УРОК № 7 Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Жіночі образи роману - Зарубіжна література 10 клас - Старша школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Старша школа » Зарубіжна література 10 клас

УРОК № 7 Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Жіночі образи роману

УРОК 7

Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Жіночі образи роману

Мета: допомогти учням розкрити жіночі образи роману, з'ясувати їх роль у романі; розвивати навички аналізування персонажів епічного твору, висловлювання своїх оцінних суджень; уміння зіставляти явища літератури та життя; виховувати високі моральні якості, естетичні смаки.

Обладнання:  портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього.

Тип уроку:  формування вмінь та навичок.

ХІДУРОКУ -І. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Кохання — одна з «вічних» тем у літературі. Колізії роману Стендаля «Червоне і чорне» також багато в чому засновані на цій темі. Сьогодні наша розмова — про прекрасну стать, про тих, кого кохав головний герой твору і хто кохав його.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Формування вмінь та навичок

1. Виконання завдань пошуково-дослідницького характеру

Учитель. Схарактеризуйте перебіг почуттів Жульєна до пані Реналь та Матильди де Ла-Моль.

Очікувані відповіді

•  Жульєн —» вдячність —> закоханість —»страх —> ненависть —> кохання <— пані де Реналь.

•  Жульєн —> цікавість —> самовдоволення -н> симпатія —> азарт -» гордість -> пиха <— Матильда де Ла-Моль.

Примітка. Можливі й інші визначення.

2. Заповнення «анкети» стендалівських героїнь

Ім'я, прізвище

 

Луїза де Реналь

 

Матильда де Ла-Моль

 

Вік

 

23

 

19

 

Особливі деталі зовнішності

 

Прекрасні очі

 

Колючі очі

 

Сімейний стан

 

Одружена

 

Незаміжня

 

Місце проживання

 

Місто Вер'єр

 

Місто Париж

 

Читацькі інтереси

 

Романи про кохання

 

Суспільно-політичні трактати

 

Ставлення до релігії

 

Шанобливе

 

Насмішкувате

 

Ставлення до оточуючих

 

Рівне, з повагою

 

Приховане презирство

 

Проблема грошей

 

Не хвилює

 

Багатство — запорука успіху

 

Сила почуттів, здатність до самопожертви

 

Сильні почуття, висока здатність до безкорисли­вої самопожертви

 

Сильні почуття, здатність до самопожертви висока, але з певним розрахунком

 

3. Робота в групах

1) Складання усного твору «Проблема вибору пані де Реналь у романі Стендаля «Червоне і чорне»»

Орієнтовний зразок

Для пані де Реналь найважчою проблемою є вибір між пристрастю, з одно­го боку, та її обов'язком дружини, матері, християнки, з іншого. Тобто між «природною людиною», як і в Сореля, та «цивілізацією». Закохавшись у Жульєна, вона почувається злочинницею, яка порушує загальноприйняті норми моралі, тому стримує почуття; свою пристрасть визначає як «жахливе наслан­ня», її душа прагне щастя.

Жінка часто впадає в крайнощі. Коли захворів її син, вона сприймає це як Боже покарання за подружню зраду.

Щойно дитина одужала, пані де Реналь підробляє анонімні листи, щоб за­хистити своє із Жульєном кохання. Мабуть, у таку хвилину каяття вона з на­мови духовника й відсилає маркізові де Ла-Моль відгук про поведінку Сореля, що відіграє в його долі фатальну роль.

Як і Жульєн Сорель, пані де Реналь знаходить рівновагу лише тоді, коли починає жити відповідно до своїх почуттів і прагнення щастя. Для неї вже не існують обов'язок перед чоловіком і моральний осуд. Вочевидь, така щира по­ведінка, «природне життя» є для автора ідеалом.

2) Складання усного твору «Справжнє кохання героя і симпатія автора — провінційна пані чи паризька красуня?»

Орієнтовний зразок

У Матильди де Ла-Моль, дочки маркіза, є багато спільного з Жульєном. Вона, як і Сорель, скептично ставиться до сучасності, вважаючи, що все най­краще в історії вже сталося. Панна де Ла-Моль інстинктивно шукає навколо себе таких сильних людей, як її родич Боніфас де Ла-Моль епохи Маргарити Наваррської, і не знаходить їх. І вона віддає серце синові теслі, який вирізня­ється з її оточення розумом, енергією та походженням із низького стану, з яко­го він піднявся завдяки якостям свого характеру та здібностям. Свідченням її сили й сміливості є те, що вона першою зізнається юнакові в коханні. Цим вона кидає виклик ще й своєму суспільному станові.

Незважаючи на духовну близькість Матильди і Жульєна (та й самого авто­ра!), жіночим ідеалом у романі є не вона, а пані де Реналь. Матильда не пово­дитиметься просто як жінка, вона завжди залишатиметься дочкою маркіза зі звичками нещирості, гри, позування. Мабуть, у цьому полягає її трагедія, вона не здатна поступатися власною гордістю. Пані де Реналь не така вишукана, ро­зумна, дотепна, як суперниця, але має перевагу над нею, значно важливішу,— уміє самовіддано кохати.

4. Аналітичне коментування

Учитель. Прокоментуйте висловлювання Стендаля про кохання, знайдіть перегук цих думок із романом «Червоне і чорне»:

•   «Любов! У яких тільки божевіллях не змушуєш ти нас відчувати радість»;

•   «Кохання схоже на лихоманку, воно народжується і згасає без найменшої участі волі»;

•   «...У коханні ми насолоджуємося лише ілюзією, породженою нами сами­ми...».

V. Домашнє завдання

Схарактеризувати жіночі образи роману, визначити їх роль у долі Жульєна та втіленні авторського задуму.

VI. Підбиття підсумків уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

•  Жіночі образи Луїзи де Реналь та Матильди де Ла-Моль мають у романі особливе навантаження. Не випадково вони подаються у протиставленні. Героїні немовби уособлюють боротьбу двох сил у душі Жульєна. З цією дум­кою я...

Категорія: Зарубіжна література 10 клас | Додав: uthitel (21.10.2014)
Переглядів: 1620 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: