УРОК № 8 Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Психологізм творчості письменника в романі. Новаторство Стендаля - Зарубіжна література 10 клас - Старша школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Старша школа » Зарубіжна література 10 клас

УРОК № 8 Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Психологізм творчості письменника в романі. Новаторство Стендаля

УРОК 8

Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Психологізм творчості письменника в романі. Новаторство Стендаля в реалістичному відтворенні ху­дожньої моделі суспільства й людини

Мета: показати художню майстерність автора у використанні психологі­зму, відтворенні мистецької моделі сучасного йому світу, новаторство письменника; розвивати навички літературознавчого аналізування епічного твору, уміння висловлювати свої думки з різних питань, об­ґрунтовувати їх; виховувати кращі людські якості, естетичні смаки. Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього. Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Формування вмінь та навичок

1. Слово вчителя

— «Червоне і чорне» — переконливе свідчення новаторства Стендаля-романіста. Тут органічно пов'язані риси психологічного та соціального роману.

Пригадаймо, психологічний роман — різновид роману, в якому відтворено внутрішні переживання особистості, духовну еволюцію, пошуки й суперечно­сті в душі героя, що зумовлюють його вчинки та поведінку.

Виражається це поєднання, зокрема, у тому, що головну тему твору — зі­ткнення різних історичних часів (духу Великої революції, інстинктивним но­сієм якого є Жульєн, і нудної повсякденності Реставрації) — письменник роз­глядає саме як психологічну проблему і внутрішній конфлікт головного героя на тлі широкої панорами французького суспільства; зі звичайної кримінальної хроніки Стендаль зробив справжню «хроніку XIX століття».

2. Самостійна робота учнів

Учитель. Складіть схему основних груп французького суспільства часів Стендаля та їх представників; зробіть висновки.

Вища аристократія Парижа

Маркіз де Ла-Моль, його донька Матильда, відвідувачі їх салону та ін.

Духовенство Безансона

Абат Пірар, Фрілер, єпископ, семінаристи та ін.

Мешканці провінції (місто Вер'ер)

Дворянство: де Реналі; буржуазія: Вально, Фуке; духовенство: абати Шелан, Малон; міщанство: Сорелі, полковий лікар, полковий мировий суддя

Очікувані висновки

У романі змальовано основні прошарки французького суспільства тих часів (нова буржуазія (Вально) і стара аристократія (де Реналь), великий світ по­літики (де Ла-Моль)); провінційні міста Вер'єр та Безансон, столиця Фран­ції Париж; боротьбу між єзуїтами та янсеністами та ін.

Кожен характер психологічно вмотивований, що є новим авторським вне­ском Стендаля в літературу. 3. Слово вчителя з елементами бесіди

— Новаторським у творі Стендаля є також об'єктивне та критичне зображен­ня звичаїв різних верств суспільства. Знайдіть цьому підтвердження у тексті; процитуйте відповідні епізоди.

Очікувані відповіді

•   «"Мені треба випити пуншу і танцювати до знемоги,— сказала вона сама собі,— оберу зараз найблискучішого кавалера і за всяку ціну приверну за­гальну увагу. А ось, до речі, цей знаменитий зухвалець граф де Фервак". Вона прийняла його запрошення і вони пішли танцювати».

•   «"Подивимось,— думала вона,— хто з нас двох зухваліший, але, щоб досхо­чу поглузувати з нього, треба його викликати на розмову". Скоро всі інші пари танцювали кадриль тільки для годиться — нікому не хотілося пропу­стити жодної з дотепних і дошкульних реплік Матильди. Пан де Фервак був у замішанні: за браком думок він вдавався до красивих фраз і корчив неза-доволені міни. Матильда, що була роздратована, жорстоко з нього глузувала і набула в його особі ворога».

•  Зображені звичаї вищого світу: суцільні розваги, лицемірство, інтриги, плітки, відсутність серйозних думок та ін.

Твір Стендаля «Червоне і чорне» містить у собі й риси філософського рома­ну, що також є новаторським підходом автора.

Герої роману постійно сперечаються з приводу найскладніших філософських, ідеологічних, естетичних тем свого часу. Наприклад, на балу Жульєн обговорює з графом Альтамірою можливість застосування насильства заради досягнення благородної мети. Пригадайте цей епізод: «Ну, знаєте,— сказав Жульєн,— мета виправдовує засоби; якби я був не такою незначною пилинкою, а мав би хоч яку-небудь владу, я б наказав повісити трьох, щоб врятувати життя чотирьом». » Прокоментуйте процитований епізод. Як ви вважаєте, під впливом чиїх

ідей в Жульєна Сореля виникла така думка? (Наполеони, яким він таємно

захоплювався.)

Прокоментуйте вислів одного із персонажів роману: « Політика — то камінь, прив'язаний на шию літератури, який може її потопити менш ніж за півро­ку. Політика серед витворів уяви — те саме, що постріл з пістолета під час концерту. Цей звук оглушливий, але позбавлений будь-якої виразності. Він не гармонує з жодним інструментом». (Мистецтво не повинно служити по­літиці, підпорядковуватися їй.)

4. Колективне творче узагальнення

Учитель. Підсумуйте сказане й узагальніть риси новаторства роману Стен­даля «Червоне і чорне».

Очікувані відповіді

•  Психологізм.

•  Об'єктивне й критичне зображення дійсності.

•  Філософічність.

•  Широке застосування прийому контрастів.

V. Домашнє завдання

Підготуватися до написання класного твору.

Орієнтовні теми

1) «Внутрішня драма головного героя роману Стендаля «Червоне і чорне»: шлях від наполеонізму до злочину».

2) «"Червоне" і "чорне" в романі Стендаля "Червоне і чорне"».

3) «Роль жіночих образів у долі Жульєна Сореля та втіленні авторського заду­му в романі Стендаля "Червоне і чорне" ».

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

•   На мій погляд, роман Стендаля «Червоне і чорне» співзвучний нашому ча­сові тим. шо...

Категорія: Зарубіжна література 10 клас | Додав: uthitel (21.10.2014)
Переглядів: 1289 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: