Урок №30 Тема: Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Редьярда Кіплінга. Антитези у творі. - Зарубіжна література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас (нова програма)

Урок №30 Тема: Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Редьярда Кіплінга. Антитези у творі.

Урок №30

Тема: Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Редьярда Кіплінга. Антитези у творі.  Динаміка образів головних героїв

Мета: ознайомити учнів з життєвим і творчим шляхом Джозефа Редьярда Кіплінга; розкрити сутність і причини проблеми протистояння Сходу і Заходу; дослідити ідею миру й дружби у вірші; визначити у творі антитезу, пояснити її значення; проаналізувати образи головних героїв для розкриття проблеми твору.

Обладнання: портрет письменника, виставка книг, тексти віршів, презентація «Схід і Захід:спільне й відмінне», інформаційний листок про життя й творчість Кіплінга або слайд-презентація (відеопрезентація).

Хід уроку

І. Організаційний момент. Вступне слово вчителя

Ті, хто люблять читати казки, не можуть не пам’ятати ім’я Мауглі – літературного героя, чиє життя та пригоди у джунглях  серед звірів описав англійський письменник Джозеф Редьярда Кіплінг, лауреат Нобелівської премії 1907 року. Ознайомимося з його життям і творчістю (спираючись на знання про Кіплінга, отримані під час вивчення літератури в 5 класі).

ІІ. Знайомство з творчістю Р.Кіплінга (за інформаційним листком, слайдами чи відеопрезентацією)

- Яке враження про Кіплінга як людину й письменника у вас склалося?

- Які факти біографії Кіплінга зумовили в його творчості тему Індії та Сходу в цілому?

ІІІ. Мотивація дослідницької діяльності учнів

Ми сказали про те, що життя Кіплінга поєднало два світи: західний – європейський, у якому він був європейцем по крові, по освіті та східний, який виховав у ньому дух, філософію життя й ставлення до цього життя. Саме про роль Сходу в житті й світогляді видатного англійського письменника Джозефа Редьярда Кіплінга й піде мова на уроці. Щоб краще зрозуміти позицію митця, висловлену в його творах, ми ознайомимося з сутністю й причинами проблеми протистояння між Сходом і Заходом.

 Перегляд слайд-презентації «Схід і Захід: спільне й відмінне»

- Чи отримали ви на основі переглянутої інформації відповідь на питання, у чому полягають причини й сутність протистояння Сходу й Заходу? Наведіть аргументи.

- Чи дійсно так сильно відрізняються Схід і Захід? У чому ця різниця виявляється найбільше?

ІV. Аналітичне дослідження «Балади про Схід і Захід» Джозефа Редьярда Кіплінга (за перекладом М. Стріхи)

- Чи можемо ми припустити про що буде йти мова у вірші, прочитавши його назву?

Виразне читання твору вчителем або зарані підготовленим учнем

Текстуальний аналіз «Балади про Захід і Схід»

- Чим сподобався вірш? Що  виявилося незрозумілим?

- Про що цей твір? Визначте його тему.

- Яка картина вимальовується у вас після прочитання перших рядків балади?

- Чому початок і кінцівка балади однакові? Як називається така композиція?

- Від чийого імені ведеться розповідь? (Від імені оповідача, який начебто збоку дивиться на все, що відбувається. Характерно для жанру балади.)

- Чи можна встановити, де й коли відбувається подія? Аргументуйте текстом. Що уособлює собою Форт Букло?

- Чому твір названо баладою? Які ознаки літературної балади ви можете назвати на прикладі  твору Кіплінга?

- Назвіть героїв твору. (Камаль, Полковничий син, автор-оповідач, син Камаля, воїни-повстанці, солдати королівської армії.) Які художні світи вірша представляють персонажі вірша й голос самого автора?

- Як взаємодіють  світ Сходу й світ Заходу? Вони протиставлені чи зіставлені? Аргументуйте прикладами з вірша.

- Що ми дізналися про Камаля? (Вожак повстанців. Сильний, сміливий , не боїться ночі, вправний, вкрав найкращу лошицю Полковника, хороший вершник, скочив легко в сідло, дуже швидко оминає всі небезпечні місця.)

- Хто такий Полковничий син? Що відомо про нього? (Молодий юнак, сміливий, безстрашний, один кинувся наздоганяти Камаля і його воїнів, не думав про свою безпеку, хоробро повернув за Камалем у провалля).

- Якими словами автор підкреслив спільні риси двох воїнів? (Сильні, а значить достойні на повагу.) Хто з головних героїв вам більше подобається, чому? Кому з персонажів, по-вашому, віддає перевагу автор-оповідач? Аргументуйте відповідь.

- Чому Камаль повернув у провалля? (Хотів, щоб Полковничий син загинув, але Камаль викликав його на чесний бій як воїна).

- Чому Камаль допоміг підвестися супернику, коли спіткнувся й впав його кінь?

- Прокоментуйте слова Камаля «Надто довго життям…» (Камаль говорить про свою могутність: всі зроблять будь-що, якщо він накаже, достатньо йому поворухнути пальцем – така велика його влада над людьми. Камаль є господарем у цій ситуації. Життя Полковничого сина залежить від нього.)

- Як відповів Полковничий син? Зачитайте й прокоментуйте уривок. Чого в словах Полковничого сина більше – погрози чи мудрості? У яких словах його відповіді міститься головна думка?

- Чому Камаль говорить, що тут вовк вовка перестрів? Який сенс використання Кіплінгом образів шакалів, собак та вовків у словесній перепалці героїв балади?

- Що стало основою для порозуміння Камаля й Полковничого сина? Яку роль відграє обмін подарунками? Це східна чи західна традиція? Чому її притримуються обидва герої?

- Чому Камаль віддав на службу Полковничому синові власного сина?Чи можна цей жест вважати «подарунком»?

- Чому Полковничий син не дозволив солдатам Королеви вбити сина Камаля? Яке смислове навантаження несуть його слова «Не руште його! (…)

Бо той, хто вчора ворогом був, сьогодні товариш нам!»?

- Який фрагмент «Балади про Схід і Захід» є кульмінаційним? Обгрунтуйте.

- Виразно прочитайте фінал балади. Які дві протилежні думки містяться в ньому? Яку з них ви поділяєте й чому?Поясніть, навіщо автор застосував кільцеву композицію?

- Доведіть, що головний художній прийом «Балади про Схід і Захід» - це антитеза. Як вона допомагає втілити провідну ідею вірша?(Ідея миру.)  Що уславлює автор у баладі? (Ідею примирення, порозуміння представників різних світів, різних культур, різних цивілізацій,Сходу і Заходу; дружніх стосунків, хоробрості та мужності.)

- Які засоби художньої виразності ви ще помітили в творі? Наведіть приклади епітетів, порівнянь та метафор (робота може бути організована по групах).

- Доведіть, що Кіплінг використав у «Баладі про Схід і Захід» традиції фольклорної балади.

- Чому автор дав таку назву баладі? Яку функцію в ній виконує сполучник «і»? (Сполучник «і» в назві вірша говорить про авторське ставлення до описаної події. Він цінує й Схід, і Захід; співає пісню й Сходу, й Заходу; в особі головних героїв алегорично представлені народи східної та західної цивілізацій.)

V. Узагальнення й підсумки

- Які рядки вірша Кіплінга «Балада про Схід і Захід» стали афоризмом? Чому?

- До чого закликає автор людей «Баладою про Схід і Захід»?

- Чому ця проблема і до тепер є важливою?

V. Домашнє завдання:

1. Намалювати ілюстрацію до «Балади про Схід і Захід» Джозефа Редьярда Кіплінга, виразивши авторську ідею.

2. Підготувати виразне читання вірша Кіплінга «Якщо…» і спробувати сформулювати на його основі уявлення про справжню людину.

За бажанням: Підготувати виразне читання оригіналу вірша «Якщо…» («If …»)

Випереджальне завдання для динамічних груп: І група готує виразне читання оригіналу вірша та створює до нього підрядник; учні ІІ-VІІ груп відповідно готують виразне читання та враження про різні варіанти перекладу вірша Кіплінга «Якщо…» (переклади В.Василишина, В.Стуса, Д.Донцова, Є.Сверстюка, М.Стріхи, С.Маршака)

 

Категорія: Зарубіжна література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (02.01.2016)
Переглядів: 2118 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: