Урок № 18 Тема: Поетичне втілення теми трагедії Другої світової війни у вірші К.І. Галчинського «Пісня про солдатів Вестерплятте» - Зарубіжна література 7 клас (нова програма) - Середня школа - Каталог статей - Учительська світлиця
Головна » Статті » Середня школа » Зарубіжна література 7 клас (нова програма)

Урок № 18 Тема: Поетичне втілення теми трагедії Другої світової війни у вірші К.І. Галчинського «Пісня про солдатів Вестерплятте»

Тіхоненко С.О.

Урок № 18

Тема: Поетичне втілення теми трагедії Другої світової війни у вірші К.І. Галчинського «Пісня про солдатів  Вестерплятте»

Мета: ознайомити учнів із постаттю польського поета Константи Ідельфонса Гальчинського та його поезією «Пісня про солдатів Вестерплятте»; здійснити аналітичне дослідження поезії, звернути увагу учнівської аудиторії на особливості поетичної мови та художньої форми твору; розвивати навички аналізу поетичного тексту; формувати аналітичні здібності учнів; сприяти вихованню гуманістичної свідомості.

Обладнання: презентація «Життєвий і творчий шлях поета Константи Ідельфонса Гальчинського»,  картина В. Верещагіна «Апофеоз війни».

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань. Часткова перевірка виконання домашнього завдання

- Поміркуйте, чому так важливо тему «Історичне минуле в літературі» було розпочати саме з вивчення творчості Вальтера Скотта та його роману «Айвенго»?

- Поясніть причини популярності роману В. Скотта в світовій культурі?

- Як ви думаєте, чому сучасним людям необхідно читати історичні твори?

ІІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Створення проблемної ситуації

Учитель демонструє слайд із зображенням світлини картини В. Верещагіна «Апофеоз війни».

- Відомий російський художник В. Верещагін назвав свою картину «Апофеоз війни». Слово апофеоз означає урочисте завершення якоїсь дії. Погляньте на картину. Чи дійсно так виглядає «урочисте завершення» будь-якої війни? У чому тут гірка іронія?

- Що зображено у центрі картини? Як гора з людських черепів стає німим свідком жахів війни?

- Чому немає жодного зеленого деревця на полотні?

- Як мертва засохла земля та синє, мов застигле, небо ніби кричать про смерть?

- Поміркуйте, чому письменники та художники створюють твори про війну, адже війна – це найжахливіше явище в людському житті?

Працюючи над темою «Історичне минуле в літературі» ми переносимося з далекого Середньовіччя до ХХ століття, до кривавих сторінок історії, до найжахливішої в історії людства війни – Другої світової. Сьогодні наш співбесідник - польський поет Константи Ідельфонс Гальчинський, який був свідком страшних подій та провів у таборі для військовополонених довгих п’ять років. Його твори - це не тільки витвір мистецтва слова, а й крик болю та страждання людини, що бачить, як її землю рвуть на шматки загарбники. Ми вирушаємо услід за автором шляхом  героїзму та мужності, самовідданості й патріотизму; спробуємо зануритися у світ поезії «Пісня про солдатів  Вестерплятте», зрозуміти сенс послання поета нам, жителям України початку ХХІ століття.

ІV. Ознайомлення з життєвим і творчим шляхом поета

  1. Робота з текстом підручника
  2. Слово вчителя
  3. Перегляд презентації «Життєвий і творчий шлях поета Константи Ідельфонса Гальчинського»
  4. Бесіда

- Яке враження у вас залишила розповідь про долю поета?

- Коли К. І. Гальчинський починає писати вірші? Яке значення в його житті відіграє поетична творчість?

- Який слід в житті та поетичній долі К.І. Гальчинського залишила війна?Як склалося подальше життя поета?

- Чому поет так рано пішов з житті?

- Яке значення для польської та світової поезії мала творчість Константи Ідельфонса Гальчинського?

V. Аналітичне дослідження поезії

Історична довідка про півострів Вестерплятте (підготовлена  вчителем або творчою групою за випереджальним завданням. У разі, якщо підручник містить відомості про Вестерплятте, читається стаття підручника)

Перший бій Польської військової кампанії, ознаменував початок Другої світової війни в Європі. 1 вересня 1939 року німецька піхота за підтримки військово-морських сил напала на польський військово-транзитний склад на півострові Вестерплятте, в гавані вільного міста Данциг. Гарнізон був укомплектований лише 182 солдатами, але попри чисельну перевагу супротивника та постійні авіаудари, захисники тримали оборону впродовж семи днів.

  1. Виразне читання поезії вголос учителем або зарані підготовленим учнем
  2. Етап передрозуміння тексту

- Які почуття викликає поезія?

- Яким настроємнаповнений вірш?

- Якими думками, що викликало у вас прочитання тексту, ви б хотіли поділитися?

- Що здалося вам дивним, незрозумілим?

3. Герменевтична бесіда за змістом вірша

- Схарактеризуйте історичну основу поетичного тексту?

- Від чийого імені ведеться розповідь? Поміркуйте, чому автор обирає саме таку форму свого твору? (Від імені солдат Вестерплятте. Це послання живим від імені мертвих солдат-героїв.)

- Прочитайте перший рядок поезії «Коли вже дні спинили плин». Поміркуйте, чому саме так починає автор свій твір? Для кого «дні спинили плин»? (Мужні воїни відійшли у вічність і автор наголошує на цьому, ніби кажучи, що для них, для тих, хто віддав своє життя за рідну землю, ніколи час не стане «живим».)

- Чому солдати пішли у небо лавами? (Загинуло дуже багато, справжня національна трагедія.)

- Як ви розумієте значення рядків у дужках: («А літо було гарне того року»)? (Створюється антитеза: життя-смерть, війна, що вбиває все живе – літо, що дарує квіти та плоди, дарує життя.)

- Про що співали солдати? Як в цій пісні розкривається їхня мужність та відвага перед лицем смерті?

- Чому путь до загробного світу «весела»? (Відчувається водночас і гірка іронія, і почуття виконаного обов’язку перед Батьківщиною.)

- Чому згадується верес? (У контексті твору - це символ життя та невмирущості. Примітка. Можна провести паралель із твором Р.Л. Стівенсона «Балада про вересовий напій».)

- Що солдати розповіли про останні дні свого життя? Чому так важливо було донести до живих, що вони «стояли, як мур»? (Солдати набувають рис баладних героїв, призначення яких захищати Батьківщину від загарбників. Автор оспівує подвиг героїв, підкреслює їхню силу та мужність.)

- Яким чином автор «розширює» небесний простір художнього світу поезії, розширюючи тим самим масштаби трагедії? Доведіть текстом.

(«І ті, чий слух сяга зірок,

Зір плине в даль бездонну -

Почули в небі рівний крок

Морського батальйону.»)

- У чому значення повторів? (Солдати Вестерплятте як сила непереможного духу народу.) Як це пов’язує вірш Галчинського з фольклором?

- Знайдіть антитезу в останніх двох строфах. Яка її роль у смисловому полі тексту? (Небо-земля, зима-літо, верес-сніг. Солдати йдуть у вічність, проте все ж таки залишаються і на землі, в рідній Польщі. Для них, загиблих героїв, дуже важливо знати, що їх пам’ятають, що вони пішли з життя недарма. )

- Розкрийте значення образу снігу в кінці поезії. (Сніг як застиглі сльози, як нагадування про загиблих буде кружляти над зимовою Варшавою, що оплакуватиме своїх героїв.)

- Чому у фіналі поезії постає образ зимової Варшави, а не квітучої літньої? (Війна тільки розпочинається!)

Створення схеми «Особливості художнього світу поезії К.І. Гальчинського «Пісня про солдатів  Вестерплятте»

VІ. Підсумкова бесіда в просторі означеної теми

- Як у поезії розкривається жахливе обличчя війни?

- Яким бачать місце вічного спокою солдати? Чому саме таким?

- Якими постають герої Вестерплятте в поезії?

- У чому схожість ліричних героїв поезіїз баладними героями?

- У чому актуальність поезії для нас, українців, для людей у всьому світі?

 

VІІ. Аргументація і виставлення оцінок

VІІІ. Домашнє завдання

  1. Заповнити схему цитатами з вірша К.І. Галчинського «Пісня про солдат Вестерплятте».
  2. Дати розширену письмову відповідь на питання «Як у вірші К.І. Галчинського «Пісня про солдат Вестерплятте» розкрито мужність і самозречення солдатів?
  3. Ознайомитися з інформаційною статтею підручника про А. Маргул-Шпербера, підготувати виразне читання поезії «Про назву концтабору Бухенвальд», усно висловити власне ставлення до прочитаного.

 

 

Категорія: Зарубіжна література 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (05.12.2015)
Переглядів: 2030 | Рейтинг: 2.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: