Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 8 клас (нова програма)

Урок № 30 Тема. Урок позакласного читання. Життєвий шлях і творчість Рудакі

Урок № 30

Тема. Урок позакласного читання. Життєвий шлях і творчість Рудакі

ІІІ.            Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.   Повідомлення учнів

Життя і творчість Рудакі

Про Рудакі (бл. 858–941) збереглося небагато інформації. Ми навіть не знаємо його повного імені: за одним джерелом, його звали Абу Абдаллах Джафар син Мухаммада, за іншим — Абу-ль-Хасан.

Рудакі народився в маленькому гірському селищі Рудак, на території держави Саманідів (зараз це територія Таджикистану). Виявом любові до батьківщини став псевдонім поета на честь рідного села, де минули його дитячі роки. У рідному краї він розпочав свою творчість і здобув першу славу як співець і музикант.

Імовірно, вірші Рудакі виконували мандрівні музиканти, які й донесли ім’я обдарованого поета до столиці держави Саманідів — Бухари. Юнака, який саме досяг повноліття, запросили до міста, де він став придворним поетом. За іншими даними, Рудакі прибув до столиці вже зрілою людиною, після навчання в Самарканді.

У палаці Саманідів митця оточили пошаною та багатством. Згодом він навіть отримав титул султана поетів.

Минув час, і з невідомих причин Рудакі потрапив при дворі в неласку. Дослідники припускають, що немилість правителя могло викликати співчутливе ставлення Рудакі до народного повстання в Бухарі, яке підняли учасники так званого карматського руху, прихильники майнової рівності. Поета осліпили й вигнали з палацу. Тривалий час біографи вважали, що розповіді про осліплення — це легенда, але видатний радянський антрополог Михайло Герасимов вивчив останки Рудакі та дійшов висновку, що поетові дійсно випалили очі. Напевно, внаслідок цієї трагедії тема конфлікту влади і поета є однією з провідних у його творчості.

Рудакі залишив Бухару та дістався рідного селища, де й помер.

Поетові приписують близько 300 тисяч двовіршів (бейтів), із яких збереглися окремі вірші та фрагменти поем. Це пейзажна і любовна лірика, панегірики, твори соціальної та моральної спрямованості. Серед останніх, наприклад, є таке мудре повчання:

Як стане підлий частувать, не доторкайсь їди,
Тих прісних ласощів до уст і крихти не клади.

Печені теж не зачіпай, бо є отрута в ній,
В його воді є гіркота — не пий його води.

Хай смага в тебе на устах, хай мучить печія,
Ти повз його квітучий сад, не глянувши, пройди.

Замість квіток, із верховіть там капле камфора,
Ртуть виступає на плодах — такі в ньому плоди.

(Переклад В. Мисика)

Що стосується панегіриків, то Рудакі порушив традиційні норми римованих лестощів: вихваляючи правителів, він намагався розбудити в них людяність:

Своєму тілові на втіху чи варто душу турбувати?
Хто б на сторожі коло псарні поставить ангела посмів?

Як правди вісником по світу ідеш дорогою пророків,
Ти не шукатимеш водички в струмку Еллади, що змілів.

Я солов’їними піснями себе, мов путами, опутав,
Немов Іосифа за вроду, мене ув’язнено за спів.

Немало років у палацах я між великими просидів,
Я їхнє явне й потаємне умом допитливим прозрів.

Одне бажання тільки й мав я — для них зразком високим стати,
Та тільки жаль один дістав я з усіх Всевишнього дарів.

(Переклад В. Мисика)

У віршах Рудакі втілено народну мудрість, відчувається живе сприйняття природи, радощів буття. Твори прості за формою і глибокі за змістом.

 

Категорія: Зарубіжна література 8 клас (нова програма) | Додав: uthitel (04.12.2016)
Переглядів: 310 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: