Урок №25 Тема: Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому. «Альпійська балада» Василя Бикова в кіно - Зарубіжна література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас (нова програма)

Урок №25 Тема: Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому. «Альпійська балада» Василя Бикова в кіно

Урок №25

Тема: Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому. «Альпійська балада» Василя Бикова в кіно

Мета: завершити аналітичне дослідження тексту повісті Василя Бикова «Альпійська балада», розкрити символічність назви твору  та сенс авторського задуму; з’ясувати роль і місце повісті В. Бикова у контексті світової культури; розвивати аналітичні навички учнів; формувати інтерпретаційні вміння; сприяти вихованню гуманістичної свідомості.

Обладнання:  фрагменти екранізації повісті Василя Бикова «Альпійська баллада» ( СРСР,1965)

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Назвіть головних героїв повісті В. Бикова «Альпійська балада».

- Як ви вважаєте, яка тема є головною в творі – тема війни чи тема кохання?

- За допомогою яких художніх засобів  протиставляється сила справжніх людських почуттів і світу війни?

ІІІ. Перевірка виконання домашнього завдання

- Які цитати ви дібрали для розширення характеристики художніх світів твору? (Опорна схеми «Художні світи повісті Василя Бикова «Альпійська балада») Наскільки вони поглибили ваше розуміння трагедії людини в подіях Другої світової війни?

- Прочитайте ваші версії  листів, які могли б написати Джулії жителі села Терешки. Чому ви вважаєте, що їхня відповідь могла б бути саме такою?

Що в тексті повісті підтверджує вашу думку?

- Поміркуйте, чому сам Василь Биков завершив твір листом Джулії, а не відповіддю жителів Терешок?

ІV. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Сьогодні маємо з’ясувати символіку назви «Альпійської балади» Василя Бикова, її роль та значення у смисловому полі тексту. Також предметом нашої уваги й дослідження буде втілення повісті на кіноекрані, відповідність екранізації авторському задуму та оригіналу твору.

V.  Основний зміст роботи

З’ясування сенсу назви повісті Василі Бикова «Альпійська балада»

- Удома ви мали поміркувати над питанням,чому твір називається «Альпійська балада»? Поділіться своїми думками.

 

(Примітка. Учні висловлюють власне бачення символіки назви твору, спираючись на досвід, здобутий на попередніх уроках. Цікаво простежити, чи зміниться їхня позиція наприкінці дослідження.)

2. Аналітична бесіда

- Пригадайте, чи виникли у вас питання щодо назви твору при першому знайомстві з текстом повісті? Що саме в назві викликало здивування?

- Ми знаємо, що за жанром цей твір Василя Бикова повість. Чому ж тоді у назві він наголошує на іншому жанрі,  зазначаючи, що це «балада»?

- Пригадайте, які основні риси притаманні жанру балади? Чи в прямому сенсі вжите це слово у назві повісті?

- Якими рисами наділений герой балади? Які риси баладних героїв притаманні персонажам твору?

Створення схеми «Образи героїв повісті Василя Бикова «Альпійська балада»

 

  •  

 

  •  

Сердце: Закохані, 
що протистоять жахливому світу війни
Мужній і хоробрий воїн

 

 

Життєрадісна й щира, сповнена дитячої безпосередності

Не втрачає почуття людської гідності навіть у полоні

Ненавидить ворогів, смілива, дещо наївна у своїх переконаннях

Єдина мета – боротися з ворогом

Людина надзвичайної сили духу

Ніжний і вірний у коханні

Любляча й ніжна

 

- Яких баладних героїв нагадують вам Іван та Джулія? (Автор наділяє своїх героїв хоробрістю та мужністю Робіна Гуда, здатністю до самопожертви героїв «Балади про вересовий напій» Р.Л. Стівенсона, любов’ю до рідної землі жителів чарівного озера «Світязь». Жахіттям війни вони протиставляють силу свого кохання.)

- Як ви вважаєте, чому в назві твору автор дає вказівку на місцевість? Як це допомагає збагнути основну думку тексту? (Альпи стають для героїв і місцем їхнього випробування на мужність, силу духу та витривалість (символічне «сходження до вершини»), і місцем, де їхні почуття розкрилися, де їхні душі відчули найвище щастя та насолоду, де кохання заговорило на повний голос.)

- Яку роль відіграє історичний фон у долі героїв та надає «баладності» оповіді? (Війна по вінця наповнила життя героїв: вони воювали та потрапили у полон, утекли з концтабору, через Альпи пробиралися до партизанів. Війна наповнила їхні сни та спогади, відібрала право на кохання. )

- За рахунок чого динамізм оповіді не тільки тримає читача в постійній напрузі, а й ріднить твір з європейською баладою? (Напружений сюжет та динамічність - характерні риси балади.)

- Яким чином назва твору допомагає читачам збагнути велич подвигу білоруського солдата Івана та італійки Джулії? (Назва повісті піднімає героїв над власними долями, увіковічує їхній подвиг. Водночас назва твору підкреслює, що саме на таких героїв чекають люди: відважних, ніжних, закоханих. «Альпійська баллада» В. Бикова - твір про кохання, кохання велике й прекрасне, яке в умовах смерті народжує життя. Напевно, саме тому автор і назвав свою повість «балладою».)

Колективне заповнення схеми «Символіка назви повісті В. Бикова «Альпійська балада»

Мужність та високий героїзм простих людей під час війни

 

 

 

Віра в найкраще на межі життя й смерті

Кохання, що протиставляється смерті, насиллю та жорстокості

Шлях випробувань, що пройшли герої, сповнений страждань та неймовірного щастя

Прекрасна й водночас сувора природа Альп акомпанує  подіям і почуттям героїв

-У 1965 році білоруський режисер Борис Степанов зняв фільм за повістю В. Бикова «Альпійська балада», автором сценарію виступив сам письменник. Перегляньте фрагменти з фільму, чи такими ви уявляли собі героїв? Чи вдалося акторам розкрити внутрішній світ персонажів?

- Поміркуйте, чому режисер екранізації розпочинає свій фільм з листа Джулії?

- Яке емоційне навантаження в екранізації має образ старенької матері на початку фільму?

- У чому полягає особливість відображення на кіноекрані села Терешки? Чому жителі в кіноверсії розмовляють білоруською мовою, адже за часів Радянського Союзу переважала російська мова на теренах радянських республік?

- Чи змогли актори передати динаміку почуттів героїв?

- Чому в епізоді, коли герої в останній раз дивляться один на одного, режисер показав крупним планом очі закоханих? Як цей прийом розкриває почуття та стан душі героїв?

- Пейзажі відіграють важливу роль у тексті. Чи вдалося режисеру  правильно дібрати природний фон для втілення авторського задуму?

- Як музика до фільму допомагає краще відчути весь драматизм та ліризм подій?

VІ. Підсумкова бесіда в просторі означеної теми

- На що спрямовує читача заголовок повісті?

- У 1965 році італійський режисер Джузеппе Де Сантис намагався придбати права на екранізацію повісті В. Бикова «Альпійська балада». Як ви вважаєте, у чому секрет такої популярності твору серед режисерів?

- У 2003 році картина брала участь у ретроспективному показі на кінофорумі в Каннах. Поміркуйте, у чому полягає невмирущість фільму?

- Чи допомогла вам екранізація повісті більш глибоко осягнути смисли твору та образи головних героїв?

- Що особисто Вам відкрила повість?

- У чому актуальність повісті «Альпійська балада» ?

VІІ. Аргументація й виставлення оцінок

VІІІ. Домашнє завдання:

 Підготуватися до контрольної роботи з теми «Історичне минуле в літературі»

 

 

Категорія: Зарубіжна література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (01.01.2016)
Переглядів: 1714 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: