Урок № 44 Адаптації як результат еволюційного процесу - Біологія 11 клас - Старша школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Старша школа » Біологія 11 клас

Урок № 44 Адаптації як результат еволюційного процесу


Урок № 44

 

Адаптації як результат еволюційного процесу

 

Мета уроку: ознайомити учнів із поняттями «адаптація», «мімікрія», «бейтсівська мімікрія», «мюллерівська мімікрія»; розкрити значення адаптації для живих організмів; розвивати в учнів логічне і критичне мислення, пам’ять і увагу, навички пошукової діяльності та роботи в парі; виховувати цікавість до живих об’єктів, історії розвитку органічного світу, еволюції живих організмів.

Очікувані результати: учні мають наводити приклади адаптацій організмів до умов середовища; учні мають пояснювати різноманіття адаптацій організмів як результат еволюції.

Обладнання: ___________________________________________________________

Тип уроку: урок засвоєння знань.

 

1.      Організаційний етап

1.1. Привітання.

1.2. Перевірка готовності класного приміщення до уроку.

1.3. Перевірка готовності учнів до уроку.

1.4. Перевірка присутності учнів: кількість за списком ____, кількість присутніх на уроці ___, відсутніх ___.

2.      Повідомлення теми, мети і завдань уроку

2.1. Повідомлення теми уроку.

2.2. Формулювання разом з учнями мети уроку і завдань, які необхідно виконати для досягнення цієї мети.

Ú Запитання до учнів:

— Якою може бути основна мета нашого уроку?

— Які завдання можна їй підпорядкувати?

Мета уроку: ознайомитися з адаптаціями як результатом еволюційного процесу.

Завдання уроку:

1.   Дізнатися: що таке адаптація і якою вона буває; про значення адаптації для живих організмів.

2.   Ознайомитися з поняттям «мімікрія», її видами.

3.   Навчитися наводити приклади різних видів адаптації.

3.      Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

3.1. «Ланцюжок».

Учні по черзі (ланцюжком) дають характеристику новим термінам, що були вивчені на минулих уроках (природний добір, штучний добір, боротьба за існування, міжвидова боротьба, внутрішньовидова боротьба, вид, видоутворення, мікроеволюція).

3.2. Фронтальна бесіда.

1.   Чи можна вважати, що кожен вид має певні пристосування до навколишнього середовища?

2.   Які приклади пристосування організмів можна навести?

4.      Мотивація навчальної діяльності

Обговорення слайдів із фотографіями живих організмів, які мають будь-які пристосування до навколишнього середовища (індивідуальне завдання учням попереднього уроку).

5.      Засвоєння нового матеріалу

1.   Адаптація як результат еволюційного процесу

Бесіда, обговорення схеми, пошуковий метод, словникова робота

Необхідно розпочати вивчення цієї теми з пригадування терміна «адаптація» (матеріал уроку № 31), обговорити схему (там само), яка вже є в зошитах учнів, згадати приклади різних видів адаптацій.

Усі зміни, що відбуваються з живими організмами, відбуваються в результаті їх пристосування до умов навколишнього середовища, тобто в результаті адаптацій.

 

Ú  Запитання до учнів:

— Що таке адаптація?

— Які види адаптацій вам відомі?

 

Термін «адаптація» інколи використовується як синонім природного добору, але більшість біологів не схвалюють такого використання. Скоріше, правильно буде сказати, що наслідок дії природного добору — це виникнення пристосувань (адаптації).

 

Ú  Завдання учням:

— Знайдіть у тексті підручника приклади адаптацій, що виявляються в зовнішньому вигляді організмів.

Прикладом адаптацій є маскування, яке дуже часто зустрічається серед живих організмів, а також демонстрація.

Маскування — це колір або форма живого організму, що дозволяє йому злитися
з навколишньою природою і стати невидимим для інших тварин.

Демонстрація — це колір або форма живого організму, що виділяє його на тлі навколишнього середовища.

 

2.   Мімікрія. Види мімікрії

Пошуковий метод, словникова робота, робота в парах, обговорення, складання схеми

Учитель ознайомлює учнів із новим поняттям «мімікрія», пропонує знайти його визначення в тексті підручника і записати його у словник. Далі починається робота
в парах: кожен учень із пари самостійно опрацьовує матеріал із певної форми мімікрії, потім вони обмінюються інформацією, пояснюють один одному сутність цих форм, наводять приклади. Після роботи в парах учні обговорюють отримані результати
в класі. Разом з учителем учні складають схему видів мімікрії.

Мімікрія (від грец. мімікос — наслідувальний) — властивість деяких організмів імітувати зовнішній вигляд або інші ознаки організмів або неживих об’єктів.

 

Довідка

Термін «мімікрія» вперше був введений Генрі Бейтсом у зоології для позначення випадків надзвичайної зовнішньої схожості між різними видами тварин («моделі» та «отримувача сигналу») різних родів або родин.

 

Дві форми мімікрії у тварин відкрили англійський ентомолог Г. Бейтс та німецький зоолог Ф. Мюллер. Їх було названо на честь учених: бейтсівською і мюллерівською.

 

 

Бейтсівська мімікрія — це форма мімікрії, за якої гірше захищений вид наслідує забарвлення або форму краще захищеного.

Мюллерівська мімікрія — це форма мімікрії, за якої кілька захищених видів нагадують один одного за забарвленням і формою, утворюючи так зване «кільце»; їхні вороги, виробивши рефлекс відрази до одного з видів «кільця», не чіпають також
і інших.

 

6.      Узагальнення і закріплення знань

6.1. «Пошта»

Скринька № 1 «Бейтсівська мімікрія»

Скринька № 2 «Мюллерівська мімікрія»

«Листи» для «листонош»:

1.   Лисички та несправжні лисички.

2.   Сонечко і клоп-солдатик.

3.   Бджола й оса.

4.   Несправжні і справжні пістряки (метелики).

5.   Гадюка степова і гадюка Ренарда.

6.   Риба-аспідонт і блакитний губанчик.

7.   Муха-дзюрчалка і бджола.

8.   Глуха кропива і пекуча кропива.

9.   Справжня оса і піщана оса.

Відповіді:

№ 1: 1,3, 4, 6, 7, 8.

№ 2: 2, 5, 9.

 

6.2. Пошуковий метод.

Учні знаходять в тексті підручника приклади різних шляхів еволюції і записують їх у зошит, після чого обговорюють разом з учителем.

7.      Підбиття підсумків уроку, рефлексія

Фронтальна бесіда

1.   Що таке адаптації?

2.   Які форми адаптації ми розглянули сьогодні?

3.   Чому адаптації називають результатом еволюції?

8.      Інформування учнів про домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

8.1. Завдання для всього класу.

Підручник _______________________________________________________________

Робочий зошит ___________________________________________________________

8.2. Індивідуальне завдання.

Підготувати повідомлення про докази макроеволюції.

 

Категорія: Біологія 11 клас | Додав: uthitel (02.01.2014)
Переглядів: 2419 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: