Уроки № 15-16 Тема уроку №15: Історичний колорит твору й засоби його створення. Динаміка сюжету, гумор - Зарубіжна література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас (нова програма)

Уроки № 15-16 Тема уроку №15: Історичний колорит твору й засоби його створення. Динаміка сюжету, гумор

Тіхоненко С.О.

Уроки № 15-16

Тема уроку №15: Історичний колорит твору й засоби його створення. Динаміка сюжету,  гумор

Тема уроку №16: Система образів роману В. Скотта «Айвенго». Зіткнення добра, краси й справедливості з жорстокістю та підступністю

Мета: продовжити аналітичне дослідження тексту роману В. Скотта «Айвенго», акцентуючи увагу учнів на рисах історичного роману в тексті; схарактеризувати художній світ роману; проаналізувати систему образів, з'ясувати засоби творення образів героїв роману; виявити основні проблеми, підняті автором у тексті; формувати навички аналізу історичного жанру; сприяти вихованню толерантної особистості.

Обладнання: фрагменти екранізації роману («Айвенго» (1952, США),  «Айвенго» (1982, США), «Балада про доблесного лицаря Айвенго» (1982, СРСР).

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Дайте визначення поняття «історичний роман».

- Назвіть характерні ознаки історичних романів В. Скотта.

- Стисло схарактеризуйте історичне тло роману В. Скотта «Айвенго».

- Поясніть причини ненависті англосаксів до норманів.

- Як ви вважаєте, чи є комфортним оточуючий світ для героїв роману Вальтера Скотта «Айвенго»?

ІV. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель.  На минулому уроці ми лише відчинили двері дивовижного світу роману В. Скотта «Айвенго». Сьогодні на нас чекають зустрічі з героями твору, які уособили в собі ввесь історичний та національний колорит описаної в романі епохи. Ми зануримося в небезпечні пригоди, зустрінемо ницість і благородство, відвагу й зраду, любов і ненависть. Ми маємо збагнути, чому проблеми, які Вальтер Скотт піднімає у своєму історичному романі, описуючи Англію ХІІ століття, хвилюють і нас, українців сучасності.

V. Аналітичне дослідження тексту роману

1. Етап передрозуміння

- Розкажіть, чи допомогли вам отримані знання щодо особливостей жанру історичного роману більш глибоко осягнути текст на читацькому рівні?

- Які герої вам сподобалися найбільше?  Чому?

- Хто з героїв у вас викликав огиду та зневагу? Чому?

2. Бесіда за змістом

- Пригадайте, кого зустріли Гурт і Вамба по дорозі додому?

- Поміркуйте, чому після зображення  рабів-саксів автор знайомить читача з вельможними норманами? (Уже в перших розділах роману утворюється певний полярний світ: з одного боку принижені сакси, з іншого - поважні нормани, що відчувають себе господарями життя.)

- Виразно прочитайте опис прелата Еймера та храмовника Бріана де Буагільбера. На які деталі зовнішності цих персонажів звертає увагу автор? (Одразу зрозуміло, що прелат звик до розкішного життя, а храмовник - до бою. Об'єднує двох персонажів лише зневажливе ставлення до тих, хто нижчий за них.)

- Чому Гурт і Вамба не хотіли показувати дорогу до Рутервуду? (Намагалися захистити свого господаря  Седрика Сакса).

- Поміркуйте, чому автор спочатку подає опис замку Седрика Сакса, а потім вже його самого? (Таким чином, автор створює колорит історичної епохи. Окрім того, помешкання ніби «розповідає» про свого господаря, про скромність побуту та водночас про гордість та усвідомлення свого статусу.)

- Перегляньте фрагменти з екранізацій, що відповідають прибуттю подорожніх до замку Седрика Сакса. Кому з режисерів, по-вашому,  вдалося краще передати історичний колорит роману?

- Яким зображує автор Седрика Сакса? Які риси характеру героя письменник передає через опис зовнішності?Як автори фільму зображують Седрика Сакса? ( «З обличчя Седрика було видно, що він людина прямодушна, нетерпляча й запальна. Середнього зросту, широкоплечий, із довгими руками, він вирізнявся міцною будовою людини, що звикла переносити суворі злидні на війні або втому на полюванні. Він мав голову правильної форми, білі зуби; широке обличчя з великими блакитними очима дихало сміливістю й прямотою й виражало таку благодушність, яка легко змінюється вибухами раптового гніву. У його очах блищали гордість і постійна нашорошеність, бо ця людина все життя захищала свої права, зазіхання на які безперестану повторювалися, а його швидка, палка й рішуча вдача завжди тримала його в тривозі за свій надзвичайний стан. Довге русяве волосся Седрика, розділене рівним проділом, який йшов від тімені до чола, падало на плечі; сивина ледь пробивалася в ньому, хоча чоловікові вже повернуло на шістдесят.»

Описуючи зовнішність Седрика Сакса, автор розкриває його вдачу. Герой постає перед читачем людиною прямодушною, запальною та гордою.)

- Як ви думаєте, чому  автор так детально описує одяг Седрика Сакса та інших героїв? (Автор передає на сторінках живий дух давно минулої епохи не тільки за допомогою детального опису замків, а й одягу та мови персонажів).

- Як описано леді Ровену? Що повідомляє автор про героїню? Яке враження образ леді справив на вас? Як ви гадаєте, чи вдалося акторці втілитися в образ прекрасної саксонки?

- Доведіть цитатами з тексту, що в образі леді Ровени поєдналися дівоча скромність та гордовитість знатної дами.

- Як зустріли всі присутні єврея, що попросив притулку в замку Седрика Сакса? (З презирством та зневагою). Чому? (Розкривається ще одна історична реалія того часу - зневажливе ставлення до євреїв як до народу-христопродавця: «Прийом, зроблений цій людині під дахом Седрика Сакса, задовольнив би вимоги найзатятішого противника ізраїльського племені. Сам Седрик у відповідь на багаторазові уклони єврея лише кивнув головою й указав йому на нижній кінець стола. Однак там ніхто не потіснився, щоб дати йому місце. Коли він проходив уздовж ряду тих, хто вечеряв, кидаючи боязкі й благальні погляди на кожного, хто сидів за нижнім кінцем стола, слуги-сакси навмисно розставляли лікті й, піднявши плечі, продовжували поглинати свою вечерю, не звертаючи анінайменшої уваги на нового гостя.»)

- Чому єдиним, хто зглянувся на старого єврея та запросив його до вогнища, був пілігрим, на якого ніхто, навіть сам автор, не звертав уваги? (Відчувається інтрига, що пов’язана з образом пілігрима, читач розуміє, що цей герой зіграє в тексті важливу роль, він відрізняється від решти своєю людяністю та благородством.)

- Про що йшла розмова під час вечері? (Про війну в Палестині, про колишню велич саксів, про майбутній турнір в Ешбі.)

- Виразно прочитайте зауваження Вамби? Як в образі цього героя втілюються мудрість та гумор народу?

- Чому таємничий пілігрим утрутився в розмову? (Бріан де Буагільбер збрехав, розказуючи про турнір після завоювання Сен-Жан-д’Акра.)

- Яким уперше перед нам постає образ Айвенго? Що ми дізнаємося про родину юнака? Які риси героя автор демонструє нам, опосередковано ознайомлюючи читача з лицарем?

- Чому автор ніби «замикає» героїв, що зіграють велику роль у тексті, в просторі замку? (Простір замку відіграє важливу роль для створення історичного колориту, це реалії світу героїв. Автор змальовує своїх героїв як невід'ємну частину своєї епохи.)

-  Яким чином в епізоді в замку Седрика Сакса автор піднімає проблеми роману та накреслює сюжетні лінії, які будуть розгортатися впродовж оповіді?

Створення схеми «У замку Седрика Сакса. Проблематика, історичний колорит, сюжетні лінії»

 

Ворожнеча між норманами та саксами, мрія саксів знову стати господарями на своїй землі.

 

 

Описание: http://bookz.ru/authors/val_ter-skott/aivengo_042/i_005.png

 

Доля народу, його мудрість та гумор, що втілені в образах Вамби та Гурта

 

 

Історичний колорит, що твориться за допомогою художнього простору замку, елементів побуту, одягу, мови персонажів тощо

 

 

Образ головного героя Айвенго, його стосунки з родиною, з королем, з Бріаном де Буагільбером

 

 

Війна в Палестині (Хрестові походи Середньовіччя). Доля короля Річарда І

 

 

Ставлення до евреїв, доля єврейського народу в історичну епоху, змальовану автором у романі

 

 

- Чому пілігрим врятував Ісаака від пограбування та смерті? Як віддячив старий незнайомцеві?

- Чому турнір в Ешбі був таким важливим для всіх героїв? (Реалії того часу:принц Джон, що претендує на трон Річарда І, влаштовує яскраве видовище для народу та з’ясовує, хто з баронів є його політичними спільниками; для рицарів можливість продемонструвати свою силу, для дівчат - свою красу.)

- Який сенс уведення до системи образів під час проведення турніру в Ешбі принца Джона? Як змальований принц автором? (Одразу відчувається авторське негативне ставлення до образу принца Джона. Автор прямо дає свою оцінку йому і як історичній особі, і як герою, що діє в тексті: «Такий вираз обличчя часто й безпідставно також приймають за ознаку мужності та щиросердості, тоді як під ним зазвичай приховуються безтурботна байдужість і розбещеність людини, яка усвідомлює себе, незалежно від своїх душевних якостей, такою, що стоїть вище за інших завдяки знатності походження, або багатству, або якимось іншим випадковим перевагам.»)

- Як характеризує принца Джона епізод знущання над саксами?

- Виразно прочитайте епізод двобою Лицаря, Позбавленого Спадщини з Бріаном де Буагільбером. Які риси героїв розкриваються в даному епізоді? Чому симпатії глядачів були на боці Лицаря, Позбавленого Спадщини?

- Як даний епізод відтворено в екранізації? Чи вдалося режисеру та акторам передати дух середньовічної Англії? (Учитель обирає екранізації на власний розсуд.)

- Яку роль зіграв Чорний Лицар на другий день турніру? Доведіть текстом, що в образах Лицаря, Позбавленого Спадщини та Чорного Лицаря втілені найкращі риси шляхетного рицарства. Хто цей Чорний Лицар?

- Поміркуйте, чому тільки після турніру автор розкриває таємницю Лицаря, Позбавленого Спадщини? (Завдяки цьому прийому, автор зберігає інтригу та робить сюжет динамічним. А сам Айвенго постає перед читачем справжнім Лицарем без страху та докору.)

- У якому раніше вивченому творі ми вже зустрічали прізвище Локслі? (У баладі про Робіна Гуда). Пригадайте, якими рисами наділений король розбійників? Які риси баладного героя розкриваються в епізоді змагання лучників? З якого твору про Робіна Гуда використав Вальтер Скотт даний епізод? (Примітка. Питання стосується учнівської аудиторії, яка вивчала балади про Робіна Гуда. У разі, якщо вчитель обрав баладу «Король Лір та його дочки» можна запропонувати випереджальне завдання окремим учням підготувати повідомлення про розбійника з Шервудського лісу.)

- Яке смислове навантаження містить в собі турнір в Ешбі для розкриття проблематики твору та задуму автора? (Автор показує настрої, що панували на той час в суспільстві, жорстоку владу принца Джона, яку той захопив незаконно, протистояння норманських та саксонських баронів. Образи головних героїв більше розкривають свої риси: вірність Ровени, благородство Айвенго, чистота та доброта Ревекки, гордовитість Седрика,відданість Гурта, дотепність та розум Вамби.)

- Чому в Айвенго завмерли почуття до Ревекки, що почали зароджуватися? (Вона сказала йому, що вона єврейка, і навіть такий благородний та чистий юнак, як Айвенго, був сином свого часу.)

- Доведіть цитатами з тексту, що в образі Ревекки втілилися найкращі людські риси: чистота, благородство, здатність до самопожертви.

- Поміркуйте, чому по волі автора всі головні герої потрапляють у полон? (Напевно, автору важливо показати своїх героїв в екстремальній ситуації.)

- Чому єдиному, кому пощастило не стати бранцем злодіїв, був Вамба? Доведіть, що Вамба не просто блазень Седрика Сакса. (Вамба доводить, що він не тільки розумний, а й хоробрий та сильний воїн. Саме йому і вдалося врятувати господаря.)

- Оцініть дії «шляхетних» рицарів де Брассі, Фрон де Бефа та Бріана де Буагільбера, які вночі, немов підлі розбійники, напали на подорожніх. Поясніть, чому негідники вбралися у одяг зеленого кольору?

- З якою метою нормани ув’язнили Седрика Сакса та його супутників? Як розкриваються образи рицарів-норманів у даному епізоді? (Жадібність де Брассі та Фрон де Бефа та сластолюбство Бріана де Буагільбера стали причиною такого злочину.)

- Як поводилися герої в полоні? Чому автор знову «збирає» своїх головних героїв у просторі замку?

 

Створення схеми «Герої роману в полоні. В замку Фрон де Бефа»

СЕДРИК САКС

Не втратив гідності та самовладання

 

 

Описание: http://www.e-reading.club/illustrations/44/44871-img47.jpg

 

РЕВЕККА

Мужньо та холоднокровно боролася за свою честь

 

 

АЙВЕНГО

Не зважаючи на важке поранення слідкує за штурмом замку та переживає за полонених

 

ІСААК

Повстав проти свого мучителя заради порятунку дочки

 

 

АТЕЛЬСТАН

Був готовий захищати леді Ровену до останнього, важко поранений

 

 

РОВЕНА

Втратила холоднокровність, виявила слабку та ніжну натуру

 

 

 

- Чи випадково саме Чорний Лицар, а насправді король Річард Левине Серце, та хоробрі йомени, які виявилися розбійниками Робіна Гуда, врятували наших героїв? (Автор подає читачу своє бачення порятунку держави: аристократія разом з народом може позбавити державу від нечесних та підступних покидьків.)

- Чому опис штурму замку Фрон де Бефа читач «бачить» очима Ревекки? (Героїня описує Айвенго штурм замку, але робить це «по-жіночому», м’яко та гуманно.)

- Чи випадково герої були ув’язнені в замку, який раніше належав саксонським аристократам, жорстоко вбитим Фрон де Бефом? (Автор упродовж усієї розповіді підкреслює трагедію саксонського народу.)

- Як загинув Фрон де Беф? Чому саме так? (Відплата завжди приходить, Фрон де Беф отримав за страшне зло, яке він причинив Ульріці та її родині.)

- Чому образ Ательстана - нащадка королівського саксонського роду -  змальовано з іронією? (Це позиція Вальтера Скотта як людини ХІХ століття. Минуле повернути не можна, майбутнє Англії  у поєднанні англосаксів та норманів.)

- Яким змальований король Річард І у романі? (Благородним та мужнім воїном, справедливим правителем.) Наскільки цей художній образ відповідає історичній особистості  англійського короля?

- Поміркуйте, чому єдиним норманом, який викликає повагу й захоплення не тільки в читача, а й у героїв-саксів, був король Річард І? (На думку автора, король Річард може врятувати Англію та об'єднати націю.)

- Чому Робін Гуд не погодився слугувати королю? (Робін Гуд шляхетно та з повагою поставився до короля, але особисто прислуговувати відмовився. Автор зберігає риси «баладного» героя, вільного та гордого, що служить перш за все англійському народові.)

- Чому гордий Седрик Сакс визнав владу норманського короля? (Седрик зрозумів  прагнення Річарда І служити  об’єднаній Англії, припинити феодальні чвари.)

- Чому Річард І не покарав свого брата принца Джона за свавілля та замах на життя короля? (Проявив благородство. Не хотів допустити братовбивства.)

- Що сталося з Ревеккою? Чому її хотіли спалити як відьму? Як автор описує страшні реалії тих днів? (Ставлення церкви до жінок, особливо, до єврейських жінок в ті часи було жахливим. За звинуваченням у чаклунстві багато невинних жінок та дівчат було знищено на вогнищах.)

- Як поводила себе Ревекка? Чому вона відмовилася від порятунку, який їй запропонував Бріан де Буагільбер? (Для героїні честь була дорожча за життя, вона це довела в замку Фрон де Бефа, тому Ревекка обрала страшну смерть, ніж ганебне життя з Бріаном де Буагільбером.)

- Доведіть текстом, що Бріан де Буагільбер ганьбить не тільки честь лицаря, а й усього ордену храмовників.

- Поміркуйте, чому Айвенго, будучи пораненим, не вагаючись кинувся на допомогу Ревецці? (Благородство Айвенго, лицарська честь, яка була для нього найвищим у житті, вдячність за те, що Ревекка врятувала життя – це  ті чинники, що штовхнули героя на захист Ревекки).

- Поміркуйте, чому Бріан де Буагільбер під час поєдинку вмер від серцевого нападу? (Як і для Фрон де Бефа, відплата знайшла Бріана де Буагільбера. Окрім того, Бріан покохав Ревекку, а перемогти Айвенго у двобою означало смерть для дівчини.)

- Як ви розумієте фінал роману? Чому автор розповідає про подальшу трагічну долю короля Річарда? (Автор виступає не як автор пригодницького роману, а саме як історичного, а в історії «хеппі енду» не існує.)

- Чому Айвенго не міг усе життя забути Ревекку? (Благородство та мужність дівчини, її духовна та фізична краса не могли не викликати почуття в серці героя.  Проте Айвенго раніше віддав своє серце леді Ровені й зберігав їй вірність. Крім того Ревекка належить до єврейського народу. Все це унеможливило будь-які стосунки між героями.)

VІ. Підсумкова бесіда

- Назвіть риси історичного роману в творі Вальтера Скотта «Айвенго». Прокоментуйте їх.

- Які ідеї утверджуються у творі? В образах яких героїв вони втілюються? Доведіть, що однією із провідних ідей роману є ідея національної незалежності? Чи є актуальною ця ідея в наш час для нашої країни?

- Які засоби створення історичного колориту використовує письменник?

- Які  відомості  про  середньовічну  Англію  ви  почерпнули  з роману «Айвенго»? Які негативні явища суспільного життя зображено у творі?

VІІ. Аргументація й виставлення оцінок

VІІІ. Домашнє завдання:

Всім: 1. Виписати цитати, що характеризують Айвенго.

2. Поміркувати над питанням «Як в народних билинах, баладах, літературних баладах та в романі В. Скотта порушена тема боротьби за незалежність?»

  1. На вибір. Порівняти образ Робіна Гуда з балади та з роману Вальтера Скотта «Айвенго» (для класу, де вивчалася балада про Робіна Гуда.)

 

Категорія: Зарубіжна література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (05.12.2015)
Переглядів: 1190 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: