Головна » Статті » Старша школа » Українська література 11 клас

Микола Х М. Хвильовий «Я (Романтика)» - новела про добро і зло в житті та в душі.
Тема уроку: Микола Хвильовий «Я (Романтика)» - новела про добро і зло в житті та в душі.
Мета уроку: знайомити учнів зі змістом новели; пояснити присвяту до неї, символічність образу матері, проблему вибору героя; розвивати уміння визначати жанр твору, відрізняти уявне та реальне в ньому, характеризувати образ ліричного «Я»; виховувати повагу до жінки, усвідомлення переваги гуманізму над будь-якими ідеологіями.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання : портрет М.Хвильового, текст новели, мультимедійне обладнання.
Перебіг уроку.
1. Організаційний момент.
2. Оголошення теми та мети уроку.
- Тема нашого уроку Микола Хвильовий « Я (Романтика)» - новела про добро і зло в житті та в душі.
- На сьогоднішньому уроці ми з вами повинні проаналізувати новелу, визначити жанр твору, відрізнити уявне та реальне в ньому, дати характеристику ліричному герою, усвідомити перевагу гуманізму над будь - якими ідеологіями.
3. Актуалізація опорних знань.
Пояснити слова Максима Рильського : « Шукання Хвильового почалися там, де урвалися шукання Коцюбинського?»
4. Перевірка домашнього завдання. Відеофільм « Життєвий та творчий шлях М. Хвильового.
5. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.
- На сьогоднішній урок ви повинні були прочитати новелу « Я (Романтика)».
Давайте визначимо, що таке новела та її стильові ознаки.
Стильові ознаки новели:
-розповідь від першої особи;
- драматизм;
- внутрішні монологи героя;
- відсутність безпосередньої авторської оцінки;
- лаконізм;
- виразні художні деталі;
- глибокий психологізм;
- часові зміщення;
- зіткнення віддалених епізодів;
- історичні асоціації (термін «версальці») з метою поставити революцію в контекст визначних подій світової історії.
1) Вступне слово.
2) Аналіз новели « Я (Романтика)».
- Коли була написана новела?
- Чому, на вашу думку, твір називається «Я (Романтика)»?
Словникова робота: амазонянки, Будда, версальці, Конфуцій, Лаотсе Лі Ер, Магомет, Синедріон, теософи, Хетейський ієрогліф, штаб Духоніна. (учні готують удома).
Присвята : «Цвітові яблуні» (пояснення чому).
Є декілька версій, щодо присвяти новели. Одна з них – це присвята на знак вдячності своєму ідейно - естетичному, духовному наставнику Коцюбинському.
Інша версія, що присвята може сприйматись і як своєрідний епітет, що несе в собі основну ідею твору. Пригадаймо. Що в душі ліричного героя К. також тісно пов’язане боже, людське, начало і диявольське – підсвідомий інстинкт художника, який сприймає смерть дочки як матеріал для майбутнього твору.
Ідея твору : вимріяне майбутнє не може наблизити людина з роздвоєним «я», ціною злочину його не побудувати.
Особливості композиції
-пролог (лірико –романтичний зачин), що вводить читача в складний психологічний світ (розмова матері з сином напередодні грози ,учень зачитує ліричний зачин від слів з далекого туману до … мати казала, що поливала…);
- що допомагає відчути зачин? ( всю повноту трагедії, яка розігрується далі, зрозуміти дилему гуманності та фанатизму, пізнати страшну суперечність між людяністю та сліпою відданістю абстрактній ідеї).
- кульмінація.
Кульмінаційним є момент, коли герой бачить серед ворогів свою матір з символічним ім’ям Марія.
Як сприймаються її слова з натовпу : « Сину! Мій м’ятежний сину!»? (як голос самої України). У непримеренній суперечності зіткнулися найсвятіші для героя почуття : синівська любов, синівський обов’язок перед матір’ю - і революційний обов’язок , служіння найдорожчій ідеї. Він намагається якось відстрочити фатальне рішення ( я чекіст, але я й людина), та весь попередній шлях моральних компромісів робить розв’язку неминучою. Герой перестає бути особистістю, яка сама розпоряджається своїм життям і власними рішеннями, він стає гвинтиком і заручником могутньої системи. Автор показує, що людина ,яка проміняла справжні цінності життя на фальшиві,приречена на забуття. У філософському підтексті, а точніше над тексті, син розстрілює Україну!
-автор застосовує прийом контрасту. Але це не механічне протиставлення світлого темному, а вмотивоване розкриття, анатомічне дослідження психології Добра і Зла, які постійно живуть у душі головного героя.
-висновок. Автор підводить читача до висновку,що це і є справжній революціонер. Ось що страшно. І насамперед тому, що герой не бездушний дегенерат, а мисляча людина, яка навіть у критичні хвилини «голови не загубила».
Проблематика твору
1. Суперечність, полярність одвічного ідеалу любові, гуманізму, добра, традиційних етичних цінностей, вироблених християнською цивілізацією – з одного боку, і служінням ідеям абстрактного гуманізму, фанатизму, фальшивої романтики – з другого.
2. Неминучість утрати людської сутності через зраду принципів людяності. Хто вбиває іншого – вбиває себе.
3. Проблематика носить надчасовий, філософський характер.
Перш ніж ми перейдемо до характеристики образів, давайте дамо відповіді на запитання:
- характери яких героїв є цілісними, а яких – суперечливими, роздвоєними?
- які спогади про матір залишилися в героя?
- головний герой заявляє про себе « Я – чекіст, але я і людина», що людяного ще зосталося в нього?
- як характеризує «главковерх чорного трибуналу» своїх найближчих співпрацівників?
- чому головний герой власноруч позбавив життя рідну матір?
- хто більше винен у злочині: він сам чи доктор Тагабат?
- як ставиться автор до свого героя? Чи переконливо розкрив його образ?
- чим можна пояснити надлюдську жорстокість чекістів?
- які художні образи нагадують вам біблійних героїв? Що у творі суперечить християнському вченню?
- чому в творі не наведено жодного прізвища чи імені героїв, яких судили чекісти, а також безіменні й головні герої?
- чи згодні ви із суттю твердження: « Воістину: це була дійсність, як зграя голодних вовків. Але це була й єдина дорога до загірних озер невідомої прекрасної комуни».
Образна система новели( учні готують заздалегідь):
-матір;
- доктор Тагабат;
- Андрюша;
- інсургент «Я»
6. Підсумок уроку
Висновок.
Ідея цього глибокого філософського твору полягає в тому, що на крові не може постати гуманне суспільство, фанатизм убиває в людині людину, гармонійна світобудова виключає насильство як шлях її досягнення. Новела М. Хвильового , як і вся література «розстріляного відродження», пройнята пафосом гуманізму.
Оцінювання роботи учнів.
Домашнє завдання. Написати твір – роздум на одну з тем :
1. «Драматичний конфлікт новели М. Хвильового «Я (Романтика)».
2. «Трагедія Миколи Хвильового».
3. « Микола Хвильовий – романтик і лірик».
4. «Художні передбачення М.Хвильового».

Джерело: http://відкритий урок
Категорія: Українська література 11 клас | Додав: ivanika7171 (16.03.2017) | Автор: Іваніка Інна Костянтинівна E
Переглядів: 167 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: