записують на аркушах паперу

прізвища видатних українців і ким вони були. (Наприклад,

Т. Шевченко — поет, С. Крушельницька — співачка, К. Бі­

локур — художниця, С. Бубка — спортсмен і т. д. ).

Бліц-турнір.

Учитель ставить запитання, а учні по командах (рядах)

дають  відповіді.  Наприкінці  турніру  вчитель  підводить

підсумки, визначає місця команд, називає найактивніших

учасників.

—  Найбільше місто  України (Київ).

—  Найбільша річка  України (Дніпро).

—  Найглибше  озеро  (Світязь на Волині).

—  Найбільше озеро  (Ялпуг в Одеській області).

—  Найбільше море,  що омиває Україну (Чорне ).

—  Н а йвища гора (Говерла в Українських Карпатах).

—  Найстаріше дерево (1300­річний дуб у Рівненській області ).

—  Найвище  дерево  ( модрина  заввишки  54  м  в  м.  Рахові ).

—  Найбільша тварина  ( зуб, маса якого може перевищувати 1 т, живе в Карпатах ).

—  Чемпіон з боксу (В.  Кличко).

—  Чемпіон зі стрибків ( С. Бубка).

—  Найбільший літак  («Мрія», АН ­255 ).

творче завдання « вислов власну думку».

Чи можете ви сказати, що Батьківщина — це найдорож-че, найсвітліше, найрідніше, найкраще місце на землі? До-ведіть своє міркування.

Заключне слово вчителя.

Відповідь на це запитання можна знайти і в рядках вір-ша М. Бакая «Солов’їна пісня», якими я хочу закінчити го-дину нашого спілкування.

Одна Батьківщина, і двох не буває.

Місця, де родилися,— завжди святі.

Хто рідну оселю свою забуває,

Той долі не знає в житті.

У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть,

У рідному краї і небо безкрає,

Потоки, потоки, мов струни течуть.

Тут кожна травинка і кожна билинка

Вигойдують мрії на тонких вітрах.

Під вікнами — мальви, в саду — материнка,

Оспівані щедро в піснях.

Категорія: Години спілкування 5-9 клас | Додав: uthitel (24.11.2013)
Переглядів: 3815 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: