Милосердя. Як розділити радість і печаль - Години спілкування 5-9 клас - Виховна робота - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Виховна робота » Години спілкування 5-9 клас

Милосердя. Як розділити радість і печаль
Тема. Милосердя. Як розділити радість і печаль іншої людини

Мета: навчити учнів пояснювати поняття «милосердя»; наводити приклади милосердя у вчинках, висловлювати власне розуміння милосердя та співчуття; розвивати потреби гуманістичної спрямованості; виховувати гуманізм.

Обладнання: підручник, робочий зошит; учнівський зошит.

Епіграф: «Милосердям називається така чеснота, завдяки якій любов, що живе в нас, переноситься на інших, не пов’язаних із нами узами дружби чи спорідненості, і навіть на абсолютно невідомих нам людей, перед якими в нас немає ніяких зобов’язань і від яких ми не сподіваємося нічого отримати й нічого не чекаємо» (Б. Мандевіль, англійський сатирик 17 ст.).
Вислови: «Кістка, кинута собаці, не має милосердя; милосердя — це кістка, поділена із собакою, коли ти голодний не менше за неї» (Дж. Лондон, американський письменник).
Ключові поняття: милосердя, співчуття, людяність, чуйність, альтруїзм, егоїст.
Тип уроку: інтегрований.

Структура уроку
I. Вступна частина.
1. Вітання.
2. Актуалізація опорних знань.
3. Мотивація навчальної діяльності.
4. Представлення теми уроку й очікуваних результатів.
II. Основна частина.
1. Що таке милосердя.
2. Як співчувати й виявляти милосердя словом і ділом.
III. Заключна частина.
Висновки.
IV. Домашнє завдання.

Хід уроку
І. Вступна частина

1. Емоційний заряд – гра «Подаруй квітку»
Люблю розпочинати урок, коли бачу у ваших очах задоволення. Але чомусь не в усіх очі веселі. Знаю з власного досвіду, що настрій піднімають подарунки і компліменти. Правда ж? Тому хочу вам подарувати ось цю квітку. Квітка одна, тому давайте ланцюжком «передаруємо» її один одному додаючи компліменти (діти передають квітку додаючи комплімент, квітка повертається до вчителя).
Вчитель. Коли ви дарували квітку, то я відчула, що компліменти звучали від щирого серця. Як добре, що ми можемо говорити компліменти один одному, підіймати настрій такими хорошими, приємними словами. І все це тому, що ми люди. Я впевнена, що ви хороші, чемні, доброзичливі люди.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На попередньому занятті ми говорили про те, що означає поважати інших. Мова йшла про такі поняття, як повага, толерантність, нетерпимість. Дайте визначення цих понять.
Толерантність – доброзичливе, терпиме ставлення до чиїх-небудь думок, поглядів, почуттів тощо.
Нетерпимість – небажання, невміння терпимо ставитися до кого-або чого-небудь.
Повага – почуття, ставлення до когось, яке ґрунтується на визнанні його гідності, чеснот, заслуг тощо; вияв такого відчуття.
Нахабство – грубість.
Зневага – відсутність пошани.
Хамство – зухвала поведінка людини, яка нехтує будь-якими моральними приписами, нормами. Нахабність, зухвальство.
Шляхи подолання виявів нетерпимого ставлення до інших:
1) Знайди в людині її найкращі риси.
2) Зрозумій, чому вона так поводиться, чим відрізняється від тебе.
3) Знайди в людині те, чого можеш навчитися.
4) Знайди в людині те, що схоже з тобою і відмінне від тебе.
5) Ніколи не засуджуй і не критикуй.
6) Дивися тільки в очі.
7) Усміхайся.
8) Називай людину на ім’я.
9) Не став себе вище за інших.
10) Полюби в іншій людині себе.
Вправа «Асоціативний кущ». Давайте спробуємо на кожну літеру слова толерантність назвати рису характеру, притаманну толерантній людині, яка знаходиться у нас в класі.
Т - терплячий, товариський, тактовний. 0 - обережний, об'єктивний, оригінальний, особливий.
Л - лояльний, лагідний, легкий у спілкуванні.
Е - енергійний, елегантний, ефективний.
Р - рівний, розсудливий, рівнозначний, рівноправний.
А - активний, акуратний, авторитетний.
Н - надійний, найдорожчий.
Т - терплячий.
Н - необхідний людям, ніжний, незалежний.
І - інтелігентний, ідеальний, ідейний.
С - співпереживаючий, співчуваючий, сприймаючий свободу думок і дій іншого, страждаючий.
Т ь - тактовний, товариський.
Тож виходить ми з вами є толерантними людьми, залишилося лише тільки дотримуватися цього протягом кожного дня.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Цей рік присвячений 200річчю від дня народження Т.Г.Шевченка.
- Що вам відомо про поета? (Геніальний український поет Шевченко писав: «Людина в убогості й біді, якої би не була національності і яку б не сповідувала релігію, є для мене рідним братом». Ви знаєте, що Т. Шевченко був ще й художником? Розгляньте в підручнику репродукцію його картини «Байгуші»
- Слово «байгуш» за словарем В.Даля «жебрак із кочових інородців, що зубожіли, іншими словами киргиз». Казахське слово «байгус» перекладається як бідолаха, бідний.
- Глибоке співчуття до знедолених казахів, і особливо маленьких жебраків, знайшло віддзеркалення в роботах «Байгуші під вікном», «Байгуші» та інших творах Т. Шевченка.
- Безпосереднім відгуком на твори про вбогих дітей-казахів стали слова З. Сераковського: «Твої киргизята прекрасні! Ти втілюєш ідеї… співчуття й допомоги».
Учитель. Хто зображений на задньому плані картини? (Сам художник.) Чи можуть такі почуття, як чуйність, милосердя, застаріти? (Ні, адже вони належать до загальнолюдських моральних цінностей.). В опері Модеста Петровича Мусоргського «Борис Годунов» є персонаж Юродивий. Це знедолена людина. Образити таку людину — великий гріх. Хлопчиська відняли копієчку у Юродивого. І музична характеристика цього персонажа заснована на інтонаціях народних голосінь і плачів. Послухайте фрагмент цієї сцени. (Діти слухають.)

2. Представлення теми уроку й очікуваних результатів.
- Сьогодні ми спробуємо дати визначення понять «милосердя», навчитися наводити приклади милосердя у вчинках; навчитися аналізувати свої вчинки.

ІV. Основна частина
Отже, тема нашого уроку сьогодні «Як розділити радість і печаль іншої людини». Кого називають милосердним? Милосердя для вас знайоме. Воно дуже часто зустрічається в повсякденному житті. Ви тільки почули це слово і воно уже напевно у вас визвало певні емоційні асоціації.
1.Метод «Мікрофон»
- Як ви розумієте значення цього слова. Наведіть, використовуючи два, три слова приклади того, що на вашу думку є милосердний вчинок. (учні висловлюють свої міркування)
З поміж різноманітних проявів добра чи не найпереконливішим є милосердя. Милосердною, як ви вже назвали, називають людину, яка готова прийти на допомогу, яка є доброю, чуйною.
Милосердя – це діяльне добро, тобто таке, яке виявляється у наших вчинках. Милосердя є втіленням високої любові до ближніх. Виявом духовного милосердя є добра порада, слова втіхи. Милосердними є ті, хто ділиться знаннями, своїм досвідом. Милосердя ґрунтується на таких засадах як чуйність, уважність, доброзичливість. На милосердні вчинки нас надихає художня культура, музика, скульптура, Біблія.
Милосердя — бажання допомогти кожному, хто потребує допомоги, без вигоди від цього. Співчуття — чуйне ставлення до чужого горя, до чиїхось переживань.
Людяність — щире, доброзичливе ставлення до людей; уважність до чужих потреб.
Чуйність — уважність і сердечне ставлення до людей.

Фізхвилинка
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали — сіли, встали — сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги відкриваємо —
Знання здобуваємо!

Гра «Склади серце милосердної людини»
Одним із символів милосердя можна зобразити серце. Яким же воно повинно бути у милосердної людини? Давайте зараз це з'ясуємо. Із маленьких сердечок ― назв чеснот людини, складемо серце милосердної людини. Які сердечка ви візьмете? Чому?
сердечність скупість егоїзм заздрість
байдужість людяність співчуття злість
співпереживання доброзичливість зазнайство

Робота в групах — ситуації (7 хв.)
Учитель. Розгляньте ситуації та складіть таке їх продовження, щоб персонажі засвідчили милосердне ставлення один до одного. (додаток 1)

Учитель. Головне в милосерді – це не бути байдужим до чиєїсь долі, вчасно прийти на допомогу. Я прочитаю вам мініатюру великого педагога В.Сухомлинського, потім ви відповісте на моє запитання. «Три тижні не був Сергій школі: хворів. Скучив за товаришами, учителями. Радісний, збуджений, прийшов хлопчик до школи після хвороби. Ось і його парта, ось і товариші. Думалось Сергійкові: в очах хлоп’ят побачить він радість і здивування. Але очі їх були спокійні й нерухомі. Сусід по парті, Колько, запитав:
— А ти виконав завдання на сьогодні?
— Виконав, - тихо сказав Сергій і заплакав».
Учитель. Чому Сергій заплакав? (Через байдужість дітей, сусіда по парті, адже йому було байдуже, що Сергійко одужав після тривалої хвороби.) Найстрашніші люди — люди безжальні, байдужі до чужої біди, черстві й невдячні. Людина у своєму житті багато помиляється, учиться на своїх помилках, страждає, переживає, любить, ненавидить. Це й має бути так. У людини мусять бути почуття, вона не повинна перетворюватися на робота. Людина повинна вміти співчувати іншому, бути милосердною, бо вона красива у своєму милосерді!
- Діти, а тепер подумайте і запишіть, хто потребує милосердя, до кого ми повинні проявляти його? (завдання прикріпити на дошку)

Пригадайте мініатюру В.Сухомлинського «На кладці»
- Чи є виявом милосердя чоловік у білій сорочці?
- Притчу «Стакан молока»
(відповіді дітей)

Перегляд притчі «Пальто», бесіда за переглянутим
- Чи можна назвати хлопчика милосердним? Чому?
- Який вчинок хлопця можна назвати милосердним?
- Як би ви вчинила на його місці?

V. Заключна частина
- Поясніть, як ви розумієте слова, взяті за епіграф до уроку, і вислів на дошці. (Пояснення дітей.)
Гра «Пазли» - зібрати єдину картинку при цьому назвавши проявити людяності, милосердя? Навести приклади з життя.
(Кожна дитина називає свою думку і наклеює частинку до одного цілого. Додаток 2)
VI. Домашнє завдання.
1. Прочитати параграф підручника (с. 113—119.) Вивчити визначення основних понять уроку.
2. Подумати над буддійською притчею «Гірчичне зерня» на с. 116—117. (Чому, допомагаючи іншим, людина допомагає тим самим собі?)
3. Скласти вірш – сінквейн «Милосердя».
4. Вивчити десять біблійних заповідей.
Категорія: Години спілкування 5-9 клас | Додав: валерочка (16.02.2014) | Автор: Перкіна Валентина Вікторівна E
Переглядів: 2770 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: