Урок-суд «Характеристика розбійницької поведінки Чіпки» (За романом Панаса Мирного «Хіба ревуть воли,як ясла повні?») - Українська література 10 клас - Старша школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Старша школа » Українська література 10 клас

Урок-суд «Характеристика розбійницької поведінки Чіпки» (За романом Панаса Мирного «Хіба ревуть воли,як ясла повні?»)
Мета: стисло охарактеризувати роман П.Мирного «Хіба ревуть воли,…», дати визначення соціально-психологічного роману; визначити його тему; розкрити та узагальнити характер та вчинки головного героя роману Чіпки; простежити еволюцію його поведінки , причатність або не причатність до розбійницьких дій; робити висновки,провести суд над його діями; розвивати слухо-зорове сприйняття, діалогічне, монологічне мовлення, логічне мислення, пам’ять,творчі акторські здібності дітей; корегувати слухову увагу ; виховувати в учнів гуманне ставлення до слабших, доброту, співчутливість; шановне ставлення до батьків.

Тип уроку:узагальнюючий
Обладнання:виставка книг,інтерактивна дошка.

Хід уроку

I.Організація класу
Психологічний настрій дітей на урок.

1.Актуалізація опорних знань
А) Слуховий диктант.
Воли, хлопець, роман, Панас Мирний, злочин
Б) Мозкова атака.

-З якою темою пов’язані ці слова? (Сл №1 Панас Мирний «Хіба …))
-Що теке соціально-психологічний роман?
(соціально-психологічний роман-різновид реалістичного роману,для якого характерне поєднання глибоко соц.-го та псих аналізів як героїв,так і середо-вища)

-Звідки автор запозичив назву роману?
(Автор запозичив цю назву з Біблії, де воли символізують бідний народ)

-А яка тема роману?
(Розкриття суспільних відносин,змалювання впливу суспільства на долю лю-дини,буття укр. народу)
-Назвіть головних героїв.

В) Асоціативний кущ

Дитячі роки:
ображав дітей
був неслухняним; жорстоке ставлення до тварин; ненависть до багатіїв

Юнацькі роки:
Грабував, пив, ображав матір; убивав; був жорстоким

Дорослі роки
любив бабусю; працював; вірний у дружбі ; допомагав іншим; відстоював права бідних.

II.Основна частина
*Слово вчителя
Ось і завершили ми роботу над романом Панаса Марного « Хіба…»,де нагадали про поведінку Чіпки Нечипоренка. І зараз ми проведемо «Час суда» ,де присяжні винесуть свій вирок:винен чи ні головний герой у своїх вчинках.

*Роздача ролей
4 «Час суда» (Сл.№2 Заставка « Часа суда»)
До класу заходить суддя та присяжні. Пояснення присяжним їх обов’язки
Наше завдання – з’ясувати: винен чи ні у своїх злочинах герой роману Панаса Мирного –Чіпка. Вислухавши сторону обвинувачення й захисту, суд присяж-них винесе вирок.(Сл.3 «Винен чи ні?»)

Секретар: Прошу всіх встати. Суд іде. Прошу сідати.
Суддя:Сьогодні , 15 листопада 2013 року, розглядається справа підсудного Нечипора Варениченка, який звинувачується в розбійницьких вчинках та вбивстві. Слово надається прокурору.

Прокурор. Добридень, шановні присяжні!

Сьогодні ми розглядаємо справу громадянина Варениченка. Дитинство Не-чипора було тяжким. Ріс він без батька, Можна припустити,що саме гени батька стали основою поганого життя Чіпки. Сім’я жила бідноЧіп кА ріс не-слухняним.
Маю запитання до свідка-матері.
Секретар. До залу суду запрошується мати Чіпки.(Сл 4)
Представтесь, будь ласка.
Мати: Я,Мотря Варениченкр-мати Чіпки
Прокурор: Чому ви били свого сина?
Мати: Чіпка з дитинства був неслухняним.,жорстоким,схожим на свого батька.
Прокурор: Дякую
Так, у дитинстві Чіпку не любили діти Він вбивав горобців горобців.відкручував їм голови-що це не жорстоко? Потім він бив свою ма-тір,знущався.А це правильно?
Маю запитання до Чіпки: Навіщо ви робили такі справи у дитинстві?
Чіпка: мене ніколо не любили,мене всі ненавиділи.Я роби вив це просто так.
Прокурор:Чіпка ображав матір,пив горілку,зневажав закон,почав красти та все пропивати.обікрав пана.вбив сторожа.
Запитання до мати: Чому ви вирішили засадити сина в чорну?
Мати: Да.я не могла спокійно жити:він пив.бив та виганяв мене.
До Чіпки: Вам не шкода було вбивати людей?
Чіпка:вони ненавиділи мене. зовсім ні.
Прокурор: Висновок: ви всі побачили,що чіпка дуже небезпеч-ний,жорстокий,злий.у мене все.
Суддя. Слово надається захисту.
Адвокат. Добрий день. Шановний суд присяжних, сьогодні ми розглядаємо справу Нечипора Варениченка - невинної людини,людини з тяжким дитинст-вом, Люди вважали його чортеням,Чіпка знав,що нікому не потрібен,його ніхто не любить. Чіпка знав.що таке кохання,поважав і любив свою бабу-сю,навіть працював.Ч іпка захищав себе від панства. несправедливих па-нів.Потім він потрапляє під вплив поганих друзів. Він невинен.Так,шановні присяжні,подумайте,і зробіть привильний вибір:винен чи винен.
Учитель: суд присяжних виносить свій вирок.
Яким би тяжким не було дитинство,неможна поводитися так, як Чіпка. Ніякий привід не виправдовує вбивство. Неможна виправдовувати зло-чин,нелюбов’ю до себе. З будь-якої важкої ситуації треба шукати шляхи,не завдаючи шкоди іншим.
III.Підсумок
1.Робота на картках.
Дітям пропонується швидко вибрати опис поведінки Чіпки із описів інших ге-роїв і зачитати.
2.Оцінювання
Я хочу завершити свій урок словами Хаяма Омара (Сл 5 )
«Хай кожна мить, що в вічність промайне,
Тебе вщасливлює, бо головне,
Що нам дається тут,- життя : пильнуй же!
Як ти захочеш, так воно й мине.
Категорія: Українська література 10 клас | Додав: dudinayuliya2016 (28.04.2015) | Автор: Юлія E
Переглядів: 2080 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: