НАПОВНЮЙМО СЕРЦЯ ДОБРОМ! - Години спілкування 5-9 клас - Виховна робота - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Виховна робота » Години спілкування 5-9 клас

НАПОВНЮЙМО СЕРЦЯ ДОБРОМ!

 

 

Мета: вчити дітей доброті; формувати уявлення про чуйність і доброзичливість; виховувати людяність, милосердя, здатність боротися проти зла.

Обладнання: плакати з висловлюваннями про доброту, виставка малюнків; словник С. І. Ожегова; картки із прислів’ями про доброту; стіннівка та листівки у формі серця; аудіозаписи пісень (групи Сплін «Добро пожаловать», «Если добрый ты» із мультфільму «День народження кота Леопольда»).

Нехай ця істина стара —

Людина починається з добра!

Л. Забашта

Перед розумним треба схилити голову,

а перед добрим — стати на коліна.

Й. В. Гете

Живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай!

Перебіг заняття

Учитель (говорить під супровід спокійної музики)

Врятує світ краса —

Завжди так говорили.

Тепер врятує світ лиш доброта,

Бо однієї вже краси занадто мало.

Бо стільки всюди зла —

Людина вже не та!

Тож, люди, на землі

Спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла!

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра!

На дошці висить портрет маляти. Учитель. Перед вами портрет маляти. Уявіть собі, що ви не просто хлопчики й дівчатка, а всемогутні феї і чарівники, яким дана сила зробити цю дитину прекрасною. У вас є можливість обдарувати її найкращими якостями. Якими рисами ви її наділили б?

Висловлювання учнів.

Учитель. Отже, у вас вийшов чудовий портрет гарної людини. Якби насправді можна було так легко виховувати людей!

Питання для обговорення

1.           Як, на вашу думку, можна виховати добру, чуйну, милосердну людину?

2.           Як ви розумієте вислів «Доброта врятує світ»?

3.           Чи можна збільшити кількість доброти?

Відповіді дітей.

Учитель. Людмила Альошина у книжці «Про ввічливість, про такт, про делікатність» пропонує нам цікаву загадку. Спробуйте правильно її відгадати.

«Якщо ви здорові — ви маєте незліченне багатство! Щоб зберегти його, скористайтеся порадою: регулярно вживайте ліки, які я перевірила на собі. Прекрасно допомагають. Їх не можна купити й не можна виготовити. Ці ліки не продаються в аптеці. Не ростуть серед трав і квітів. Вони невловимі й невидимі для очей. Але мають чарівну силу — створюють чудовий настрій, вселяють бадьорість, оптимізм. Роблять людину привабливою, приємною, симпатичною. В особистих стосунках вони творять дива, знімають образи, недомовки, усувають безлад». Що це за ліки?

Відповіді дітей.

Учитель. Ліки ці — слова. Так, слова — це ліки, що йдуть від серця. Нехай у ваших серцях народжуються добрі, гарні і світлі слова!

Спробуйте, діти, застосувати ці ліки у своєму житті: зі своїми близькими, друзями, оточуючими. Ми зараз потренуємося вживати добрі слова.

Гра «Фея доброти»

Діти стають у коло, заплющують очі, простягають вперед руки. На рахунок «один, два, три» вчитель непомітно кладе в долоні одного з дітей «чарівну паличку» і голосно каже: «Хто сьогодні найдобріший, виходь до нас скоріше!» Дитина, яка отримала «чарівну паличку», виходить у центр кола. Ця дитина стає Феєю (для дівчинки) або Ельфом (для хлопчика) доброти. Цей учасник торкається кого-небудь із дітей «чарівною паличкою» і говорить про нього щось приємне й добре. Та дитина, до якої торкнулися, повинна сказатищо-небудь приємне своєму сусідові. Так продовжується по колу. Остання дитина разом із Феєю або Ельфом повторює все те добре, що діти вже сказали одне одному.

Учитель. «Добре слово лікує, зле — калічить», — каже народна мудрість.

Добро, доброта... Які старі слова! Тисячоліття вже люди сперечаються, потрібні вони чи ні, корисні чи шкідливі, достойні поваги чи осміяння. Суперечки тривають, а люди страждають від того, що в їхньому житті не вистачає доброти. Озирніться навкруги, придивіться, якими байдужими й недружелюбними бувають іноді люди один до одного. Навіть увічливість часом не зближує, а розділяє їх.

Прикоснись ко мне добротой —

И болезни смоет волной,

И печаль обойдёт стороной,

Озарится душа красотой…

У медицині існує думка, що грубе, жорстоке й образливе слово є тією іржею, що роз’їдає нервову систему людини. Лікарі стверджують, що перелом кістки — анітрохи не серйозніша недуга, ніж травмована нервова система.

А що означають ці слова — добро, доброта? Звернімося до словника.

Учень читає визначення слова «добро» зі словника С. І. Ожегова.

Учитель. Добро — це все позитивне, хороше, корисне. А як ви думаєте, де воно живе?

Учениця

В доме добрыми делами занята,

Тихо ходит по квартире доброта.

Утро доброе у нас,

Добрый день и добрый час,

Добрый вечер, ночь добра,

Было доброе вчера.

И откуда, спросишь ты,

В доме столько доброты?

Звучить пісня «Добро пожаловать».

Учитель. Добро в першу чергу повинно жити у ваших серцях. Але недостатньо бути добрим, треба ще й виявляти доброту так, щоб її зрозуміло й прийняло оточення.

Гра «Рецепти доброти»

Усі діти виконують роль добрих лікарів, які повинні вигадати рецепти ліків від «моральних хвороб». Учні діляться на чотири групи, кожна із яких отримує картку з назвою«моральних хвороб» (злість, грубість, егоїзм, обман, жорстокість, жадібність тощо). Перемогу отримає та група, яка вигадає найцікавіший рецепт — засіб, який допоможе людям позбутися цієї негативної якості і зробить їх доброзичливими у ставленні одне до одного.

Учитель. Є сонце велике — воно на небі. А є маленьке сонце, яке світить у кожному з нас — це наша доброта. Добра людини — та, яка любить людей і допомагає їм. Добра людина любить природу й охороняє її. А любов і бажання допомогти зігрівають нас самих, як сонце. Добро — це бажання людини зробити щасливішими інших людей. Зрозуміти і здійснити бажання іншого — це насолода. Може, саме тому ще в старій азбуці букви називалися словами.

Учитель демонструє таблицюУчитель. Азбука мовби закликала: «Люди Землі, мисліть, думайте і творіть добро».

До цього закликають нас у своїх творах поети. Послухаймо вірші про доброту.

1-й учень

Где красота — там доброта.

Их разлучить ничто не может.

Любая светлая мечта

На двух подруг всегда похожа.

И нам без них не обойтись

Ни светлым днём, ни днём дождливым.

И если хочешь быть красивым,

Ты добротою поделись!

В. Суслов

2-й учень

Доброе сердце

Я как-то в дом принёс щенка,

Бездомного бродягу,

Чтоб подкормить его слегкаГолодного беднягу.

— Ну что ж, — сказала мама, — пусть

он поживёт немножко,

в глазах его такая грусть!

Найдётся супа ложка…

Я во дворе нашёл потом

Котенка чуть живого,

Его принёс я тоже в дом,

Сказала мама снова:

— Ну что ж, — она сказала, — пусть

он поживёт немножко,

в глазах его такая грусть!

Найдётся каши ложка…

Я под гнездом нашёл птенца,

Над ним вороны вились,

Я спрятал в шапку сорванца,

Мы с ним домой явились.

— Ну что ж, — сказала мама, — пусть

он поживёт немножко,

в глазах его такая грусть!

Найдётся хлеба крошка…

Однажды я принёс ежа,

Ужа и черепаху,

И заяц в нашу дверь вбежал,

Наверное, со страху.

Сказала мама: «Пусть живут —

в квартире так чудесно,

а если потесниться, тут

и нам найдётся место!»

М. Садовский

3-й учень

Доброта

Добрым быть совсем, совсем непросто.

Не зависит доброта от роста,

Не зависит доброта от цветаДоброта — не пряник, не конфета.

Только надо, надо добрым быть,

И в беде друг друга не забыть.

И завертится земля быстрей,

Если будем мы с тобой добрей.

Добрым быть совсем непросто.

Не зависит доброта от роста,

Доброта приносит людям радость

И взамен не требует награды.

Доброта с годами не стареет,

Доброта от холода согреет.

Если доброта, как солнце, светит,

Радуются взрослые и дети.

Н. Тулупова

4-й учень

Люди — добрі?

Що таке доброта?

Щирість це? Співчуття?

Вміння душу за когось продати?

Чи останнім шматком поділитись з людьми,

Запросити бездомних до хати?

Може, уміння прощати образи гіркі,

Зла у серці ніяк не тримати?

Як нікому не робиш ти зла у житті,

Тебе теж можна добрим назвати.

Ох нелегко цінити подібних собі,

В молоці у них кістку знаходиш.

Ти розрадою будеш для них у журбі,

Чи, як привид, все ж мимо походиш?

Добрі ми, якщо нас оточило добро,

Ми у радості вміємо жити.

Хто підставив удруге щоку? Що, було?

То ж чи можемо інших судити?

5-й ученьНепримиримая борьба на земле

Между добром и злом.

Вечный вопрос о добре и зле

Сплёлся тугим узлом.

Этой борьбой наполнены мы.

Чувствую я остро —

На переломе света и тьмы

Бьются зло и добро.

Тысячелетия бьются они,

Грудью сшибаясь о грудь.

Годы проходят, но ты взгляни —

Переплетён их путь.

Символ добра — это солнца луч,

Мглистая полночь — зла.

Зло в темноте, под покровом туч

Подло вершит дела.

Но озаряется небосклон,

И недомолвок нет.

Есть у солнца один закон:

Сеять правду, как свет.

Сколько не царствовать темноте —

Свет озарил наш век.

К свету стремись, стремись к доброте,

Если ты — человек.

К. Курбанмурадов

Звучить пісня «Если ты добрый» із мультфільму «День народження кота Леопольда» у виконанні дітей.

Учитель. А чи знаєте ви українські приказки та прислів’я про доброту?

Я читатиму початок, а ви повинні будете продовжити вислів, знайшовши закінчення на своїй картц Картки із закінченнями приказок і прислів’їв лежать на кожній парті.

Учитель. Добрих, приємних слів дуже багато. А які з них ви хотіли б почути зараз або яке з них вам найбільше подобається?

Напишіть це слово на маленькому сердечку і прикріпіть на велике серце — серце нашого класу.

У кожного на парті лежить маленьке сердечко; учень пише слово на ньому й прикріплює на серце, що розміщене на дошці.

Учитель

Что бы в жизни не ждало вас, дети,

В жизни много есть горя и зла,

Есть соблазна коварные сети,

И раскаянья жгучего мгла.

Есть тоска невозможных желаний,

Беспросветный, нерадостный труд

И раскаянья жгучего мгла

За десяток счастливых минут. Все же вы не слабейте душою,

Как придёт испытаний пора —

Человечество живо одною

Круговою порукой добра!

Где бы сердце вам жить не велело,

В шумном свете иль сельской тиши,

Расточайте без счета и смело

Вы сокровища вашей души!

Не ищите, не ждите возврата,

Не смущайтесь насмешкою злой,

Человечество все же богато

Лишь порукой добра круговой!

Так написала у своєму вірші невідома черниця Новодівочого монастиря.

А тепер звернемося до висловлювань на дошці. Прочитайте й поясніть їх зміст.

Діти зачитують цитати із творів Антона Чехова, Володимира Мономаха, Миколи Бердяєва, висловлюються з приводу прочитаного.

Учитель. Сподіваюся, що сьогоднішня година доброти переросте у щоденну потребу робити добро.

Хочется мне попрощаться,

Пожелав при этом вам,

Чтобы добрыми вы были,

Слов волшебных не забыли,

Чтобы добрыми словами

Говорили вы с друзьями!

Хай вам щастить!

Додаток                                                    

1. Пока молоды, сильны, бодры, не уставайте делать добро!.. Если в жизни есть смысл и цель, то смысл этот и цель вовсе не в нашем счастье, а в чем-то более разумном и великом. Делайте же добро!

А. Чехов2.        Всякий жестокий человек и насилующий человек есть человек слабый, бессильный и больной. Сильный человек есть человек дарящий, помогающий, освобождающий, любящий…

М. Бердяєв

3.           А куда ни пойдёте,

Где ни остановитесь в пути,

Везде накормите и напоите

Всякого просящего…

…Вы же, поступая хорошо,

Не ленитесь на все доброе.

Не пройдите мимо человека,

Не приветствуя его,

А скажите всякому при встрече

Доброе слово.

Із «Повчання дітям»
Володимира Мономаха

Категорія: Години спілкування 5-9 клас | Додав: uthitel (04.12.2013)
Переглядів: 2868 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: