Інтелектуально-етична вікторина:Як бути вихованим? - Бесіди - Виховна робота - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Виховна робота » Бесіди

Інтелектуально-етична вікторина:Як бути вихованим?

Інтелектуально-етична вікторина

 

Мета: познайомити учнів із засобами самопізнання, щоб виявити ті якості, які треба виховувати в собі; пригадати основні умови вихованості, розвивати самоповагу й повагу до інших, особливо старших людей, уміння розуміти їхні почуття та особливо мотиви поведінки; допомогти учням опановувати мистецтво ґречності; формувати навички культури поведінки; учити ввічливості, привітності, людяності.

Обладнання: виставка літератури «Етика на кожний день», музичний супровід, реквізити для інсценування, таблички з назвами команд: «Ввічливість», «Привітність», мультимедійна презентація, схема «Вихована людина», картки із завданнями.

…Спостерігай над собою як натураліст або медик щодня й намагайся розумом виправити те, що запустив.

О. І. Герцен

Перебіг заходу

І. Організаційний етап

Заняття проходитиме у формі вікторини, тому командам необхідно придумати назви та обрати капітанів. Переможуть ті, хто найкраще засвоїть норми поведінки в суспільстві.

Учитель представляє журі.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. У давньосхідного мудреця спитали: «У кого ти вчився вихованості?»

«У невихованих, — відповів він. — Я намагався не робити того, що роблять вони».

Багато століть існує людство. Мільярди разів у житті людей повторювалися деякі звичайні, повсякденні ситуації. Поступово люди знаходили вихід, передавали з покоління в покоління найзручніші, економні, розумні способи дій у різних ситуаціях. Так виникли правила поведінки.

Якщо хочеш, щоб про тебе сказали, що ти вихована людина, знай правила етикетуІІІ. Основна частина

1-й раунд «Постав оцінку»

О. І. Герцен, російський письменник і критик ХІХ століття, писав: «Спостерігай над собою як натураліст або медик щодня і намагайся розумом виправити те, що запустив». Як розуміти ці слова?

Перед вами лежить невеличка книжечка, яка називається «Кодекс етики, честі, порядності Славутицької територіальної громади», де й прописано, якою повинна бути сучасна людина. Читаємо: «Вихованість — це не тільки ввічливість і привітність. Це і людяність. Це бути серед людей Людиною». Отже, якщо ти хочеш бути вихованою людиною, знай правила етикету.

  Що ж означає слово «етикет»?

Словникова робота

Етикет — слово, запозичене із французької мови, яке буквально означає «ярлик», «етикетка», «напис». Під етикетом розуміють сукупність правил поведінки, що стосуються зовнішнього прояву відношення до людей: поведінка з оточенням, форми звертання і привітань, поведінка в громадських місцях, манери й одяг тощо. З етикетом пов’язана етика.

Етика — це наука, яка вивчає норми поведінки, сукупність моральних правил для якоїсь спільноти, організації, професії тощо («Новий український тлумачний словник» за загальною редакцією доктора філологічних наук, професора В. В. Дубічинського).

Складовими частинами етики є:

·         ввічливість;

·         привітність;

·         культура мовлення;

·         хороші манери;

·         гостинність;

·         постава й хода;

·         вміння зі смаком одягатися;

·         почуття гумору й дотепність;

·         поведінка за столом;

·         етика телефонної розмови.

Вашим домашнім завданням було звернутися до батьків, друзів, однокласників із проханням поставити вам з певних предметів оцінку за п’ятибальною системою.

А тепер чесно оцініть себе і здайте свої роботи до рахункової палати2-й раунд. Інтелектуальна гра «Закінчи речення»

Умови проведення. Учитель по черзі кожній команді зачитує речення. Той, хто підняв руку першим, відповідає. Якщо ця команда не знає правильної відповіді, має право відповідати команда-суперниця. За правильну відповідь виставляємо 1 бал.

1.           Усі знають, що суп треба їсти, а не… (сьорбати).

2.           Усі знають, що снідаючи, обідаючи чи вечеряючи за столом не… (розмовляють, не рухають ногами).

3.           Ніж тримають у… (правій), а виделку у… (лівій) руці.

4.           У дверях уперед пропускають… (дорослих, дітей, дівчат).

5.           Зустрічаючись зі знайомими, необхідно… (вітатися).

6.           Завжди сидіти треба… (рівно), а не… (лежати, витягувати ноги).

7.           Хліб треба брати… (руками), а не виделкою.

8.           Ідучи по вулиці з товаришем, не… (говори голосно, не плюйся, не розмахуй руками).

9.           Заходячи в міський транспорт із рюкзаком за плечима,… (зніми його), щоб не штовхати пасажирів.

10.         Отримавши якусь послугу, завжди… (дякуй) 11.           Подавай пальто… (бабусі, матері, дівчатам).

12.         Звертаючись на вулиці до незнайомої людини, вживаємо слова… (вибачте, добродію, шановний).

3-й раунд. «Знайди помилки»

Умови конкурсу. У розіграних сценках необхідно віднайти якнайбільше помилок; записавши їх на папері, передати журі.

Телефонна розмова

Лунає телефонний дзвінок.

Аня. Алло! Мені Люсю. Я туди попала?

Люся. А куди цілилась?

Аня. Люсь, ну ти там як!

Люся. Дякую, все гаразд. А з ким я розмовляю?

Аня. Ну, Люсь, ну ти даєш! Своїх не впізнаєш? Так напружся трохи!

Люся. Катя?

Аня. Нє-а!

Люся. Аня?

Аня. Ну, так би одразу! У мене тут такі справи. У понеділок два уроки прогуляла… Постривай, у понеділок чи у вівторок? Ніби у вівторок. Ні, все ж таки в понеділок. У вівторок це я зі Свєткою погризлась. А в середу з мамою посварилася. А, можливо, навпаки? Ні, пересварилась я з ними в четвер, а в середу на англійську не пішла. М-м-м-м. Гуляла… Ну ти знаєш, з ким. Пішли в кабак, морозиво їли, кока-колу пили. А горло, ти знаєш, яке в мене. Ну й застудилася. Оце тиждень видався, а?

Люся. Можливо, я чимось можу допомогти?

Аня. Та ти що! Я сама кому хочеш допоможу! Слухай далі! Відчуваю — застудилася, захворіла. Ха-ха-ха-ха. Іду до лікаря — не дає лікарняний. Температура нормальна, і горло, каже, не хворе… Ні, ти бачиш?.. Людина хвора, а вона…

Люся. Може, провідати?

Аня. Та ти що! У мене ні секунди часу немає. Слухай далі…

Люся. Вибач, будь ласка, мені терміново повинні зателефонувати…

Аня. Нарешті оце з тобою розмовляємо, спілкуємося… Ех, ти!.. Ну добре, зараз прийду до тебе, і Свєтку візьму, ми з нею вже помирилися.

Люся. Вибач, я дуже… (Аня кинула слухавку.) У гостях

Через декілька хвилин дзвінок у двері Люсиної квартири. Люся відчиняє двері й бачить на порозі Аню зі Свєтою.

Аня. Привіт. А ось і ми. (Обнімаються й цілуються.)

Свєта. Привіт. (Теж обнімаються й цілуються.)

Дівчата скидають пальта, шапки й кидають їх на стільці.

Аня. Ідемо на кухню, я хочу чаю. (Сама вмикає чайник, дістає чашки, з магнітофона гучно лине музика.)

Свєта. Аня каже, що ти запросила в гості нас на чай, і так… потеревенити.

Люся (зніяковіло). Мені ніколи, і скоро прийдуть батьки з роботи, а я вечерю не приготувала та ще всі уроки не повчила.

Свєта. Добре, не парся, ми ненадовго.

Люся зі Свєтою ідуть на кухню, де вже Аня жує печиво, стукає чашками.

Аня. Ух ти, варення смачне (зачерпує пальцем і в рот). Хто готував мама чи ти? Хі-хі-хі. (Сідає за стіл, штовхаючи Свєту.) Я тут сиджу, а ти он там. Гм… Яка вазочка цікава, маленька, мені весь час її хотілося, але я ніколи не бачила таку, щоб придбати. А де ти купила? Якщо десь побачиш, то візьми мені.

Люся. Я тобі дарую.

Аня. Що, просто так? А що тобі скаже мати? (У такт музики рухає під столом ногами.)

Люся. Нічого, бо вона моя.

Дівчата розливають чай, Аня ближче до себе підсовує варення, масло, бере виделкою нарізаний батон з хлібниці. Намазує його маслом, зверху кладе варення, яке тече по руці, вона його облизує. Голосно жує, сьорбає чай.

Аня. А у вас тут нічого, гарно! (Роздивляється навколо, оглядає кухню, з повним ротом їжі говорить.) У, так я ж тобі не договорила… Ми класно погуляли в кафе. (Бере своєю ложкою із загальної тарелі варення.) Натанцювалися. Ну там був і той, ну ти знаєш, про кого я говорю, з якоюсь дівчиною. (Падає ложка, Аня лізе під стіл і звідти говорить.) Ой, вона страшна.

Свєта. Неправда, я її бачила, вона симпатична.

Аня. Ой, що ти там розумієш!

Свєта. Та краще за тебе, і не обманюю на відміну від тебе.

Аня. Уявляєш, Люсько, а Свєта вмирає за Вадимом, (сміється) сама мені говорилаУ неї падає печиво, вона піднімає його виделкою, обтирає та їсть. Свєта вибігає із-за столу, хапає своє пальто.

Свєта. Щоб я ще з такою ненормальною коли помирилася, та ніколи в житті.

Люся. Дівчата, ну не сваріться!

Аня. Ой-ой-ой-ой! Ну й біжи! Подумаєш! Потрібна ти мені! Я з Люською буду дружить. Правда, Люсь!.. Ух і наїлася… (Виходячи із-за столу, зачіпає ложку, яка падає під стіл.)

Люся. Аню, перепрошую, я мушу приготувати для батьків вечерю, бо вони вже скоро з роботи прийдуть. Та я ще й уроки не вивчила…

Аня. Люсь, ти образилася… через Свєтку. Гм… Подумаєш! (Забирає свою куртку й виходить, навіть не подякувавши за чай і не попрощавшись.)

4-й раунд. «Проблемні ситуації»

Завдання для капітанів. (Один із членів команди витягує ситуативне завдання з конверта.)

1.           Ви в музеї. Вас вразив один із шедеврів. Висловіть своє захоплення, вимовивши: «Яка прекрасна картина! Які фарби!»

2.           Ви запізнилися в кінотеатр і шукаєте своє місце. Якими будуть ваші дії?

3.           У вас застудився однокласник і періодично чхає. Як повинна в такому випадку реагувати група й той, хто застудився?

4.           Двоє дорослих розмовляють між собою. Тобі терміново необхідно щось важливе одному з них повідомити. Твої дії.

IV. Підсумок

Учитель. Добігла кінця наша вікторина. І поки журі підбиває підсумки та визначає переможця, ми теж згадаємо, чого сьогодні, можливо, навчилися, або що пригадали. Тож, застосовуючи прийом «Гранування», давайте створимо схему «Вихована людина».

Лунає музика Учитель. Французький філософ І. Лафатер писав: «Хочеш бути вихованим — навчись розумно запитувати, уважно слухати, спокійно відповідати і припиняти розмову, коли нічого більше сказати».

Ланцюжок. Давайте сформулюємо поради, які будемо пам’ятати й виконувати щодня.

По черзі учні висловлюють свої думки, даючи поради, як правильно себе поводити у громадських місцях.

Пам’ятка для кожного Славутичанина на кожний день

1.           Щодня користуйся формулами чемності: «Доброго ранку», «Здрастуйте», «До побачення», «Будь ласка», «Будьте такі ласкаві», «Вибачте», «Дякую», «Дозвольте увійти».

2.           Будь привітним і ввічливим з усіма.

3.           Не перебивай дорослих, не втручайся у їхню розмову.

4.           На вулиці, вдома, у транспорті та громадських місцях говори спокійно, неголосно, поводься стримано.

5.           Не їж під час вистави чи демонстрації кінофільму.

6.           Дивися в обличчя співрозмовникові.

7.           Умій вислухати товариша, не перебиваючи.

8.           У транспорті поступайся місцем дорослим та малюкам.

9.           Хлопчикам: у транспорт, у помешкання пропускай спершу дівчаток.

10.         Завжди сиди рівно, не клади лікті на стіл.

11.         Їж не кваплячись, тихо, із затуленим ротом, старанно пережовуй страву.

12.         Не криши хліб, а відламуй його по шматочку.

13.         Закінчивши їсти, клади ложку, виделку, ніж у тарілку, а не на скатертину.

14.         Користуйся носовою хустинкою, чхаючи й кашляючи, відвернись від співрозмовника, прикриваючись хустинкою.

15.         Не завдавай прикрощів своїм рідним та близьким поганою поведінкою. Намагайся стати справжньою вихованою людиною.

Учитель. І до цього нас закликає відомий іспанський письменник М. де Сервантес: «Будьте вихованими, бо ніщо не дається нам так дешево й не ціниться так дорого, як вихованість».

Журі називає переможців, нагороджує учасників солодкими призами. Після вікторини — чаювання.

Категорія: Бесіди | Додав: uthitel (05.12.2013)
Переглядів: 1455 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: