Урок № 47 Система органічного світу як відображення його історичного розвитку. Гіпотези виникнення життя на Землі - Біологія 11 клас - Старша школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Старша школа » Біологія 11 клас

Урок № 47 Система органічного світу як відображення його історичного розвитку. Гіпотези виникнення життя на Землі


Урок № 47

 

Система органічного світу як відображення
його історичного розвитку.
Гіпотези виникнення життя на Землі

 

Мета уроку: ознайомити учнів із системою органічного світу як відображенням його історичного розвитку, з гіпотезами виникнення життя на Землі; нагадати основні систематичні категорії організмів; розвивати навички пошукової діяльності, логічного і критичного мислення, увагу і пам’ять учнів; формувати науковий світогляд, виховувати цікавість до історії розвитку і становлення живої природи на нашій планеті.

Очікувані результати: учні мають називати таксономічні одиниці; учні мають характеризувати різні погляди на виникнення життя на Землі; гіпотези походження еукаріотів.

Обладнання: ___________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння знань.

 

1.      Організаційний етап

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.4. Перевірка присутності учнів: кількість за списком ____, кількість присутніх на уроці ___, відсутніх ___.

2.      Повідомлення теми, мети і завдань уроку

2.1. Повідомлення теми уроку.

2.2. Визначення мети і завдань уроку.

Мета уроку: ознайомитися із системою органічного світу як відображенням його історичного розвитку, з гіпотезами виникнення життя на Землі.

Завдання уроку:

1.   Пригадати основні систематичні категорії.

2.   Побудувати філогенетичне дерево.

3.   Ознайомитися з гіпотезами виникнення життя на Землі.

3.      Мотивація навчальної діяльності

Обговорення вислову

 

Природа не знає зупинки в своєму розвитку і знищує усяку бездіяльність.

Й. Гете                                        

— Як ви розумієте ці слова?

— Що нам відомо про еволюцію живих організмів на Землі?

5.      Засвоєння нового матеріалу

1.   Філогенетичне дерево

Бесіда, словникова робота

 

Ú  Запитання до учнів:

— Що таке філогенез?

— Як ви розумієте термін «філогенетичне дерево»?

Філогенетичне дерево (еволюційне дерево, дерево життя) — дерево, що відображує еволюційні взаємозв’язки між різними видами, таксонами, генами або іншими об’єктами, що мають загального предка.

 

Складання схеми

Учитель разом з учнями складає філогенетичне дерево живих організмів. Доцільно скласти більш просте дерево (мал. 1), але необхідно також ознайомити учнів зі складною формою (мал. 2) філогенетичного дерева (можна відобразити малюнки на екрані або накреслити схеми на дошці).

2.   Різноманіття органічного світу. Систематичні категорії

Бесіда, складання схем

— Які існують царства живих організмів?

— Який таксон є найменшим? Який є найбільшим?

— Які є проміжні таксони між ними?

Додаткові систематичні категорії: надцарство, підцарство, надтип, підтип, надклас, підклас, надряд, підряд, надродина, підродина, підвид.

 

3.   Гіпотези виникнення життя на Землі

Повідомлення учнів, словникова робота, складання схеми, заповнення таблиці

Після того як заслухали всі повідомлення, підготовлені учнями вдома, учитель малює на дошці схему (учні — у зошитах). Після цього, розкресливши таблицю, учні самостійно в зошитах заповнюють таблицю (доцільно відобразити її на дошці) за допомогою інформації з повідомлень учнів та матеріалу тексту підручника.

Креаціонізм         Мимовільне зародження     Стаціонарний стан   Панспермія    Біохімічна гіпотеза

 

Гіпотези походження життя на Землі

Назва гіпотези

Суть гіпотези

Засновники і прибічники

Креаціонізм

Життя було створено Творцем

Термін був поширений християнськими фундаменталістами, розвивали цю теорію Мартін Лютер, Френсіс Бекон, Ван Гельмонт

Мимовільне зародження

Самозародження. Життя виникало неодноразово з неживої речовини

Ця гіпотеза була поширена в Стародавньому Китаї, Вавилоні та Єгипті як альтернатива креаціонізму, з яким вона співіснувала. Ідея самозародження висловлювалася також філософами Стародавньої Греції і навіть більш давніми мислителями. Тобто вона, мабуть, так само стара, як і людство. Протягом тривалого часу ця гіпотеза видозмінювалася, але, як і раніше, залишалася помилковою. Арістотель, якого часто проголошують засновником біології, писав, що жаби і комахи заводяться в сирому ґрунті

Стаціонарний стан

Життя існувало завжди

Гіпотезу стаціонарного стану інколи називають гіпотезою етернізму (від латин. еternus — вічний). Гіпотеза етернізму була висунута німецьким ученим В. Прейєром у 1880 р. Погляди Прейєра підтримував академік В. І. Вернадський. Вернадський вважав, що життя — така ж вічна основа космосу, якими є матерія та енергія

Панспермія

Життя занесене на Землю з інших планет

Одним із перших ідею про космічне (неземне) походження життя висловив німецький учений Г. Ріхтер у 1865 р. Гіпотезу розвивали видатні вчені Г. Гельмгольц, С. Арреніус, Дж. Томсон, П. П. Лазарєв та ін.

Біохімічна гіпотеза

Життя виникло в земних умовах у ході процесів, що впорядковані фізичними та хімічними законами, тобто виникло в результаті біохімічної еволюції

Першу наукову теорію походження життя на Землі створив радянський біохімік А. І. Опарін, а розвивав цю гіпотезу англійський вчений Д. Холдейн

 

На сьогодні біологи визнають як наукову тільки біохімічну гіпотезу. Панспермія також не суперечить науці, проте не є самостійною гіпотезою, оскільки просто переносить процес біохімічного виникнення життя в інші, у позаземні умови.

 

5.      Засвоєння нового матеріалу

План пояснення нового матеріалу

1.   Філогенетичне дерево. (Бесіда, складання схем, словникова робота.)

2.   Різноманіття органічного світу. Систематичні категорії. (Бесіда, складання схем.)

3.   Гіпотези виникнення життя на Землі. (Повідомлення учнів, словникова робота, бесіда, побудова схеми, заповнення таблиці.)

6.      Узагальнення, систематизація і закріплення знань

«Снігова куля»

Учитель називає прізвище учня і пропонує йому назвати одну з гіпотез виникнення життя на Землі, схарактеризувати її. Після цього учень називає прізвище однокласника, який повторює те, що називав його товариш, та характеризує ще одну гіпотезу і так далі…

7.      Підбиття підсумків уроку, рефлексія

Учні самостійно підбивають підсумки уроку: учні називають гіпотези походження життя на Землі. Учитель коригує відповіді.

8.      Інформування учнів про домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

8.1. Завдання для всього класу.

Підручник _______________________________________________________________

Робочий зошит ___________________________________________________________

8.2. Індивідуальне завдання.

Підготувати коротке повідомлення про походження одноклітинних і багатоклітинних організмів.

 

Категорія: Біологія 11 клас | Додав: uthitel (02.01.2014)
Переглядів: 2212 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: