УРОК № 4 Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Поєднання соціально-політичного й психологічного аспектів у романі. - Зарубіжна література 10 клас - Старша школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Старша школа » Зарубіжна література 10 клас

УРОК № 4 Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Поєднання соціально-політичного й психологічного аспектів у романі.

 

УРОК 4

Тема. Стендаль «Червоне і чорне». Поєднання соціально-політичного й психологічного аспектів у романі. Гостра критика, режиму Ре­ставрації. Сюжет твору

Мета: допомогти учням усвідомити зміст твору, його ідейно-художні особливості; розвивати в учнів навички визначати ключові епізоди, коментувати їх, висловлювати й обґрунтовувати власні думки про них; виховувати стійкі моральні переконання.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього. Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Людське життя, як і природа, сповнене контрастів. День та ніч, спека та мороз, добро та зло, молодість та старість, благородна мета та неблагород­ні засоби її досягнення. Такими контрастами пронизаний один із найкращих тво­рів Стендаля «Червоне і чорне», про що свідчить уже сама його назва. Багатогран­ність аспектів цього твору, перипетії сюжету ми розглядатимемо сьогодні на уроці.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Актуалізація опорних знань

Бесіда

» Розкажіть про головні віхи життєвого і творчого шляху Стендаля.

»  Розкрийте світоглядно-естетичні позиції митця та чинники, що вплинули

на їх формування. » Висловіть судження щодо значення та символіки назви роману Стендаля

«Червоне і чорне».

V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу

1. Слово вчителя (або повідомлення учня)

— До опублікування роману «Червоне і чорне» (1831) Стендаль написав чимало публіцистичних творів із питань мистецтва, музики, історії, а також оповідань, відому новелу «Ваніна Ваніні», спробував свої сили в драматургії.

В основу роману «Червоне і чорне» покладено реальну подію: вбивство юна­ком низького походження — гувернером Берте — коханки, матері своїх вихо­ванців. Але сам факт був лише поштовхом для задуму, у якому окрема людська доля стала синтезом вираження трагедії віку. У творі є підзаголовок: «Хроніка XIX століття» і зазначено час дії: 1827 рік. Такого в літературі ще не було: аб­солютно конкретна реальність сучасної авторові доби скрупульозно відтворена, але не стільки в побутовому плані (звичаї, побут, інтер'єр), скільки в психоло­гічному — як пошук обдарованою молодою людяною-свого місця в житті, ща­стя, крах на цьому шляху через зіткнення з буржуазною дійсністю: суспільство вбиває молодих людей — вихідців із «низів», якщо вони намагаються реалізу­вати свою особистість, виділяються із середовища, що їх оточує.

Епіграфом до першого розділу Стендаль поставив слова Дантона: «Правда, гірка правда». Правда ця була особливо гіркою тому, що й герой роману Жу-льєн Сорель, і сам автор «запізнилися народитися», з'явилися на світ у жорсто­ку епоху, коли «старе вже вмерло, а нове не встигло народитися». Не випадково письменник неодноразово підкреслює, що провідними кольорами цієї доби ста­ли сірий (мундир чиновника, сутана священика) та чорний (колір загибелі всіх надій). Звідси й різкий контраст «червоного й чорного» в заголовку: життя та смерть, реакція та революція, повнокровне буття та жалюгідне існування. 2. Складання «сюжетного ланцюжка» роману «Червоне і чорне»

Очікувані відповіді

Розповідь про життя Жульєна Сореля в родині батька, селянина-тесляра —> холодні взаємини з рідними, вороже ставлення до хлопця з боку односельців та рідних, адже Жульєн не здатен до фізичної праці й знаходиться на утриманні родини —» життя в сім'ї мера міста Вер'єра пана де Реналя, до якого він влашто­вується гувернером -> закохавшись у пані де Реналь, герой змушений залишити цей дім —•> Жульєн навчається в Безансонській семінарії, щоб зробити кар'єру священика, але й це йому не вдається —> юнак потрапляє до Парижа —> маркіз де Ла-Моль бере його секретарем і бібліотекарем -» Жульєн виконує складні політичні доручення, виявляючи свій розум і здібності —> у нього закохується донька маркіза Матильда: пані де Реналь під тиском свого католицького духів­ника дає маркізові дуже негативний відгук про Сореля —»Жульєн стріляє в пані де Реналь, легко поранивши її, потрапляє до в'язниці, його засуджують до страти.

3. Робота в групах

Учитель. Визначте соціально-політичний та психологічний аспекти рома­ну «Червоне і чорне»; складіть таблицю узагальнень та висновків.

Очікувані результати

І група. Соціально-політичний аспект

II група. Психологічний аспект

Дія роману відбувається за часів царювання Карла X (1824-1830), коли феодально-клерикальна реакція досягла свого апогею. Ультрареалісти влаштовують зрадницькі змови проти народу, мріючи за допомоги іноземних інтервентів відродити давню пиш­ність монархії. Єзуїти проникають в усі куточки Франції, обплуту­ючи її шпигунською сіткою й під­коряючи своїй владі душі людей. У романі Стендаля висвітлено майже всі сфери суспільного жит­тя Франції останніх років Рестав­рації; про це свідчить і підзаголо­вок «Хроніка XIX століття»

Сюжет — це зовнішня канва; головні події відбува­ються в душі героя. Завдяки внутрішнім монологам читачі нібито беруть участь у справжній історії люд­ської душі, осягають велич духу людини не обраної, не виняткової, а просто мислячої, талановитого представника «нижчих» класів. Учинки героя пси­хологічно мотивовані; паралелізм і контрастність допомагають осягнути внутрішні причини руху історії й особистості. Автор хоча й симпатизує героєві, але не відходить від «гіркої правди». Кожен етап піднесення Жульєна одразу ж зіставляється із реальністю: син селянина став гувернером дітей мера, але «куплено» його за найдешевшу ціну, щоб «досадити» сусідові, який придбав дорогих коней; багатий вельможа де Ла-Моль нібито й ставиться до Жульєна прихильно, але пояснює це так: «Адже ж прив'язуються люди до гарної болонки»

Очікувані узагальнення та висновки

•  Отже, роман Стендаля «Червоне і чорне» є багатоплановим, багатоаспект-ним твором.

•  Найвиразніші аспекти роману — соціально-політичний (яскраво відобра­жені умонастрої доби) та психологічний (розкриті порухи душі героя, моти­вація його вчинків і дій).

4. Бесіда

» У чому полягає гостра критика письменником режиму Реставрації? (У по­казі збереження кастовості суспільства; у зображенні пліток, інтриг, без­глуздих розмов і занять «вищого світу», «політичних ігор», що призвели до ухвалення смертного вироку юнакові з «низів», який не заслуговував на таке суворе покарання, та ін.)

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

Міні-диспут за твердженням Стендаля: «Немає цілком гарних або цілком поганих людей»

VII. Домашнє завдання

Знати зміст роману, уміти визначати елементи сюжету.

VIII. Підбиття підсумків уроку

Категорія: Зарубіжна література 10 клас | Додав: uthitel (07.09.2014)
Переглядів: 1798 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: