УРОК №12 Тема. О. де Бальзак. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного об­разу «філософа та скнари» Гобсека ? - Зарубіжна література 10 клас - Старша школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Старша школа » Зарубіжна література 10 клас

УРОК №12 Тема. О. де Бальзак. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного об­разу «філософа та скнари» Гобсека ?

УРОК 12

Тема. О. де Бальзак. Романтичні й реалістичні риси неоднозначного об­разу «філософа та скнари» Гобсека ?

Мета: допомогти учням усвідомити значення й художні особливості образу Гобсека; розвивати навички аналізування художніх образів, уміння зіставляти літературу й життя, висловлювати та обґрунтовувати свої думки; сприяти формуванню справжніх цінностей, філософ­ського ставлення до життєвих проблем. Обладнання: портрет письменника, видання його твору, ілюстрації до нього; картки із завданнями (для 5 груп).

Тип уроку: формування вмінь та навичок.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Образ скнари — це мандрівний образ у світовій літературі: Шейлок у Шекспіра, скнара у Мольєра, скупий лицар у Пушкіна та ін. Він перехо­дить від епохи до епохи, з однієї країни до іншої, маючи певні спільні «родові» риси. А який же лихвар у Бальзака? Про це йтиметься сьогодні на уроці.

III. Оголошення теми й мети уроку

IV. Актуалізація опорних знань

Літературний диктант (кожна правильна відповідь — 1 бал)

1. Чому Дервіль став близьким другом віконтеси де Гранльє? (Допоміг їй по­вернути маєтки.)

2. Завдяки чому Дервіль потоваришував із Гобсеком? (Сусідству й розсудли­вій поведінці)

3. До кого Гобсек вирішив з' явитися « як месник, як докори сумління » ? (До графині)

4. Яку суму податків сплачує мільйонер Гобсек і пишається цим? (Сім франків)

5. Чому Гобсек любив бруднити килими в багатих будинках? (Щоб дати від­чути пазурі Неминучості)

6. Що Дервіль позичав у Гобсека і для чого? (Гроші на купівлю адвокатської

контори) 1. Хто є дружиною Дервіля? (Фанні Мальво)

8. Яку справу доручив граф де Ресто Гобсекові та Дервілю? (Передати його майно синові)

9. Що вразило Дервіля в помешканні Гобсека? (Багатство, що гнило.)

10. Кому заповів своє багатство Гобсек? (Дочці своєї небоги)

11. Про що думав в останні години Гобсек, що радив Дервілеві? (Як і де вигідні­ше продати товари, що були в його домі.)

12. Чому віконтеса де Гранльє віддавала перевагу під час обрання нареченого для Камілли? (Честі та родовитості)

V. Формування вмінь та навичок

1. Слово вчителя

Ім'я головного героя повісті Бальзака — Гобсек — не є випадковим. Воно означає те, що є сутністю героя — «живоглот», «глитай», «сухоглот», і розумі­ти це можна так: Гобсек поглинав, збирав золото, а золото поглинало його.

2. Пошуково-дослідницька робота в групах. Спостереження над текстом та образом героя (завдання на картках для груп)

І група. Знаходить у тексті портрет Гобсека і відповідає на запитання: » Яким постає перед читачем цей герой?
Які кольори та відтінки використовує автор у змалюванні зовнішності ге­роя? Чому? « 3 чим порівнюється зовнішність Гобсека? Чому?

• Які деталі портрета героя є визначальними?

• Як такий опис характеризує героя, показує ставлення до нього автора?

II група. Знаходить опис помешкання Гобсека, відповідає на запитання:

• На яких деталях помешкання зосереджується увага читача? Чому?

• Чи можна за описом житла визначити рівень статків героя, його характер, ставлення до нього автора?

• Про що свідчить опис квартири Гобсека після того, як його не стало?

III група. Знаходить згадки у тексті про родинні взаємини і відповідає на запитання:

• Що ми знаємо про родину Гобсека?

» Чи має він родичів? Як до них ставиться?

» Як це його характеризує?

• Чому Гобсек заповідав своє багатство далекій родичці?

IVгрупа. Знаходить у тексті рядки, що висвітлюють характер Гобсека, і від­повідає на запитання: » Як лихвар ставився до своїх клієнтів? » У чому Гобсек знаходив задоволення? .

• Як Гобсек ставився до більшості аристократів? Чому?

• Чому Гобсек інакше поставився до Дервіля й Фанні Мальво? Про що це свід­чить?

• 3 чого видно, що в головному герої «співіснують двоє людей: скнара і філо­соф, створіння нице і створіння шляхетне»?

V група. Досліджує життєву філософію Гобсека і коментує висловлювання:

•   «Що таке життя? Машина, яку приводять у рух гроші»;

•   «Влада і втіха — хіба не основи нашого нового суспільного ладу?»;

•   «Я досить багатий, щоб купувати людську совість»;

•   «У золоті зосереджені всі сили людства»;

•   «Найтривкіше марнославство — це наше "я"»;

•   «Щастя або в сильних емоціях, які підточують наше життя, або в розміре­них заняттях»;

•   «Краще самому утискувати, ніж дозволяти, щоб тебе утискували інші»;

•   «Я володію світом... а світ не має наді мною ані найменшої влади»;

•   «Я читаю в серцях, від мене ніщо не сховається».

3. Презентація пошуково-дослідницької роботи у групах

4. Інтерактивна вправа «Коло ідей» (узагальнення образу Гобсека)

Очікувані відповіді

•  Образ суперечливий.

•   Переважають негативні риси, особливо наприкінці життя.

•   Не обділений почуттям справедливості, негативно ставиться до марнотрат­ства, вад аристократії. ~;

•  Смішний у своїй жадібності.

•  Романтично-загадковий.

5. Міні-диспут «Багатство, золото в житті героїв Бальзака і в нашому житті»

VI. Домашнє завдання -

Для всіх: скласти усний (або письмовий) твір за темою диспуту «Багатство, золото в житті героїв Бальзака і в нашому житті».

Індивідуальне: підготувати повідомлення про життя та творчість Гі де Мопассана.

VII. Підбиття підсумків уроку

Категорія: Зарубіжна література 10 клас | Додав: uthitel (21.10.2014)
Переглядів: 1251 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: