Урок №21 Тема: Виразне читання напам’ять віршів про Другу світову війну з обґрунтуванням вибору Мета: поглибити знання учнів з теми «Друга с - Зарубіжна література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас (нова програма)

Урок №21 Тема: Виразне читання напам’ять віршів про Другу світову війну з обґрунтуванням вибору Мета: поглибити знання учнів з теми «Друга с

Урок 21

Тема: Виразне читання напам’ять віршів про Другу світову війну з обґрунтуванням вибору

Мета: поглибити знання учнів з теми «Друга світова війна у європейській поезії», допомогти відчути велику силу слова, що впливає на почуття, думки, волю, характер і здатність отримувати морально-естетичне задоволення від художнього твору; розвивати навички декламації; формувати естетично розвиненого читача, здатного відчувати художнє слово, вміти глибоко відчувати й розуміти поетичний текст; сприяти вихованню гармонійної особистості.

Обладнання: пам'ятка «Правила виразного читання віршів напам'ять»

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Яка спільна тема об’єднує поезії, що ми вивчали на попередніх уроках?

- Схарактеризуйте емоційну атмосферу вивчених творів?

- Які трагічні грані Другої світової війни висвітлено в прочитаних вами віршах А. Маргул-­Шпербера , К.Галчинського та Ю.Друніної?

ІІІ. Перевірка  виконання домашнього завдання

ІV. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Учитель. Лірика - найтонший, найвишуканіший та найемоційніший вид художньої творчості, а тому, як вважають професійні читці, найскладніший і найвідповідальніший у звуковому відтворенні. Відображаючи глибоко інтимні переживання людини, лірика вимагає від виконавця пошуку найточніших виражальних засобів, особливо, якщо ліричний твір належить до поезії війни, де гнів, біль та відчай тісно переплітаються в емоційному полі тексту. Сьогодні ми з вами спробуємо через виразне читання поезії передати глибину емоційного стану ліричного героя обраного вами твору та більш глибоко зануритися в художній світ творів.

V. Підготовка до декламації

 1. Робота з пам’яткою

(Методична порада. Пам’ятки доречно роздати учням для домашнього опрацювання, щоб вони попрактикувалися вдома самостійно, на уроці ж можна працювати як у парах, так і в групах)

Учитель може запропонувати учням такі пам'ятки для вироблення навичок виразного читання віршових творів.

Пам'ятка «Як навчитися виразно читати віршові твори»

1. Вдумливо прочитай вірш.

2. З'ясуй лексичне значення незрозумілих тобі слів.

3. За змістом та ідеєю твору визнач настрій, з яким читатимеш твір.

4. У кожному рядку визнач (підкресли олівцем) стрижневе слово, тобто слово, на яке падає логічний наголос (слово, яке слід інтонаційно голосом виокремити, бо воно найвагоміше в рядку чи реченні).

5. Познач олівцем паузи: а) кома - ледь помітна пауза (позначка - /); б) двокрапка й тире - помітна пауза (позначка - //); в) крапка - явна пауза із інтонацією завершеності (позначка - ///); 6. Ліворуч від кожного рядка постав стрілку, що передає тон читання: а) підвищення тону - стрілка вгору (); б) зниження тону - стрілка вниз (Ї); в) рівний тон - горизонтальна стрілка (®).

 7. Прочитай кілька разів вірш з дотриманням вимог усіх позначок.

8. Читаючи вірш, уявляй картини, які виникають, і запам'ятовуй їх послідовність.

9. Вивчивши вірш напам'ять, виразно прочитай його своїм близьким і з'ясуй, що вони побажали б тобі для вдосконалення виразного прочитання твору. Врахуй їхні побажання.

 

Пам'ятка декламатора

1. До читання напам'ять повтори про себе текст вірша.

2. Перед тим як декламувати, займи зручну й правильну позу (стань рівно, розправ плечі, набери потрібну кількість повітря). Для впевненості на початку читання можеш дивитися періодично на двох-трьох учнів, з якими товаришуєш (щоб відразу не знітитися), а згодом, оволодівши ситуацією, слід розсіювати свою увагу по всьому классу.

3. Назви автора й твір, який читатимеш.

4. Читання вірша можеш супроводжувати жестами, проте рухи рук мають бути стриманими, не втомлювати й не відволікати слухача.

5. Читай напам'ять текст, чітко вимовляючи слова та правильно відтворюючи зміст (слідкуйте за дикцією).

6. Спробуй передати думки та почуття, що наповнюють текст.

7. Декламуючи, уявляй картини, які озвучуєш, і з відповідним темпом і настроєм передавай їх.

8. Не варто занадто голосно читати вірш, оскільки майстерність у читанні художнього твору визначається насамперед темпом, інтонацією, дотриманням пауз, настроєм, а також мімікою, жестами та ін.

2. Бесіда-підготовка до виразного читання:

- З якою інтонацією слід читати поезію К.І. Галчинського «Пісня про солдатів Вестерплятте»? (Читцю слід перейнятися болем ліричних героїв, їхнім почуттям виконаного обов'язку, любов'ю до Батьківщини)

- В яких місцях твору слід знижувати голос?  (Рядки в дужках.)

- З яким темпом ви будете передавати пісню воїнів? (Темп має бути повільним, в особливо емоційних моментах пришвидшуватися, голосом виділяючи напружені моменти.)

- Які стрижневі слова ви виділили б у поезії А. Маргул-Шпербера «Про назву концтабору Бухенвальд»?

- Чи має змінюватися емоційний фон декламації в поезії А. Маргул-Шпербера? Обгрунтуйте свій вибір. (Емоційне нарощування болю, гніву, невимовного страждання має передаватися під час виразного читання.)

- Як читцю, що обрав для виразного читання напам'ять поезію Ю. Друніної «Зінка», передати «голоси» двох подруг? (Можна обрати для голосу Зінки більш дзвінкий тембр голосу, для Юльки, яка є оповідачем, тембр має бути більш м'який, в моменти емоційного напруження голос читця має передавати увесь біль та водночас гордість за подругу-героїню, співчуття до її осиротілої матері.)

3. Хорове читання, що позбавляє дискомфорту й дозволяє знайти найоптимальніше звучання.

4. Прослуховування декламації вчителем або артиста (у запису)

5.  Аналіз досягнень і недоліків у техніці мовлення, орфоепії, наголосах, логіці читання, емоційно-образній виразності (конкретні, суттєві зауваження, співчуття, щира доброзичливість)

VІ. Виразне читання напам’ять учнями віршів про Другу світову війну з обґрунтовуванням власного вибору

VІІ. Підсумкова бесіда

- Як урок виразного читання допоміг вам більш глибоко осягнути смислове навантаження розглянутих поетичних творів?

- Як ви вважаєте, чи змогли ви особисто зрозуміти та передати емоційний стан ліричних героїв поезій?

- Чи потрібно вивчати вірші напам'ять? Обгрунтуйте свою думку.

- Що особисто вам подарував наш сьогоднішній урок? З якими почуттями, думками ви підете з уроку?

VІІІ. Аргументація й виставлення оцінок

ІХ. Домашнє завдання

  1. Прочитати поезію Булата Окуджави «До побачення, хлопчики…», усно скласти власне судження про  вірш.
  2. Самостійно спробувати виділити логічні та емоційні наголоси в поетичному тексті Б. Окуджави.

Завдання творчим групам.

 Підготувати повідомлення про життєвий шлях Булата Шалвовича Окуджави.

 

 

Використана література:

  1. Гузь О.О., Зарудня І.О, Жванко В.І., Шуренок Т.В., Слободянюк О.М. Зарубіжна література. 5 клас: Книжка для вчителя/ За ред.. І. Переденко та Є. Волощук. — К..: Генеза, 2008
  2. Методичні рекомендації щодо проведення уроку виразного читання (розміщені у листі Міністерства освіти і науки України від 21.08.2010 р. N 1/9-580 «Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення у загальноосвітніх навчальних закладах предметів інваріантної складової навчального плану у 2010/2011 навчальному році»)
  3. Сипко Л.М. Виразне читання. 10 клас: Книжка для вчителя. — Тернопіль: Мандрівець, 2010

 

 

 

Категорія: Зарубіжна література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (07.12.2015)
Переглядів: 827 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: