Тема. Як стати розумною людиною. - Години спілкування 5-9 клас - Виховна робота - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Виховна робота » Години спілкування 5-9 клас

Тема. Як стати розумною людиною.
Тема. Як стати розумною людиною.
Мета: закріпити поняття про те, що знання — це най-більший скарб у світі; сформувати в учнів поняття про розумну людину: навчити того, як стати ро-зумним; розвивати інтерес до навчання, бажання самостійно здобувати знання.
о бладнання: два мішечки, в яких перемішано три сорти злаків
або бобів (наприклад, гречана крупа, рис і горох).
Хід заняття
творче завдання « наш розум».
Учитель просить учнів перелічити все хороше, що може
дати людині розум, знання, потім — все погане, до чого її
може призвести неуцтво.
Усе перелічене учнями вчитель записує у дві колонки на
дошці. Після цього по групах учні придумують казку, як
розумна порада (книга, фільм, урок, друг і т. д.) допомогла
людині позбавитися неуцтва.
вправа « мікрофон».
Мудрі люди кажуть: «Знання — це скарб, а вміння вчи-тися — ключ до нього». Чому знання називають скарбом?
Що значить: «вміння вчитися — ключ до нього»?
творче завдання « найрозумніша людина».
Учитель просить учнів уявити, що вони розмовляють
з найрозумнішою людиною на землі. Учні повинні записати
три найважливіші питання, які вони хотіли б їй задати. Це
завдання учні можуть виконувати в групах.
вправа « мікрофон».
Кого ми називаємо розумною людиною?
Розумний вчинок — що це таке?
робота з прислів’ями.
Бачить око далеко, а розум ще далі.
Розум силу переможе.
З розумним сваритися — розуму набратися, з дурнем ми-ритися — свій розгубити.
Розумний любить вчитися, а дурень — учити.
Розумний не той, хто багато говорить, а той, хто багато
знає.
Розумний себе винить, дурний — свого товариша.
Розумний товариш — половина дороги.
Освіта — гість, розум — хазяїн ( абхаз .).
Розум не має ціни, а виховання — межі (адиг.).
Розум людини не залежить від віку (таджик.).
Розум руки і ноги виручає (литов.).
Слово вчителя.
Що потрібно робити, щоб стати розумним? Швейцарський
письменник Йоганн Гаспар Лафатер сказав: «Хочеш бути
розумним, навчися розумно запитувати, уважно слухати,
спокійно відповідати і переставати говорити, коли нічого
більше сказати». Не можна не прислухатися і до думки
німецького мислителя, драматурга і критика Готхольда
Лессінга: «Сперечайтеся, помиляйтеся, помиляйтеся, але
роздумуйте, і хоча криво, так самі». Стародавні китайці
вважали, щоб стати розумним, треба мати п’ять властиво-стей: твердість у своїх прагненнях, уміння берегти таєм-ницю, дружити з розумними людьми, знати міру, не бути
балакучим.
Бесіда.
Яких розумних людей ви пам’ятаєте з прочитаних книг
і проглянутих раніше фільмів?
Кого з розумних людей ви можете назвати серед тих, що
живуть поряд з вами? І чому ви вважаєте їх розумними?
У чому полягає їх розум?
Хто така здібна людина? (Людина, що володіє здібностя­
ми до чого ­небудь, обдарована.)
Іноді говорять, що ця людина розумна, а іноді — здатна.
Як ви думаєте, це одне і те ж або це різні поняття? Чи може
здібна людина вчинити нерозумний (дурний) вчинок і бути
нерозумною?
Дагестанці говорять, що розумна людина навіть може
вбити ватяний кіл у тверду землю. Як це розуміти?
Стародавні персияни говорили, що речі не можуть бути
багатством, тільки здібності людини — його багатство. Ви
згодні з цим твердженням? Чому?
За визначенням стародавніх китайців, перша влас-тивість розумної людини — це твердість прагнень. Що таке
прагнення? Як ви розумієте вислови «тверде прагнення»
і «м’яке прагнення»? (Прагнення — наполегливе бажання
чого ­небудь добитися, що­небудь здійснити. Тверде (силь­
не) прагнення — постійне наполегливе бажання добитися
поставленої мети, рішуча властивість розуму. М’яке прагнення — швидкозмінна, короткочасна властивість розуму, інтелекту .)
Гра « найнаполегливіші».
Учні поділяються на чотири команди. Двом командам
учитель вручає по мішечку, в якому перемішано три сорти
злаків або бобів. Задача учнів — щонайшвидше розділити
вміст мішечка по сортах.
Дві інші команди роблять все можливе, щоб відвернути
своїх однокласників від виконання завдання, не торкаючись
їх. Наприклад: читають їм вірші, співають пісні, про щось
питають, смішать і т. д. Потім команди міняються місцями.
Найнаполегливіша та команда, яка попри все швидше вико-нає завдання. Можна запропонувати учням як завдання ви -вчити вірш, вирішити задачу, намалювати малюнок і т. д.
Бесіда.
Чи можна навчитися наполегливості й як?
Хто у вашій сім’ї найнаполегливіший у досягненні своєї
мети?
Чим наполегливість відрізняється від упертості?
Чи були у вашому житті випадки, коли, незважаючи на
нерозуміння оточуючих, ви наполегливо займалися якою-небудь важливою справою?
Яка справа вимагає від людини вміння бути дуже на-полегливим?
Слово вчителя.
Ви всі хочете стати розумними. Ми сьогодні розглянули
лише одну з якостей, що характеризують розумну люди-ну,— наявність сильного (твердого) прагнення в досягнен-ні своєї мети. Людина постійно тренує свій розум. Великі
люди відрізнялися від інших саме цим. Вони не народжува-лися великими, а ставали ними завдяки вихованню і само-вихованню. Ось що пише про себе в особистому щоденнику
Л. М. Толстой: «Я нестриманий, нерішучий, непостійний,
безглуздо пихатий і палкий, як всі безхарактерні люди.
Я не хоробрий. Я не акуратний в житті й такий ледачий,
що неробство зробилося для мене майже непереборною
звичкою».
Критично оцінюючи свою поведінку, Толстой вирішив
переробити себе і склав план свого перевиховання. Ось він:
1. Що призначене, неодмінно виконати попри все.
. Ніколи не справлятися по книзі, якщо що-небудь
забув, а старатися самому пригадати.
3. Примушувати постійно свій розум діяти зі всією мож-ливою силою.
Самовихованню велике значення надавав К. Д. Ушинсь-кий. Він ріс на маленькому хуторі з мамою, коли вона по-мерла — з доброю і ласкавою мачухою. Ушинський учився
погано, нестаранно, більше вдавався до мріянь або незлобних
пустощів. Але потім начебто раптом прокинувся, узявся за
розум, став багато вчитися, вставав для читання о 4—5 го-дині ранку і зумів поступити в Московський університет.
Він склав собі такі правила:
1. Спокій у всьому, принаймні — зовнішньо.
. Прямота в словах і вчинках.
3. Обдуманість дії.
4. Рішучість.
5. Не говорити про себе без потреби жодного слова.
6. Не проводити часу несвідомо: робити те, що корисне,
а не те, що трапиться.
7. Кожний вечір сумлінно давати звіт про свої вчинки.
8. Жодного разу не хвастати ні тим, що було, ні тим, що
є, ні тим, що буде.
Для самовиховання виробив собі правила життя видат-ний філософ і математик Піфагор:
1. Роби лише те, що згодом не засмутить тебе і не при-мусить розкаюватися.
. Не роби ніколи того, чого не знаєш, але навчися всьо-го, що слід знати.
3. Не нехтуй здоров’ям свого тіла.
4. Привчайся жити просто і без розкоші.
5. Не закривай очі, коли хочеш спати, не розібравши
всіх своїх вчинків за минулий день.
Заключне слово вчителя.
Багато хто з нас добре знає головного персонажа комедії
Д. І. Фонвізіна «Недоросток» Митрофанушку. Його прото-типом став 18-річний дворянин Олексій Оленін. Побачив-ши себе на сцені, він був приголомшений. Кинув голубів,
сів за навчання. Результат виявився досить яскравим. Він
став найосвіченішою людиною свого часу: президентом Пе-тербурзької Академії мистецтв і директором Петербурзької
публічної бібліотеки.
Корисно буде кожному з вас написати свій план самови-ховання і розвитку цілеспрямованості.
Категорія: Години спілкування 5-9 клас | Додав: uthitel (20.11.2013)
Переглядів: 1499 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: